Cada 180 anys, grans meteorits impacten contra la Terra

Trossos de roca espacials bombardegen constantment la Terra, però només els objectes més grans són els que conseguixen travessar l’atmosfera, impactar sobre l’escorça terrestre i deixar petjada amb la formació d’un cràter.

 

Gràcies a un d’estos cràters, el professor Tim Barrows, de la Universitat de Wollongong (UOW), ha pogut calcular amb quina freqüència estos grans asteroides arriben a xocar contra la terra: cada 180 anys.

 

El cràter estudiat és el Wolfe Creek, el segon més gran de la Terra del que s’han pogut recuperar fragments de meteorits. Localitzat en una part llunyana d’Austràlia Occidental, va ser format per un meteorit d’uns 15 metres de diàmetre i pesava unes 14.000 tones.

 

 

Cada 180 anys

Els càlculs per a arribar a esta xifra s’han basat en els impactes dels meteorits que van caure en Austràlia, en una zona desèrtica. En este remot lloc, els cràters es troben en unes condicions extremadament ben conservades a diferència d’altres punts del planeta, a on l’erosió els ha malmés o destruït.

 

En esta part australiana, hi ha almenys set cràters que daten dels últims 120.000 anys. Partint de què Austràlia és només l’1% de la superfície terrestre, els han pogut extrapolar per a obtindre una taxa d’impactes per a tota la Terra. «Estacés una estimació mínima perquè alguns impactes més xicotets probablement van quedar coberts per la terra», comenta Barrows.

 

El número d’objectes grans que arriben a la terra és probablement unes 20 voltes més gran, ja que molts d’ells no arriben a creuar l’atmosfera. «Este recent estudi ens dóna una idea molt més precisa de què estos esdeveniments arriben a ser molt freqüents», afegia Barrows en un comunicat.

 

 

Noves dades

Els investigadors van crear un nou model topogràfic tridimensional del cràter Wolfe Creek utilitzant fotografies aèries. Amb este model, van obtindre que el cràter tenia una profunditat de 178 metres i que es troba tapat amb sediments de terra pràcticament fins als 120 metres.

 

També van poder descobrir que el cràter més gran del món, el Cràter Meteor, ubicat en Arizona, és més de 10.000 anys més antic del que es pensava fins ara, que es creia que tenia uns 61.000 anys.

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.

Els assistents al Reggaeton Beach Festival es queden sense gira del 2026 i sense festival

Reggaeton Beach Festival ha anunciat la cancel·lació de tota la gira prevista per a l’estiu del 2026 i el cessament de la seua activitat. Facua recorda als afectats que poden reclamar l’import de les entrades i els possibles danys i perjuís.

Nou sistema acústic a la Nucia per avisar dels riscos d’inundació pel pantà de Guadalest

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha instal·lat a la Nucia un sistema acústic d’avís per inundacions a la partida de Pesauro, zona inundable en cas d’accident o trencament de la presa de Guadalest.

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.

Els farmacèutics de València hauran de repetir les eleccions del Micof pel vot per correu

La Mesa Electoral del Col·legi de Farmacèutics de València ha anul·lat els comicis del 10 de maig i ha ordenat repetir la votació per irregularitats en el vot per correu denunciades per dues candidatures.

Les famílies afectades per l’incendi de Campanar tindran ajudes al lloguer fins a 2026

La Generalitat ha acordat ampliar a un tercer any, fins a finals de 2026, les ajudes al lloguer per a les persones propietàries que van perdre la seua vivenda habitual en l’incendi de Campanar. El nou decret preveu 550.000 euros addicionals i permetrà cobrir fins a dotze mensualitats més.