El Govern reforça el jutjat de Catarroja de la DANA perquè la jutgessa ‘atenga només esta causa’

El Govern central reforçarà el Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 3 de Catarroja (València) amb la incorporació en els pròxims dies d’un nou jutge que s’encarregarà de «tots els casos pendents» i, d’esta manera, la magistrada titular d’este jutjat «quedarà completament alliberada per a atendre única i exclusivament la causa de la DANA».

Així ho ha anunciat la ministra de Ciència, Innovació i Universitats i secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, este diumenge en declaracions als mitjans durant la seua visita a la Falla Albufera de Catarroja.

Morant ha remarcat que este és un «compromís més» del Govern d’Espanya per a «enfortir totes les institucions que hagen d’atendre esta tragèdia». «Estarem fins al final amb tots els recursos que facen falta perquè este poble isca d’esta situació amb dignitat», ha ressaltat.

Així, ha detallat que la firma d’este reforç es va dur a terme el 7 de març, encara que «ja en el mes de novembre el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts es va asseure amb el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) per a parlar de la necessitat de reforçar el jutjat de Catarroja amb l’objectiu que no es desbordara de faena, donada la situació a què segurament s’hauria d’enfrontar».

«Hem seguit molt de prop totes les resolucions que ha anat presentant i publicant la jutgessa», ha assenyalat la líder socialista, al mateix temps que ha subratllat que «va quedant molt clar que es va poder fer més i millor».

En este sentit, ha afirmat que «es podien haver pres decisions polítiques que podrien haver salvat vides». «Es va poder fer més per a alertar la ciutadania del que venia perquè es protegira», ha incidit.

Morant ha subratllat que la responsabilitat de protegir la ciutadania «li pertany per llei, i també perquè així ho diu l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a la Generalitat Valenciana».

«Demanem eleccions anticipades»

Per això, ha reiterat que el PSPV-PSOE exigix la dimissió del ‘president’ de la Generalitat, Carlos Mazón, i una convocatòria electoral: «En democràcia no hi ha ferramenta més potent que la veu del poble, per això demanem eleccions anticipades».

«Nosaltres entenem que davant d’una crisi d’esta envergadura, coneixent la veritat que per fi planta cara a tanta mentida, a tants còmplices d’ella que han decidit estar al costat del màxim irresponsable i no del costat de la ciutadania per a poder reconstruir les vides de la gent amb dignitat, el que ha de fer la ciutadania és pronunciar-se», ha insistit.

Així mateix, la secretària general del PSPV ha replicat a la vicepresidenta i portaveu del Consell, Susana Camarero, que «si té tan clar que ells estan legitimats, que convoquen eleccions» i ha assenyalat que «Camarero ahir estava al balcó de l’Ajuntament de València en companyia de la senyora Cuca Gamarra, que estava amb l’alcaldessa, María José Catalá, i qui no hi eren eren el senyor Mazón i el senyor Feijóo, que són els qui han de donar la cara».

Així s’ha pronunciat Morant en ser preguntada per les declaracions emeses este dissabte per la vicepresidenta i portaveu del Consell, en les quals va subratllar que Morant «té un problema intern en el PSPV», per la qual cosa «potser també li convindria fer alguna nova elecció, no anticipada, però sí una nova per a aclarir què passa en les seues agrupacions locals», i es va preguntar «si parla d’eleccions anticipades del Govern d’Espanya perquè, veient la situació del president, Pedro Sánchez, des de llavors convindria que es valorara la possibilitat».

La també ministra ha denunciat que el cap del Consell «no comparega davant de la ciutadania i s’amague». «Jo hui estic a Catarroja a disposició dels veïns. Ahir vaig estar a València i continuaré estant al carrer, però Mazón no vol escoltar el carrer», ha apuntat.

En esta línia, ha expressat que «no li sorprén» que el ‘president’ no haja acudit a cap mascletà i ha considerat que el PP «vol fer creure que Mazón no existix». «No podem tindre un president que té por d’estar davant de la ciutadania perquè li recorda la seua irresponsabilitat», ha afirmat.

«PP i Vox el mantenen»

Morant ha defensat que «ja no és només Mazón el problema, sinó PP i Vox, que el mantenen»: «Fa tres setmanes en les Corts es va votar si Mazón havia de dimitir o no, i hi ha una majoria parlamentària, malauradament, entre PP i Vox, que sosté Mazón».

«Al nostre entendre, este Consell ja no està legitimat, ha de convocar eleccions», ha reiterat, al mateix temps que ha afirmat que «el problema que ha generat el PP segurament el solucionarà una alternativa al PP».

Últimes notícies

El nou Gulliver del Jardí del Túria estarà llest en sis mesos i alçarà nou metres

El nou parc infantil 'El Lilliput de Gulliver' completarà l'oferta lúdica del Jardí del Túria amb una escultura jugable de quasi nou metres, integrada en un espai temàtic d'uns 2.500 metres quadrats entre el Pont de les Arts i el de Glòries Valencianes.

Educació i sindicats acosten posicions en burocràcia i ràtios però ajornen l’acord

La Conselleria d’Educació i els cinc sindicats docents avancen en burocràcia, ràtios i substitucions en l’onzena reunió de negociació, però mantenen bloquejat el valencià i el capítol salarial i continuen sense tancar un acord que desactive la vaga indefinida.

El València Basket es retroba 23 anys després amb el Joventut en un playoff històric

El València Basket jugarà les semifinals de la Lliga Endesa contra el Joventut, el club davant del qual va aconseguir fa 23 anys la seua primera eliminatòria guanyada pel títol ACB. El duel recupera un enfrontament històric entre dos clàssics del bàsquet estatal, ara amb el Roig Arena com a escenari recent dels seus últims duels a cop o mort.

Bernabé acusa el Consell d’incompetència i retreu a Pérez Llorca que no parle amb el professorat

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, acusa el Consell de posar els seus interessos per damunt de l’educació pública i critica que el president Juanfran Pérez Llorca encara no haja dialogat amb el professorat en la cinquena setmana de vaga indefinida.

Una boia electromagnètica dissenyada a la UA espanta les meduses sense fer-los mal

El grup GRE de la Universitat d'Alacant ha creat una boia flotant que genera camps electromagnètics per a allunyar les meduses de zones de bany i instal·lacions marines, modificant el seu moviment sense causar-los danys ni afectar altres espècies.

El Consell amplia en 7,1 milions les ajudes al lloguer per a quasi 3.000 famílies més

La Vicepresidència Primera i Conselleria d’Habitatge destina 7,1 milions d’euros addicionals perquè 2.969 famílies que havien quedat fora per falta de crèdit reben l’ajuda al lloguer de 2025, amb què s’atenen totes les sol·licituds que complien els requisits.

El Suprem tomba el recurs de València per a limitar la distància entre terrasses de bars

El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de l'Ajuntament de València i avala que no es limite a 30 metres la distància mínima entre terrasses de bars. SOS Hostelería considera que la decisió dona aire al sector i reclama col·laboració amb l'administració.

El mes de maig passat va ser sec i el seté més càlid del segle XXI a Espanya

El mes de maig de 2026 va ser sec i molt càlid a Espanya, amb una temperatura mitjana de 17 graus, 1,4 graus per damunt del valor normal, i es consolida com el novè maig més càlid des de 1961 i el seté del segle XXI.