16.7 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Demanden al MITECO per no regular el contracte de doble tarifa per a regadiu

La Unió de Llauradors, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones de Agricultores y Ganaderos, ha demandat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO) per no complir amb la regulació del contracte de doble potència per a regadiu que tenia previst en els pressupostos de 2021. El recurs ja ha sigut admés a tràmit per part del Tribunal Suprem.

La Unió destaca que el MITECO porta incomplint els seus compromisos amb els llauradors ja des de fa un any, quan l’organització va fer un requeriment, amb data 1 de juliol, per al compliment de la Llei 11/2020 de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat, en la qual s’instava la regulació d’un contracte d’accés per a regadiu amb dos potències diferents al llarg de 12 mesos, en funció de la necessitat del subministrament.

L’organització recorda que, durant els debats pressupostaris en les Corts, va quedar incorporada, literalment, en la Disposició final quarantena cinquena de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2021, la proposta d’esmena presentada per Unión de Uniones als grups parlamentaris que feia referència a això.
Per si l’anterior no fora suficient, la Disposició addicional primera de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, estableix també que “El Govern possibilitarà la contractació de dos potències elèctriques al llarg de l’any, discriminant l’època de reg i la de no reg (…).”

Davant aquests incompliments, l’organització professional agrària, va fer arribar un requeriment a aquest Ministeri recordant-li l’obligació de desenvolupar aquest compromís. Després de 6 mesos de silenci per part del MITECO, Unión de Uniones ha presentat finalment un recurs, admés a tràmit recentment pel Tribunal Suprem.

Ens sembla un acte d’hipocresia que el Ministeri de Teresa Ribera ens abandone en una cosa que ells mateixos havien acordat i que en el moment quan més es necessita per a regar no puguem tindre la doble tarifa”, assenyala Carles Peris, secretari general de la Unió.

L’organització incideix en l’encert que haguera sigut, per part del Ministeri de Transició Ecològica, haver desenvolupat el sistema de doble tarifa en regadiu en aquest context de preus de l’energia desorbitats. En canvi, assenyala que els llauradors es troben amb els altíssims costos actuals de l’electricitat que, al costat de la resta d’inputs necessaris per a l’activitat agrària, en un context d’incertesa ocasionat per, entre altres qüestions, la guerra a Ucraïna, la greu sequera unida a les onades de calor o la sequera hidràulica la que també, recorda, depén de l’Administració, posen en escac el seu treball.

En aquest sentit, segons les últimes dades del propi Ministeri d’Agricultura corresponents a febrer, els inputs i serveis per a la producció agrícola que més es van encarir en un any han sigut l’electricitat (+160,98% respecte al passat any), els fertilitzants simples nitrogenats (+145%) i els fertilitzants compostos (+75,72%).

La Unió i la resta de les organitzacions de la Unión de Uniones esperen que, després d’aquesta demanda, el Ministeri pose en marxa com més prompte millor aquesta llei l’incompliment de la qual està impactant directament contra els llauradors i posant en suspens la rendibilitat de les seues produccions.

Últimes notícies

Camarero demana defendre a Europa el taulell de Castelló per a protegir l’ocupació

Susana Camarero ha reclamat al Govern que s'alie amb Castelló i defenga a Europa al sector tauleller davant la directiva d'emissions, pel seu impacte en costos, competitivitat i ocupació.

El PSOE tanca files amb Puente i defén una gestió rigorosa després de l’accident de Adamuz

El PSOE ha recolzat l'actuació d'Óscar Puente després de l'accident de Adamuz i la situació de Rodalies, reivindicant transparència, dades i atenció a les víctimes.

La Generalitat retira més de 840 tones d’enderrocs a Xirivella i dona per finalitzat el pla de suport

La Generalitat ha culminat la retirada de més de 840 tones de restes a Xirivella i tanca la fase de suport per a la gestió de residus de les riuades. L'actuació ha suposat 125.000 euros dins d'un pla que aconseguix a 19 municipis.

El PP acusa a Morant d’ego i imposició per la seua falta de lideratge en el PSPV

El PP ha acusat a Diana Morant de tindre un problema d'ego i imposició per la seua falta de lideratge en el PSPV i ha defés l'agenda institucional de Pérez Llorca. Els populars han subratllat que la líder socialista no és diputada autonòmica i han condicionat la seua valoració de les 26 propostes del PSPV al fet que incloguen un fons d'anivellament i avanços en el 'finançament just'.

El detingut per la mort d’un menor a Sueca passarà el dimarts a disposició judicial

L'home de 48 anys que es va entregar i va confessar l'homicidi d'un menor de 13 anys a Sueca passarà a disposició judicial el dimarts. L'autòpsia i el suport emocional en l'institut centren la resposta institucional.

La Diputació de València reclama un calendari per a transferir l’Hospital General a la Generalitat

Vicent Mompó ha demanat fixar terminis i crear una comissió mixta per a integrar l'Hospital General en la xarxa autonòmica. També ha defés mesures per a la llengua i la pilota i ha anomenat a la coordinació institucional.

El PSPV oferirà a Pérez Llorca 26 mesures urgents en finançament, educació i vivenda

El PSPV-PSOE presentarà a Juanfran Pérez Llorca un paquet de 26 propostes urgents que abasten reformes institucionals, finançament, educació, vivenda i sanitat.

L’estand valencià en Fitur supera 100.000 visites en cap de setmana i suma 206.796 en total

Més de 100.000 persones han passat per l'estand de la Comunitat Valenciana durant el cap de setmana en Fitur. En els cinc dies del certamen s'han registrat 206.796 visites, amb rècord de reunions i alta interacció digital.