Detecten un frau a les herbes i espècies com l’orenga

La Comissió Europea ha investigat sobre l’autenticitat de sis espècies i herbes aromàtiques, en què ja s’havien detectat casos de frau. L’estudi revela risc d’adulteració en totes, especialment a l’orenga, però també al pebre, el comí, la cúrcuma, el safrà i el pebre roig o vitet.

 

Pràctiques fraudulentes en herbes i espècies

 

La Comissió Europea acaba de publicar un informe sobre l’autenticitat de diverses herbes aromàtiques i espècies que es comercialitzen a la Unió Europea. És el major estudi d’este tipus dut a terme i ho ha realitzat Centre Comú de Recerca (JRC, Joint Research Centre). Els resultats són molt reveladors i posen de manifest l‟adulteració d‟este tipus de productes.

La Unió Europea analitza més de mil productes

 

Els resultats es van obtenir a partir de 1.885 productes que els 21 països de la UE van enviar al centre de recerca per analitzar-los. Noruega i Suïssa també van aportar mostres.

Per determinar el risc de frau es van utilitzar diverses tècniques analítiques complementàries d’última generació, fins a assolir un total de 9.926 anàlisi.

L’estudi es va realitzar dins del pla de control coordinat de la Unió Europea i es va centrar en sis condiments, els que tenen més alertes registrades a la UE per problemes d’autenticitat:

Comí (Cumi cyminum).
Cúrcuma (Curcuma longa).
Orenga (Origanum vulgare).
Pebre roig/vitet. Ambdós condiments pertanyen a la mateixa espècie botànica: Capsicum annuum.
Pebre (Pebre).
Safrà (Crocus sativus).

 

Quin és el risc d’adulteració?

 

El percentatge de mostres sospitoses d’adulteració els mostrem al gràfic inferior. La taxa mitjana global de mostres sospitoses va ser del 17% (323 d’un total de 1.885 mostres analitzades).

Més problemes a l’orenga

 

La taxa de sospita més baixa (6%) es va trobar els dos condiments seleccionats de l’espècie Capsicum  annuum (el pebre roig i el vitet). En els altres casos és més gran, però és l’orenga és el que ha eixit pitjor aturat: es va observar risc de contaminació, generalment amb fulles d’olivera, en quasi la meitat dels casos. Per a OCU, que quasi la meitat de l’orenga que es ven a Europa estiga adulterat és un greu problema, per la qual cosa demana un control més gran.

El frau més freqüent: barreges amb altres vegetals.  En què consisteixen les pràctiques fraudulentes? Com s’adulteren estos condiments?

 

La majoria de les mostres sospitoses contenien material vegetal no declarat, la qual cosa pot ser un risc, per exemple, per a les persones sensibles o al·lèrgiques a estes altres espècies botàniques.

A més, en un 2% de les mostres analitzades es van detectar colorants no autoritzats. No obstant això, en algunes de les espècies, com el safrà, este problema s’ha detectat amb més freqüència (trobem colorants no autoritzats a 12 de les 141 mostres de safrà analitzades).

En qualsevol cas, estes adulteracions suposen un engany al consumidor, que està pagant un alt preu per un producte amb característiques inferiors.

Sense cap dubte, el volum de frau detectat és elevat, Per la qual cosa OCU sol·licita a les autoritats competents que reforcen els controls sobre el sector, una petició que està en la línia de les recomanacions de la Comissió Europea a la seua informe.
 

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.