Corinna va instruir entregar part de la seua fortuna offshore al rei Juan Carlos I

Corinna Larsen, la dona que va mantindre una relació amb el rei emèrit, Juan Carlos I, va planejar en 2007 que els gestors que administraren un fideïcomís denominat Peregrine, des de Nova Zelanda, entregaren a Juan Carlos I, en cas que ella morira, “el 30% dels ingressos provinents del Fons d’Inversions Hispà Saudita” que l’anterior cap de l’Estat havia patrocinat i per al qual ella havia treballat.

Els documents, sense signar, en els quals es reflecteixen els seus desitjos, es van crear el 27 de març de 2007, 14 dies abans que es registrara a Guernsey, paradís fiscal de les illes del canal de la Manga, el fons hispà-saudita impulsat per tots dos països. L’advocat de Larsen assegura que aqueixos documents són falsos.

Els detalls d’eixe pla formen part dels Papers de Pandora, un treball en col·laboració amb diversos mitjans internacionals, entre ells EL PAÍS, que coordina el Consorci Internacional de Periodistes d’Investigació (ICIJ). Més de 600 periodistes de 117 països han analitzat durant dos anys els 11,9 milions d’arxius de 14 despatxos d’advocats especialitzats a crear societats offshore en paradisos fiscals.

Este tipus de societats, radicades en països diferents del domicili fiscal dels seus administradors, són legals sempre que el propietari les declare allí on residisca. El problema comença, a ulls de les autoritats, quan el que es busca en estos països és anonimat i nul·la tributació.

A Espanya, EL PAÍS i La Sexta han analitzat la filtració a la recerca de persones d’interés públic que hagen tret profit de les jurisdiccions més opaques del món. El resultat són més de 700 societats vinculades al país, entre les quals destaquen desenes de personalitats rellevants.

Un fideïcomís o fons fiduciari com el citat Peregrine, del qual parlava Larsen, és un instrument particularment opac. Es tracta d’un contracte en el qual un testador deixa encomanat el seu patrimoni o part d’este a la bona fe d’un representant legal (fideïcomissari) perquè, en segons quins supòsits predeterminats, ho transmeta a una altra persona o ho invertisca segons les instruccions rebudes.

Els fideïcomisos són eines habituals entre els productes que ofereixen els bancs i gestors suïssos a les grans fortunes que busquen evadir impostos, seguretat i confidencialitat.

 

Corinna Larsen va participar activament en el llançament del denominat Fons d’Infraestructures Hispà-Saudita

 

De la documentació es desprén que Corinna Larsen va encarregar redactar en 2007 al despatx panameny Alcogal una carta a Bachmann Trust Company (New Zealand) Limited, el gestor encarregat d’administrar el fideïcomís Peregrine, fins ara desconegut, en la qual va incloure a Joan Carles I entre les persones que havien de rebre els actius inclosos en este instrument financer en el supòsit de la seua defunció.

Segons assenyala la missiva, que està sense signar, la consultora alemanya va expressar el seu desig que després de la seua mort els actius del fons Peregrine es distribuïren “a parts iguals” entre els seus dos fills: Anastasia Adkins, i “el príncep” Alexander zu Sayn-Wittgenstein-Sayn.

Entre els beneficiaris, va afegir a continuació a “Sa Majestat el Rei Juan Carlos I Borbón de Borbón, nascut el 5 de gener de 1938, resident en el Palau de la Zarzuela de Madrid”. I va detallar quins actius hauria de rebre.

“Desitge que els fideïcomissaris consideren distribuir a Sa Majestat el Rei Juan Carlos I Borbón de Borbón el 30% de tots els ingressos provinents únicament del Fons d’Inversions Hispà Saudita. Després de la liquidació del Fons d’Inversions Hispà Saudita, Sa Majestat el Rei Juan Carlos I Borbón de Borbón ja no hauria de ser considerat beneficiari del fideïcomís”.

Altres informacions asseguren que la transferència era part d’un regal de bodes anticipat de l’emèrit, que ja estava planejant les seues segones núpcies amb Larsen. Pel que sembla, com va publicar El País, el monarca havia consultat amb diversos advocats com procedir al seu divorci amb la Reina Sofia.

Últimes notícies

Dos hòmens rescatats en helicòpter a Petrer per un colp de calor en plena ona de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de l'Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d'ells patira un colp de calor i quedara en estat greu.

Rescaten dos senderistes a Petrer per un colp de calor en plena onada de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de la Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d’ells patira un colp de calor greu en plena onada de calor.

La ramaderia extensiva es reforça com a barrera contra incendis després del foc de Soneja

Miguel Barrachina defensa la ramaderia extensiva com a eina clau contra els incendis forestals després del foc de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees, i destaca les ajudes i incentius per a mantindre esta activitat en el món rural.

La ramaderia extensiva es reivindica com a clau contra els incendis després del foc de Soneja

El conseller Miguel Barrachina ha defensat la ramaderia extensiva com el cortafoc més eficaç després de l’incendi de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees a l’Alt Palància.

Ecologistes porten a jutjat l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions mediambientals

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València i els dragats a València i Sagunt, que consideren il·legals per falta d’avaluació ambiental actualitzada.

El Marató València guarda les últimes estreles però assegura compromisos, no promeses

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, ha avançat que encara queden atletes d’elit per confirmar per a la carrera del 6 de desembre i ha defés que només anuncien acords tancats. També ha explicat les dificultats econòmiques actuals de l’atletisme i el nou patrocini amb el Valencia Club de Atletismo.

El Marató València guarda encara alguna estrella però només anuncia compromisos ferms

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, avança que queden atletes d’elit per confirmar el 6 de desembre i defensa una política d’anuncis basada en compromisos tancats, en un context de fortes dificultats econòmiques per a l’atletisme.

Ecologistes porten a judici l’ampliació nord del port de València per infringir la normativa ambiental

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions ambientals en els dragats de València i Sagunt.