Es crearà un ‘Memorial de les Víctimes’ de la repressió franquista al cementiri de Paterna

El Consell ha aprovat el conveni de col·laboració entre la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica i l’Ajuntament de Paterna per a l’execució i el manteniment de la primera fase de l’obra del ‘Memorial de les Víctimes‘ de la repressió franquista del cementiri d’aquesta localitat.

El memorial consistirà a crear un espai que incloga un recinte d’accés públic i una estructura d’obra que simbolitze i servisca per a homenatge i record a les víctimes de la dictadura franquista que van morir en defensa de la democràcia i el règim constitucional de la II República, les quals hagen estat exhumades de les fosses comunes del cementiri de Paterna.

 

Al memorial s’allotjaran les restes exhumades no identificades del cementiri de Paterna 

 

Al memorial s’allotjaran les restes exhumades no identificades del cementiri de Paterna, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació  en aquesta ubicació.  D’aquesta manera, es convertirà en un espai públic on es conjugue adequadament el respecte cap a les víctimes i la tranquil·litat i comoditat per a les persones visitants.

L’espai serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana, d’acord amb els articles 20 i següents de la Llei 14/2017 de Memòria democràtica i per a la convivència. Per això, serà senyalitzat convenientment per a la difusió i divulgació dels valors democràtics que representa, en concret, els drets de les víctimes i els seus familiars a la veritat, justícia, reparació i garantia de no repetició.

La Generalitat realitzarà una inversió total d’un milió d’euros per a la realització del projecte de l’estructura d’obra i del recinte, cost que es finançarà a través de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

El conveni estarà en vigor fins a la finalització de les obres del projecte i, en tot cas, el termini màxim de vigència serà de quatre anys, prorrogables per quatre anys més mitjançant acord de les parts.

Per la seua banda, l’Ajuntament de Paterna autoritzarà l’ús especial temporal de la parcel·la del cementiri ubicada al primer tram del quadre 3 perquè es duga a terme l’execució de les obres. S’encarregarà també de la gestió, el manteniment i la conservació assumint les despeses corresponents de l’estructura d’obra i del recinte, una vegada finalitzat i rebut.

Alhora, posarà a disposició de la Conselleria de Qualitat Democràtica els mitjans tècnics municipals per assessorar en la fase de preparació de la documentació tècnica i participar en el seguiment i supervisió de l’obra i en l’aprovació de la recepció.

 

Víctimes de la repressió franquista

 

Al Cementiri Municipal de Paterna hi ha al voltant de 135 fosses comunes on van ser dipositades les víctimes de la repressió franquista després de ser executades a ‘El Paredón’ o ‘El Terrer’, situat a uns 500 metres del cementiri i en altres llocs del municipi.

En total van ser assassinades 2.238 persones provinents de diferents municipis de la Comunitat Valenciana, així com d’altres localitats del territori nacional. Eren homes i dones compromesos amb la defensa dels valors que representava la II República; valors de llibertat, igualtat, progrés, solidaritat i ciutadania.

El cementiri de Paterna és el lloc de la Comunitat Valenciana on es constata l’execució del nombre més gran de crims contra la humanitat una vegada acabada la guerra i el segon de l’Estat després del mur del cementiri de l’Est de Madrid.

L’inici d’aquest genocidi va començar el mateix dia 3 d’abril del 1939, dos dies després de la declaració de la fi de la Guerra Civil, fins a l’any 1956, moment en què es va produir el darrer assassinat d’un guerriller antifranquista al Terrer.

 

Lloc digne per a les víctimes

 

Els familiars d’aquestes víctimes, constituïts en associacions, van començar l’any 2010 a tirar endavant processos d’exhumacions al cementiri de Paterna i fins hui, amb la participació de la Generalitat des del 2019, segueixen lluitant per aconseguir exhumar aquestes fosses i treure’n les víctimes a la llum.

La gran majoria de les associacions de familiars no desitgen que les restes identificades siguen novament enterrades a les fosses que durant tants anys han amagat el terror dels seus assassinats i l’angoixa i el dolor de les seues famílies.

A més, actualment són prop de mil les restes no identificades que esperen, emmagatzemades de manera provisional sota custòdia de l’ajuntament de Paterna, trobar un lloc digne per a la seua reinhumació.

Aquesta xifra és previsible que vaja en augment a mesura que avancen les exhumacions, ja que fins ara el percentatge d’identificacions ha estat baix, principalment per incompatibilitat dels familiars o per l’estat de degradació de l’ADN de les restes òssies, així com per les tècniques d’extracció emprades.

Últimes notícies

La UD Vall d’Uxó es juga el liderat en una jornada marcada per la pluja

La cinquena jornada del grup VI de Tercera Federació arriba amb la UD Vall d’Uxó al capdavant i amb diversos partits condicionats per les fortes pluges caigudes en la Comunitat Valenciana.

Desmantellada una banda que robava en aparcaments de comerços amb el mètode del cogotero

La Guardia Civil ha desarticulat una organització criminal itinerant que robava en aparcaments de comerços amb el mètode del cogotero o siembra, amb almenys 50 fets i 110.000 euros sostrets, i el cabdill ha ingressat en presó provisional.

Els albergs de València acollixen 82 persones sense llar per l’alerta per pluges

Cruz Roja ha atés 82 persones sense llar en dos albergs provisionals a València, oberts per l’Ajuntament i la Generalitat davant l’alerta meteorològica per fortes pluges.

València clausura tres passos inferiors per la pluja intensa i el risc d’embassaments

València ha tancat tres passos inferiors per precaució davant la pluja intensa que cau des d’este dilluns i el risc d’embassaments. El desmuntatge de la Fira de Mostres també està provocant trànsit dens en un altre pas inferior.

69 incidents per pluja en 24 hores a València i Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 69 incidències per les pluges i tempestes entre dijous de matinada i les 8.00 hores de divendres, principalment a les províncies de València i Castelló.

Ruixats i tronades al litoral valencià este cap de setmana amb oratge més fresc

El primer cap de setmana d’octubre arribarà amb cels nuvolosos, ruixats localment forts al litoral central i nord i un descens de les temperatures, sobretot a Castelló. El vent bufarà de llevant i gregal, amb temporal marítim a tota la costa valenciana.

L’atur puja en setembre a la Comunitat Valenciana però baixa a la província de València

L’atur registrat en setembre ha augmentat en 2.267 persones a la Comunitat Valenciana fins a les 296.786, encara que la província de València ha registrat 158 parats menys i lidera l’augment de contractes i afiliació a la Seguretat Social.

Sánchez estudia unes eleccions generals el 29 de novembre davant el rebuig de Junts

El Govern manté els dos decrets d'habitatge i els sotmet este divendres a votació en el Congrés malgrat l'oposició de la formació catalana