7.9 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

La Diputació de València commemora el 25 d’Abril amb Juristes Valencians: Una reivindicació pel dret civil valencià

Aquest any, la Diputació de València celebrarà un acte commemoratiu amb motiu del 25 d’Abril, la data que simbolitza l’autogovern valencià. L’esdeveniment es durà a terme a la seu de la institució, el Palau dels Scala, a les 10.00 hores aquest divendres. En el transcurs de l’acte, es llegirà un manifest que destacarà la necessitat de recuperar els drets civils valencians, tal com contempla l’Estatut d’Autonomia.

Després d’unes paraules d’apertura a càrrec del vicepresident de Juristes Valencians, Fede Arnau, es comptarà amb la intervenció de la professora de la Universitat de València, Pilar Hernando, qui abordarà la rellevància institucional del 25 d’Abril durant els anys 30 del segle XX.

A més, es preveu la lectura d’una moció aprovada per la Diputació per sol·licitar al Congrés la derogació dels Decrets de Nova Planta del segle XVIII, que van tindre un impacte profund en els territoris de la Corona d’Aragó.

El president de la corporació, Vicent Mompó (PP), i la vicepresidenta primera i responsable de Cooperació Municipal, Natàlia Enguix (Ens Uneix), també intervindran durant l’acte. Hi haurà participació dels portaveus dels diferents grups polítics representats en la corporació provincial, amb excepció de Vox.

Cal destacar que, la setmana passada, la presidenta de Les Corts, Llanos Massó (Vox), va decidir suspendre els actes tradicionals del 25 d’Abril, que solen recordar la batalla d’Almansa i lliurar les distincions Francesc de Vinatea. Aquesta decisió es deu a la polarització política, la crispació i la recent tragèdia de la dana. En lloc d’això, es llegirà una declaració institucional durant el ple ordinari programat per al 15 de maig.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.