Trump i Pedro Sánchez encapçalen els ninots satírics de les Fogueres d’Alacant

Donald Trump, Pedro Sánchez i l’alcalde Luis Barcala s’han convertit enguany en els grans protagonistes dels ninots satírics de les Fogueres de Sant Joan d’Alacant, on la sàtira política ha omplit els barris de la ciutat mentres milers de visitants recorren els carrers per vore els monuments abans de la cremà de la nit del 24 al 25 de juny.

En total s’han plantat noranta-dos fogueres repartides en huit categories per tota Alacant. Totes acabaran reduïdes a cendra en la tradicional cremà, en la matinada de dimecres 24 a dijous 25, quan el foc es combinarà amb l’aigua dels bombers en la banyà que amara els més despistats i aporta seguretat al ritual.

La foguera especial guanyadora és Génesi, del barri de Florida Portazgo, amb un pressupost de 123.000 euros. Este monument planteja una mirada al futur i llança una pregunta inquietant: ‘què quedarà de nosaltres quan la tecnologia siga l’única forma de preservar la vida’.

Trump, ‘rei de la galàxia’ i amenaça nuclear

Entre les escenes més buscades pels visitants destaquen les dedicades a Donald Trump, representat com a emperador del món amb el seu inconfusible cabell ros i una actitud desafiant que provoca somriures, però també certa inquietud.

En la foguera La Cerámica, sota la llegenda ‘el rey de la galaxia’, Trump apareix disfressat de Darth Vader damunt de l’Estrella de la Mort. Porta míssils a les mans i adopta una postura amenaçadora davant un globus terrestre, en una clara crítica a la seua forma d’entendre el poder mundial.

En la foguera de la plaça de La Viña es veu un Trump somrient que acaricia amb el dit índex dret un botó roig nuclear. Esta mateixa idea, amb variacions, s’ha repetit en els monuments de Baver Els Antigons, Altozano i Hernán Cortés, on el líder nord-americà sempre apareix associat al risc atòmic.

En Doctor Bergez-Carolinas, Trump comparteix escenari amb altres líders com Vladimir Putin i Benjamin Netanyahu. Els tres van a lloms d’un drac de tres caps, davant d’una Ursula von der Leyen que oneja, aparentment sense èxit, una bandera de la pau. En esta mateixa foguera també apareixen el president ucraïnés Volodímir Zelensky amb un tiragomes i un imam iranià ensangonat i amb un míssil a la mà.

El ‘faraó’ Pedro Sánchez envoltat de ministres

El president del Govern, Pedro Sánchez, també ha sigut objecte d’una àmplia sàtira en diferents fogueres. S’ha representat com a Comte Dràcula, com la peça de rei en una partida d’escacs o davant d’un espill, però una de les escenes més comentades és, de nou, en La Cerámica.

En eixe monument, Sánchez apareix assegut en un gran butacó com si fora un faraó egipci. A banda i banda l’abanquen somrients María Jesús Montero i Yolanda Díaz, mentres dos servents amb el rostre de José Luis Ábalos i Koldo li oferixen dos calzes plens de sang, en una escena carregada de simbolisme polític.

En la partida d’escacs representada a Doctor Bergez-Carolinas, Sánchez torna a ocupar el paper de rei. Yolanda Díaz és la reina, mentres que Santiago Abascal i Alberto Núñez Feijóo el vigilen convertits en alfils. Davall d’esta escena es pot llegir una quarteta que diu que ‘en el bando de la izquierda/se respira una gran tensión/aunque Rufián exige unión/para no acabar en la m…’.

Crítica local a Luis Barcala per les vivendes públiques

La crítica política també mira cap a la casa de tots els alacantins amb nombroses referències a l’alcalde Luis Barcala i a la polèmica del repartiment de les vivendes de protecció pública de Les Naus, que ha indignat molts veïns i ha acabat forçant la dimissió de la seua regidora d’Urbanisme, una de les beneficiàries.

En alguns monuments se’l veu amb un joc de Monopoly i envoltat de gavines, en al·lusió directa al símbol del PP. En la foguera del Mercat Central, Barcala apareix somrient junt amb el rètol ‘¿dónde están las llaves?’, una pregunta que reforça la crítica al procés d’adjudicació de les vivendes.

La seua regidora de Festes, Cristina Cutanda, tampoc s’ha lliurat de la burla. A Baver Els Antigons l’han batejada com ‘l’emperatriz del denegado y su majestad la burocracia’, en referència a una controvèrsia pels permisos concedits a les comissions festeres.

Entre crítica i humor, les Fogueres d’Alacant han combinat enguany grans monuments artístics, com Génesi, del barri de Florida Portazgo, amb una sàtira política que va des de l’escena internacional fins a la política local, i que ha convertit Trump, Pedro Sánchez i Luis Barcala en els ninots més fotografiats abans que el foc els faça desaparéixer en la pròxima cremà.

Últimes notícies

La Justícia reobre la causa contra Rafael Blasco pels 600.000 euros del cas Azud

La Audiencia de València ha ordenat reobrir la investigació per blanqueig de capitals contra l’exconseller Rafael Blasco pels 600.000 euros que presumptament hauria cobrat en 2008 en el marc del cas Azud, en considerar que el delicte encara no ha prescrit.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 36 graus en zones de València i Alacant

Aemet ha activat l avís groc este dilluns i dimarts per temperatures màximes de fins a 36 graus en el nord de la província de València i en el litoral sud de València i Alacant.

La Comunitat Valenciana lidera els desnonaments per habitants malgrat la caiguda dels llançaments per lloguer

La Comunitat Valenciana encapçala el rànquing estatal de llançaments per cada 100.000 habitants amb una taxa de 13,7 fins a març de 2026, amb més augment a la província de València i un repunt de les execucions hipotecàries.

Desmantellada una xarxa que robava cotxes d’alta gamma a Alacant i traficava amb droga a Europa

La Guàrdia Civil ha detingut 19 persones en una operació a la província d’Alacant contra una organització que robava vehicles mitjançant el clonado de claus intel·ligents i traficava amb diverses drogues cap a països europeus.

Avis per calor intensa en tres comarques de Castelló este dilluns

Sanitat ha activat el nivell de risc taronja per calor en una vintena de municipis del nord de Castelló, mentres Aemet preveu màximes pròximes als 40 graus en punts de l’interior valencià.

Morin dos banyistes ofegats a una platja de Pilar de la Horadada i en una cala de Torrevella

Dos hòmens han mort ofegats este diumenge a la platja Mil Palmeras de Pilar de la Horadada i en una cala de Torrevella. Els equips sanitaris del Samu no han pogut reanimar-los malgrat aplicar maniobres avançades.

Antiviolència planteja tancar dos mesos el camp del Racing i un el del Deportivo i l’Eldense

La Comissió Antiviolència ha proposat clausurar dos mesos el camp del Racing Club i un mes els estadis del Deportivo de la Coruña i de l’Eldense pels greus incidents en els partits d’ascens.

Ferran Torres iguala Puchades com a valencià amb més partits en un Mundial

Ferran Torres ha jugat el seu sisé partit en una fase final d’un Mundial i iguala així Antonio Puchades com a futbolista valencià amb més presències en esta competició. El davanter de Foios pot quedar a soles al capdavant si juga davant Uruguai en l’últim duel de la fase de grups.