Valentia era un eslògan?

El govern popular a l’ajuntament de Castelló, fa ja grapat i mig d’anys, va fer una modificació en les ordenances municipals, per a quan es permetria una edificació volumètrica molt limitada, i calculada percentualment sobre la superfície total, en les zones verdes, i destinada a guardar-hi els estris de manteniment. Lligones, aixades, pales, sacs d’adob… Vostés ja m’entenen. Semblava raonable.

Anys després, i sobre un dels parcs més grans de la ciutat, van decidir construir-hi un auditori de proporcions gegantines, amb una esplanada de grans dimensions per aparcar alguns centenars de vehicles. Insistisc, dins d’una zona verda! Òbviament això generà la reacció de l’oposició, i molt singularment del partit socialista, que va dur el tema als tribunals. El PP deia que es respectava el percentatge de sòl edificat respecte al total del parc, d’acord amb aquella nova ordenança.

Eixa lectura generosa que feia l’equip de govern, no la va compartir el jutjat, qui va sentenciar que l’auditori de Castelló era il·legal, per haver estat construït en una zona verda. Anava clarament contra l’esperit de la norma.

Recorde el plenari municipal següent a la publicació de la sentència, i al portaveu socialista,  Iganacio Subias, esgrimir aquella decisió judicial que els donava la raó, i retraent-li al PP, que ja els ho havien advertit abans de començar les obres

Alberto Fabra, que després seria Molt Honorable, va pujar a la trona i va reptar al PSOE a fer executar la sentència, que demanava l’enderroc de l’auditori. Amb sorna. Rient per davall del nas, els va dir que anaren al jutjat a demanar que s’execute la sentència i expliquen a la ciutat, com és que fan enderrocar una dotació com aquella, deixant-nos sense auditori, i malbaratant la cabassada de diners que havia costat la broma. El PSOE, prudentment, mai va instar a l’execució de la sentència.

El mal va guanyar al bé. Perquè el resum és que el PP va incomplir la llei, i jugant amb els temps de la justícia, quan esta declarà il·legal la malifeta, s’escudà amb “el mal ja està fet”, i en el “seria pitjor arreglar-ho”. Un poc com havia passat molts anys abans, amb els protagonistes canviats de bàndol, amb el teatre romà de Sagunt.

Pocs anys després el PP de Castelló hi va tornar. Va fer empedrar el passeig central del Parc Ribalta, una zona verda de referència a la ciutat, amb la pretensió de fer que per allí passés el TRAM. Una il·legalitat que trencava la unitat del jardí romàtic, i a la que ens vam oposar amb força.

No vam poder aturar l’obra, però, esta vegada vaig ser jo qui en un plenari municipal, i fort dels informes tècnics, vaig advertir al govern que si el TRAM faria un sol metre per dins del parc, els duria als tribunals. I els hi vaig recordar el cas de l’auditori, per dir, que no em tremolaria el pols per demanar l’execució de la sentència quan guanyarem.

No massa més tard, Bataller, l’alcalde efímer, va explicar que el TRAM passaria per fora (just per recorregut que nosaltres empre havíem defensat) perquè “Nomdedéu nos amenaza”. L’alcalde considerava una amenaça fer-li complir la llei. Crec que això defineix la moral de cadascú. El cert és que no van gosar a fer-ho. I l’obra que havien fet, eixe camí de llambordes roges que travessava el parc, s’ha convertit per obra i gràcia de la regidora de Cultura, Vero Ruiz, en el Passeig de les Arts. Un espai on es programen activitats artístiques a l’aire lliure. El TRAM no hi passa.

A què ve tot este repàs històric? Doncs m’ha vingut al cap pensant en el ZAL de València. Cada cas és diferent, cadascú reclama una reflexió serena, profunda i sense apriorismes. Valorar els pros i les contres, i molt especialment allò que en economia se’n diu, el cost d’oportunitat. És a dir, valorar no només el cost d’una acció determinada, sinó també el cost que tindria l’alternativa. I no només el cost econòmic de l’obra, sinó sobre la creació d’ocupació i el model d’ocupació, sobre l’afecció mediambiental, sobre com pot condicionar altres decisions futures…

El que vinc a dir, és que és possible que alguna vegada, com en el cas de l’auditori de Castelló, no fer executar la sentència siga el més intel·ligent, encara que això implique consolidar la irregularitat grollera del govern anterior. Però en altres ocasions no és així. Diré més. En algun cas, fins i tot, caldrà fer valer la justícia i la legalitat per sobre de qualsevol altra consideració, encara que tinga un cost elevat, perquè també servirà per a desincentivar esta dolorosa i dolosa forma de decidir, consistent en donar per bona qualsevol malifeta, “perquè el mal ja està fet”.

Això, i este és un missatge que llance a la societat, però sobretot al meu partit i als nostres companys de viatge, és obrir la porta permanent a l’abús i la il·legalitat. Si hem vingut a canviar les coses, assumim el repte de la valentia. Que ho vam gastar fins i tot com eslògan de campanya!

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Denunciat a Carlet l’amo de quatre galls després d’una baralla clandestina

La Guàrdia Civil ha denunciat a Carlet al propietari de quatre galls amb múltiples ferides després de tornar d'una baralla clandestina, i ha intervingut els animals i una substància estimulant.

Baixen notablement les màximes a l’interior i risc de pluges febles este dijous en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà este dijous un descens notable de les temperatures màximes a l'interior, amb intervals de núvols baixos i possibilitat de pluges febles, sobretot en el litoral sud de València i nord d'Alacant.

Alerta groga per fort onatge este dijous i la matinada del divendres en el sud d’Alacant

Aemet activa l'avís groc per fenomenos costaners en el litoral sud d'Alacant entre el dijous al mediodia i la matinada del divendres, amb vent intens i ones de fins a tres metres.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.