8.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

El Congrés estudia si Espanya hauria de legalitzar l’ús mèdic del cànnabis

 

El ple del Congrés ha acordat, amb l’única oposició de PP i Vox, crear una subcomissió parlamentària que estudiarà i debatrà si és convenient que Espanya legalitze l’ús mèdic dels derivats del cànnabis, en quines circumstàncies i per a quina mena de patologies.

La iniciativa, impulsada per la diputada del PNB Josune Gorospe, té com a objectiu final elaborar en el termini de sis mesos un informe de conclusions que li servisca al Govern per a dissenyar una regulació del consum terapèutic de la marihuana que compte amb el suport majoritari assegurat en el Parlament.

La subcomissió, de la qual formaran part, representants dels grups polítics presents en la Comissió de Sanitat i Consum, citarà durant eixe temps a representants de governs que ja tenen en marxa programes d’ús mèdic d’esta substància, a portaveus d’associacions de pacients i a experts de tota mena, com a juristes, metges o científics, que puguen aportar coneixement sobre este particular.

Es tracta, en definitiva, d’analitzar les experiències d’èxit, el dret comparat i l’evidència científica existent. Les febleses, amenaces, fortaleses i oportunitats, els pros i els contres, d’afrontar esta regulació.

L’ús terapèutic del cànnabis, amb major o menor extensió o limitacions, està en marxa en molts països, entre altres, Portugal, el Regne Unit, Alemanya, França, Països Baixos, Itàlia, el Canadà o els EUA.

El Parlament Europeu ja ha instat els països membres a avançar en la investigació d’estes teràpies pal·liatives i l’ONU, fa ja més d’un any, que va traure al cànnabis de la llista IV de la Convenció de Drogues de 1961, la que fins ara limitava ús medicinal perquè considerava a la marihuana com una substància «particularment nociva per les seues propietats addictives» i amb escàs o nul valor terapèutic.
Múltiples utilitats

En definitiva, el Congrés tracta de traure de la clandestinitat una substància que ja consumeixen a Espanya milers de malalts per a pal·liar els símptomes o els efectes secundaris de múltiples patologies, com poden ser els casos de càncer tractats amb quimioteràpia, pacients amb dolors crònics, uns altres amb malalties degeneratives com l’esclerosi múltiple, la fibromiàlgia, l’artrosi o l’artritis, i fins i tot xiquets amb epilèpsies refractàries.

Els propis pacients i els metges que els assessoren asseguren que estos preparats derivats del cànnabis els redueixen, segons els casos i els patiments, el dolor, disminueixen l’ansietat i faciliten el somni, els retornen l’apetit, els alcen l’ànim, i minimitzen els espasmes i convulsions.

Això sí, davant la falta de regulació a Espanya, tots ells es mediquen des de la clandestinitat, sense control sanitari del qual adquireixen en el mercat negre, sense un control mèdic oficial de les seues teràpies, i amb el risc permanent de ser multats amb entre 600 i 10.000 euros si els descobreixen amb les substàncies que porten damunt, la venda de les quals està penada a Espanya i el seu consum sancionat.

Últimes notícies

Ruibal i Fornals firmen el 2-0 que aferma al Betis a Europa davant un rival directe

El Betis va guanyar 2-0 al Vila-real amb gols d'Aitor Ruibal i Pablo Fornals. S'aferma en llocs europeus i retalla a 9 punts en la baralla per la 'Champions'.

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.