Detecten un frau a les herbes i espècies com l’orenga

La Comissió Europea ha investigat sobre l’autenticitat de sis espècies i herbes aromàtiques, en què ja s’havien detectat casos de frau. L’estudi revela risc d’adulteració en totes, especialment a l’orenga, però també al pebre, el comí, la cúrcuma, el safrà i el pebre roig o vitet.

 

Pràctiques fraudulentes en herbes i espècies

 

La Comissió Europea acaba de publicar un informe sobre l’autenticitat de diverses herbes aromàtiques i espècies que es comercialitzen a la Unió Europea. És el major estudi d’este tipus dut a terme i ho ha realitzat Centre Comú de Recerca (JRC, Joint Research Centre). Els resultats són molt reveladors i posen de manifest l‟adulteració d‟este tipus de productes.

La Unió Europea analitza més de mil productes

 

Els resultats es van obtenir a partir de 1.885 productes que els 21 països de la UE van enviar al centre de recerca per analitzar-los. Noruega i Suïssa també van aportar mostres.

Per determinar el risc de frau es van utilitzar diverses tècniques analítiques complementàries d’última generació, fins a assolir un total de 9.926 anàlisi.

L’estudi es va realitzar dins del pla de control coordinat de la Unió Europea i es va centrar en sis condiments, els que tenen més alertes registrades a la UE per problemes d’autenticitat:

Comí (Cumi cyminum).
Cúrcuma (Curcuma longa).
Orenga (Origanum vulgare).
Pebre roig/vitet. Ambdós condiments pertanyen a la mateixa espècie botànica: Capsicum annuum.
Pebre (Pebre).
Safrà (Crocus sativus).

 

Quin és el risc d’adulteració?

 

El percentatge de mostres sospitoses d’adulteració els mostrem al gràfic inferior. La taxa mitjana global de mostres sospitoses va ser del 17% (323 d’un total de 1.885 mostres analitzades).

Més problemes a l’orenga

 

La taxa de sospita més baixa (6%) es va trobar els dos condiments seleccionats de l’espècie Capsicum  annuum (el pebre roig i el vitet). En els altres casos és més gran, però és l’orenga és el que ha eixit pitjor aturat: es va observar risc de contaminació, generalment amb fulles d’olivera, en quasi la meitat dels casos. Per a OCU, que quasi la meitat de l’orenga que es ven a Europa estiga adulterat és un greu problema, per la qual cosa demana un control més gran.

El frau més freqüent: barreges amb altres vegetals.  En què consisteixen les pràctiques fraudulentes? Com s’adulteren estos condiments?

 

La majoria de les mostres sospitoses contenien material vegetal no declarat, la qual cosa pot ser un risc, per exemple, per a les persones sensibles o al·lèrgiques a estes altres espècies botàniques.

A més, en un 2% de les mostres analitzades es van detectar colorants no autoritzats. No obstant això, en algunes de les espècies, com el safrà, este problema s’ha detectat amb més freqüència (trobem colorants no autoritzats a 12 de les 141 mostres de safrà analitzades).

En qualsevol cas, estes adulteracions suposen un engany al consumidor, que està pagant un alt preu per un producte amb característiques inferiors.

Sense cap dubte, el volum de frau detectat és elevat, Per la qual cosa OCU sol·licita a les autoritats competents que reforcen els controls sobre el sector, una petició que està en la línia de les recomanacions de la Comissió Europea a la seua informe.
 

Últimes notícies

Aliou Dieng ja és a Manises per a tancar el seu fitxatge pel València CF

El migcentre malià Aliou Dieng, procedent de l’Al Ahly, ha aterrat a Manises per a passar reconeixements i convertir-se en nou jugador del València CF, amb l’objectiu de recuperar les nits europees a Mestalla.

Paterna posa en marxa els canons d’aigua per a protegir el bosc de la Vallesa davant l’onada de calor

L’Ajuntament de Paterna ha activat el sistema automatitzat de canons d’aigua del projecte Guardian per a reforçar la protecció del bosc de la Vallesa davant les altes temperatures i el risc extrem d’incendis forestals.

Aemet alerta de reventons secs per l’onada de calor a l’interior valencià

Aemet ha advertit que l’ambient extremadament càlid i sec pot generar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i de curta duració, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs amb ratxes de vent molt fortes per la calor extrema

Aemet ha avisat que la combinació de calor extrema i ambient molt sec pot provocar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i de curta duració, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs per l’extrema calor en l’interior valencià

Aemet ha avisat que l’ambient extremadament calorós i sec pot provocar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i breus, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs per l’onada de calor a l’interior valencià

Aemet ha advertit que la calor extrema i l’ambient molt sec poden provocar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i sobtades a l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs per l’onada de calor a l’interior valencià

Aemet ha avisat que la calor extrema i l’ambient molt sec poden generar reventons secs amb ràfegues de vent molt fortes, sobretot en zones de l’interior de València i Castelló.

Aemet alerta de reventons secs amb ratxes de vent molt fortes per la calor extrema

Aemet ha advertit que la combinació de calor extrema i ambient molt sec pot generar reventons secs amb ratxes de vent molt fortes i de curta duració, especialment en zones de l’interior de València i Castelló.