Alerten de l’augment del consum d’ansiolítics i somnífers entre adolescents

En 2021 es va reduir el consum de tota mena de drogues per part dels adolescents excepte un, el d’hipnosedants. Els tranquil·litzants i somnífers figuren ja com la quarta droga de major consum entre les analitzades en l’Enquesta sobre l’ús de drogues en ensenyaments secundaris a Espanya (Estudes) que realitza el Ministeri de Sanitat.

Un de cada cinc estudiants d’entre 14 i 18 anys assegura que ha pres aquest tipus de substàncies psicoactives alguna vegada en la seua vida, i la meitat d’ells admet que els va consumir sense prescripció mèdica.

I els percentatges són superiors si el focus es posa només en les xiques. El 24% de les adolescents consultades en Estudes havia ingerit ansiolítics o somnífers, amb o sense recepta, alguna vegada, xifra que en els xics és del 15%.

A més, el consum creix a mesura que compleixen anys, de manera que quasi el 31% de les xiques de 18 anys havien pres alguna vegada hipnosedants –el 12% ho havia fet en l’últim mes-, enfront d’un 20% (9% en l’últim mes) en la franja de 14 anys.

No és un fenomen nou. Les dades d’Estudes mostren que la tendència ascendent en el consum d’hipnosedants entre els estudiants de secundària es va iniciar fa cinc anys i l’escalada ha sigut molt més accentuada en el cas de les xiques.

“Més enllà de si el percentatge d’adolescents que consumeix hipnosedants és alt o no i que una part d’ells els prenga sense recepta, la qual cosa preocupa bastant de les dades que mostra aquest estudi és que hi haja el doble de xiques que de xics que utilitzen aquestes substàncies psicoactives, perquè això com a mínim indica que darrere hi ha un sofriment”, assegura Pere Bonet, director de la càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC.

I emfatitza que és un senyal d’alerta “que obliga a preguntar-se si és que les xiques se senten amb més pressió que els xics, si tenen un pitjor entorn, si hi ha aspectes externs o culturals que les afecten més…; o si és que els xics es ‘automediquen’ amb altres substàncies psicoactives”.

 

Luis Jesús Fernández, doctor en Psiquiatria

 

Luis Jesús Fernández, doctor en Psiquiatria, considera que «fer una atribució causal que aqueix augment del 0,7% entre 2019 i 2021 d’adolescents que van prendre hipnosedants amb o sense recepta requeriria estudis complexos».

En el cas dels adolescents, explica, «és un moment d’important desenvolupament personal, especialment en el que concerneix al relacional amb els seus iguals i amb tot això sí que es pot parlar que ha augmentat l’estrés psicològic i l’ansietat». Per al doctor, la situació té dues cares que augmente l'»una oportunitat d’adaptació, amb un augment de resiliència o una relació ràpida que dorm o tranquil·litza allò que ens inquieta per mitjà d’una pastilla».

 

L’ús hipnosedants és major en el grup que ha patit assetjament a través d’internet

 

I remarca una altra dada que també li crida l’atenció i que quadra amb la seua experiència amb pacients en la consulta: l’ús hipnosedants és major en el grup d’adolescents que ha patit assetjament a través d’internet o altres mitjans.

“L’estudi deixa clara una correlació que estem veient els psicòlegs clínics: l’augment d’hores d’internet augmenta la psicopatologia de tipus ansiós i de tipus depressiu, porta a un sentiment d’inadequació per comparació, per les crítiques, pels likes o no likes …, i això es tradueix en malestar, augmenta les autolesions i les ideacions suïcides… En Estudes es veu que els que senten que pateixen assetjament en internet fan més ús d’hipnosedants”, Rafael Penadés, psicòleg de l’Hospital Clínic de Barcelona.

 

L’augment d’hores d’internet augmenta la psicopatologia de tipus ansiós

 

I agrega que, “just són les xiques les que tenen més problemes d’assetjament, les que són més criticades i les que a vegades interioritzen elles mateixes uns estàndards i es converteixen en el seu propi botxí respecte a la seua aparença o desitjabilitat social, i això les fa patir més i podria ser un indicador indirecte” de per què prenen més ansiolítics o somnífers.

Afig que el fet que amb la pandèmia i el confinament haja augmentat el temps que passen en les xarxes socials i internet ha agreujat aquestes situacions i està destapant els problemes de salut mental que tenen els adolescents, “que pateixen més del que pensàvem, i per a detindre aqueix sofriment són capaços de tot, de prendre fàrmacs, de conductes autolesives, de tractar de llevar-se del mig…”
 

Últimes notícies

Paiporta es mobilitza diumenge contra l’aforament de Carlos Mazón després de la dana

Paiporta, un dels municipis més afectats per la dana, acollirà diumenge una nova manifestació per exigir la fi de l'aforament de Carlos Mazón i denunciar el deteriorament pendent de reparar.

Dotze persones ateses per un incendi en una vivenda a València: una dona continua ingressada

Dotze persones han sigut ateses per un incendi en una vivenda de la plaça poeta Badenes de València. Una dona de 66 anys continua ingressada a l'Hospital La Fe amb cremades de segon grau i inhalació de fum.

Cinc mil aficionats omplin el Roig Arena en una festa històrica del Valencia Basket amb regust de comiat

El Valencia Basket ha celebrat el segon títol de la Lliga Endesa al Roig Arena davant de cinc mil aficionats en un acte ple d’eufòria, missatges de gratitud i un clar aire de comiat per possibles eixides com la de Jean Montero.

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.