El 99% de la població mundial respira aire contaminat, segons l’OMS

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha afirmat aquest dilluns que els elevats nivells de contaminació registrats a les ciutats estan posant en perill la salut de pràcticament tota la població mundial, un 99%, a causa de les altes concentracions de partícules fines que hi ha a les ciutats del planeta.

L’organisme publica aquesta dada en vespres del Dia Mundial de la Salut que enguany se celebra sota el lema ‘el nostre planeta, la nostra salut’. Amb motiu d’aquest dia l’OMS actualitza les seues dades sobre la qualitat de l’aire a les ciutats i introdueix nous sistemes de mesurament que inclouen les partícules més fines que abans no es registraven.

El percentatge, que suposaria en xifres absolutes aproximades uns 7 mil 700 milions de persones, s’ha calculat en analitzar les dades d’estacions de control de qualitat d’aire en 6 mil ciutats de 117 països, i comparant-los amb els estàndards d’aire net que va fixar l’any passat l’OMS, més estrictes que els que hi havia anteriorment.

L’informe mostra per exemple que un 99 per cent de les ciutats en països amb ingressos mitjans i baixos i un 17 per cent de les nacions més riques no compleixen amb els estàndards en matèries en suspensió, ni en el cas de les PM10 (10 micres de diàmetre) ni en les més nocives PM2.5 (amb un diàmetre inferior a 2,5 micres).

També s’han mesurat partícules molt fines amb diàmetres iguals o menors a 10pm (PM10) o 2,5pm (PM2,5), que quan s’acumulen en el sistema respiratori poden provocar lesions greus en els pulmons o fins i tot en el cervell. Aquest tipus de partícules provenen principalment per les emissions dels vehicles dièsel.

L’OMS està constituint una base de dades que inclou ara a unes 2.000 ciutats més, s’estan multiplicant per sis les dades registrades respecte a l’última actualització de 2011. Des de l’any passat l’organització va revisar els seus criteris sobre la qualitat de l’aire i les va fer més estrictes per a previndre problemes de salut.

Les preocupacions energètiques actuals ressalten la importància d’accelerar la transició cap a sistemes energètics més nets i saludables“, va declarar Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general de l’OMS. “Les pujades dels preus dels combustibles fòssils, la seguretat energètica i la urgència de combinar contaminació i canvi climàtic subratllen la necessitat d’avançar més ràpid”.

Els nivells d’un altre important contaminant, el diòxid de nitrogen, associat a l’asma i altres problemes respiratoris, són més alts que els recomanats per l’OMS en el 77% de les ciutats que mesuren aquest tipus de pol·lució.

Després de sobreviure a una pandèmia, és inacceptable que encara hi haja set milions de morts prevenibles i una xifra incalculable d’anys de bona salut“, va destacar en conéixer-se aquestes dades la directora de Salut i Medi Ambient de l’OMS, l’espanyola  María Neira.

L’OMS demana a la vista de les negatives xifres de qualitat d’aire donar suport a la transició cap a l’ús d’energies netes en la cuina, la calefacció i la il·luminació, la posada en marxa de controls més estrictes d’emissió per als vehicles, i un desenvolupament més ampli dels transports públics i les vies per als vianants i ciclistes.

També demana reduir la incineració de deixalles en el sector agrícola, la reducció de la producció de carbó vegetal, i invertir en major eficiència energètica a l’hora de dissenyar habitatges, centrals o indústries.

Reclama així mateix que més ciutats del planeta s’unisquen a la xarxa global de control de qualitat d’aire, i que els governs adopten i revisen els nous estàndards fixats l’any passat per l’OMS en aquest sentit.

L’organització amb seu a Ginebra, Suïssa, estima que més de 13 milions de morts anuals en el món són causades per factors mediambientals que podrien evitar-se.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un home de 50 anys resulta ferit per arma blanca en ple carrer a Picassent

Un home de 50 anys va ser apunyalat en el tòrax al carrer Sant Rosa de Picassent i traslladat per una ambulància SAMU a l'Hospital General de València.

Greu una xiqueta de 13 anys atropellada de matinada en l’A-31 a Alacant

Una xiqueta de 13 anys ha resultat ferida greu després de ser atropellada de matinada en l'A-31, a l'altura del polígon Babel d'Alacant, i ha sigut evacuada a l'Hospital General Doctor Balmis.

Núvols, pols en suspensió i caiguda de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte amb augment de la nuvolositat, pols en suspensió i possible pluja feble amb fang, abans d'un diumenge de cels coberts i pluges generalitzades.

Desmantellada a Dénia una plantació de marihuana dirigida per un fugitiu reclamat per Lituània

La Policia Nacional ha desmantellat a Dénia una plantació de marihuana en una vivenda aïllada i ha detingut a dos hòmens, un d'ells reclamat per Lituània amb una orde europea de detenció i lliurament.

Set detinguts a Nules per explotar a 80 migrants en condicions de semiesclavitud

La Guàrdia Civil deté a Nules a set persones per integrar una xarxa de tràfic laboral que explotava a 80 migrants en el camp en condicions de semiesclavitud.

Un llibre denuncia la guerra bruta judicial contra Mónica Oltra com una Inquisició moderna

Un treball acadèmic convertit en llibre sosté que el procés judicial contra Mónica Oltra és un cas acreditat de lawfare i una forma d'Inquisició moderna que danya la qualitat democràtica.

L’Hospital General de València tanca dos banys per una forta olor després d’un abocament químic

L'Hospital General de València ha clausurat dos banys d'ús professional després d'un abocament accidental de colorant amb anilina que va generar una forta olor, mentres analitza mostres de les aigües residuals.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h en la mitat nord de Castelló este diumenge

Aemet activa l'avís groc per vents del nord-oest de fins a 80 km/h a l'interior i litoral nord de Castelló, amb pluges i notable descens tèrmic.