Autoconsum energètic: què és i què suposa en la factura?

Són molts els factors que estan provocant que cada vegada més espanyols decidisquen instal·lar plaques solars en els seus domicilis per a autoproveir-se amb energia procedent del Sol. Des de la pujada dels preus en electricitat fins a la creixent preocupació mediambiental fan que la instal·lació de plaques solars haja crescut a Espanya fins a un 310% en comparació amb el 2019.

Amb el recent inici de l’estació estival, l’obtenció d’energia solar és molt més eficaç. En aquest article et donem les claus de l’autoconsum energètic i com poder beneficiar-se econòmicament, tant amb l’estalvi en la factura com amb la venda d’excedents.

A priori, la instal·lació de plaques solars per a l’ús domèstic suposa una important inversió inicial, però fins a quin punt és rendible? El preu d’un sistema fotovoltaic varia des dels 4.000 fins als 15.000 euros, depenent de la grandària i eficiència de la instal·lació.

Beneficis de la instal·lació de plaques solars

Segons càlculs de la comercialitzadora energètica valenciana, aquesta inversió inicial pot recuperar-se en un mitjà termini -entre 5 i 8 anys-. Alguns beneficis de la instal·lació de plaques solars poden ser:
● Es pot estalviar més d’un 50% en la factura energètica.
● Es genera energia neta i gratuïta.
● S’aconsegueix una major independència del mercat elèctric, en autogenerar l’energia que consumeix l’immoble i reduir la necessitat de comprar-la de la xarxa.
● Són sistemes que funcionen correctament durant molt de temps, més de 25 anys.
● Revalora l’immoble en cas de venda.
● Es pot aconseguir una bonificació del 50% en IBI i de 95% en ICIO. A més, la instal·lació de plaques solars està subvencionada en diverses comunitats autònomes.

Què passa si no es consumeix tota l’energia produïda?

Un altre dels factors dels quals poden veure’s beneficiats els usuaris de plaques solars per a l’autoconsum és de la venda d’excedents, és a dir, una compensació en concepte de l’energia produïda i no consumida, que ofereixen comercialitzadores elèctriques.

Mitjançant aquest mecanisme, l’usuari rep una compensació econòmica per l’energia generada per les seues plaques que no arriba a consumir. D’aqueixa manera, aconsegueix reduir encara més el seu rebut energètic. A més, aquesta energia abocada al sistema és aprofitada per altres usuaris.

Per a poder dur a terme la venda, s’ha d’informar la Conselleria d’Indústria de la comunitat autònoma de residència. Una vegada aprovada la sol·licitud, la conselleria envia la documentació necessària a la distribuïdora d’energia i aquesta dona l’avís a la comercialitzadora, qui prepara el contracte de compravenda de l’excedent al preu estipulat en les seues tarifes.

La comprovació de l’excedent es realitza mitjançant una lectura de comptadors de la distribuïdora que, després d’aquest pas, informa la comercialitzadora de la quantitat d’electricitat produïda sense consumir perquè faça l’abonament corresponent a la venda.

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.