Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors

Els preus de la taronja han descendit un 18 per cent a peu de camp mentre han augmentat un 15% en els lineals dels supermercats durant l’últim any, segons un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) a partir de les dades de la Llotja de Cítrics de València i l’observatori de preus d’Asaja a nivell estatal.

En concret, la varietat de taronja Navel Lane Late, que es troba actualment en una fase avançada de recollida i comercialització, registra unes cotitzacions mitjanes en origen de 0,26 euros per quilo, una quantitat que suposa un 18% menys que el preu mitjà de fa un any quan els agricultors percebien 0,31 €/kg en una campanya amb un volum de collita similar.

Per contra, els consumidors espanyols paguen per aquesta mateixa varietat de taronja un 15% més que fa un any, passant d’una mitjana d’1,65 €/kg el 2023 a 1,89 €/kg el 2024, d’acord a aquest estudi.

AVA-Asaja, que ja havia denunciat la brusca caiguda dels preus dels cítrics, reclama al Govern que engegue una investigació a fons per a esclarir els motius que hi ha darrere d’aquesta dispar evolució de les cotitzacions en origen i en destinació.

En aquesta línia, adverteix al ministre d’Agricultura, Luis Planas, que “les seues dues, 18 o 43 propostes són insuficients si no aporta transparència i equilibri a la cadena de valor, que és on es juga la rendibilitat dels productors i on cal estar vigilant per a garantir uns preus justs“.

“PLANAS HA DE POSAR-SE LES PILES”

“La majoria de propostes del ministre són declaracions d’intencions que no depenen de Madrid, sinó d’Europa, i el que necessitem urgentment són realitats. Planas ha de posar-se les piles per a aplicar ràpidament les mesures que són de la seua competència directa i per a pressionar davant de Brussel·les sobre altres iniciatives que resulten indispensables, com la revisió dels acords comercials amb tercers països, la reciprocitat, el control de plagues i malalties…”, defensa el president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado.

En un comunicat, Aguado subratlla que “és curiós el que està passant amb la taronja i altres productes agraris, però aquesta és la realitat: Les persones que produeixen els aliments perceben menys diners en el camp i les persones que compren aquest mateixos aliments paguen més en la tenda. És evident que hi ha baules de la cadena alimentària que estan guanyant més a costa de productors i consumidors, i un govern responsable ha de vetlar per una cadena alimentària justa”.

Davant d’aquesta situació, AVA-Asaja reitera a les administracions nacional i autonòmica que duguen a terme una intensa campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució per a descartar pràctiques anticompetitives, ja que, “amb les dades disponibles, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva la pèrdua del preu de venda dels citricultores, quan s’incrementen els preus als consumidors”.

A més, insta a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri, que investigue, i si fa falta sancione, qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mor l’operari d’una grua en quedar atrapat pel seu vehicle a Vallada

Un treballador de 32 anys ha mort en una zona rural de Vallada després de quedar atrapat pel camió grua amb el qual intentava alçar un tractor bolcat. Bombers i servicis sanitaris només van poder confirmar la defunció.

Rego, Oltra, Montero i Janja da Silva criden a la unió de les dones enfront de la violència política

Sira Rego, Mónica Oltra, Irene Montero i Rosângela Janja da Silva reclamen unió enfront de la violència política contra les dones i més presència femenina en els espais de decisió.

Rego, Oltra, Montero i Janja Da Silva criden a la unió de les dones enfront de la violència política

Sira Rego, Mónica Oltra, Irene Montero i Janja Da Silva reclamen a València que les dones s'unisquen enfront de la violència política i reforcen la seua presència en els espais de decisió.

Héctor Fort rep l’alta i es prepara per a tornar amb l’Elx davant l’Atlètic

Héctor Fort rep l'alta competitiva tres mesos després d'operar-se del muscle i es mostra amb ganes de tornar a jugar amb l'Elx en el dol davant l'Atlètic de Madrid.

Tunde reforça l’optimisme del Llevant: la permanència, cada vegada més a prop

Kareem Tunde es mostra convençut que el Llevant aconseguirà la permanència en Primera i crida a mantindre la unió del vestuari abans del dol clau davant el Sevilla.

Ernest Urtasun se suma a la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández el 24 d’abril

El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, participarà el 24 d'abril en la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández a Orihuela, garantida després del finançament del Ministeri de Cultura.

Ingressat a Maldives un jove metge alacantí després de l’atac d’un tauró

Un metge de 31 anys de l'Hospital General Doctor Balmis d'Alacant ha resultat greument ferit després de patir l'atac d'un tauró durant una excursió aquàtica en la seua lluna de mel a les illes Maldives.

El TSJCV tomba la suspensió de llicències de canvi d’ús per a pisos turístics a València

El TSJCV anul·la la decisió de l'Ajuntament de València de suspendre les llicències de canvi d'ús per a pisos turístics, però manté la moratòria sobre noves edificacions hoteleres.