La consellera d’Educació, Carmen Ortí, i els sindicats de l’ensenyança van evidenciar a Castelló el fort allunyament entre les seues postures, en una trobada marcada per retrets creuats, absència d’acords i un clima de tensió creixent a pocs dies de l’inici de la vaga educativa en la Comunitat Valenciana.
L’acte va tindre lloc a l’Ajuntament de Castelló, on Ortí va acudir per a una reunió oficial. Representants sindicals la van esperar a l’entrada del consistori i van aprofitar l’ocasió per a concentrar-se i visibilitzar el seu malestar. Esta mobilització s’emmarca en la sèrie de protestes prèvies a la vaga convocada a partir de l’11 de maig, amb la qual el professorat pretén pressionar a la Conselleria perquè atenga les seues reivindicacions laborals i educatives.
Retrets i falta d’avanços
Durant la trobada, la consellera va retraure a les organitzacions que no escoltaren, segons la seua versió, els passos que assegura haver donat des de la seua arribada al càrrec. Ortí va acusar els sindicats de no escoltar el que s’ha fet i va defendre que l’administració ha posat sobre la taula mesures i actuacions que, al seu juí, no estan sent valorades.
Enfront d’este plantejament, els sindicats van respondre reclamant propostes que consideren concretes i efectives. Van exigir a la Conselleria el que van definir com a propostes reals per a donar resposta a les demandes del professorat, al qual diuen representar en este conflicte. Al seu entendre, les mesures exposades fins ara són insuficients o massa genèriques i no donen una eixida clara als problemes que venen denunciant.
La tensió es va traslladar també al format del diàleg. Les organitzacions sindicals van sol·licitar mantindre una reunió directa amb la consellera després de la seua visita al consistori, amb la intenció d’aprofundir en les reivindicacions i buscar algun tipus d’avanç abans de la vaga. No obstant això, Ortí va rebutjar eixa via i va recordar que qualsevol negociació ha de desenrotllar-se en la taula sectorial, l’òrgan formal on s’aborden les condicions laborals del professorat.
En esta línia, la responsable d’Educació va instar els sindicats a reconsiderar asseure’s en les reunions que proposa la Conselleria en eixe àmbit. Amb este missatge, va tractar de traslladar la responsabilitat de desbloquejar la situació a les organitzacions, insistint que la via de diàleg ja està establit i depén d’elles utilitzar-lo o no.
Els representants sindicals, per part seua, van retraure l’actitud de la consellera i la falta de gestos que interpreten com una voluntat clara d’acostament. En este context, Ortí va recordar que, als cinc dies de la meua presa de possessió van fer una vaga, al·ludint així a l’arrancada primerenca del conflicte amb el sector educatiu. Este recordatori va servir per a subratllar que el desacord ve des de lluny i s’ha anat intensificant fins a desembocar en la nova convocatòria de vaga.
El resultat de la jornada a Castelló va ser l’escenificació pública d’un desacord profund, sense avanços visibles i amb les dos parts reafirmades en les seues posicions. A mesura que s’acosta l’11 de maig, la falta d’entesa entre Conselleria i sindicats anticipa un escenari de tensió en els centres educatius de la Comunitat Valenciana, amb un professorat anomenat a la vaga i una administració que insistix que el diàleg ha de reprendre’s en els llits formals ja establits.







