11 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

Els preus de la taronja baixen un 18% per a agricultors però pugen un 15% per a consumidors

Els preus de la taronja han descendit un 18 per cent a peu de camp mentre han augmentat un 15% en els lineals dels supermercats durant l’últim any, segons un estudi elaborat per l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) a partir de les dades de la Llotja de Cítrics de València i l’observatori de preus d’Asaja a nivell estatal.

En concret, la varietat de taronja Navel Lane Late, que es troba actualment en una fase avançada de recollida i comercialització, registra unes cotitzacions mitjanes en origen de 0,26 euros per quilo, una quantitat que suposa un 18% menys que el preu mitjà de fa un any quan els agricultors percebien 0,31 €/kg en una campanya amb un volum de collita similar.

Per contra, els consumidors espanyols paguen per aquesta mateixa varietat de taronja un 15% més que fa un any, passant d’una mitjana d’1,65 €/kg el 2023 a 1,89 €/kg el 2024, d’acord a aquest estudi.

AVA-Asaja, que ja havia denunciat la brusca caiguda dels preus dels cítrics, reclama al Govern que engegue una investigació a fons per a esclarir els motius que hi ha darrere d’aquesta dispar evolució de les cotitzacions en origen i en destinació.

En aquesta línia, adverteix al ministre d’Agricultura, Luis Planas, que “les seues dues, 18 o 43 propostes són insuficients si no aporta transparència i equilibri a la cadena de valor, que és on es juga la rendibilitat dels productors i on cal estar vigilant per a garantir uns preus justs“.

“PLANAS HA DE POSAR-SE LES PILES”

“La majoria de propostes del ministre són declaracions d’intencions que no depenen de Madrid, sinó d’Europa, i el que necessitem urgentment són realitats. Planas ha de posar-se les piles per a aplicar ràpidament les mesures que són de la seua competència directa i per a pressionar davant de Brussel·les sobre altres iniciatives que resulten indispensables, com la revisió dels acords comercials amb tercers països, la reciprocitat, el control de plagues i malalties…”, defensa el president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado.

En un comunicat, Aguado subratlla que “és curiós el que està passant amb la taronja i altres productes agraris, però aquesta és la realitat: Les persones que produeixen els aliments perceben menys diners en el camp i les persones que compren aquest mateixos aliments paguen més en la tenda. És evident que hi ha baules de la cadena alimentària que estan guanyant més a costa de productors i consumidors, i un govern responsable ha de vetlar per una cadena alimentària justa”.

Davant d’aquesta situació, AVA-Asaja reitera a les administracions nacional i autonòmica que duguen a terme una intensa campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució per a descartar pràctiques anticompetitives, ja que, “amb les dades disponibles, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva la pèrdua del preu de venda dels citricultores, quan s’incrementen els preus als consumidors”.

A més, insta a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri, que investigue, i si fa falta sancione, qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció.

Últimes notícies

Sara Sorribes torna amb una sòlida victòria després de set mesos d’aturada

La castellonenca va tornar amb un 6-2 i 6-3 davant Gabriela Ce en el WTA 125 de Pujol després d'una aturada de més de set mesos per salut mental. Jugarà octaus el dimecres.

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no prendre's de debò la dana en renunciar a l'escorta i desconnectar-se. Sumar i PSOE han demanat responsabilitats.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.