Detecten un frau a les herbes i espècies com l’orenga

La Comissió Europea ha investigat sobre l’autenticitat de sis espècies i herbes aromàtiques, en què ja s’havien detectat casos de frau. L’estudi revela risc d’adulteració en totes, especialment a l’orenga, però també al pebre, el comí, la cúrcuma, el safrà i el pebre roig o vitet.

 

Pràctiques fraudulentes en herbes i espècies

 

La Comissió Europea acaba de publicar un informe sobre l’autenticitat de diverses herbes aromàtiques i espècies que es comercialitzen a la Unió Europea. És el major estudi d’este tipus dut a terme i ho ha realitzat Centre Comú de Recerca (JRC, Joint Research Centre). Els resultats són molt reveladors i posen de manifest l‟adulteració d‟este tipus de productes.

La Unió Europea analitza més de mil productes

 

Els resultats es van obtenir a partir de 1.885 productes que els 21 països de la UE van enviar al centre de recerca per analitzar-los. Noruega i Suïssa també van aportar mostres.

Per determinar el risc de frau es van utilitzar diverses tècniques analítiques complementàries d’última generació, fins a assolir un total de 9.926 anàlisi.

L’estudi es va realitzar dins del pla de control coordinat de la Unió Europea i es va centrar en sis condiments, els que tenen més alertes registrades a la UE per problemes d’autenticitat:

Comí (Cumi cyminum).
Cúrcuma (Curcuma longa).
Orenga (Origanum vulgare).
Pebre roig/vitet. Ambdós condiments pertanyen a la mateixa espècie botànica: Capsicum annuum.
Pebre (Pebre).
Safrà (Crocus sativus).

 

Quin és el risc d’adulteració?

 

El percentatge de mostres sospitoses d’adulteració els mostrem al gràfic inferior. La taxa mitjana global de mostres sospitoses va ser del 17% (323 d’un total de 1.885 mostres analitzades).

Més problemes a l’orenga

 

La taxa de sospita més baixa (6%) es va trobar els dos condiments seleccionats de l’espècie Capsicum  annuum (el pebre roig i el vitet). En els altres casos és més gran, però és l’orenga és el que ha eixit pitjor aturat: es va observar risc de contaminació, generalment amb fulles d’olivera, en quasi la meitat dels casos. Per a OCU, que quasi la meitat de l’orenga que es ven a Europa estiga adulterat és un greu problema, per la qual cosa demana un control més gran.

El frau més freqüent: barreges amb altres vegetals.  En què consisteixen les pràctiques fraudulentes? Com s’adulteren estos condiments?

 

La majoria de les mostres sospitoses contenien material vegetal no declarat, la qual cosa pot ser un risc, per exemple, per a les persones sensibles o al·lèrgiques a estes altres espècies botàniques.

A més, en un 2% de les mostres analitzades es van detectar colorants no autoritzats. No obstant això, en algunes de les espècies, com el safrà, este problema s’ha detectat amb més freqüència (trobem colorants no autoritzats a 12 de les 141 mostres de safrà analitzades).

En qualsevol cas, estes adulteracions suposen un engany al consumidor, que està pagant un alt preu per un producte amb característiques inferiors.

Sense cap dubte, el volum de frau detectat és elevat, Per la qual cosa OCU sol·licita a les autoritats competents que reforcen els controls sobre el sector, una petició que està en la línia de les recomanacions de la Comissió Europea a la seua informe.
 

Últimes notícies

Exhibició del València Basket contra el Joventut i a un pas de la final de l’ACB

El València Basket ha derrotat l’Asisa Joventut per 90-76 al Roig Arena, posa el 2-0 en la semifinal de la Lliga Endesa i es queda a un triomf de la final.

Controlat l’incendi forestal de Serra i reobert el trànsit marítim al Port de Sagunt

L’incendi declarat este divendres a Serra s’ha estabilitzat cap a les 20.00 hores després d’una evolució positiva, fet que ha permés retirar els dos mitjans aeris del MITECO i reobrir el trànsit marítim al Port de Sagunt.

LIFE Intemares impulsa que quasi una quarta part de la mar espanyola estiga protegida

El projecte europeu LIFE Intemares ha ajudat a passar del 8 % al 22,5 % d’àrea marina protegida a Espanya des de 2017 i ha permés declarar 12 nous espais marins de la Red Natura 2000.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Serra

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en l’extinció d’un incendi forestal declarat esta vesprada al terme municipal de Serra, prop de la carretera CC-3341.

El professorat manté la pressió: STEPV i UGT veuen insuficients les mesures de la Generalitat

STEPV i UGT asseguren que la vaga indefinida del professorat valencià ha funcionat, però adverteixen que la mobilització continuarà perquè consideren insuficients les mesures anunciades per la Generalitat.

La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiencia de València ha donat la raó a l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i ha ordenat a la jutgessa instructora del cas DANA que no interrompisca la transcripció de les declaracions a partir del 30 de juny de 2026. La decisió deixa sense efecte l’ordre inicial del jutjat de Catarroja, que preveia aturar este treball arran del cessament de quatre funcionàries assignades a la causa.

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.