8.7 C
València
Dilluns, 22 desembre, 2025

Com cuidar els ulls a l’estiu?

 

L’estiu és una ocasió magnífica per a gaudir de l’aire lliure, estar en contacte amb l’aigua, bé siga de mar o piscina, així com realitzar activitats esportives fora de casa o en el gimnàs.

Però durant esta època, hem de cuidar els nostres ulls. Hem de tindre en compte que a l’estiu hi ha tres agents que poden ser problemàtics per als ulls: el sol, els agents irritants com el clor de les piscines o l’aigua salada, i els agents que puguen induir-nos infeccions o al·lèrgies en els ulls.

Expliquem cadascun d’estos aspectes i com protegir-nos d’estos problemes

 

1. El sol: la intensitat de la llum solar, amb els seus raigs ultraviolats en particular, és causant de patologies oculars. En particular, a nivell macular, de la conjuntiva i finalment del cristal·lí. Les conseqüències immediates són la irritació dels ulls (causada pels raigs ultraviolats), fins i tot a nivell de conjuntiva i de la còrnia. Les lesions a nivell macular ocorren al cap de molts anys, quan la reiterada exposició al sol pot agreujar una degeneració macular.

Finalment, el risc de cataractes augmenta amb l’exposició solar. La defensa enfront de totes estes potencials lesions és la mateixa: l’ús d’ulleres adequades de sol. Estes ulleres han de ser d’una intensitat suficient de filtre perquè no penetren els raigs ultraviolats a l’interior de l’ull i, a més, tindre un grau d’enfosquiment adequat perquè ens evite la sensibilitat a la llum.

 Esta última és molt variable segons les persones, i pot requerir des de la perspectiva del confort diferents nivells d’enfosquiment depenent de la persona i del lloc en el qual estiga. Recomanem a l’estiu l’ús d’ulleres de sol amb protecció ultraviolada total (grau C) amb enfosquiments de tipus gris fosc. Per als quals usen ulleres d’hipermetropia poden ser tal vegada millor en tons verdosos, i per als quals són miops en tons groguencs o ambre.

Cal tindre en compte que les ulleres que no tinguen bona protecció ultraviolada poden agreujar el mal causat per la penetració d’esta llum en l’ull. L’enfosquiment dels cristalls de la porta mala sort afavoreix una major obertura de la pupil·la i amb això una entrada massiva d’ultraviolada, encara major que sense elles. Amb això es produeix un augment de les lesions de l’ull.

Per tant, cal comprar sempre les ulleres en establiments que acrediten que els productes segueixen la normativa legal vigent per a la cura dels ulls i que tinguen marca CE autèntica.

2. Irritacions causades per agents ambientals, aigua o vent: bàsicament, també alleujarem estos problemes amb ulleres de sol. És quasi impossible evitar la toxicitat del clor i de les substàncies que s’utilitzen per a mantindre degudament higièniques les aigües de piscines, per la qual cosa és aconsellable sempre l’ús d’ulleres de busseig o ulleres de natació per a moments de bany amb períodes de temps prolongats.

Això afecta també a l’aigua de mar, que també és irritant per als ulls, malgrat que habitualment al nostre país mai té substàncies tòxiques. Referent a això, les platges amb bandera blava garanteixen la higiene d’estes aigües i són les més recomanables. No obstant això, cal recordar que l’aigua de mar, si no és en excés salina, és bona per als ulls en general per la seua elevada osmolalitat. Contribueix així a llavar la conjuntiva de l’excés de greix o de contaminants.

Les ulleres de sol també són útils contra el vent i agents ambientals com la pols, tan freqüents en alguns ambients amb arena. A més, aporten un confort extra a la protecció.

3. Al·lèrgies i contaminants: les conjuntivitis infeccioses poden ocórrer en les piscines a conseqüència del bany de persones afectades per determinades conjuntivitis virals. També pot succeir per les condicions higièniques de l’aigua, que no són adequades.

