Augmenten quasi un 80% els casos de pallola en xiquets

Els casos de pallola, malaltia que pot ser mortal especialment en xiquets no vacunats, van pujar un 79% a nivell global en els primers dos mesos de 2022, ha advertit Nacions Unides, que tem que a la pandèmia de covid puga seguir-li una «tempesta perfecta» de brots d’altres malalties.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i Unicef han avisat que els casos de pallola s’han incrementat a causa de la interrupció de les campanyes de vacunació a causa la pandèmia.

En concret, entre gener i febrer d’enguany s’han notificat 17.338 casos de pallola a tot el món, enfront dels 9.665 del mateix període de 2021. Un augment que preocupa tant Unicef com a l’OMS, ja que l’increment podria indicar que és molt possible que sorgisquen brots d’altres malalties.

La relaxació de les mesures de distanciament físic en els últims mesos i les crisis humanitàries en països com Ucraïna, Etiòpia o l’Afganistan (molts dels brots es declaren en zones en conflicte) també han pogut influir en l’augment de casos, van assenyalar les dues agències de Nacions Unides.

Les interrupcions relacionades amb la pandèmia, l’augment de les desigualtats en l’accés a les vacunes i el desviament de recursos destinats a la immunització sistemàtica estan deixant als més xicotets sense protecció contra la pallola i altres afeccions que es poden evitar mitjançant la vacunació.

Símptomes

Els signes i símptomes de la pallola apareixen entre 10 i 14 dies després de l’exposició al virus. Els signes i els símptomes de la pallola generalment són els següents:
• Febre
• Tos seca
• Degoteig nasal
• Mal de gola
• Ulls inflamats (conjuntivitis)
• Taques blanques diminutes amb centre blanc blavós i fons roig dins de la boca, en la cara interna de la galta, també denominats «punts de Koplik«
• Granellada constituïda per taques grans i planes que generalment es funden entre si

Quan has de consultar a un mèdic

Crida al metge si tu o el teu fill es van exposar a la pallola o si algun presenta una granellada que se semble a la pallola.

Revisa els registres de vacunació de la família amb el metge, especialment abans que els teus fills comencen l’escola primària o la universitat i abans de viatjar a l’estranger.

Últimes notícies

Les derrotes de Villarreal C i Torrent estrenyen la zona alta en Tercera Federació

Les primeres derrotes de Villarreal C i Torrent han deixat la Vall de Uxó com a nou líder en solitari de la Tercera Federació, en una quarta jornada marcada per resultats estrets i repartiment de punts. Ontinyent 1931 i Eldense B confirmen el bon moment amb victòries sòlides.

Investigen a Benidorm l’assassinat d’una dona com a possible crim masclista

Una dona ha sigut assassinada amb arma blanca a Benidorm i la Policia Nacional investiga el cas com un possible crim masclista, mentres la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género arreplega dades.

Les universitats espanyoles preparen el primer llibre blanc sobre l’ús de la IA

La CRUE està elaborant el primer llibre blanc sobre intel·ligència artificial en la universitat per a orientar el seu ús i abaratir l’accés a aquestes plataformes, amb la UPV en un paper clau.

Així serà l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat d’esta legislatura

Les Corts Valencianes enceten dilluns l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat de la legislatura, amb el primer discurs de Juanfran Pérez Llorca en este format. El ple s’allargarà fins dimecres, quan es votaran les propostes dels grups.

La irrupció de la IA obliga a replantar l’educació i la formació del professorat

L’ús creixent de la intel·ligència artificial entre l’alumnat de 15 anys, junt amb la caiguda en comprensió lectora, obliga a revisar plans d’estudi i a formar millor el professorat en el seu ús pedagògic i en l’avaluació.

Pradas i Mompó tornen al Congrés per la investigació de la DANA a València

Salomé Pradas i Vicente Mompó compareixeran este dilluns per segona vegada davant la comissió del Congrés que investiga la DANA del 29 d’octubre de 2024, que va causar 232 morts a València. Les declaracions arriben després de la nova compareixença de Carlos Mazón i en plena investigació judicial.

Cel nubolós i ruixats de vesprada en l’interior de València i Castelló

La Comunitat Valenciana viurà un dilluns de cel nuvolós, descens lleu de les màximes i ruixats amb tronada, més intensos a l’interior de València i Castelló. Dimarts l’oratge continuarà inestable, tot i que amb tendència a millorar al matí.

Batemon i McGhee tomben el Valencia Basket al Roig Arena en un final calent

L’Ilerna Lleida ha estrenat la Lliga Endesa amb un triomf de prestigi al Roig Arena (100-105), liderat per James Batemon i Darius McGhee davant un Valencia Basket irregular i imprecís en els moments clau.