Cada 180 anys, grans meteorits impacten contra la Terra

Trossos de roca espacials bombardegen constantment la Terra, però només els objectes més grans són els que conseguixen travessar l’atmosfera, impactar sobre l’escorça terrestre i deixar petjada amb la formació d’un cràter.

 

Gràcies a un d’estos cràters, el professor Tim Barrows, de la Universitat de Wollongong (UOW), ha pogut calcular amb quina freqüència estos grans asteroides arriben a xocar contra la terra: cada 180 anys.

 

El cràter estudiat és el Wolfe Creek, el segon més gran de la Terra del que s’han pogut recuperar fragments de meteorits. Localitzat en una part llunyana d’Austràlia Occidental, va ser format per un meteorit d’uns 15 metres de diàmetre i pesava unes 14.000 tones.

 

 

Cada 180 anys

Els càlculs per a arribar a esta xifra s’han basat en els impactes dels meteorits que van caure en Austràlia, en una zona desèrtica. En este remot lloc, els cràters es troben en unes condicions extremadament ben conservades a diferència d’altres punts del planeta, a on l’erosió els ha malmés o destruït.

 

En esta part australiana, hi ha almenys set cràters que daten dels últims 120.000 anys. Partint de què Austràlia és només l’1% de la superfície terrestre, els han pogut extrapolar per a obtindre una taxa d’impactes per a tota la Terra. «Estacés una estimació mínima perquè alguns impactes més xicotets probablement van quedar coberts per la terra», comenta Barrows.

 

El número d’objectes grans que arriben a la terra és probablement unes 20 voltes més gran, ja que molts d’ells no arriben a creuar l’atmosfera. «Este recent estudi ens dóna una idea molt més precisa de què estos esdeveniments arriben a ser molt freqüents», afegia Barrows en un comunicat.

 

 

Noves dades

Els investigadors van crear un nou model topogràfic tridimensional del cràter Wolfe Creek utilitzant fotografies aèries. Amb este model, van obtindre que el cràter tenia una profunditat de 178 metres i que es troba tapat amb sediments de terra pràcticament fins als 120 metres.

 

També van poder descobrir que el cràter més gran del món, el Cràter Meteor, ubicat en Arizona, és més de 10.000 anys més antic del que es pensava fins ara, que es creia que tenia uns 61.000 anys.

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

TJ Shorts arriba al València Basket amb la mirada posada en un títol

TJ Shorts ja s'ha incorporat al València Basket i assegura que el seu objectiu és guanyar el màxim i tindre opcions reals de lluitar per un títol a final de temporada.

Docents i sindicats acumulen 14 multes per accions durant la vaga educativa

La Coordinadora d'Asemblees Docents ha denunciat 14 expedients sancionadors, per més de 8.600 euros, relacionats amb la vaga del professorat iniciada en maig.

L’interior de València s’enfila per damunt dels 41 graus en plena onada de calor

Les màximes han superat els 41 graus en diversos punts de l’interior de la província de València, amb 41,5 graus a Requena (Casas del Río), segons l’Associació Valenciana de Meteorologia.

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.