Per això, la cloració de l’aigua o el seu filtratge amb llum ultraviolada és essencial per a eliminar els gèrmens d’estes. En general, les piscines públiques a Espanya tenen un bon manteniment, però sempre és convenient prendre precaucions en casos on el bany es localitza en aigües dolces tancades, com a llacs o rius. En este punt, és especialment perillós l’ús de les lents de contacte durant el bany.

Els usuaris de lents de contacte no haurien d’utilitzar-les per a banyar-se en aigües dolces que no estiguen clorades, ja que el risc d’adquirir una infecció corneal és molt elevat. Cal recordar que este risc s’eleva a 1 entre 2.000 usuaris, per any.

Un fet que converteix a esta infecció corneal, queratitis, en una de les patologies més freqüents que complica l’ús de lents de contacte. A això s’afig la gravetat de la queratitis, que pot causar cicatrius corneals i fins a ceguesa corneal solo tractable, en general, amb un trasplantament de còrnia.

Finalment, recordem cuidar els nostres ulls a l’estiu, prenent les mesures preventives adequades. No usem lents de contacte durant el bany en aigües dolces o en piscines, i procurem protegir-nos del sol amb ulleres adequades. La nostra salut visual ens ho agrairà.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana negociar noves normes del transvasament Tajo-Segura i exigix inversions clau

El president ha reclamat al Govern reobrir la negociació sobre les regles del Tajo-Segura amb criteris tècnics i tracte igual per als regants. Ha lligat la petició a un paquet de mesures en finançament, aigua, infraestructures, vivenda, sanitat i fiscalitat per a la província d'Alacant i la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca demana negociar noves normes d’explotació del transvasament Tajo-Segura

El president ha sol·licitat al Govern obrir una negociació amb comunitats i regants per a revisar les regles del transvasament amb criteris tècnics. També ha reclamat modernitzar regadius del Tajo i ha anunciat avanços en simplificació administrativa i sanitat.

Cauen les màximes en la Comunitat Valenciana i el topall queda en 14,7 a Torreblanca

Les màximes han baixat de forma generalitzada respecte al diumenge: cap observatori ha aconseguit els 15 graus i el valor més alt ha sigut 14,7 a Torreblanca.

El Marq exposa per primera vegada restes de canibalisme ritual trobats en una cova d’Alacant

El Museu Arqueològic d'Alacant ha inaugurat la mostra 'Rituals de pastors' amb els resultats de les excavacions en la Cova del Randero, primer indici de canibalisme ritual neolític del Llevant. Les restes, interpretats com un ritu funerari no violent, s'han vinculat al dol en comunitats pastorals.

La Sindicatura de Comptes avala l’infrafinançament de la Generalitat en la seua auditoria

La Sindicatura de Comptes assenyala que els ingressos del sistema autonòmic són inferiors als d'un model equitatiu i recolza la reforma del finançament. L'informe afig dèficit estatal en dependència, gastos sanitaris no compensats i l'impacte de la DANA amb crèdits reembossables.

PP i Vox rebutgen activar la Zona de Baixes Emissions a València

El ple municipal ha rebutjat implantar immediatament la ZBE i ha aprovat demanar el cessament de Pilar Bernabé. L'oposició ha vist caure les seues mocions de mobilitat.

Quatre persones ateses per fum i cremades en un incendi de vivenda a València

Quatre persones han resultat ferides lleus per inhalació de fum i cremades en un incendi al carrer Rodríguez de Cepeda de València. Van ser assistides i traslladades a l'Hospital Clínic de València.

La Comunitat Valenciana s’emporta 47,35 milions en la Loteria de Nadal, només l’11% del gastat

La Comunitat Valenciana ha obtingut 47,35 milions en el sorteig de Nadal, a penes el 11,13% del gastat. L'absència de la Grossa ha limitat el retorn.