Com cuidar els ulls a l’estiu?

 

L’estiu és una ocasió magnífica per a gaudir de l’aire lliure, estar en contacte amb l’aigua, bé siga de mar o piscina, així com realitzar activitats esportives fora de casa o en el gimnàs.

Però durant esta època, hem de cuidar els nostres ulls. Hem de tindre en compte que a l’estiu hi ha tres agents que poden ser problemàtics per als ulls: el sol, els agents irritants com el clor de les piscines o l’aigua salada, i els agents que puguen induir-nos infeccions o al·lèrgies en els ulls.

Expliquem cadascun d’estos aspectes i com protegir-nos d’estos problemes

 

1. El sol: la intensitat de la llum solar, amb els seus raigs ultraviolats en particular, és causant de patologies oculars. En particular, a nivell macular, de la conjuntiva i finalment del cristal·lí. Les conseqüències immediates són la irritació dels ulls (causada pels raigs ultraviolats), fins i tot a nivell de conjuntiva i de la còrnia. Les lesions a nivell macular ocorren al cap de molts anys, quan la reiterada exposició al sol pot agreujar una degeneració macular.

Finalment, el risc de cataractes augmenta amb l’exposició solar. La defensa enfront de totes estes potencials lesions és la mateixa: l’ús d’ulleres adequades de sol. Estes ulleres han de ser d’una intensitat suficient de filtre perquè no penetren els raigs ultraviolats a l’interior de l’ull i, a més, tindre un grau d’enfosquiment adequat perquè ens evite la sensibilitat a la llum.

 Esta última és molt variable segons les persones, i pot requerir des de la perspectiva del confort diferents nivells d’enfosquiment depenent de la persona i del lloc en el qual estiga. Recomanem a l’estiu l’ús d’ulleres de sol amb protecció ultraviolada total (grau C) amb enfosquiments de tipus gris fosc. Per als quals usen ulleres d’hipermetropia poden ser tal vegada millor en tons verdosos, i per als quals són miops en tons groguencs o ambre.

Cal tindre en compte que les ulleres que no tinguen bona protecció ultraviolada poden agreujar el mal causat per la penetració d’esta llum en l’ull. L’enfosquiment dels cristalls de la porta mala sort afavoreix una major obertura de la pupil·la i amb això una entrada massiva d’ultraviolada, encara major que sense elles. Amb això es produeix un augment de les lesions de l’ull.

Per tant, cal comprar sempre les ulleres en establiments que acrediten que els productes segueixen la normativa legal vigent per a la cura dels ulls i que tinguen marca CE autèntica.

2. Irritacions causades per agents ambientals, aigua o vent: bàsicament, també alleujarem estos problemes amb ulleres de sol. És quasi impossible evitar la toxicitat del clor i de les substàncies que s’utilitzen per a mantindre degudament higièniques les aigües de piscines, per la qual cosa és aconsellable sempre l’ús d’ulleres de busseig o ulleres de natació per a moments de bany amb períodes de temps prolongats.

Això afecta també a l’aigua de mar, que també és irritant per als ulls, malgrat que habitualment al nostre país mai té substàncies tòxiques. Referent a això, les platges amb bandera blava garanteixen la higiene d’estes aigües i són les més recomanables. No obstant això, cal recordar que l’aigua de mar, si no és en excés salina, és bona per als ulls en general per la seua elevada osmolalitat. Contribueix així a llavar la conjuntiva de l’excés de greix o de contaminants.

Les ulleres de sol també són útils contra el vent i agents ambientals com la pols, tan freqüents en alguns ambients amb arena. A més, aporten un confort extra a la protecció.

3. Al·lèrgies i contaminants: les conjuntivitis infeccioses poden ocórrer en les piscines a conseqüència del bany de persones afectades per determinades conjuntivitis virals. També pot succeir per les condicions higièniques de l’aigua, que no són adequades.

