6.5 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors

Els preus de la taronja han descendit un 18 per cent a peu de camp mentre han augmentat un 15% en els lineals dels supermercats durant l’últim any, segons un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) a partir de les dades de la Llotja de Cítrics de València i l’observatori de preus d’Asaja a nivell estatal.

En concret, la varietat de taronja Navel Lane Late, que es troba actualment en una fase avançada de recollida i comercialització, registra unes cotitzacions mitjanes en origen de 0,26 euros per quilo, una quantitat que suposa un 18% menys que el preu mitjà de fa un any quan els agricultors percebien 0,31 €/kg en una campanya amb un volum de collita similar.

Per contra, els consumidors espanyols paguen per aquesta mateixa varietat de taronja un 15% més que fa un any, passant d’una mitjana d’1,65 €/kg el 2023 a 1,89 €/kg el 2024, d’acord a aquest estudi.

AVA-Asaja, que ja havia denunciat la brusca caiguda dels preus dels cítrics, reclama al Govern que engegue una investigació a fons per a esclarir els motius que hi ha darrere d’aquesta dispar evolució de les cotitzacions en origen i en destinació.

En aquesta línia, adverteix al ministre d’Agricultura, Luis Planas, que “les seues dues, 18 o 43 propostes són insuficients si no aporta transparència i equilibri a la cadena de valor, que és on es juga la rendibilitat dels productors i on cal estar vigilant per a garantir uns preus justs“.

“PLANAS HA DE POSAR-SE LES PILES”

“La majoria de propostes del ministre són declaracions d’intencions que no depenen de Madrid, sinó d’Europa, i el que necessitem urgentment són realitats. Planas ha de posar-se les piles per a aplicar ràpidament les mesures que són de la seua competència directa i per a pressionar davant de Brussel·les sobre altres iniciatives que resulten indispensables, com la revisió dels acords comercials amb tercers països, la reciprocitat, el control de plagues i malalties…”, defensa el president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado.

En un comunicat, Aguado subratlla que “és curiós el que està passant amb la taronja i altres productes agraris, però aquesta és la realitat: Les persones que produeixen els aliments perceben menys diners en el camp i les persones que compren aquest mateixos aliments paguen més en la tenda. És evident que hi ha baules de la cadena alimentària que estan guanyant més a costa de productors i consumidors, i un govern responsable ha de vetlar per una cadena alimentària justa”.

Davant d’aquesta situació, AVA-Asaja reitera a les administracions nacional i autonòmica que duguen a terme una intensa campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució per a descartar pràctiques anticompetitives, ja que, “amb les dades disponibles, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva la pèrdua del preu de venda dels citricultores, quan s’incrementen els preus als consumidors”.

A més, insta a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri, que investigue, i si fa falta sancione, qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció.

Últimes notícies

86-73: el València doblega al Partizan i tanca la primera tornada al capdamunt

El València Basket va véncer 86-73 a un Partizan en millora després d'anar a remolc durant gran part del dol. Va remuntar amb Thompson i el rebot ofensiu per a tancar la primera volta a dalt.

L’Elx tanca 24-25 amb 7 milions de pèrdues i preveu 15 de benefici en 25-26

La junta d'accionistes va aprovar uns comptes amb prop de 7 milions en negatiu i un pressupost que anticipa 15 milions de benefici en 2025-26. El club va eixir del concurs de creditors i mantindrà la inversió en plantilla i infraestructures.

El Govern designa a Zulima Pérez per a tancar amb Martínez Mus la comissió mixta de la DANA

El Govern ha designat a Zulima Pérez com a interlocutora per a concretar amb Vicente Martínez Mus la comissió mixta de la DANA. Les dos parts han fixat una reunió el 9 de gener per a acordar la seua constitució i definir el seu funcionament.

Nit de cap d’any: els suplements del taxi poden arribar a 6,7 euros en diverses ciutats

L'OCU assenyala que en Nit de cap d'any els taxis apliquen recàrrecs fixos que encarixen el trajecte. Madrid, Lleida i Palma figuren entre les ciutats amb suplements més alts.

Anticicló en Nit de cap d’any: més fred i boires denses a l’interior

El dimecres de Nit de cap d'any estarà marcat per un anticicló que deixarà temps estable, descens tèrmic i boires persistents a l'interior. Aemet preveu gelades generalitzades i tramuntana a l'Empordà.

Detingut un veí per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un veí de l'immoble ha sigut detingut per la seua presumpta relació amb l'incendi registrat el dilluns a Crevillent. Una jove de 25 anys va morir a l'hospital i va haver-hi una evacuació massiva.

El València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener i el València-Unicaja s’avança al dissabte 10

L'ajornat València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener a les 20.30 en el Roig Arena. El dol amb Unicaja s'avança al dissabte 10 a les 18.30.

5 anys i 11 mesos de presó per intentar assassinar a la seua dona després de comunicar-li la ruptura

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys i onze mesos de presó a un home per la temptativa d'homicidi de la seua dona amb un cúter després d'anunciar-li la ruptura. La sentència aplica agreujants de gènere i parentiu i imposa allunyament, retirada de pàtria potestat i possible expulsió.