Ix a la llum una de les primeres filmacions d’un eclipsi solar l’any 1900

Els eclipsis solars sempre han fascinat a les societats de tots els temps | Arxiu

 

L’Institut de Cine Britànic (BFI) ha publicat una de les primeres filmacions de la història d’un eclipsi solar, en l’any 1900. Estes imàtgens mostren el fenomen astronòmic viscut el 28 de maig de fa 119 anys en Carolina del Nord, en Estats Units, al llarg d’un minut durant el qual es pot vore el moment exacte en què la Lluna tapa completament al Sol.

 

Les imàtgens van ser gravades per l’il·lusionista i inventor britànic Nevil Maskelyne durant una expedició de l’Associació Astronòmica Britànica. Esta persona va portar a terme la gravació d’este xicotet film utilitzant un adaptador telescòpic especial en la seua càmera. El vídeo estava fins a l’actualitat arxivat en la Reial Societat Astronòmica, i va ser reparat fotograma a fotograma i recuperat en qualitat 4k.

 

 

Primer intent frustrat en l’any 1898

L’il·lusionista britànic Maskelyne, autor d’estes imàtgens en l’any 1900, ja va intentar fer la seua primera gravació d’un eclipsi solar l’any 1898 en l’Índia, però per desgràcia li van robar les imàtgens d’este fenomen astronòmic i va haver d’esperar un parell d’anys per a poder publicar amb el seu nom el seu propi eclipsi, esta volta des d’Estats Units.

 

«És increïble vore com els esdeveniments del nostre passat científic recobren vida», explica en un comunicat de la Reial Societat Astronòmica, Mike Cruise, president d’esta organització. En este sentit, Cruise destaca que els astrònoms sempre estan «disposats» a acceptar noves tecnologies, i que fa més d’un segle «no va ser una excepció».

 

Els eclipsis, tant solars com lunars, sempre han fascinat a les societats de tots els segles, arribant a ser un presagi de desgràcies o de càstigs divins molts anys arrere.

Últimes notícies

Jasikevicius aparca els rècords abans de la Final Four de l’Eurolliga

Sarunas Jasikevicius afronta la Final Four amb Fenerbahce sense pensar en el possible rècord de dos Eurolligues seguides com a jugador i tècnic, centrat només en el treball immediat.

Bartzokas reivindica l’esforç de Olympiacos abans de la Final Four de l’Eurolliga

El tècnic de Olympiacos Georgios Bartzokas subratlla la dificultat d'aconseguir la Final Four de l'Eurolliga i confia que el seu equip faça l'últim pas per a conquistar un títol que se'ls resistix des de 2013.

Educació s’obri a totes les reunions necessàries per a tancar un acord amb el professorat en vaga

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, defén en Les Corts que mantindrà totes les reunions necessàries per a tancar un acord sobre la vaga indefinida del professorat i prioritza el dret de l'alumnat de segon de Batxillerat.

Pedro Martínez reivindica el seu perfil dialogant abans de mesurar-se al Reial Madrid en l’Eurolliga

Pedro Martínez rebutja l'etiqueta de tècnic conflictiu i subratlla la bona relació amb Sergio Scariolo, mentres València Basket i Reial Madrid afinen la seua mentalitat per a la Final a Quatre de l'Eurolliga.

Els sindicats de docents criden a una gran manifestació a València el dissabte

Els sindicats docents convoquen una gran manifestació a València este dissabte dins de la vaga indefinida que mantenen des de l'11 de maig per a reclamar millores en l'educació pública. La protesta recorrerà el centre de la ciutat sota el lema 'La comunitat educativa alça la veu'.

Scariolo es reivindica abans de la Final Four: encara puc ajudar un equip a aconseguir grans resultats

Sergio Scariolo afronta la Final Four de l'Eurolliga amb el Reial Madrid com un repte personal per a demostrar que seguix capacitat per a guiar a un equip a grans resultats i reivindica el valor de l'experiència i l'equilibri emocional.

Catalá reclama unitat i fermesa social davant la violència masclista després del crim de Dolores

María José Catalá reclama unitat, fermesa i compromís de tota la societat contra la violència masclista després de l'assassinat d'una dona i el seu fill a Dolores (Alacant). L'Ajuntament de València va guardar un minut de silenci en record de les víctimes.

El Govern detalla les pautes per a observar de manera segura el pròxim eclipsi solar

La Comissió Interministerial per al trio d'eclipsis solars de 2026, 2027 i 2028 ha publicat un document amb pautes sanitàries, logístiques i ambientals per a garantir una observació segura d'estos fenòmens.