El Consell acusa a Diana Morant de ser un peó en el tauler de Puigdemont

El Consell va elevar el to contra la ministra de Ciència, Diana Morant. La vicepresidenta i portaveu, Susana Camarero, la va acusar d’haver-se convertit en ‘un peó dels escacs de Puigdemont‘ després de defendre la proposta de quitació de deute per a la Comunitat Valenciana i després d’anunciar el ‘rescat’ econòmic de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). Les crítiques es van llançar en la roda de premsa posterior al ple del Consell, en un context de fricció per finançament, llengua i gestió d’emergències.

Acusacions per la quitació de deute

Cambrer va situar l’origen del xoc en la defensa de Morant de la quitació de 11.000 milions per al deute valencià. Va recordar que la mateixa ministra va afirmar que amb eixa operació aportaria a la Comunitat més que el que aportarà mai el president Carlos Mazón, una comparació que el Consell interpreta com un pols polític. La portaveu va retraure que, quan se senta en el Consell de Ministres, la ministra s’oblida dels valencians perquè no exigix obrir el debat de la reforma del model de finançament ni reclamar un fons d’anivellament o l’extra FLA. Al seu juí, centrar el relat en la quitació respon a interessos aliens a l’agenda valenciana i reforça, segons va dir, l’estratègia de Puigdemont.

Per a l’Executiu autonòmic, la quitació sense una reforma estable és un alleujament parcial que no resol el desequilibri d’ingressos. En eixe marc, Cambrer va insistir que la prioritat hauria de ser garantir recursos suficients i estables i no sols operacions puntuals. La crítica busca posar a Morant davant la contradicció que el Consell veu entre els seus anuncis i l’absència d’avanços en finançament.

Pols per l’AVL i les ajudes de la DANA

L’enfrontament es va ampliar amb l’anunci de Morant de ‘rescatar’ econòmicament a l’AVL, després de les retallades aplicades pel Consell. El Govern preveu aportar 200.000 euros enguany i 338.000 el pròxim. Cambrer va assegurar que així s’entén la recent visita a València del president català, Salvador Illa, i va sostindre que la ministra complix un suposat orde de Puigdemont transmesa per Illa per a defendre el català. Amb eixe marc, el Consell interpreta que el gest del Govern central qüestiona la seua política lingüística i utilitza l’AVL com a símbol d’una disputa més àmplia.

La portaveu, a més, va posar en dubte l’eficàcia de l’ajuda promesa a l’AVL en comparar la seua arribada amb les ajudes de primera necessitat per la DANA: segons va dir, 37.000 famílies encara no les han rebudes. Si el ritme fora el mateix, va advertir, la institució podria quedar frustrada per no rebre a temps els diners anunciats. Amb eixe argument, Cambrer va lligar la credibilitat del Govern en emergències a la promesa cultural, i va demanar a Morant que se centrara en portar recursos per als afectats i a combatre l’infrafinançament valencià.

En el terreny de la gestió de la crisi, la vicepresidenta va retraure a Morant haver sostingut que hi havia suficient informació en el Cecopi, malgrat que la delegada del Govern, Pilar Bernabé, va atestar davant la jutgessa que allí no es va parlar del barranc de Poio. També li va exigir concretar quan es posarà en marxa la comissió mixta per a la reconstrucció, pendent al seu juí d’un impuls real. El Consell veu en estes discrepàncies una falta de coordinació i missatges creuats que retarden decisions.

Cambrer va concloure acusant la ministra de mentir en temes importants per a guanyar notorietat i de mantindre una competició permanent amb Bernabé. El xoc afig tensió institucional i anticipa nous capítols entorn del finançament, la política lingüística i la reconstrucció després de la DANA.

Últimes notícies

La UD Vall de Uxó goleja el Torrellano i es posa líder del grup VI

La UD Vall de Uxó ha vençut 0-3 al camp del Torrellano, amb dos gols de Meseguer i un d’Ali, i se situa líder en solitari del grup VI de Tercera Federació després de quatre jornades.

Un estudi de la UPV alerta que els rius d’Espanya i Bulgària són els que pitjor qualitat tenen a Europa

Un estudi liderat per la UPV assenyala que els rius d’Espanya i Bulgària presenten la situació més crítica de qualitat a Europa, mentre que Eslovènia és l’únic país alineat amb els objectius ambientals de 2030.

Un incendi crema l’exterior d’una nau de residus de cablejat a Silla

Un incendi declarat de matinada ha afectat l’exterior d’una nau de tractament de residus de cablejat a Silla. El foc ja s’ha apagat i una dotació de bombers continua a la zona de manera preventiva.

Detinguda a Torrent per enganyar amistats amb falses inversions en borsa

Una dona de 51 anys de Torrent ha estafat més d’1,3 milions d’euros a nou amistats amb falses inversions en borsa utilitzant un esquema Ponzi i documents falsificats.

Un estudi amb carronyers vincula el ‘gos no menja gos’ a l’evitació de malalties

Una investigació en el parc natural d’El Hondo mostra que molts vertebrats carronyers eviten menjar espècies massa pròximes per a reduir el risc d’infeccions.

El MICOF tornarà a les urnes el 4 d’octubre amb tres candidats i reclam de més transparència

El Col·legi de Farmacèutics de València repetirà les eleccions el 4 d’octubre, després d’anul·lar les de maig, amb tres candidatures que coincidixen a demanar auditoria, més transparència i vot telemàtic.

Oratge estable amb nuvolositat baixa i lleu descens de temperatures este diumenge

La Comunitat Valenciana afronta este diumenge una jornada amb nuvolositat baixa al litoral, possibilitat de pluges febles i temperatures un poc més baixes o sense canvis. Dilluns es manté l’ambient variable, amb ruixats dèbils en el litoral i tronades possibles a l’interior.

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.