17.7 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Autoconsum energètic: què és i què suposa en la factura?

Són molts els factors que estan provocant que cada vegada més espanyols decidisquen instal·lar plaques solars en els seus domicilis per a autoproveir-se amb energia procedent del Sol. Des de la pujada dels preus en electricitat fins a la creixent preocupació mediambiental fan que la instal·lació de plaques solars haja crescut a Espanya fins a un 310% en comparació amb el 2019.

Amb el recent inici de l’estació estival, l’obtenció d’energia solar és molt més eficaç. En aquest article et donem les claus de l’autoconsum energètic i com poder beneficiar-se econòmicament, tant amb l’estalvi en la factura com amb la venda d’excedents.

A priori, la instal·lació de plaques solars per a l’ús domèstic suposa una important inversió inicial, però fins a quin punt és rendible? El preu d’un sistema fotovoltaic varia des dels 4.000 fins als 15.000 euros, depenent de la grandària i eficiència de la instal·lació.

Beneficis de la instal·lació de plaques solars

Segons càlculs de la comercialitzadora energètica valenciana, aquesta inversió inicial pot recuperar-se en un mitjà termini -entre 5 i 8 anys-. Alguns beneficis de la instal·lació de plaques solars poden ser:
● Es pot estalviar més d’un 50% en la factura energètica.
● Es genera energia neta i gratuïta.
● S’aconsegueix una major independència del mercat elèctric, en autogenerar l’energia que consumeix l’immoble i reduir la necessitat de comprar-la de la xarxa.
● Són sistemes que funcionen correctament durant molt de temps, més de 25 anys.
● Revalora l’immoble en cas de venda.
● Es pot aconseguir una bonificació del 50% en IBI i de 95% en ICIO. A més, la instal·lació de plaques solars està subvencionada en diverses comunitats autònomes.

Què passa si no es consumeix tota l’energia produïda?

Un altre dels factors dels quals poden veure’s beneficiats els usuaris de plaques solars per a l’autoconsum és de la venda d’excedents, és a dir, una compensació en concepte de l’energia produïda i no consumida, que ofereixen comercialitzadores elèctriques.

Mitjançant aquest mecanisme, l’usuari rep una compensació econòmica per l’energia generada per les seues plaques que no arriba a consumir. D’aqueixa manera, aconsegueix reduir encara més el seu rebut energètic. A més, aquesta energia abocada al sistema és aprofitada per altres usuaris.

Per a poder dur a terme la venda, s’ha d’informar la Conselleria d’Indústria de la comunitat autònoma de residència. Una vegada aprovada la sol·licitud, la conselleria envia la documentació necessària a la distribuïdora d’energia i aquesta dona l’avís a la comercialitzadora, qui prepara el contracte de compravenda de l’excedent al preu estipulat en les seues tarifes.

La comprovació de l’excedent es realitza mitjançant una lectura de comptadors de la distribuïdora que, després d’aquest pas, informa la comercialitzadora de la quantitat d’electricitat produïda sense consumir perquè faça l’abonament corresponent a la venda.

Últimes notícies

L’argentí Guido Rodríguez fitxa pel València

Guido Rodríguez arriba al València procedent del West Ham després d'un acord entre clubs. El club no precisa la duració del vincle i el jugador torna a LaLiga.

Els gestors de l’asil d’Aspe neguen apropiació indeguda i admeten que no va haver-hi comptabilitat

Dos responsables de l'asil d'Aspe han negat haver-se apropiat de fons i han assegurat que la residència mai va tindre comptabilitat formal. La Fiscalia els atribuïx administració deslleial, apropiació indeguda i estafa per un forat de 2,15 milions i demana 13 i 8 anys de presó.

Juan Foyth, operat del tendó d’Aquil·les, es perd la resta de la temporada

El defensa del Vila-real va ser intervingut a Vitòria després de trencar-se el tendó d'Aquil·les de la cama esquerra davant el Reial Madrid. El club no va donar terminis, però la lesió sol exigir al voltant de huit mesos de baixa.

La jutgessa de la dana cita a tres escortes de Mazón com a testimonis el 9 de febrer

La instructora de la causa sobre la gestió de la dana ha citat a tres escortes del llavors president Carlos Mazón per al 9 de febrer. També ha fixat les testificals d'Avelino Mascarell i de dos comandaments de la UME a inicis de març.

Els amos de Serra Gelada demanen executar la sentència que obliga a Benidorm a pagar 350 milions

Els propietaris del APR-7 de Serra Gelada han demanat l'execució de la sentència que obliga a Benidorm a pagar 350 milions, xifra que amb interessos ascendix a 352,6 milions. Reclamen execució immediata i alerten que la demora encarix el deute.

Carbonell admet pressió d’amfitrió i tractarà de trencar el malefici en la Copa

Enric Carbonell, director general del València Basket, va admetre la pressió extra de ser amfitrió en la Copa del Rei que es disputarà en el Roig Arena. Després del sorteig, l'equip va quedar aparellat amb el Joventut en quarts el dijous 19.

Els metges reprenen les protestes per a demanar jornada de 35 hores, topalls d’agenda i menys pacients

Els metges han représ concentracions davant la Conselleria de Sanitat per a exigir jornada de 35 hores de dilluns a divendres, topar agendes i limitar pacients. També demanen reforços en urgències i claredat en la productivitat variable.

Benavent sosté que els treballadors zombi eren altres i que ell sí que treballava

Marcos Benavent ha assegurat que no és un 'treballador zombi' i que 'clar que treballava' a l'inici del juí del cas Imelsa. S'enfronta a 6 anys i 6 mesos de presó, mentres les defenses discutixen nul·litats i prescripció.