10.4 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

El González Martí recorre la història de la pinta en la indumentària valenciana amb peces des del segle XVIII

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

El Museu Nacional de Ceràmica i Arts Suntuarias ‘González Martí’, de València inaugura l’exposició ‘Del típic al tòpic. La pinta en la indumentària valenciana’, que revisa la importància d’este complement en la cultura tradicional amb més d’un centenar de peces dels segles XVIII i XIX.

En concret, són més de 165 objectes –entre pintes, joieria, ceràmica i peces de vestuari– els que “posen en valor a la pinta com a element fonamental en la indumentària tradicional valenciana”, subratlla la institució cultural en un comunicat.

La mostra, que es podrà visitar fins al 23 de març del 2025, ha sigut comissariada per Francisco Zanón Rodrigo i Virginia Zanón Alcaide i en ella es presenta un recorregut per la història d’aquesta peça, analitzant la seua evolució formal, els seus materials i motius decoratius, els plateros que les van crear i les dones que les van lluir.

“RIGORÓS TREBALL DE RECERCA”

El projecte expositiu és el fruit d’un “rigorós treball de recerca” sobre la pinta i la pinta i la seua evolució dins de la indumentària valenciana.

Així, compta amb exemplars dels segles XVIII i XIX procedents tant dels propis fons del museu, com de nombroses col·leccions particulars i d’institucions públiques tals com el Museu Sorolla i el Museu del Vestit, museus estatals del Ministeri de Cultura situats a Madrid, o el Museu Frederic Marés de Barcelona.

Les peces es presenten junt amb documentació d’arxiu i elements històric-artístics coetanis que ajuden a contextualitzar-les.

Últimes notícies

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.

Dissabte amb alerta groga per vent a València, Alacant i l’interior de Castelló

València i Alacant i l'interior de Castelló estan este dissabte en alerta groga per vent, amb avís costaner en els litorals de València i Alacant. Es preveuen ratxes de fins a 80 km/h a l'interior i de 70 km/h a Alacant i el litoral valencià.

Un mort i 19 atesos per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per inhalació lleu de fum després de l'incendi d'un pis en Tres Forques. Set han sigut traslladades a hospitals i la Policia Nacional investiga l'origen

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi

Ratxes de més de 100 km/h han afectat diverses localitats d'Alacant, amb 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi. Hi ha avís groc i una desena de servicis de bombers.

El València Basket buscarà certificar a Las Palmas la seua condició de cap de sèrie per a la Copa del Rei

L'equip taronja arriba al tancament de la primera volta amb 12 triomfs i un +210 en el basket average i apunta a segellar el seeding amb una victòria davant el Gran Canària.

El Llevant va trencar la seua mala ratxa en el Ciutat amb un gol en el 96′ davant l’Elx

Una miqueta d'Alan Matturro en el 96' va donar al Llevant el seu primer triomf del curs en el Ciutat de València, 3-2 a l'Elx. Malgrat l'alleujament, seguix com a pitjor local de LaLiga amb 1-3-5 i 11-20 en gols.

Sense rastre del veler perdut entre Gandia i Guardamar després de dies de busca

Salvament Marítim ha donat per conclòs sense resultats el rastreig per mar i aire del veler 'Admirante', que va salpar el 15 de gener de Gandia cap a Guardamar. Es mantenen avisos a navegants i l'operatiu es reactivaria davant qualsevol pista.

Una persona morta i sis ateses en l’incendi d’una vivenda en Tres Forques (València)

El foc s'ha declarat sobre les 9.30 en una vivenda del número 6 del carrer Joan Fuster, que ha quedat calcinada. Quatre persones han sigut traslladades per precaució.