Ix a la llum una de les primeres filmacions d’un eclipsi solar l’any 1900

Els eclipsis solars sempre han fascinat a les societats de tots els temps | Arxiu

 

L’Institut de Cine Britànic (BFI) ha publicat una de les primeres filmacions de la història d’un eclipsi solar, en l’any 1900. Estes imàtgens mostren el fenomen astronòmic viscut el 28 de maig de fa 119 anys en Carolina del Nord, en Estats Units, al llarg d’un minut durant el qual es pot vore el moment exacte en què la Lluna tapa completament al Sol.

 

Les imàtgens van ser gravades per l’il·lusionista i inventor britànic Nevil Maskelyne durant una expedició de l’Associació Astronòmica Britànica. Esta persona va portar a terme la gravació d’este xicotet film utilitzant un adaptador telescòpic especial en la seua càmera. El vídeo estava fins a l’actualitat arxivat en la Reial Societat Astronòmica, i va ser reparat fotograma a fotograma i recuperat en qualitat 4k.

 

 

Primer intent frustrat en l’any 1898

L’il·lusionista britànic Maskelyne, autor d’estes imàtgens en l’any 1900, ja va intentar fer la seua primera gravació d’un eclipsi solar l’any 1898 en l’Índia, però per desgràcia li van robar les imàtgens d’este fenomen astronòmic i va haver d’esperar un parell d’anys per a poder publicar amb el seu nom el seu propi eclipsi, esta volta des d’Estats Units.

 

«És increïble vore com els esdeveniments del nostre passat científic recobren vida», explica en un comunicat de la Reial Societat Astronòmica, Mike Cruise, president d’esta organització. En este sentit, Cruise destaca que els astrònoms sempre estan «disposats» a acceptar noves tecnologies, i que fa més d’un segle «no va ser una excepció».

 

Els eclipsis, tant solars com lunars, sempre han fascinat a les societats de tots els segles, arribant a ser un presagi de desgràcies o de càstigs divins molts anys arrere.

Últimes notícies

Triomf aclaparador de Samuel Navalón a Alacant amb una gran eixida per la porta gran

El torero d'Ayora Samuel Navalón ha arrasat en la tercera de la Fira de Fogueres d'Alacant, on ha obert la porta gran amb dues orelles. Marco Pérez ha tallat un trofeu i Víctor Hernández ha sigut ovacionat davant una corrida mansota del Puerto de San Lorenzo i La Ventana del Puerto.

La foto de la dana a Alfafar que dona a Óscar Corral el Premi Rei d’Espanya

El fotoperiodista Óscar Corral ha sigut guardonat amb el Premi Rei d’Espanya de fotografia per una imatge de la dana de 2024 a Alfafar, que ell mateix definix com un reflex de la força dels servicis públics i de la societat davant una tragèdia.

Soterren prompte un incendi de canyars que ha amenaçat les Salines de Santa Pola

El consorci provincial de Bombers d'Alacant ha donat per extingit l'incendi declarat esta vesprada en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha arribat a amenaçar el Parc Natural de les Salines de Santa Pola, sense causar ferits ni una gran afectació de superfície.

Un incendi de canyars obliga a mobilitzar els bombers a les Salines de Santa Pola

Els bombers del Consorci Provincial d'Alacant treballen en l'extinció d'un incendi en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha afectat el Parc Natural de les Salines de Santa Pola.

L’incendi d’Estivella queda estabilitzat i evoluciona de manera favorable

L’incendi de vegetació declarat este migdia a Estivella ha quedat estabilitzat i presenta una evolució positiva, encara que continua sense controlar i amb mitjans terrestres treballant en l’extinció.

Preso provisional a Almenara per apunyalar mortalment la nova parella de la seua exdona

El jutjat de Nules ha acordat presó provisional sense fiança per a l’home detingut a Almenara per la mort a punyalades de la nova parella de la seua exdona durant una discussió en la vivenda d’ella.

Reuvers viatja amb el València Basket per intentar arribar al quart partit de la final

Nate Reuvers ha viatjat amb el València Basket a Barcelona tot i estar descartat per al tercer partit de la final contra el Barça, amb l’esperança de poder jugar el quart en cas de recuperar-se del seu esquinç de turmell.

Cárdenas marca el camí per al València Basket: agressivitat i físic per a colpejar el Barça

El base Álvaro Cárdenas assegura que el València Basket ha de ser agressiu en defensa i imposar el seu físic per a guanyar el tercer partit de la final de la Lliga Endesa en la pista del Barça.