Per això, la cloració de l’aigua o el seu filtratge amb llum ultraviolada és essencial per a eliminar els gèrmens d’estes. En general, les piscines públiques a Espanya tenen un bon manteniment, però sempre és convenient prendre precaucions en casos on el bany es localitza en aigües dolces tancades, com a llacs o rius. En este punt, és especialment perillós l’ús de les lents de contacte durant el bany.

Els usuaris de lents de contacte no haurien d’utilitzar-les per a banyar-se en aigües dolces que no estiguen clorades, ja que el risc d’adquirir una infecció corneal és molt elevat. Cal recordar que este risc s’eleva a 1 entre 2.000 usuaris, per any.

Un fet que converteix a esta infecció corneal, queratitis, en una de les patologies més freqüents que complica l’ús de lents de contacte. A això s’afig la gravetat de la queratitis, que pot causar cicatrius corneals i fins a ceguesa corneal solo tractable, en general, amb un trasplantament de còrnia.

Finalment, recordem cuidar els nostres ulls a l’estiu, prenent les mesures preventives adequades. No usem lents de contacte durant el bany en aigües dolces o en piscines, i procurem protegir-nos del sol amb ulleres adequades. La nostra salut visual ens ho agrairà.

Últimes notícies

Investigat per fingir un robatori violent a Vinaròs per a cobrar el segur del mòbil

La Guàrdia Civil ha investigat un home de 58 anys que ha denunciat un fals robatori amb violència a Vinaròs per a cobrar la indemnització del segur del seu telèfon mòbil, que en realitat havia venut un familiar a Alacant.

El PSPV exigeix la dimissió de Mazón per un escrit sobre la DANA que qualifica d’insultant

El síndic del PSPV, José Muñoz, ha titlat d’insultant i indignant l’escrit que Carlos Mazón ha remés al jutjat sobre la DANA i li ha reclamat que dimitisca com a diputat, renuncie a l’aforament i entregue el registre de cridades.

Dos detinguts per estafar 76.000 euros a una dona major d’Altea amb la banca digital

La Guàrdia Civil ha detingut una dona de 22 anys i un home de 33 per estafar més de 76.000 euros a una veïna de 72 anys d’Altea, després de suplantar la seua identitat i accedir a la seua banca digital.

Roy Revivo fa història com a primer futbolista israelià de l’Elx

El lateral esquerre Roy Revivo, fitxat en l’últim dia de mercat, s’ha convertit en el primer jugador israelià que defensa la samarreta de l’Elx en 103 anys d’història.

Ingressen a presó quatre detinguts per robatoris en vivendes habitades amb la tècnica de l’‘impresioning’

Quatre hòmens d’origen georgià han ingressat en presó provisional després que la Policia Nacional haja desarticulat a València una cèl·lula d’una banda itinerant especialitzada en robatoris en vivendes habitades mitjançant la tècnica de l’‘impresioning’. Els agents els han detingut in fraganti quan es disposaven a cometre nous robatoris i han intervingut ferramentes, joies i més de 13.000 euros en efectiu.

Villena crearà una comissió per a aclarir les responsabilitats pel robatori del Tresor

El ple de Villena ha aprovat per unanimitat crear una comissió municipal per a analitzar l’origen del MUVI i les seues mesures de seguretat després del robatori exprés del Tresor de Villena. L’alcalde també ha sol·licitat un informe per a determinar qui és el responsable de la guarda i custòdia de la col·lecció.

Hereu reclama normalitzar al més prompte possible la vida a Ceuta i esquiva valorar el paper de Marroc

El ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha defensat a Castelló que la prioritat ara és recuperar la normalitat social, econòmica i urbana a Ceuta, i ha evitat pronunciar-se sobre l'informe policial que apunta a una possible implicació de Marroc en l'entrada massiva de migrants.

Hereu exigix més sensibilitat de Brussel·les amb la ceràmica de Castelló

El ministre Jordi Hereu ha demanat a la Comissió Europea un ‘benchmark’ específic per a la indústria ceràmica i ha reclamat més sensibilitat amb l’impacte de les seues decisions sobre un sector clau per a Castelló.