Ix a la llum una de les primeres filmacions d’un eclipsi solar l’any 1900

Els eclipsis solars sempre han fascinat a les societats de tots els temps | Arxiu

 

L’Institut de Cine Britànic (BFI) ha publicat una de les primeres filmacions de la història d’un eclipsi solar, en l’any 1900. Estes imàtgens mostren el fenomen astronòmic viscut el 28 de maig de fa 119 anys en Carolina del Nord, en Estats Units, al llarg d’un minut durant el qual es pot vore el moment exacte en què la Lluna tapa completament al Sol.

 

Les imàtgens van ser gravades per l’il·lusionista i inventor britànic Nevil Maskelyne durant una expedició de l’Associació Astronòmica Britànica. Esta persona va portar a terme la gravació d’este xicotet film utilitzant un adaptador telescòpic especial en la seua càmera. El vídeo estava fins a l’actualitat arxivat en la Reial Societat Astronòmica, i va ser reparat fotograma a fotograma i recuperat en qualitat 4k.

 

 

Primer intent frustrat en l’any 1898

L’il·lusionista britànic Maskelyne, autor d’estes imàtgens en l’any 1900, ja va intentar fer la seua primera gravació d’un eclipsi solar l’any 1898 en l’Índia, però per desgràcia li van robar les imàtgens d’este fenomen astronòmic i va haver d’esperar un parell d’anys per a poder publicar amb el seu nom el seu propi eclipsi, esta volta des d’Estats Units.

 

«És increïble vore com els esdeveniments del nostre passat científic recobren vida», explica en un comunicat de la Reial Societat Astronòmica, Mike Cruise, president d’esta organització. En este sentit, Cruise destaca que els astrònoms sempre estan «disposats» a acceptar noves tecnologies, i que fa més d’un segle «no va ser una excepció».

 

Els eclipsis, tant solars com lunars, sempre han fascinat a les societats de tots els segles, arribant a ser un presagi de desgràcies o de càstigs divins molts anys arrere.

Últimes notícies

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.
FILMOTECA D'ESTIU