Autoconsum energètic: què és i què suposa en la factura?

Són molts els factors que estan provocant que cada vegada més espanyols decidisquen instal·lar plaques solars en els seus domicilis per a autoproveir-se amb energia procedent del Sol. Des de la pujada dels preus en electricitat fins a la creixent preocupació mediambiental fan que la instal·lació de plaques solars haja crescut a Espanya fins a un 310% en comparació amb el 2019.

Amb el recent inici de l’estació estival, l’obtenció d’energia solar és molt més eficaç. En aquest article et donem les claus de l’autoconsum energètic i com poder beneficiar-se econòmicament, tant amb l’estalvi en la factura com amb la venda d’excedents.

A priori, la instal·lació de plaques solars per a l’ús domèstic suposa una important inversió inicial, però fins a quin punt és rendible? El preu d’un sistema fotovoltaic varia des dels 4.000 fins als 15.000 euros, depenent de la grandària i eficiència de la instal·lació.

Beneficis de la instal·lació de plaques solars

Segons càlculs de la comercialitzadora energètica valenciana, aquesta inversió inicial pot recuperar-se en un mitjà termini -entre 5 i 8 anys-. Alguns beneficis de la instal·lació de plaques solars poden ser:
● Es pot estalviar més d’un 50% en la factura energètica.
● Es genera energia neta i gratuïta.
● S’aconsegueix una major independència del mercat elèctric, en autogenerar l’energia que consumeix l’immoble i reduir la necessitat de comprar-la de la xarxa.
● Són sistemes que funcionen correctament durant molt de temps, més de 25 anys.
● Revalora l’immoble en cas de venda.
● Es pot aconseguir una bonificació del 50% en IBI i de 95% en ICIO. A més, la instal·lació de plaques solars està subvencionada en diverses comunitats autònomes.

Què passa si no es consumeix tota l’energia produïda?

Un altre dels factors dels quals poden veure’s beneficiats els usuaris de plaques solars per a l’autoconsum és de la venda d’excedents, és a dir, una compensació en concepte de l’energia produïda i no consumida, que ofereixen comercialitzadores elèctriques.

Mitjançant aquest mecanisme, l’usuari rep una compensació econòmica per l’energia generada per les seues plaques que no arriba a consumir. D’aqueixa manera, aconsegueix reduir encara més el seu rebut energètic. A més, aquesta energia abocada al sistema és aprofitada per altres usuaris.

Per a poder dur a terme la venda, s’ha d’informar la Conselleria d’Indústria de la comunitat autònoma de residència. Una vegada aprovada la sol·licitud, la conselleria envia la documentació necessària a la distribuïdora d’energia i aquesta dona l’avís a la comercialitzadora, qui prepara el contracte de compravenda de l’excedent al preu estipulat en les seues tarifes.

La comprovació de l’excedent es realitza mitjançant una lectura de comptadors de la distribuïdora que, després d’aquest pas, informa la comercialitzadora de la quantitat d’electricitat produïda sense consumir perquè faça l’abonament corresponent a la venda.

Últimes notícies

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.

A presó un home per onze robatoris amb força a vaixells de la Marina de València

La Policia Nacional ha detingut un home de 31 anys acusat d’onze robatoris amb força en iats i velers de la Marina de València, alguns ocupats mentre els propietaris dormien. El jutge ha decretat el seu ingrés a la presó preventiva.

Morant reclama un Botànic 3 en un curs polític que veu decisiu per a la Comunitat Valenciana

Diana Morant ha obert el nou curs polític reclamant una aliança PSPV-Compromís per a un Botànic 3 i anunciant que estudiaran recórrer al Constitucional la nova inspecció educativa. També ha carregat contra el Consell per les seues polítiques en sanitat, educació, emergències i vivenda.