Espanya pren la iniciativa en ajuda militar a Ucraïna

Espanya lidera l’ajuda militar a Ucraïna

El ministre d’Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació espanyol, José Manuel Albares, ha afirmat recentment que Espanya està donant exemple en l’assistència militar a Ucraïna. En una roda de premsa a Brussel·les, just abans de la reunió dels ministres d’Exteriors de la Unió Europea, va declarar que el Govern espanyol no ha necessitat esperar a la proposta de l’Alta Representant de la UE per a Política Exterior, Kaja Kallas, per comprometre’s a ajudar Ucraïna per al 2025.

Aldar el compromís de 1.000 milions d’euros en ajuda militar per al 2025, el ministre ha ressaltat que Espanya ja havia aportat quantitats similars en anys anteriors per fer front a la invasió russa. “Espanya no ha necessitat una proposta per comprometre mil milions d’euros, i per tant va avançant de manera proactiva en aquest àmbit”, va declarar Albares, subratllant la importància de les contribucions nacionals davant la situació d’emergència que s’està vivint a Ucraïna.

La proposta de Kaja Kallas i la reacció d’Espanya

La proposta elaborada per Kaja Kallas busca mobilitzar un mínim de 20.000 milions d’euros en ajudars militars entre els Estats membres de la UE, amb l’objectiu final d’arribar potencialment a 40.000 milions, atès el context de la retirada dels Estats Units del suport actiu al conflicte. Albares ha deixat clar que, tot i la proposta, no hi ha un repartiment fixat en aquests moments, ja que les discussions entre els 27 Estat membres de la UE són encara en fase inicial.

El ministre espanyol espera que els altres països europeus també s’hi comprometin i aportin ajuda com ho ha fet Espanya. A més, va destacar la necessitat de col·laborar en un sosteniment financer segur per a Ucraïna mentre es busca elevar l’esforç en les despeses militars dins de la Unió Europea.

Opinions diverses entre els Estats membres de la UE

La reunió va ser marcada per opinions diversos. El ministre italià Antonio Tajani va demanar més temps per estudiar la proposta de Kallas, incidint que la situació actual -com els diàlegs entre Trump i Putin- obliga a ser precavuts en la presa de decisions. D’altra banda, la ministra alemanya Annalena Baerbock va anunciar que Alemanya prepararà una important suma de 7.000 milions d’euros en ajuda per al 2025, destacant la responsabilitat d’aquests països per garantir una contribució significativa a les necessitats de seguretat i defensa a Ucraïna.

Situació actual d’assistència a Ucraïna

Malgrat els esforços, encara existeixen posicions dispars entre els Estats membres de la UE respecte a l’import total de l’ajuda i el repartiment entre països. Moltes delegacions s’han mostrat preocupades que la proposta de Kallas, que inicialment buscava un compromís més ferm, s’ha acabat diluint, permetent que els Estats comptin amb diverses opcions d’ajuda. Això pot dificultar l’augment de les contribucions a Kíiv i mantenir una assistència militar efectiva per part de la UE.

Amb aquestes xifres i realitats sobre la taula, el focus de la conversa se centra cada vegada més en els Estats membres del sud d’Europa, mentre que les potències del centre i de l’est del continent han estat les que han assumit una major càrrega en l’assistència a Ucraïna. Així, la situació continua sent complexa i marcada per la necessitat de cooperació i un compromís ferm dels països europeus per fer front a la invasió russa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.