13.2 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Es crearà un ‘Memorial de les Víctimes’ de la repressió franquista al cementiri de Paterna

El Consell ha aprovat el conveni de col·laboració entre la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica i l’Ajuntament de Paterna per a l’execució i el manteniment de la primera fase de l’obra del ‘Memorial de les Víctimes‘ de la repressió franquista del cementiri d’aquesta localitat.

El memorial consistirà a crear un espai que incloga un recinte d’accés públic i una estructura d’obra que simbolitze i servisca per a homenatge i record a les víctimes de la dictadura franquista que van morir en defensa de la democràcia i el règim constitucional de la II República, les quals hagen estat exhumades de les fosses comunes del cementiri de Paterna.

 

Al memorial s’allotjaran les restes exhumades no identificades del cementiri de Paterna 

 

Al memorial s’allotjaran les restes exhumades no identificades del cementiri de Paterna, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació  en aquesta ubicació.  D’aquesta manera, es convertirà en un espai públic on es conjugue adequadament el respecte cap a les víctimes i la tranquil·litat i comoditat per a les persones visitants.

L’espai serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana, d’acord amb els articles 20 i següents de la Llei 14/2017 de Memòria democràtica i per a la convivència. Per això, serà senyalitzat convenientment per a la difusió i divulgació dels valors democràtics que representa, en concret, els drets de les víctimes i els seus familiars a la veritat, justícia, reparació i garantia de no repetició.

La Generalitat realitzarà una inversió total d’un milió d’euros per a la realització del projecte de l’estructura d’obra i del recinte, cost que es finançarà a través de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

El conveni estarà en vigor fins a la finalització de les obres del projecte i, en tot cas, el termini màxim de vigència serà de quatre anys, prorrogables per quatre anys més mitjançant acord de les parts.

Per la seua banda, l’Ajuntament de Paterna autoritzarà l’ús especial temporal de la parcel·la del cementiri ubicada al primer tram del quadre 3 perquè es duga a terme l’execució de les obres. S’encarregarà també de la gestió, el manteniment i la conservació assumint les despeses corresponents de l’estructura d’obra i del recinte, una vegada finalitzat i rebut.

Alhora, posarà a disposició de la Conselleria de Qualitat Democràtica els mitjans tècnics municipals per assessorar en la fase de preparació de la documentació tècnica i participar en el seguiment i supervisió de l’obra i en l’aprovació de la recepció.

 

Víctimes de la repressió franquista

 

Al Cementiri Municipal de Paterna hi ha al voltant de 135 fosses comunes on van ser dipositades les víctimes de la repressió franquista després de ser executades a ‘El Paredón’ o ‘El Terrer’, situat a uns 500 metres del cementiri i en altres llocs del municipi.

En total van ser assassinades 2.238 persones provinents de diferents municipis de la Comunitat Valenciana, així com d’altres localitats del territori nacional. Eren homes i dones compromesos amb la defensa dels valors que representava la II República; valors de llibertat, igualtat, progrés, solidaritat i ciutadania.

El cementiri de Paterna és el lloc de la Comunitat Valenciana on es constata l’execució del nombre més gran de crims contra la humanitat una vegada acabada la guerra i el segon de l’Estat després del mur del cementiri de l’Est de Madrid.

L’inici d’aquest genocidi va començar el mateix dia 3 d’abril del 1939, dos dies després de la declaració de la fi de la Guerra Civil, fins a l’any 1956, moment en què es va produir el darrer assassinat d’un guerriller antifranquista al Terrer.

 

Lloc digne per a les víctimes

 

Els familiars d’aquestes víctimes, constituïts en associacions, van començar l’any 2010 a tirar endavant processos d’exhumacions al cementiri de Paterna i fins hui, amb la participació de la Generalitat des del 2019, segueixen lluitant per aconseguir exhumar aquestes fosses i treure’n les víctimes a la llum.

La gran majoria de les associacions de familiars no desitgen que les restes identificades siguen novament enterrades a les fosses que durant tants anys han amagat el terror dels seus assassinats i l’angoixa i el dolor de les seues famílies.

A més, actualment són prop de mil les restes no identificades que esperen, emmagatzemades de manera provisional sota custòdia de l’ajuntament de Paterna, trobar un lloc digne per a la seua reinhumació.

Aquesta xifra és previsible que vaja en augment a mesura que avancen les exhumacions, ja que fins ara el percentatge d’identificacions ha estat baix, principalment per incompatibilitat dels familiars o per l’estat de degradació de l’ADN de les restes òssies, així com per les tècniques d’extracció emprades.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.