7.8 C
València
Dissabte, 22 novembre, 2025

El González Martí recorre la història de la pinta en la indumentària valenciana amb peces des del segle XVIII

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

El Museu Nacional de Ceràmica i Arts Suntuarias ‘González Martí’, de València inaugura l’exposició ‘Del típic al tòpic. La pinta en la indumentària valenciana’, que revisa la importància d’este complement en la cultura tradicional amb més d’un centenar de peces dels segles XVIII i XIX.

En concret, són més de 165 objectes –entre pintes, joieria, ceràmica i peces de vestuari– els que “posen en valor a la pinta com a element fonamental en la indumentària tradicional valenciana”, subratlla la institució cultural en un comunicat.

La mostra, que es podrà visitar fins al 23 de març del 2025, ha sigut comissariada per Francisco Zanón Rodrigo i Virginia Zanón Alcaide i en ella es presenta un recorregut per la història d’aquesta peça, analitzant la seua evolució formal, els seus materials i motius decoratius, els plateros que les van crear i les dones que les van lluir.

“RIGORÓS TREBALL DE RECERCA”

El projecte expositiu és el fruit d’un “rigorós treball de recerca” sobre la pinta i la pinta i la seua evolució dins de la indumentària valenciana.

Així, compta amb exemplars dels segles XVIII i XIX procedents tant dels propis fons del museu, com de nombroses col·leccions particulars i d’institucions públiques tals com el Museu Sorolla i el Museu del Vestit, museus estatals del Ministeri de Cultura situats a Madrid, o el Museu Frederic Marés de Barcelona.

Les peces es presenten junt amb documentació d’arxiu i elements històric-artístics coetanis que ajuden a contextualitzar-les.

Últimes notícies

76-73: València Basket resistix el desplegament físic de l’Estrella Roja

València Basket va véncer 76-73 a Estrella Roja en un partit molt físic. La major rotació local i els robatoris en primera línia van decidir un final atapeït.

La xilena d’Hugo Duro decidix el derbi per al València

El València va véncer 1-0 al Llevant amb una xilena d'Hugo Duro en el 79 després d'un centre de Gayà. Ryan va sostindre als visitants i el VAR va anul·lar un gol previ.

Un home ha resultat ferit en una deflagració de gas per una estufa a Benicarló

Una possible acumulació de gas derivat d'una estufa ha provocat una deflagració en una vivenda de Benicarló que ha deixat ferit a un home de 71 anys. Les finestres han col·lapsat i han caigut sobre vehicles, sense incendi.

El Jutjat d’Alzira investiga la mort d’una xiqueta després d’un tractament dental

El Jutjat d'Instrucció 5 d'Alzira ha obert diligències per la defunció d'una xiqueta de 6 anys després d'un tractament dental. Una altra menor atesa en la mateixa clínica seguix en UCI.

Pérez Llorca defén que va ser una coincidència parlar amb Pradas i Mazón en plena DANA

El dirigent del PP valencià ha declarat com a testimoni que l'encreuament de crides amb Pradas i Mazón el dia de la DANA va ser casual i sense intermediacions.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental i una altra de 4 roman en l’UCI

Una menor de 6 anys ha mort hores després de ser atesa en una clínica d'Alzira; una altra de 4 va ser traslladada a l'UCI pediàtrica del Clínic de València. Sanitat ha obert un expedient i ha suspés cautelarment l'activitat del centre.

Ciutadans veu en el testimoniatge de Pérez Llorca la prova que Mazón sí que estava informat de la dana

Ciutadans sosté que la declaració de Juanfran Pérez Llorca davant el Jutjat de Catarroja demostra que Carlos Mazón coneixia la riuada del 29 d'octubre. La formació seguirà personada per a exigir transparència.

Vox avisa al PP: tibarà al màxim les negociacions i no tem repetir eleccions

Vox ha endurit la seua postura davant el PP i ha advertit que forçarà les negociacions per a imposar el seu programa, sense descartar repetir eleccions. Abascal ha confiat a tancar un acord a València que incloga infraestructures hidràuliques.