Com cuidar els ulls a l’estiu?

 

L’estiu és una ocasió magnífica per a gaudir de l’aire lliure, estar en contacte amb l’aigua, bé siga de mar o piscina, així com realitzar activitats esportives fora de casa o en el gimnàs.

Però durant esta època, hem de cuidar els nostres ulls. Hem de tindre en compte que a l’estiu hi ha tres agents que poden ser problemàtics per als ulls: el sol, els agents irritants com el clor de les piscines o l’aigua salada, i els agents que puguen induir-nos infeccions o al·lèrgies en els ulls.

Expliquem cadascun d’estos aspectes i com protegir-nos d’estos problemes

 

1. El sol: la intensitat de la llum solar, amb els seus raigs ultraviolats en particular, és causant de patologies oculars. En particular, a nivell macular, de la conjuntiva i finalment del cristal·lí. Les conseqüències immediates són la irritació dels ulls (causada pels raigs ultraviolats), fins i tot a nivell de conjuntiva i de la còrnia. Les lesions a nivell macular ocorren al cap de molts anys, quan la reiterada exposició al sol pot agreujar una degeneració macular.

Finalment, el risc de cataractes augmenta amb l’exposició solar. La defensa enfront de totes estes potencials lesions és la mateixa: l’ús d’ulleres adequades de sol. Estes ulleres han de ser d’una intensitat suficient de filtre perquè no penetren els raigs ultraviolats a l’interior de l’ull i, a més, tindre un grau d’enfosquiment adequat perquè ens evite la sensibilitat a la llum.

 Esta última és molt variable segons les persones, i pot requerir des de la perspectiva del confort diferents nivells d’enfosquiment depenent de la persona i del lloc en el qual estiga. Recomanem a l’estiu l’ús d’ulleres de sol amb protecció ultraviolada total (grau C) amb enfosquiments de tipus gris fosc. Per als quals usen ulleres d’hipermetropia poden ser tal vegada millor en tons verdosos, i per als quals són miops en tons groguencs o ambre.

Cal tindre en compte que les ulleres que no tinguen bona protecció ultraviolada poden agreujar el mal causat per la penetració d’esta llum en l’ull. L’enfosquiment dels cristalls de la porta mala sort afavoreix una major obertura de la pupil·la i amb això una entrada massiva d’ultraviolada, encara major que sense elles. Amb això es produeix un augment de les lesions de l’ull.

Per tant, cal comprar sempre les ulleres en establiments que acrediten que els productes segueixen la normativa legal vigent per a la cura dels ulls i que tinguen marca CE autèntica.

2. Irritacions causades per agents ambientals, aigua o vent: bàsicament, també alleujarem estos problemes amb ulleres de sol. És quasi impossible evitar la toxicitat del clor i de les substàncies que s’utilitzen per a mantindre degudament higièniques les aigües de piscines, per la qual cosa és aconsellable sempre l’ús d’ulleres de busseig o ulleres de natació per a moments de bany amb períodes de temps prolongats.

Això afecta també a l’aigua de mar, que també és irritant per als ulls, malgrat que habitualment al nostre país mai té substàncies tòxiques. Referent a això, les platges amb bandera blava garanteixen la higiene d’estes aigües i són les més recomanables. No obstant això, cal recordar que l’aigua de mar, si no és en excés salina, és bona per als ulls en general per la seua elevada osmolalitat. Contribueix així a llavar la conjuntiva de l’excés de greix o de contaminants.

Les ulleres de sol també són útils contra el vent i agents ambientals com la pols, tan freqüents en alguns ambients amb arena. A més, aporten un confort extra a la protecció.

3. Al·lèrgies i contaminants: les conjuntivitis infeccioses poden ocórrer en les piscines a conseqüència del bany de persones afectades per determinades conjuntivitis virals. També pot succeir per les condicions higièniques de l’aigua, que no són adequades.

Per això, la cloració de l’aigua o el seu filtratge amb llum ultraviolada és essencial per a eliminar els gèrmens d’estes. En general, les piscines públiques a Espanya tenen un bon manteniment, però sempre és convenient prendre precaucions en casos on el bany es localitza en aigües dolces tancades, com a llacs o rius. En este punt, és especialment perillós l’ús de les lents de contacte durant el bany.

Els usuaris de lents de contacte no haurien d’utilitzar-les per a banyar-se en aigües dolces que no estiguen clorades, ja que el risc d’adquirir una infecció corneal és molt elevat. Cal recordar que este risc s’eleva a 1 entre 2.000 usuaris, per any.

Un fet que converteix a esta infecció corneal, queratitis, en una de les patologies més freqüents que complica l’ús de lents de contacte. A això s’afig la gravetat de la queratitis, que pot causar cicatrius corneals i fins a ceguesa corneal solo tractable, en general, amb un trasplantament de còrnia.

Finalment, recordem cuidar els nostres ulls a l’estiu, prenent les mesures preventives adequades. No usem lents de contacte durant el bany en aigües dolces o en piscines, i procurem protegir-nos del sol amb ulleres adequades. La nostra salut visual ens ho agrairà.

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.