11.4 C
València
Dimarts, 16 desembre, 2025

Científics espanyols descobrixen les bases moleculars de la predisposició genètica a la leucèmia

Científics catalans descobreixen l'origen del factor de predisposició genètica de la leucèmia

Científics espanyols descobrixen l’origen del factor de predisposició genètica de la leucèmia | Cedida

 

Investigadors espanyols de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) han desxifrat les bases moleculars de la predisposició genètica a la leucèmia. L’estudi, publicat en la revista ‘Nature Communications’, conclou que els europeus tenen en el seu genoma lleugeres variants en la seua seqüència que els predisposen a desenrotllar la leucèmia limfàtica crònica, que és la més freqüent en adults i que té una de cada 2.000 persones de països occidentals.

 

En canvi, esta malaltia és pràcticament inexistent en Àsia. Les raons d’eixa diferència entre persones d’origen europeu i asiàtic està en l’ADN, segons les conclusions dels investigadors. L’estudi l’ha coordinat l’investigador de l’Idibaps, Iñaki Martín-Subero, qui lidera el grup d’Epigenòmica biomèdica del centre, i s’ha dut a terme en col·laboració amb el grup de Richard Houlston de l’Institut d’Investigació de Càncer de Londres.

 

Estudis previs han detectat unes 40 regions associades al risc de tindre leucèmia limfàtica crònica. Fa un any, el mateix grup d’investigació de l’Idibaps va publicar el mapa de les funcions del genoma de la leucèmia. «El mapa que vam dibuixar l’any passat ha sigut la clau per a poder desxifrar ara les bases moleculars de la predisposició a la leucèmia», ha dit Martín-Subero. Tot i això, el com i el perquè d’eixes variants genètiques predisposen a la leucèmia és ara per ara desconegut.

 

La leucèmia limfàtica crònica no es diagnostica fins als 70 anys, aproximadament, però la predisposició genètica està present des del naixement. «Hem descobert que les variants genètiques que conferixen predisposició a la malaltia creen desequilibris subtils en la regulació dels gens i el funcionament dels limfòcits», ha explicat Martín-Subero, «és com comprar un cotxe amb alguna peça de menor qualitat, al principi funcionarà perfectament, però si no hi ha un bon manteniment, amb el temps, començarà a fallar».

 

Altres factors que incrementen les possibilitats de patir la malaltia

Encara no es pot predir amb precisió quines persones desenrotllaran la leucèmia i quines no, ja que «a més del comportament genètic, hi ha altres factors, com l’estil de vida o el pitjor funcionament del sistema immune a mesura que l’organisme envellix, que afecten el creiximent de la malaltia», segons el director de l’Idibaps i coautor de l’estudi, Elias Campo.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Aemet activa l’avís groc per pluges intenses en la Comunitat Valenciana este dimarts i dimecres

Aemet ha activat l'avís groc en la Comunitat Valenciana per pluges que poden aconseguir 30 l/h i 80 en 12 hores, amb tempestes segons zones i horaris distints.

Rosalía Major, presidenta substituta del consell d’À Punt després de l’eixida de Vicente Ordaz

El consell d'administració d'À Punt ha designat a Rosalía Major com a presidenta substituta després de la marxa de Vicente Ordaz. La reunió va aprovar a més un conveni amb la UPV i va ratificar el servici de seguretat.

Mor la pantera Mamba del Bioparc València per insuficiència renal als 20 anys

La femella de lleopard negre vivia en Bioparc València des de 2008 i formava part d'un grup internacional de conservació. Després d'una deterioració irreversible, es va decidir l'eutanàsia.

Ruixats moderats amb episodis forts i persistents a Castelló este dimarts

La Comunitat Valenciana afrontarà un dimarts de cels molt nuvolosos i ruixats moderats, amb el risc d'episodis forts i persistents a Castelló. Les temperatures baixaran i el vent serà variable, amb E/NE en el litoral.

El Vila-real aprova els seus comptes i un pressupost rècord de 215 milions d’euros

El club va aprovar els comptes de l'últim curs amb un saldo positiu pròxim als 14 milions i va presentar un pressupost rècord de 215.234.000 euros per a 2025-26.

El València Basket-Casademont Zaragoza ajornat es jugarà el 30 de desembre a les 16h

El dol de la jornada 11 de la Lliga Femenina Endesa entre València Basket i Casademont Zaragoza, ajornat per l'alerta meteorològica, es disputarà el 30 de desembre a les 16h en el Roig Arena. Les entrades servixen per a la nova data, amb reembossament disponible i nova venda des del dimarts.

Pradilla: la clau serà imposar el nostre ritme davant Olympiacos

L'ala-pivot de València Basket, Jaime Pradilla, va assenyalar abans del dol a Grècia que imposar el ritme propi i controlar el rebot serà determinant davant Olympiacos.

L’exsecretari de Presidència de Mazón mostra el seu llistat de crides del dia de la DANA

Cayetano García Ramírez ha exhibit la seua factura telefònica en la comissió del Congrés amb trucades i missatges del dia de la riuada. Diversos grups han qüestionat la gestió i els avisos.