Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors

Els preus de la taronja han descendit un 18 per cent a peu de camp mentre han augmentat un 15% en els lineals dels supermercats durant l’últim any, segons un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) a partir de les dades de la Llotja de Cítrics de València i l’observatori de preus d’Asaja a nivell estatal.

En concret, la varietat de taronja Navel Lane Late, que es troba actualment en una fase avançada de recollida i comercialització, registra unes cotitzacions mitjanes en origen de 0,26 euros per quilo, una quantitat que suposa un 18% menys que el preu mitjà de fa un any quan els agricultors percebien 0,31 €/kg en una campanya amb un volum de collita similar.

Per contra, els consumidors espanyols paguen per aquesta mateixa varietat de taronja un 15% més que fa un any, passant d’una mitjana d’1,65 €/kg el 2023 a 1,89 €/kg el 2024, d’acord a aquest estudi.

AVA-Asaja, que ja havia denunciat la brusca caiguda dels preus dels cítrics, reclama al Govern que engegue una investigació a fons per a esclarir els motius que hi ha darrere d’aquesta dispar evolució de les cotitzacions en origen i en destinació.

En aquesta línia, adverteix al ministre d’Agricultura, Luis Planas, que “les seues dues, 18 o 43 propostes són insuficients si no aporta transparència i equilibri a la cadena de valor, que és on es juga la rendibilitat dels productors i on cal estar vigilant per a garantir uns preus justs“.

“PLANAS HA DE POSAR-SE LES PILES”

“La majoria de propostes del ministre són declaracions d’intencions que no depenen de Madrid, sinó d’Europa, i el que necessitem urgentment són realitats. Planas ha de posar-se les piles per a aplicar ràpidament les mesures que són de la seua competència directa i per a pressionar davant de Brussel·les sobre altres iniciatives que resulten indispensables, com la revisió dels acords comercials amb tercers països, la reciprocitat, el control de plagues i malalties…”, defensa el president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado.

En un comunicat, Aguado subratlla que “és curiós el que està passant amb la taronja i altres productes agraris, però aquesta és la realitat: Les persones que produeixen els aliments perceben menys diners en el camp i les persones que compren aquest mateixos aliments paguen més en la tenda. És evident que hi ha baules de la cadena alimentària que estan guanyant més a costa de productors i consumidors, i un govern responsable ha de vetlar per una cadena alimentària justa”.

Davant d’aquesta situació, AVA-Asaja reitera a les administracions nacional i autonòmica que duguen a terme una intensa campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució per a descartar pràctiques anticompetitives, ja que, “amb les dades disponibles, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva la pèrdua del preu de venda dels citricultores, quan s’incrementen els preus als consumidors”.

A més, insta a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri, que investigue, i si fa falta sancione, qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

CGT recolza investigar a Mazón després de l’informe de la jutgessa que apunta a negligència greu

CGT es persona davant el TSJCV i secunda investigar a Carlos Mazón després de l'exposició raonada de la jutgessa de Catarroja. L'escrit detalla omissions amb connexió a 230 defuncions.

Activen l’avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores este dijous en la Comunitat Valenciana

L'avís s'aplicarà en zones d'Alacant, València i Castelló, amb acumulats de 20 l/m² en una hora i 60 l/m² en 12 hores i possibilitat de tempesta.

Gamarra acusa el PSOE d’usar la política d’igualtat amb finalitats partidistes

Bufona Gamarra ha acusat el PSOE de convertir la política d'igualtat en 'un instrument partidista al servici del sanchismo' i de debilitar les institucions. La dirigent del PP ha reclamat menys propaganda, més eficàcia i un feminisme inclusiu orientat a resultats.

Aemet preveu activar avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores el divendres en la Comunitat

Aemet preveu activar el divendres l'avís groc per pluges en diverses zones de la Comunitat Valenciana, amb 20 l/m² en una hora i 60 en 12. Els ruixats podran anar amb tempesta.

Semaf convoca aturs en FGV després d’esgotar la negociació: calendari en Metrovalencia i TRAM

El sindicat de maquinistes Semaf ha anomenat a aturs en les xarxes d'FGV entre el 13 i el 26 de març després d'haver esgotat la negociació. Reclamen millores de seguretat i un tracte just en la negociació col·lectiva.

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.