Autoconsum energètic: què és i què suposa en la factura?

Són molts els factors que estan provocant que cada vegada més espanyols decidisquen instal·lar plaques solars en els seus domicilis per a autoproveir-se amb energia procedent del Sol. Des de la pujada dels preus en electricitat fins a la creixent preocupació mediambiental fan que la instal·lació de plaques solars haja crescut a Espanya fins a un 310% en comparació amb el 2019.

Amb el recent inici de l’estació estival, l’obtenció d’energia solar és molt més eficaç. En aquest article et donem les claus de l’autoconsum energètic i com poder beneficiar-se econòmicament, tant amb l’estalvi en la factura com amb la venda d’excedents.

A priori, la instal·lació de plaques solars per a l’ús domèstic suposa una important inversió inicial, però fins a quin punt és rendible? El preu d’un sistema fotovoltaic varia des dels 4.000 fins als 15.000 euros, depenent de la grandària i eficiència de la instal·lació.

Beneficis de la instal·lació de plaques solars

Segons càlculs de la comercialitzadora energètica valenciana, aquesta inversió inicial pot recuperar-se en un mitjà termini -entre 5 i 8 anys-. Alguns beneficis de la instal·lació de plaques solars poden ser:
● Es pot estalviar més d’un 50% en la factura energètica.
● Es genera energia neta i gratuïta.
● S’aconsegueix una major independència del mercat elèctric, en autogenerar l’energia que consumeix l’immoble i reduir la necessitat de comprar-la de la xarxa.
● Són sistemes que funcionen correctament durant molt de temps, més de 25 anys.
● Revalora l’immoble en cas de venda.
● Es pot aconseguir una bonificació del 50% en IBI i de 95% en ICIO. A més, la instal·lació de plaques solars està subvencionada en diverses comunitats autònomes.

Què passa si no es consumeix tota l’energia produïda?

Un altre dels factors dels quals poden veure’s beneficiats els usuaris de plaques solars per a l’autoconsum és de la venda d’excedents, és a dir, una compensació en concepte de l’energia produïda i no consumida, que ofereixen comercialitzadores elèctriques.

Mitjançant aquest mecanisme, l’usuari rep una compensació econòmica per l’energia generada per les seues plaques que no arriba a consumir. D’aqueixa manera, aconsegueix reduir encara més el seu rebut energètic. A més, aquesta energia abocada al sistema és aprofitada per altres usuaris.

Per a poder dur a terme la venda, s’ha d’informar la Conselleria d’Indústria de la comunitat autònoma de residència. Una vegada aprovada la sol·licitud, la conselleria envia la documentació necessària a la distribuïdora d’energia i aquesta dona l’avís a la comercialitzadora, qui prepara el contracte de compravenda de l’excedent al preu estipulat en les seues tarifes.

La comprovació de l’excedent es realitza mitjançant una lectura de comptadors de la distribuïdora que, després d’aquest pas, informa la comercialitzadora de la quantitat d’electricitat produïda sense consumir perquè faça l’abonament corresponent a la venda.

Últimes notícies

La investigació de l’incendi a l’Hospital de Torrevieja descarta una fallada tècnica i se centra en el factor humà

La investigació de l'incendi en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja descarta un origen tècnic i s'orienta cap a una possible fallada humana, amb un pacient ingressat en l'UCI per inhalació de fum.

Detingut a València un menor de 16 anys per la violacion d’una jove en La Marina

La Policia Nacional ha detingut a València a un menor de 16 anys acusat de violar a una jove de 18 anys en els accessos a l'aparcament de La Marina. L'arrestat ha passat ja a disposicion de la Fiscalia de Menors.

Reoberta l’A-35 a Xàtiva després de dos hores tallada per un accident amb un ferit

L'A-35 ha romàs tallada unes dos hores a Xàtiva, sentit València, després d'un accident d'un turisme que ha deixat un home de 60 anys ferit i traslladat a l'hospital.

Desallotgen un càmping per un incendi forestal a Rugat ja controlat

Un incendi forestal declarat a Rugat va obligar a desallotjar de manera preventiva un càmping pròxim, encara que el foc va quedar controlat en menys d'una hora i els allotjats van poder preparar el seu retorn.

Atenes vibra amb la Final Four de l’Eurolliga i el somni de la corona europea

Atenes recupera la Final Four de l'Eurolliga dènou anys després i s'ompli d'aficionats de Reial Madrid, València Basket, Fenerbahce i Olympiacos que somien amb la corona europea.

La Nova Muixeranga d’Algemesí retrà homenatge a Catarroja a les víctimes de la dana de 2024

La Nova Muixeranga d'Algemesí celebrarà este dissabte en el Parc dels Barraques de Catarroja un acte d'homenatge a les víctimes mortals i persones afectades per la dana de 2024, amb figures humanes, ofrena floral i lliurament de fons solidaris.

La Diputació de València reunix la poesia completa de Max Aub en 825 referències

La Diputació de València publica Poesia completa 1925-1972 de Max Aub, un volum que reunix 825 composicions, més de 500 d'elles inèdites, i consolida el seu llegat poètic.

José María Ángel manté davant el jutge que desconeixia el seu títol universitari fals

El excomisionado del Govern per a la DANA reitera davant el jutge que no va elaborar el suposat títol d'Arxivística de 1983, afirma que no el va usar en la seua carrera professional i ho atribuïx a un error administratiu.