La Unió denuncia que Sud-àfrica continua sumant rebutjos de cítrics amb plagues

 

La Unió de Llauradors denuncia que Sud-àfrica va continuar acaparant a l’agost els rebutjos d’enviaments de cítrics a l’àmbit comunitari amb organismes nocius i perillosos i l’Argentina torna una altra vegada a ballar-la amb noves intercepcions després de reprendre les seues exportacions.

Sud-àfrica aconsegueix 19 intercepcions enguany, 9 d’elles a l’agost, i 7 d’elles amb Phyllosticta citricarpa-CBS- i 2 amb Thaumatotibia leucotreta. 

Esta situació posa de manifest la seua incapacitat, a les portes de la revisió de l’acord comercial amb la Unió Europea, de garantir enviaments lliures de plagues i supera els rebutjos amb 6 noves intercepcions (19 per 13), fins al mes d’agost.

Ara mateix els lineals dels nostres supermercats estan plens de cítrics sud-africans.

D’altra banda, l’Argentina té 2 rebutjos a l’agost, de Phyllosticta citricarpa-CBS i de Xanthomonas, just quant reprèn altra vegada les seues exportacions després de la paralització del passat any precisament pel seu alt nivell de plagues detectat en frontera.

“Els argentins comencen a exportar a la UE i tornen a incomplir l’entrada sense plagues dels seus cítrics”, indica Carles Peris, secretari general de La Unió. A l’agost també es detecten 5 enviaments rebutjats des del Brasil amb Xanthomonas i un altre de Tunísia amb Diaspidae.

Des que en 2016, la UE subscriguera l’Acord d’Associació Econòmica amb els Estats de la Comunitat per al Desenvolupament de l’Àfrica Meridional-SADC (Sud-àfrica, Botswana, Lesotho, Namíbia, Swazilàndia i Moçambic), s’han produït nombroses deteccions de plagues citrícoles i malalties en frontera i fins i tot un tancament voluntari de les exportacions sud-africanes.

Sud-àfrica per tant no compleix, no ofereix garanties i la situació és encara més preocupant de cara a la imminent revisió de l’acord que correspon realitzar enguany.

En este sentit, La Unió advoca per una revisió en profunditat “perquè sent comercial, té evidents conseqüències fitosanitàries per a la sanitat vegetal de la citricultura europea”.

Carles Peris indica sobre este tema que “instem la Comissió Europea i a la resta d’institucions de la UE i, en el nostre cas, al Govern d’Espanya, al fet que impulsen la revisió del mateix i s’analitze en profunditat la seua repercussió comercial, així com les conseqüències fitosanitàries que existeixen sobre el sector citrícola europeu”.

Així mateix, les autoritats europees han de complir amb la seua pròpia normativa i certificar l’absència de malalties en la fruita importada mitjançant el tractament de fred o cold treatment, que ja utilitzen molts països importadors i que són també potències citrícoles com Austràlia, Corea, la Xina, l’Índia o el Japó, però que les autoritats europees es neguen a imposar malgrat l’evidència.

L’Acord amb Sud-àfrica contempla en el seu Annex I la reducció progressiva dels drets de duana per a les taronges dolces, situació que es va iniciar precisament amb l’entrada en vigor de l’Acord i que s’eliminen definitivament l’any 2025.

La incidència sobre el sector citrícola valencià, espanyol i europeu de l’aplicació d’este punt concret de l’Acord ha portat conseqüències molt negatives, tant des del punt de vista econòmic -objectiu de l’Acord- com a fitosanitari i que ha sigut exposat àmpliament i de forma justificada en set informes tècnics realitzats per La Unió que van ser presentats en el seu moment a Brussel·les a les autoritats comunitàries.

La Unió insisteix que la producció agrícola a la UE està subjecta a controls fitosanitaris estrictes i comparats amb altres països existeixen nivells molt avançats de control de residus i mesures ambientals. Per això, reclama que les importacions de països tercers complisquen amb els mateixos estàndards rigorosos, sostenibles i de garantia sanitària que ho fan els cítrics europeus.

En el marc del Pacte Verd Europeu i de l’estratègia ‘De la granja a la taula’, que advoca per un sistema alimentari de la UE més saludable i sostenible, no té cap sentit mantindre en estos moments les mateixes condicions en els acords que quan es van signar.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.