Com cuidar els ulls a l’estiu?

 

L’estiu és una ocasió magnífica per a gaudir de l’aire lliure, estar en contacte amb l’aigua, bé siga de mar o piscina, així com realitzar activitats esportives fora de casa o en el gimnàs.

Però durant esta època, hem de cuidar els nostres ulls. Hem de tindre en compte que a l’estiu hi ha tres agents que poden ser problemàtics per als ulls: el sol, els agents irritants com el clor de les piscines o l’aigua salada, i els agents que puguen induir-nos infeccions o al·lèrgies en els ulls.

Expliquem cadascun d’estos aspectes i com protegir-nos d’estos problemes

 

1. El sol: la intensitat de la llum solar, amb els seus raigs ultraviolats en particular, és causant de patologies oculars. En particular, a nivell macular, de la conjuntiva i finalment del cristal·lí. Les conseqüències immediates són la irritació dels ulls (causada pels raigs ultraviolats), fins i tot a nivell de conjuntiva i de la còrnia. Les lesions a nivell macular ocorren al cap de molts anys, quan la reiterada exposició al sol pot agreujar una degeneració macular.

Finalment, el risc de cataractes augmenta amb l’exposició solar. La defensa enfront de totes estes potencials lesions és la mateixa: l’ús d’ulleres adequades de sol. Estes ulleres han de ser d’una intensitat suficient de filtre perquè no penetren els raigs ultraviolats a l’interior de l’ull i, a més, tindre un grau d’enfosquiment adequat perquè ens evite la sensibilitat a la llum.

 Esta última és molt variable segons les persones, i pot requerir des de la perspectiva del confort diferents nivells d’enfosquiment depenent de la persona i del lloc en el qual estiga. Recomanem a l’estiu l’ús d’ulleres de sol amb protecció ultraviolada total (grau C) amb enfosquiments de tipus gris fosc. Per als quals usen ulleres d’hipermetropia poden ser tal vegada millor en tons verdosos, i per als quals són miops en tons groguencs o ambre.

Cal tindre en compte que les ulleres que no tinguen bona protecció ultraviolada poden agreujar el mal causat per la penetració d’esta llum en l’ull. L’enfosquiment dels cristalls de la porta mala sort afavoreix una major obertura de la pupil·la i amb això una entrada massiva d’ultraviolada, encara major que sense elles. Amb això es produeix un augment de les lesions de l’ull.

Per tant, cal comprar sempre les ulleres en establiments que acrediten que els productes segueixen la normativa legal vigent per a la cura dels ulls i que tinguen marca CE autèntica.

2. Irritacions causades per agents ambientals, aigua o vent: bàsicament, també alleujarem estos problemes amb ulleres de sol. És quasi impossible evitar la toxicitat del clor i de les substàncies que s’utilitzen per a mantindre degudament higièniques les aigües de piscines, per la qual cosa és aconsellable sempre l’ús d’ulleres de busseig o ulleres de natació per a moments de bany amb períodes de temps prolongats.

Això afecta també a l’aigua de mar, que també és irritant per als ulls, malgrat que habitualment al nostre país mai té substàncies tòxiques. Referent a això, les platges amb bandera blava garanteixen la higiene d’estes aigües i són les més recomanables. No obstant això, cal recordar que l’aigua de mar, si no és en excés salina, és bona per als ulls en general per la seua elevada osmolalitat. Contribueix així a llavar la conjuntiva de l’excés de greix o de contaminants.

Les ulleres de sol també són útils contra el vent i agents ambientals com la pols, tan freqüents en alguns ambients amb arena. A més, aporten un confort extra a la protecció.

3. Al·lèrgies i contaminants: les conjuntivitis infeccioses poden ocórrer en les piscines a conseqüència del bany de persones afectades per determinades conjuntivitis virals. També pot succeir per les condicions higièniques de l’aigua, que no són adequades.

Per això, la cloració de l’aigua o el seu filtratge amb llum ultraviolada és essencial per a eliminar els gèrmens d’estes. En general, les piscines públiques a Espanya tenen un bon manteniment, però sempre és convenient prendre precaucions en casos on el bany es localitza en aigües dolces tancades, com a llacs o rius. En este punt, és especialment perillós l’ús de les lents de contacte durant el bany.

Els usuaris de lents de contacte no haurien d’utilitzar-les per a banyar-se en aigües dolces que no estiguen clorades, ja que el risc d’adquirir una infecció corneal és molt elevat. Cal recordar que este risc s’eleva a 1 entre 2.000 usuaris, per any.

Un fet que converteix a esta infecció corneal, queratitis, en una de les patologies més freqüents que complica l’ús de lents de contacte. A això s’afig la gravetat de la queratitis, que pot causar cicatrius corneals i fins a ceguesa corneal solo tractable, en general, amb un trasplantament de còrnia.

Finalment, recordem cuidar els nostres ulls a l’estiu, prenent les mesures preventives adequades. No usem lents de contacte durant el bany en aigües dolces o en piscines, i procurem protegir-nos del sol amb ulleres adequades. La nostra salut visual ens ho agrairà.

Últimes notícies

Novena reunió entre Educació i sindicats per a intentar tancar un acord i frenar la vaga docent

Educació i els sindicats docents afronten la seua novena reunió amb l'objectiu de pactar un acord definitiu que permeta desconvocar la vaga indefinida en l'educació pública no universitària.

Rescaten en helicòpter a una senderista ferida en la Senda Fosca del Montgó

Una dona de 57 anys va ser evacuada en helicòpter després de patir una possible fractura de turmell mentres recorria la Senda Fosca, en el paratge natural del Montgó, a Dénia.

La Confederació de l’Ebre alerta de possibles crescudes sobtades a Aragó, Comunitat Valenciana i Catalunya

La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre advertix de risc de crescudes ràpides en llits menors i barrancs d'Aragó, Comunitat Valenciana i Catalunya davant pluges intenses i tempestes previstes per a la vesprada.

Sergio De Larrea, triat millor jugador jove de la Lliga Endesa

El base del València Basket Sergio De Larrea ha sigut triat millor jugador jove de la Lliga Endesa després de dominar la votació popular i la d'entrenadors i mitjans. L'internacional espanyol succeïx en el palmarés a Jean Montero i confirma la seua irrupció en l'elit.

Les PAU arranquen en la Comunitat Valenciana amb 25.666 alumnes i servicis mínims al 100% en plena vaga docent

La Comunitat Valenciana inicia el dimarts les PAU amb 25.666 estudiants i servicis mínims del 100% per a exàmens i correccions en ple conflicte per la vaga indefinida del professorat.

Mikel Crespo definix com a èpic l’ascens del València Femení a Lliga F

Mikel Crespo qualifica l'ascens del València Femení a Lliga F com un assoliment èpic després d'empatar en el minut 99 i resistir en la pròrroga per a tornar a la màxima categoria.

Detinguts dos hòmens per empadronar a 18 persones en una vivenda del Puig a canvi de diners

La Policia ha detingut a Sagunt a dos hòmens acusats d'empadronar fraudulentament a fins a 18 persones, dotze d'elles immigrants en situació irregular, en una vivenda del Puig que presentava greus deficiències d'habitabilitat.

Gràffica, la revista que s’ha convertit en arxiu viu de la cultura visual en espanyol

La revista Gràffica va nàixer com un projecte per a divulgar el disseny gràfic des de dins del sector i s'ha consolidat en dèsset anys com a mitjà de referència i arxiu viu de la cultura visual en espanyol.