Detecten un frau a les herbes i espècies com l’orenga

La Comissió Europea ha investigat sobre l’autenticitat de sis espècies i herbes aromàtiques, en què ja s’havien detectat casos de frau. L’estudi revela risc d’adulteració en totes, especialment a l’orenga, però també al pebre, el comí, la cúrcuma, el safrà i el pebre roig o vitet.

 

Pràctiques fraudulentes en herbes i espècies

 

La Comissió Europea acaba de publicar un informe sobre l’autenticitat de diverses herbes aromàtiques i espècies que es comercialitzen a la Unió Europea. És el major estudi d’este tipus dut a terme i ho ha realitzat Centre Comú de Recerca (JRC, Joint Research Centre). Els resultats són molt reveladors i posen de manifest l‟adulteració d‟este tipus de productes.

La Unió Europea analitza més de mil productes

 

Els resultats es van obtenir a partir de 1.885 productes que els 21 països de la UE van enviar al centre de recerca per analitzar-los. Noruega i Suïssa també van aportar mostres.

Per determinar el risc de frau es van utilitzar diverses tècniques analítiques complementàries d’última generació, fins a assolir un total de 9.926 anàlisi.

L’estudi es va realitzar dins del pla de control coordinat de la Unió Europea i es va centrar en sis condiments, els que tenen més alertes registrades a la UE per problemes d’autenticitat:

Comí (Cumi cyminum).
Cúrcuma (Curcuma longa).
Orenga (Origanum vulgare).
Pebre roig/vitet. Ambdós condiments pertanyen a la mateixa espècie botànica: Capsicum annuum.
Pebre (Pebre).
Safrà (Crocus sativus).

 

Quin és el risc d’adulteració?

 

El percentatge de mostres sospitoses d’adulteració els mostrem al gràfic inferior. La taxa mitjana global de mostres sospitoses va ser del 17% (323 d’un total de 1.885 mostres analitzades).

Més problemes a l’orenga

 

La taxa de sospita més baixa (6%) es va trobar els dos condiments seleccionats de l’espècie Capsicum  annuum (el pebre roig i el vitet). En els altres casos és més gran, però és l’orenga és el que ha eixit pitjor aturat: es va observar risc de contaminació, generalment amb fulles d’olivera, en quasi la meitat dels casos. Per a OCU, que quasi la meitat de l’orenga que es ven a Europa estiga adulterat és un greu problema, per la qual cosa demana un control més gran.

El frau més freqüent: barreges amb altres vegetals.  En què consisteixen les pràctiques fraudulentes? Com s’adulteren estos condiments?

 

La majoria de les mostres sospitoses contenien material vegetal no declarat, la qual cosa pot ser un risc, per exemple, per a les persones sensibles o al·lèrgiques a estes altres espècies botàniques.

A més, en un 2% de les mostres analitzades es van detectar colorants no autoritzats. No obstant això, en algunes de les espècies, com el safrà, este problema s’ha detectat amb més freqüència (trobem colorants no autoritzats a 12 de les 141 mostres de safrà analitzades).

En qualsevol cas, estes adulteracions suposen un engany al consumidor, que està pagant un alt preu per un producte amb característiques inferiors.

Sense cap dubte, el volum de frau detectat és elevat, Per la qual cosa OCU sol·licita a les autoritats competents que reforcen els controls sobre el sector, una petició que està en la línia de les recomanacions de la Comissió Europea a la seua informe.
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El doblet d’Iván Romero rellança al Llevant i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

Dos gols d'Iván Romero van donar la victòria al Llevant davant el Sevilla (2-0) i deixen al conjunt granota a només dos punts d'una permanència que marca el propi equip andalús.

Vox exigix a la Generalitat valenciana que reclame prioritat nacional en ajudes i servicis públics

Vox registra en Les Corts una proposta de tramitació urgent perquè la Generalitat demane al Govern central prioritzar als espanyols en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i endurir l'accés d'immigrants sense residència legal.

Iván Romero impulsa al Llevant amb un doblet i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

El Llevant es va imposar 2-0 al Sevilla gràcies a dos gols d'Iván Romero, que acosten als granotas a només dos punts d'un rival directe per la permanència en LaLiga.

Vox demana a la Generalitat que reclame al Govern prioritat nacional en ajudes i vivenda

Vox ha registrat en Les Corts una proposició no de llei perquè la Generalitat reclame al Govern central prioritat nacional en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i un enduriment de l'accés d'estrangers irregulars a prestacions i sanitat.

Iván Romero impulsa al Llevant cap a la salvació al descans davant el Sevilla

El Llevant marxa al descans 1-0 enfront del Sevilla gràcies a un potent gol d'Iván Romero que, de mantindre's el marcador, li acostaria a només dos punts de la permanència.

Llevant i Sevilla repetixen onze en un dol decisiu per la permanència

Llevant i Sevilla afronten en el Ciutat de València un xoc directe per la permanència apostant pels mateixos onces que els van donar el triomf en l'última jornada.

Mor un treballador atropellat pel remolc d’un tractor en una finca de Polinyà de Xúquer

Un treballador de 46 anys mor en ser atropellat pel remolc d'un tractor en una finca agrícola de Polinyà de Xúquer després d'un intent fallit de reanimació pels servicis d'emergència.

Una menor de 14 anys resulta ferida en ser atropellada en la vorera a Alacant

Una menor de 14 anys ha sigut hospitalitzada després de ser atropellada per un cotxe que va invadir la vorera en el barri de Pau 2, a Alacant. La jove va patir un fort colp, encara que en principi no revist gravetat.