12.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

El González Martí recorre la història de la pinta en la indumentària valenciana amb peces des del segle XVIII

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

El Museu Nacional de Ceràmica i Arts Suntuarias ‘González Martí’, de València inaugura l’exposició ‘Del típic al tòpic. La pinta en la indumentària valenciana’, que revisa la importància d’este complement en la cultura tradicional amb més d’un centenar de peces dels segles XVIII i XIX.

En concret, són més de 165 objectes –entre pintes, joieria, ceràmica i peces de vestuari– els que “posen en valor a la pinta com a element fonamental en la indumentària tradicional valenciana”, subratlla la institució cultural en un comunicat.

La mostra, que es podrà visitar fins al 23 de març del 2025, ha sigut comissariada per Francisco Zanón Rodrigo i Virginia Zanón Alcaide i en ella es presenta un recorregut per la història d’aquesta peça, analitzant la seua evolució formal, els seus materials i motius decoratius, els plateros que les van crear i les dones que les van lluir.

“RIGORÓS TREBALL DE RECERCA”

El projecte expositiu és el fruit d’un “rigorós treball de recerca” sobre la pinta i la pinta i la seua evolució dins de la indumentària valenciana.

Així, compta amb exemplars dels segles XVIII i XIX procedents tant dels propis fons del museu, com de nombroses col·leccions particulars i d’institucions públiques tals com el Museu Sorolla i el Museu del Vestit, museus estatals del Ministeri de Cultura situats a Madrid, o el Museu Frederic Marés de Barcelona.

Les peces es presenten junt amb documentació d’arxiu i elements històric-artístics coetanis que ajuden a contextualitzar-les.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.