11.3 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

El 99% de la població mundial respira aire contaminat, segons l’OMS

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha afirmat aquest dilluns que els elevats nivells de contaminació registrats a les ciutats estan posant en perill la salut de pràcticament tota la població mundial, un 99%, a causa de les altes concentracions de partícules fines que hi ha a les ciutats del planeta.

L’organisme publica aquesta dada en vespres del Dia Mundial de la Salut que enguany se celebra sota el lema ‘el nostre planeta, la nostra salut’. Amb motiu d’aquest dia l’OMS actualitza les seues dades sobre la qualitat de l’aire a les ciutats i introdueix nous sistemes de mesurament que inclouen les partícules més fines que abans no es registraven.

El percentatge, que suposaria en xifres absolutes aproximades uns 7 mil 700 milions de persones, s’ha calculat en analitzar les dades d’estacions de control de qualitat d’aire en 6 mil ciutats de 117 països, i comparant-los amb els estàndards d’aire net que va fixar l’any passat l’OMS, més estrictes que els que hi havia anteriorment.

L’informe mostra per exemple que un 99 per cent de les ciutats en països amb ingressos mitjans i baixos i un 17 per cent de les nacions més riques no compleixen amb els estàndards en matèries en suspensió, ni en el cas de les PM10 (10 micres de diàmetre) ni en les més nocives PM2.5 (amb un diàmetre inferior a 2,5 micres).

També s’han mesurat partícules molt fines amb diàmetres iguals o menors a 10pm (PM10) o 2,5pm (PM2,5), que quan s’acumulen en el sistema respiratori poden provocar lesions greus en els pulmons o fins i tot en el cervell. Aquest tipus de partícules provenen principalment per les emissions dels vehicles dièsel.

L’OMS està constituint una base de dades que inclou ara a unes 2.000 ciutats més, s’estan multiplicant per sis les dades registrades respecte a l’última actualització de 2011. Des de l’any passat l’organització va revisar els seus criteris sobre la qualitat de l’aire i les va fer més estrictes per a previndre problemes de salut.

Les preocupacions energètiques actuals ressalten la importància d’accelerar la transició cap a sistemes energètics més nets i saludables“, va declarar Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general de l’OMS. “Les pujades dels preus dels combustibles fòssils, la seguretat energètica i la urgència de combinar contaminació i canvi climàtic subratllen la necessitat d’avançar més ràpid”.

Els nivells d’un altre important contaminant, el diòxid de nitrogen, associat a l’asma i altres problemes respiratoris, són més alts que els recomanats per l’OMS en el 77% de les ciutats que mesuren aquest tipus de pol·lució.

Després de sobreviure a una pandèmia, és inacceptable que encara hi haja set milions de morts prevenibles i una xifra incalculable d’anys de bona salut“, va destacar en conéixer-se aquestes dades la directora de Salut i Medi Ambient de l’OMS, l’espanyola  María Neira.

L’OMS demana a la vista de les negatives xifres de qualitat d’aire donar suport a la transició cap a l’ús d’energies netes en la cuina, la calefacció i la il·luminació, la posada en marxa de controls més estrictes d’emissió per als vehicles, i un desenvolupament més ampli dels transports públics i les vies per als vianants i ciclistes.

També demana reduir la incineració de deixalles en el sector agrícola, la reducció de la producció de carbó vegetal, i invertir en major eficiència energètica a l’hora de dissenyar habitatges, centrals o indústries.

Reclama així mateix que més ciutats del planeta s’unisquen a la xarxa global de control de qualitat d’aire, i que els governs adopten i revisen els nous estàndards fixats l’any passat per l’OMS en aquest sentit.

L’organització amb seu a Ginebra, Suïssa, estima que més de 13 milions de morts anuals en el món són causades per factors mediambientals que podrien evitar-se.

Últimes notícies

Sara Sorribes torna amb una sòlida victòria després de set mesos d’aturada

La castellonenca va tornar amb un 6-2 i 6-3 davant Gabriela Ce en el WTA 125 de Pujol després d'una aturada de més de set mesos per salut mental. Jugarà octaus el dimecres.

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no prendre's de debò la dana en renunciar a l'escorta i desconnectar-se. Sumar i PSOE han demanat responsabilitats.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.