Autoconsum energètic: què és i què suposa en la factura?

Són molts els factors que estan provocant que cada vegada més espanyols decidisquen instal·lar plaques solars en els seus domicilis per a autoproveir-se amb energia procedent del Sol. Des de la pujada dels preus en electricitat fins a la creixent preocupació mediambiental fan que la instal·lació de plaques solars haja crescut a Espanya fins a un 310% en comparació amb el 2019.

Amb el recent inici de l’estació estival, l’obtenció d’energia solar és molt més eficaç. En aquest article et donem les claus de l’autoconsum energètic i com poder beneficiar-se econòmicament, tant amb l’estalvi en la factura com amb la venda d’excedents.

A priori, la instal·lació de plaques solars per a l’ús domèstic suposa una important inversió inicial, però fins a quin punt és rendible? El preu d’un sistema fotovoltaic varia des dels 4.000 fins als 15.000 euros, depenent de la grandària i eficiència de la instal·lació.

Beneficis de la instal·lació de plaques solars

Segons càlculs de la comercialitzadora energètica valenciana, aquesta inversió inicial pot recuperar-se en un mitjà termini -entre 5 i 8 anys-. Alguns beneficis de la instal·lació de plaques solars poden ser:
● Es pot estalviar més d’un 50% en la factura energètica.
● Es genera energia neta i gratuïta.
● S’aconsegueix una major independència del mercat elèctric, en autogenerar l’energia que consumeix l’immoble i reduir la necessitat de comprar-la de la xarxa.
● Són sistemes que funcionen correctament durant molt de temps, més de 25 anys.
● Revalora l’immoble en cas de venda.
● Es pot aconseguir una bonificació del 50% en IBI i de 95% en ICIO. A més, la instal·lació de plaques solars està subvencionada en diverses comunitats autònomes.

Què passa si no es consumeix tota l’energia produïda?

Un altre dels factors dels quals poden veure’s beneficiats els usuaris de plaques solars per a l’autoconsum és de la venda d’excedents, és a dir, una compensació en concepte de l’energia produïda i no consumida, que ofereixen comercialitzadores elèctriques.

Mitjançant aquest mecanisme, l’usuari rep una compensació econòmica per l’energia generada per les seues plaques que no arriba a consumir. D’aqueixa manera, aconsegueix reduir encara més el seu rebut energètic. A més, aquesta energia abocada al sistema és aprofitada per altres usuaris.

Per a poder dur a terme la venda, s’ha d’informar la Conselleria d’Indústria de la comunitat autònoma de residència. Una vegada aprovada la sol·licitud, la conselleria envia la documentació necessària a la distribuïdora d’energia i aquesta dona l’avís a la comercialitzadora, qui prepara el contracte de compravenda de l’excedent al preu estipulat en les seues tarifes.

La comprovació de l’excedent es realitza mitjançant una lectura de comptadors de la distribuïdora que, després d’aquest pas, informa la comercialitzadora de la quantitat d’electricitat produïda sense consumir perquè faça l’abonament corresponent a la venda.

Últimes notícies

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.

Aemet manté l’avís per vent a Castelló amb ratxes de fins a 90 km/h este dilluns

Aemet activa este dilluns l'avís groc per vent en tota la província de Castelló, després d'una jornada de ratxes molt fortes que han arribat a 115 km/h i nombroses incidències.