Com cuidar els ulls a l’estiu?

 

L’estiu és una ocasió magnífica per a gaudir de l’aire lliure, estar en contacte amb l’aigua, bé siga de mar o piscina, així com realitzar activitats esportives fora de casa o en el gimnàs.

Però durant esta època, hem de cuidar els nostres ulls. Hem de tindre en compte que a l’estiu hi ha tres agents que poden ser problemàtics per als ulls: el sol, els agents irritants com el clor de les piscines o l’aigua salada, i els agents que puguen induir-nos infeccions o al·lèrgies en els ulls.

Expliquem cadascun d’estos aspectes i com protegir-nos d’estos problemes

 

1. El sol: la intensitat de la llum solar, amb els seus raigs ultraviolats en particular, és causant de patologies oculars. En particular, a nivell macular, de la conjuntiva i finalment del cristal·lí. Les conseqüències immediates són la irritació dels ulls (causada pels raigs ultraviolats), fins i tot a nivell de conjuntiva i de la còrnia. Les lesions a nivell macular ocorren al cap de molts anys, quan la reiterada exposició al sol pot agreujar una degeneració macular.

Finalment, el risc de cataractes augmenta amb l’exposició solar. La defensa enfront de totes estes potencials lesions és la mateixa: l’ús d’ulleres adequades de sol. Estes ulleres han de ser d’una intensitat suficient de filtre perquè no penetren els raigs ultraviolats a l’interior de l’ull i, a més, tindre un grau d’enfosquiment adequat perquè ens evite la sensibilitat a la llum.

 Esta última és molt variable segons les persones, i pot requerir des de la perspectiva del confort diferents nivells d’enfosquiment depenent de la persona i del lloc en el qual estiga. Recomanem a l’estiu l’ús d’ulleres de sol amb protecció ultraviolada total (grau C) amb enfosquiments de tipus gris fosc. Per als quals usen ulleres d’hipermetropia poden ser tal vegada millor en tons verdosos, i per als quals són miops en tons groguencs o ambre.

Cal tindre en compte que les ulleres que no tinguen bona protecció ultraviolada poden agreujar el mal causat per la penetració d’esta llum en l’ull. L’enfosquiment dels cristalls de la porta mala sort afavoreix una major obertura de la pupil·la i amb això una entrada massiva d’ultraviolada, encara major que sense elles. Amb això es produeix un augment de les lesions de l’ull.

Per tant, cal comprar sempre les ulleres en establiments que acrediten que els productes segueixen la normativa legal vigent per a la cura dels ulls i que tinguen marca CE autèntica.

2. Irritacions causades per agents ambientals, aigua o vent: bàsicament, també alleujarem estos problemes amb ulleres de sol. És quasi impossible evitar la toxicitat del clor i de les substàncies que s’utilitzen per a mantindre degudament higièniques les aigües de piscines, per la qual cosa és aconsellable sempre l’ús d’ulleres de busseig o ulleres de natació per a moments de bany amb períodes de temps prolongats.

Això afecta també a l’aigua de mar, que també és irritant per als ulls, malgrat que habitualment al nostre país mai té substàncies tòxiques. Referent a això, les platges amb bandera blava garanteixen la higiene d’estes aigües i són les més recomanables. No obstant això, cal recordar que l’aigua de mar, si no és en excés salina, és bona per als ulls en general per la seua elevada osmolalitat. Contribueix així a llavar la conjuntiva de l’excés de greix o de contaminants.

Les ulleres de sol també són útils contra el vent i agents ambientals com la pols, tan freqüents en alguns ambients amb arena. A més, aporten un confort extra a la protecció.

3. Al·lèrgies i contaminants: les conjuntivitis infeccioses poden ocórrer en les piscines a conseqüència del bany de persones afectades per determinades conjuntivitis virals. També pot succeir per les condicions higièniques de l’aigua, que no són adequades.

Per això, la cloració de l’aigua o el seu filtratge amb llum ultraviolada és essencial per a eliminar els gèrmens d’estes. En general, les piscines públiques a Espanya tenen un bon manteniment, però sempre és convenient prendre precaucions en casos on el bany es localitza en aigües dolces tancades, com a llacs o rius. En este punt, és especialment perillós l’ús de les lents de contacte durant el bany.

Els usuaris de lents de contacte no haurien d’utilitzar-les per a banyar-se en aigües dolces que no estiguen clorades, ja que el risc d’adquirir una infecció corneal és molt elevat. Cal recordar que este risc s’eleva a 1 entre 2.000 usuaris, per any.

Un fet que converteix a esta infecció corneal, queratitis, en una de les patologies més freqüents que complica l’ús de lents de contacte. A això s’afig la gravetat de la queratitis, que pot causar cicatrius corneals i fins a ceguesa corneal solo tractable, en general, amb un trasplantament de còrnia.

Finalment, recordem cuidar els nostres ulls a l’estiu, prenent les mesures preventives adequades. No usem lents de contacte durant el bany en aigües dolces o en piscines, i procurem protegir-nos del sol amb ulleres adequades. La nostra salut visual ens ho agrairà.

Últimes notícies

El València Basket celebra la Lliga Femenina i posposa més comiats després de les eixides de Fiebich i Fam

El València Basket festeja el seu quart títol de la Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena amb homenatges a Leo Fiebich i Awa Fam, mentres evita anunciar més acomiadades malgrat els contractes que finalitzen el 30 de juny.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a celebrar la primera Lliga Femenina Endesa a casa

El València Basket festeja amb prop d'un miler d'aficionats en el Roig Arena la seua primera Lliga Femenina Endesa aconseguida en el pavelló, en un acte marcat pels comiats i els agraïments.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a festejar la primera Lliga Femenina Endesa

El València Basket femení va compartir amb prop d'un miler d'aficionats la celebració de la seua primera Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena, en un acte marcat pels comiats i la música.

Camps celebra els congressos territorials del PP malgrat el retard en la Comunitat Valenciana

Francisco Camps valora la convocatòria dels congressos territorials del PP encara que el de la Comunitat Valenciana es retarde fins a tardor, i reclama igualtat de condicions internes per a la seua candidatura al PPCV.

Burgos reivindica tots els títols del València Basket femení i evita jerarquies

Rubén Burgos es resistix a considerar més important l'últim títol de la Lliga Femenina Endesa i demana no normalitzar els èxits continuats del València Basket femení.

Detingut a Alacant el líder d’un clan vinculat a la Camorra i buscat per Europol

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a Pietro Izzo, presumpte lider del clan Licciardi vinculat a la Camorra napolitana, reclamat per Itàlia per xantatge i extorsion.

Miguel Polo assenyala al Cecopi per la falta d’avisos en la dana de València

Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, defén l'actuació de l'organisme durant la dana de València i responsabilitza al Cecopi per la lentitud en els avisos i la falta de planificació.

Jupol denuncia una brutal agressió a un policia nacional a València i reclama més protecció

Jupol denuncia una brutal agressió patida per un policia nacional a València i alerta de l'augment de la violència contra els agents, reclamant més protecció i reconeixement com a professió de risc.