Les autonomies del PP boicotegen la reunió sobre la regularització extraordinària de migrants

Els governs autonòmics del PP han decidit este dijous no assistir a la Conferència Sectorial de la Immigració convocada pel Govern central per analitzar el balanç de la regularització extraordinària de migrants i altres qüestions migratòries, cosa que ha impedit celebrar la reunió per falta de quòrum i ha obert un nou xoc polític sobre la gestió d’esta mesura.

La trobada l’havia de presidir la ministra d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, Elma Saiz, i comptava amb la participació prevista de totes les comunitats autònomes. No obstant això, la major part dels executius autonòmics del PP, entre ells Madrid, la Comunitat Valenciana i Balears, han llegit prèviament una declaració conjunta i han rebutjat entrar a la sala.

En este document, al qual han tingut accés els participants, les autonomies del PP qualifiquen la sectorial de ‘simulació’, acusen l’Executiu estatal de ‘deslleialtat institucional’ i reiteren el seu rebuig a avalar una ‘política migratòria opaca i irresponsable’.

Manca d’informació i queixa de les comunitats del PP

Segons els consellers populars, el Govern ha ignorat totes les sol·licituds d’informació prèvies a la reunió. Denuncien que no han rebut l’acta ni el vídeo de la comissió sectorial anterior, que consideraven clau per preparar la cita d’este dijous.

Afigen que tampoc han obtingut dades sobre la implementació del Pacte Europeu de Migració i Asil a Espanya, ni estudis d’impacte econòmic per a les comunitats autònomes i les entitats locals derivats d’esta regularització extraordinària, que definixen com la més gran de la història del país.

Les autonomies del PP lamenten igualment que no s’haja atés la seua petició de compartir la ‘documentació reservada’ existent sobre el procés. En la seua declaració defenen ‘una immigració legal i vinculada a les necessitats del mercat laboral’.

Reclamen, a més, ‘una política migratòria que atenga al principi d’afinitat cultural, el reforç de les fronteres, la coordinació entre les administracions i l’aplicació immediata dels acords europeus continguts en el Pacte Europeu de Migració i Asil’.

La consellera gallega de Política Social, Fabiola García, ha resumit la posició dels seus companys en el rebuig a participar ‘en un paripé’, segons ha dit, davant la negativa del ministeri a facilitar la informació que havien sol·licitat les autonomies.

Resposta del Govern i trobada amb les comunitats presentes

Davant el plantó, Elma Saiz s’ha reunit igualment amb els consellers de les comunitats que sí que han acudit a la convocatòria: Canàries, Navarra, el País Basc, Catalunya, Astúries i Castella-la Manxa. Amb ells ha abordat les qüestions que figuraven en l’ordre del dia de la sectorial.

El Govern volia presentar el balanç del procés de regularització extraordinària de migrants, el termini del qual per presentar sol·licituds va acabar el passat 30 de juny amb 1.174.978 peticions registrades.

Segons les últimes dades oferides per l’Executiu, 608.000 sol·licituds ja han sigut admeses a tràmit. Açò suposa que estes persones disposen d’una primera autorització temporal per residir i treballar a Espanya, i que han començat a eixir de la irregularitat administrativa.

A més, el Govern ha informat que s’han resolt de forma favorable unes 12.000 peticions. Estes resolucions permeten als beneficiaris consolidar la seua situació i accedir a drets laborals i socials de manera estable.

Durant la reunió parcial també estava previst tractar l’aplicació a Espanya del Pacte Europeu de Migració i Asil. Algunes autonomies, com Canàries, havien reclamat més informació abans de l’entrada en vigor del paquet normatiu, que es va produir el passat 12 de juny, per les seues implicacions en processos com el triaatge de persones que arriben de forma irregular.

L’ordre del dia incloïa igualment un repàs a l’evolució de la situació migratòria general, el funcionament del sistema estatal d’acollida i el desenvolupament de vies legals i ordenades de migració cap a Espanya.

Elma Saiz acusa el PP de comportar-se com un partit antisistema

Després del boicot, la ministra Elma Saiz ha valorat durament l’actitud del PP en declaracions als mitjans. Ha assegurat que el partit d’Alberto Núñez Feijóo ‘ha deixat de ser un partit d’Estat per ser un partit antisistema’.

‘Açò és el que el PP té per a Espanya: el no-res, l’absència i l’espantà’, ha lamentat Saiz, que ha remarcat que la sectorial s’havia convocat ‘seguint tots els tràmits preceptius’.

Segons la ministra, ja en una reunió prèvia ‘el Partit Popular intentava imposar un ordre del dia que suposara la paralització del procés de regularització’. Ha qualificat esta maniobra com ‘una més de les múltiples pedres en el camí’ que, al seu juí, el PP ha posat a una mesura ‘que dona drets, dona dignitat i trau dels marges milers de persones’.

Saiz ha explicat també que, per primera vegada, estaven convocats conse llers de Vox a esta sectorial, fruit dels acords de govern en algunes comunitats autònomes. ‘No sé si esta actitud i este comportament s’ha decidit en Gènova o ha sigut seguint l’estela marcada per Vox’, s’ha preguntat la ministra.

A més, ha ironitzat sobre el fet que a la Comunitat de Madrid no li interesse conéixer dades com que ‘hi ha més de 50.000 persones que ja estan cotitzant’ en eixa autonomia gràcies a la regularització extraordinària, un dels exemples d’informació que el Govern pretenia compartir en la reunió frustrada.

Després de la no celebració formal de la sectorial, Saiz ha optat per reunir-se per separat amb cadascun dels representants de les comunitats que sí que han assistit. L’objectiu ha sigut respondre dubtes i detallar els punts previstos sobre regularització, acollida i implementació del Pacte Europeu de Migració i Asil.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.

Autònoms i empreses de Ceuta cobraran les ajudes a partir d’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i Hisenda preveu començar els pagaments a principis d’octubre. Els autònoms rebran 5.000 euros i les empreses, entre 10.000 i 150.000 euros.

Els arrossers valencians avisen que la seua faena ja no és rendible per l’alça dels costos

El sector arrosser valencià denuncia que el preu en origen és un 35 % inferior als costos de producció i alerta que molts llauradors es plantegen deixar de sembrar si no s’aturen les importacions massives i no es revisen les clàusules de salvaguarda europees.

El cap de bombers forestals de Buñol qüestiona que els apartaren de mesurar el barranc del Poyo en plena DANA

El responsable de la unitat de bombers forestals de Buñol ha declarat que li va estranyar que els ordenaren deixar de controlar el cabal del barranc del Poyo hores abans de la tragèdia de la DANA, mentre un altre bomber d'Alzira ha relatat que va començar rescats per iniciativa pròpia.

Retiren quilòmetres de peixos morts al Magre després d’un possible abocament tòxic

La CHJ ha iniciat la retirada de milers de peixos morts al riu Magre, en un tram d’uns deu quilòmetres entre Montroy i Llombai-Alfarp, després d’un possible abocament relacionat amb l’incendi d’una nau industrial a Montserrat.

El PSPV demana a Antifrau una investigació equanime sobre l’ajuda a UGT

El PSPV veu bé que l’Agència Antifrau investigue la subvenció de 80.000 euros al congrés confederal d’UGT de 2021 a València, però reclama equanimitat i que el president Pérez Llorca col·labore igual en els assumptes que afecten la seua parella.