Científics espanyols descobrixen les bases moleculars de la predisposició genètica a la leucèmia

Científics catalans descobreixen l'origen del factor de predisposició genètica de la leucèmia

Científics espanyols descobrixen l’origen del factor de predisposició genètica de la leucèmia | Cedida

 

Investigadors espanyols de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) han desxifrat les bases moleculars de la predisposició genètica a la leucèmia. L’estudi, publicat en la revista ‘Nature Communications’, conclou que els europeus tenen en el seu genoma lleugeres variants en la seua seqüència que els predisposen a desenrotllar la leucèmia limfàtica crònica, que és la més freqüent en adults i que té una de cada 2.000 persones de països occidentals.

 

En canvi, esta malaltia és pràcticament inexistent en Àsia. Les raons d’eixa diferència entre persones d’origen europeu i asiàtic està en l’ADN, segons les conclusions dels investigadors. L’estudi l’ha coordinat l’investigador de l’Idibaps, Iñaki Martín-Subero, qui lidera el grup d’Epigenòmica biomèdica del centre, i s’ha dut a terme en col·laboració amb el grup de Richard Houlston de l’Institut d’Investigació de Càncer de Londres.

 

Estudis previs han detectat unes 40 regions associades al risc de tindre leucèmia limfàtica crònica. Fa un any, el mateix grup d’investigació de l’Idibaps va publicar el mapa de les funcions del genoma de la leucèmia. «El mapa que vam dibuixar l’any passat ha sigut la clau per a poder desxifrar ara les bases moleculars de la predisposició a la leucèmia», ha dit Martín-Subero. Tot i això, el com i el perquè d’eixes variants genètiques predisposen a la leucèmia és ara per ara desconegut.

 

La leucèmia limfàtica crònica no es diagnostica fins als 70 anys, aproximadament, però la predisposició genètica està present des del naixement. «Hem descobert que les variants genètiques que conferixen predisposició a la malaltia creen desequilibris subtils en la regulació dels gens i el funcionament dels limfòcits», ha explicat Martín-Subero, «és com comprar un cotxe amb alguna peça de menor qualitat, al principi funcionarà perfectament, però si no hi ha un bon manteniment, amb el temps, començarà a fallar».

 

Altres factors que incrementen les possibilitats de patir la malaltia

Encara no es pot predir amb precisió quines persones desenrotllaran la leucèmia i quines no, ja que «a més del comportament genètic, hi ha altres factors, com l’estil de vida o el pitjor funcionament del sistema immune a mesura que l’organisme envellix, que afecten el creiximent de la malaltia», segons el director de l’Idibaps i coautor de l’estudi, Elias Campo.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Jaime Pradilla assumix la derrota davant el Reial Madrid i reivindica la temporada del València Basket

Jaime Pradilla lamenta l'eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en semifinals de l'Eurolliga, però defén l'any de l'equip i confia que prompte puguen sentir-se orgullosos del seu recorregut.

Scariolo destaca la resiliència del Reial Madrid després de reinventar-se rumb a la final d’Eurolliga

Sergio Scariolo subratlla que el Reial Madrid ha hagut de reinventar el seu joc per les baixes interiors i ressalta la resiliència de l'equip abans de la final d'Eurolliga davant Olympiacos.

Scariolo descarta a Usman Garuba per a la final de l’Eurolliga després de lesionar-se davant el València

Usman Garuba es lesiona en la semifinal de l'Eurolliga davant el València Basket i Sergio Scariolo confirma que el pivot del Reial Madrid queda descartat per a la final contra el Olympiacos.

Hezonja llança un missatge d’optimisme abans de la final de l’Eurolliga

Mario Hezonja es mostra convençut de les opcions del Reial Madrid en la final de l'Eurolliga davant Olympiacos i demana confiança malgrat l'esglai per la lesió de Garuba.

Pedro Martínez lamenta l’eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en l’Eurolliga

Pedro Martínez va reconéixer que al València Basket li haguera agradat competir millor en la semifinal de la Final a Quatre, després de caure amb claredat davant un Reial Madrid al qual va considerar just vencedor.

El Reial Madrid atropella al València i se cita amb el Olympiacos en la final de l’Eurolliga

El Reial Madrid va derrotar al València Basket per 90-105 en la Final Four de l'Eurolliga i jugarà la final davant el Olympiacos, després de firmar al costat del conjunt taronja la mitat més anotadora d'este segle en una semifinal.

Francisco Camps arranca la seua campanya per a liderar el PPCV amb la promesa de recuperar el govern

Francisco Camps dona per iniciada la carrera cap al congrés regional del PPCV i s'oferix a liderar de nou el partit amb el compromís d'aconseguir una majoria absoluta en 2027.

Extingit l’incendi a l’Hospital de Torrevieja després de deixar dos ferits greus

L'incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja s'ha donat per extingit després de causar un treballador en l'UCI per inhalació de fum i un altre pacient amb cremades greus traslladat a València.