Les dones joves lideren tots els indicadors de precarietat laboral

L’emancipació juvenil a la Comunitat Valenciana ha caigut fins al 13,7% en el primer semestre de 2021, experimentant un decreixement del 3,5% respecte de l’any anterior i situant-se per davall de la mitjana nacional (14,9%), segons les últimes dades de l’Observatori d’Emancipació del Consejo de la Juventud de España.


Aquesta davallada ha tingut un impacte especialment sever entre les dones joves, encara que el nombre de les joves emancipades és major que el dels homes. Així, la taxa d’emancipació entre les dones joves s’ha reduït en més de 5 punts percentuals, mentre que la dels homes joves sols decreix un 2%.


“L’emancipació juvenil al nostre territori ha caigut quasi nou punts percentuals en els últims deu anys, com a conseqüència de la crisi financera de 2008 i la crisi econòmica provocada per la pandèmia, però també per la falta de polítiques en la matèria”, ha denunciat la presidenta del CVJ, Cristina Martínez, aquest matí en roda de premsa.


Per la seua part, el responsable de Consells de la Joventut, Participació i Voluntariat del Consejo de la Juventud de España (CJE), Juan Gallo, que també ha participat en l’encontre, ha assenyalat “la necessitat de continuar aprofundint en mesures per a acabar amb la crisi que viuen les persones joves” i ha recordat que “el CJE ha presentat 12 esmenes a la Llei de Dret a l’Habitatge, actualment en debat en el Congrés dels Diputats, amb l’objectiu d’impulsar l’emancipació juvenil”.

Feminització de la precarietat laboral


Martínez també ha alertat de l’eixamplament de la bretxa de gènere en el referent a les condicions laborals i econòmiques i ha explicat que “les dones joves lideren tots els indicadors de precarietat laboral”.


La temporalitat entre les joves es situa en el 66,7% i ha experimentat una crescuda del 13,2%, quasi el triple que entre els homes. Pel que fa al total de la població jove valenciana, 9 de cada 10 contractes signats en el primer semestre de 2021 van ser temporals.


Així mateix, el treball a temps parcial entre les dones joves ha augmentat fins al 40,1% en els primers sis mesos de 2021, mentre que es redueix quasi a la meitat entre els homes joves (23,7%). També la subocupació, és a dir, que treballen menys hores de les que volen o poden, ha augmentat entre les joves (20,5%), al mateix temps que s’ha reduït entre els joves (15,6%), generant una escletxa de més de cinc punts.


“A les portes del 8 de març ens trobem amb unes dades que ens recorden que encara queda un llarg camí per a recórrer pel que fa a la igualtat entre homes i dones”, ha afirmat Martínez, qui ha afegit que “la perspectiva de gènere ha d’estar present en les polítiques de foment de l’emancipació juvenil”.


A més, el salari mitjà que perceben les persones valencianes menors de 30 anys és de 835 euros, una xifra que, malgrat l’augment que ha experimentat respecte a l’any anterior, està per davall del Salari Mínim Interprofessional (1.000 euros) i la mitjana estatal (895,47 euros).

Accés a l’habitatge


L’accés a l’habitatge continua sent una “missió impossible” per a la joventut. Una persona jove assalariada ha de destinar el 62,4% del seu salari a pagar el lloguer si s’emancipa en solitari i un 35,1% si comparteix pis. Aquestes xifres han millorat respecte als últims mesos de 2020, però encara superen la recomanació del Banc d’Espanya, que aconsella que aquesta despesa no supose més del 30% del sou.


Pel que fa a la compra d’habitatge, l’enorme inestabilitat laboral i els baixos salaris que perceben les persones joves impedeixen complir amb els requisits necessaris per a accedir al finançament hipotecari en la majoria de casos.


“Oblidar-se de la joventut i no garantir una vida digna per a les persones joves no sols ens afecta a nosaltres, sinó que l’impacte repercutirà en tota la societat a través de la insostenibilitat de les pensions, la caiguda de la natalitat o la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies joves, entre altres”, ha explicat Martínez.

Mesures estructurals i a llarg termini


El CVJ ha reclamat mesures per al foment de l’emancipació “transversals i a llarg termini” i que “provoquen canvis estructurals” en el mercat laboral i en el de l’habitatge “sense oblidar la perspectiva de gènere”. Entre les seues propostes destaquen la regulació del preu del lloguer, l’elaboració d’un Pla Valencià d’Habitatge per a Joves i l’impuls del canvi generacional en les empreses mitjançant els contractes de relleu com a mecanisme de contractació d’una persona jove per cada jubilació.

També han demanat accions destinades a sensibilitzar a empreses i ciutadania sobre els desavantatges que pateixen les dones joves i la inclusió de segells que certifiquen a empreses, associacions i cooperatives amb plans d’inserció laboral de les dones joves i col·lectius en risc de pobresa o d’exclusió social.

Consulta l’informe complet ací.

Últimes notícies

Nit sufocant a Benidorm amb mínimes de fins a 27,2 graus

La Comunitat Valenciana ha patit una altra nit tropical i tòrrida, amb una mínima de 27,2 graus a Benidorm i valors molt elevats en altres localitats del litoral i de les capitals de província.

40 detinguts i quasi 1.000 identificats a València en la Nit de Sant Joan

La Policia Nacional ha detingut 40 persones i ha identificat 927 ciutadans en el dispositiu especial de la Nit de Sant Joan a València, amb 225 actes, sobretot per drogues, i denúncies per una agressió sexual i dos casos de violència de gènere.

Cel ras i lleu descens de les màximes este dimecres a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’espera cel ras a la Comunitat Valenciana, amb temperatures mínimes sense canvis, màximes en lleuger descens i vent fluix variable que girarà a llevant a migdia.

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.