17.5 C
València
Dimarts, 2 desembre, 2025

‘La colla del temps’, un viatge al passat on quatre joves hauran d’espavilar-se als anys 90

Sense internet i amb el telèfon fixe familiar com l’única forma de comunicar-te amb els teus amics, sense privacitat i baix vigilància dels teus pares. Com buscaves una tenda o un lloc en concret als anys 90? Amb les pàgines grogues “el Google” del moment. A algunes d’aquestes situacions, quotidianes d’aquella època, hi hauran d’enfrontar-se els protagonistes de ‘La colla del temps’, (ed. Grupo Sar Alejandria), la primera novel·la de Pau Gimeno, mestre de primària i veí de Benigànim, València.

Uns joves amics de l’època actual viatgen en el temps per accident i apareixen en els anys noranta a
un poble fictici de la província de València. Allí, hauran de complir una missió. Però per a exercir-la, hauran de desembolicar-se en un món totalment analògic. Una aventura on els protagonistes hauran de superar una sèrie de proves sense poder fer ús de les eines tecnològiques a les quals estan acostumats, ja que no hi havia internet, ni telèfons mòbils, ni Google.

“La colla del temps és narrativa juvenil però jo el que busque és incentivar la lectura en família, per això també tracte de fer-ho atractiu per als adults. De fet, em costa que la gent adulta que s’ho ha llegit s’ho ha passat molt bé”, explica l’autor.

VALÈNCIA DIARI: Avança’ns alguna cosa de la història de ‘La Colla del Temps’, de què tracta?

Pau Gimeno: És un viatge en el temps. Una història de quatre joves, 2 xics i 2 xiques, que es veuen involucrats en una missió als anys noranta -en aquella època encara no hi havia internet- una cosa al que estan acostumats els joves d’ara. Els adolescents es troben uns comandaments i coneixen a un quart personatge que és el que els farà de guia en aquesta aventura plena de proves i de pistes.

VD: Encara que indiques que és narrativa juvenil el llibre està dirigit també als que foren xiquets o adolescents als anys noranta.

PG: És narrativa juvenil, per a llegir a partir de deu anys, però jo el que busque és incentivar la lectura en família, per això tracte de fer-ho atractiu també per a l’adult. De fet, em costa que la gent adulta que s’ho ha llegit s’ho ha passat molt bé, perquè el llibre els recorda tota la infància, les experiències que han tingut i tot el que han passat. El que vull és que siga un llibre que es puga llegir en família i que s’allargue eixe diàleg entre grans i menuts mitjançant la novel·la.

VD: Una característica de la novel·la és que té una part molt especial, l’anecdotari, què és?

PG: La novel·la està estructurada en dues parts. La primera, on es desenvolupa la història, en un poble fictici de València i una segona anomenada anecdotari. Es tracta d’un glossari d’anècdotes en un to despreocupat que inclou anècdotes sobre saber els números de telèfon de memòria, parlar davant dels pares, les pàgines grogues que era el nostre Google d’abans.

VD: D’on ix la idea d’escriure aquesta història?

PG: Naix de la nostàlgia de recordar la infància, però també, de la motivació que puga llegir-se a les escoles i als instituts als primers cursos, dona molt de joc a què coneguen la vida de la història recent i dona peu a què es puguen fer tertúlies literàries amb els mestres. D’altra banda, al llibre també em permet el xicotet luxe d’alguna subtil crítica social, dels joves d’abans i d’ara. Intente que es faça valdre tot el que abans féiem bé i ara u fem un poc regular. En els noranta, els xiquets podien eixir més al carrer, amb la bicicleta, a jugar… Ara tot és més en casa amb les noves tecnologies. La idea és que els adolescents coneguen aquella època amb la novel·la.

VD: És la teua primera publicació, explica’ns com has viscut tot aquest procés, expectatives i nous reptes?

PG: M’encantaria que La Colla del Temps es colara en les cases de la gent i que es llegira en família, que és la idea principal de per què he escrit aquest llibre. De moment, perspectives bones. Està esgotada la primera impressió i en passar Pasqua estarà a tots els punts de venda habitual i també a Amazon. A banda, estaré a la Fira del llibre el dia 4 de maig a les 16.00 h a l’estand 56.

Soc un escriptor novell, escrivia per a mi, però no intentava publicar-lo en cap lloc o presentar-me a algun concurs literari. Però en aquest cas, la idea ja anava rondant-me i finalment vaig decidir començar el procés, construir els personatges, crear l’ambientació i els conflictes que hi podria haver i una vegada en tot això ja pots començar a escriure. Em va costar escriure la novel·la poc més d’un any, i com la tenia acabada vaig dir per què no?, i la vaig enviar a l’editorial. Per a la meua sorpresa a l’editorial Grupo Sar Alejandria, de Castelló li va agradar molt la història. Em digueren que era una història molt innovadora el fet de fer un llibre per a públic juvenil ambientat en els noranta i també els va cridar l’atenció l’estructura del llibre amb el glossari Anecdotari.

Però la veritat és que al meu entorn pràcticament ningú sabia res fins que vaig signar amb l’editorial, no ho vaig dir a ningú. Com no tenia res publicat era un poc… fins que no ho tinga tot clar i firmat…no siga cosa que… Una vegada signat ja ho vaig fer públic i ja ho vaig dir a la família, als amics que estan molt pagats i molt contents.

Últimes notícies

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.

Marcelino, nomenat millor entrenador de novembre en LaLiga

El tècnic del Vila-real ha sigut triat millor entrenador de novembre després d'un ple de victòries que ha impulsat a l'equip al tercer lloc, a dos punts del Barcelona. Es va imposar en la votació final a Simeone i Flic.