10.1 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors

Els preus de la taronja han descendit un 18 per cent a peu de camp mentre han augmentat un 15% en els lineals dels supermercats durant l’últim any, segons un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) a partir de les dades de la Llotja de Cítrics de València i l’observatori de preus d’Asaja a nivell estatal.

En concret, la varietat de taronja Navel Lane Late, que es troba actualment en una fase avançada de recollida i comercialització, registra unes cotitzacions mitjanes en origen de 0,26 euros per quilo, una quantitat que suposa un 18% menys que el preu mitjà de fa un any quan els agricultors percebien 0,31 €/kg en una campanya amb un volum de collita similar.

Per contra, els consumidors espanyols paguen per aquesta mateixa varietat de taronja un 15% més que fa un any, passant d’una mitjana d’1,65 €/kg el 2023 a 1,89 €/kg el 2024, d’acord a aquest estudi.

AVA-Asaja, que ja havia denunciat la brusca caiguda dels preus dels cítrics, reclama al Govern que engegue una investigació a fons per a esclarir els motius que hi ha darrere d’aquesta dispar evolució de les cotitzacions en origen i en destinació.

En aquesta línia, adverteix al ministre d’Agricultura, Luis Planas, que “les seues dues, 18 o 43 propostes són insuficients si no aporta transparència i equilibri a la cadena de valor, que és on es juga la rendibilitat dels productors i on cal estar vigilant per a garantir uns preus justs“.

“PLANAS HA DE POSAR-SE LES PILES”

“La majoria de propostes del ministre són declaracions d’intencions que no depenen de Madrid, sinó d’Europa, i el que necessitem urgentment són realitats. Planas ha de posar-se les piles per a aplicar ràpidament les mesures que són de la seua competència directa i per a pressionar davant de Brussel·les sobre altres iniciatives que resulten indispensables, com la revisió dels acords comercials amb tercers països, la reciprocitat, el control de plagues i malalties…”, defensa el president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado.

En un comunicat, Aguado subratlla que “és curiós el que està passant amb la taronja i altres productes agraris, però aquesta és la realitat: Les persones que produeixen els aliments perceben menys diners en el camp i les persones que compren aquest mateixos aliments paguen més en la tenda. És evident que hi ha baules de la cadena alimentària que estan guanyant més a costa de productors i consumidors, i un govern responsable ha de vetlar per una cadena alimentària justa”.

Davant d’aquesta situació, AVA-Asaja reitera a les administracions nacional i autonòmica que duguen a terme una intensa campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució per a descartar pràctiques anticompetitives, ja que, “amb les dades disponibles, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva la pèrdua del preu de venda dels citricultores, quan s’incrementen els preus als consumidors”.

A més, insta a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri, que investigue, i si fa falta sancione, qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció.

Últimes notícies

Cap de setmana amb pluges, neu en el nord de Castelló i màximes en descens

El cap de setmana deixarà precipitacions en tota la Comunitat, amb episodis intensos en el nord de Castelló i cota de neu de 1.000-1.200 m. Les màximes baixaran i el vent anirà rolando, afavorint més nuvolositat.

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.