19.8 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Ix a la llum una de les primeres filmacions d’un eclipsi solar l’any 1900

Els eclipsis solars sempre han fascinat a les societats de tots els temps | Arxiu

 

L’Institut de Cine Britànic (BFI) ha publicat una de les primeres filmacions de la història d’un eclipsi solar, en l’any 1900. Estes imàtgens mostren el fenomen astronòmic viscut el 28 de maig de fa 119 anys en Carolina del Nord, en Estats Units, al llarg d’un minut durant el qual es pot vore el moment exacte en què la Lluna tapa completament al Sol.

 

Les imàtgens van ser gravades per l’il·lusionista i inventor britànic Nevil Maskelyne durant una expedició de l’Associació Astronòmica Britànica. Esta persona va portar a terme la gravació d’este xicotet film utilitzant un adaptador telescòpic especial en la seua càmera. El vídeo estava fins a l’actualitat arxivat en la Reial Societat Astronòmica, i va ser reparat fotograma a fotograma i recuperat en qualitat 4k.

 

 

Primer intent frustrat en l’any 1898

L’il·lusionista britànic Maskelyne, autor d’estes imàtgens en l’any 1900, ja va intentar fer la seua primera gravació d’un eclipsi solar l’any 1898 en l’Índia, però per desgràcia li van robar les imàtgens d’este fenomen astronòmic i va haver d’esperar un parell d’anys per a poder publicar amb el seu nom el seu propi eclipsi, esta volta des d’Estats Units.

 

«És increïble vore com els esdeveniments del nostre passat científic recobren vida», explica en un comunicat de la Reial Societat Astronòmica, Mike Cruise, president d’esta organització. En este sentit, Cruise destaca que els astrònoms sempre estan «disposats» a acceptar noves tecnologies, i que fa més d’un segle «no va ser una excepció».

 

Els eclipsis, tant solars com lunars, sempre han fascinat a les societats de tots els segles, arribant a ser un presagi de desgràcies o de càstigs divins molts anys arrere.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.