El drama d’Esther i el seu marit: d’una vida normal a dormir baix d’un pont

Una amiga es va oferir a acollir-los a casa, però només durant quinze dies  | Flickr.com (Javi Sánchez)

 

La vida pot regalar-t’ho tot un dia i prendre-t’ho el següent. L’estabilitat d’Esther i el seu marit, ciutadans de Badalona, va patir un gir de 360º el 2012, arravatant-los la tranquil·litat i rutina diària de què gaudien, per enfonsar-los en els límits de la pobresa. La seva colpidora història, que relata el diari ‘El Periódico’, és probablement un dels testimonis més crus sobre les conseqüències del recés econòmic i la falta total de recursos, fins al punt d’acabar dormint sota un pont.

 

Feia 32 anys que Esther Lacosta treballava en una empresa de bijuteria fins quer un dia, inesperadament, va anar a parar a l’atur. El veritable malson començaria però un any després, quan el seu marit vivia exactament la mateixa situació. Era l’any 2012 i el món se’ls va enfonsar. Passarien de tenir una vida normal, tranquil·la, estable, a tastar de prop la pobresa més extrema.

 

[predef]catalunya-diari-81[/predef]

 

Dormint sota el pont i en caixers

Recorden la desesperació de fer anar currículums amunt i avall i que ningú truqués. Alguna vegada el marit aconseguia alguna feina puntual que, junt amb petits estalvis, els permetia seguir endavant i poder dormir sota un sostre. Però al final, quan hi ha despeses i pràcticament no ingressos, el cabàs es buida. I un dia van haver de posar a la venda la seva casa del barri de La Salut.

 

 Els va costar molt, gairebé dos anys. Però quan el banc estava a punt d’embargar-la, va sortir un comprador i van haver de malvendre-la. Després de pagar el seu deute amb el banc, en van treure 2.000 euros.

 

Pont del Petroli

Dormien sota el Pont del Petroli de Badalona, fins que el fred els va obligar a recórrer als caixers   | pontdelpetroli.org

 

 

Estaven al carrer. A casa de les germanes del marit els van dir que no hi havia lloc per a ells, ni tan sols per a les maletes. I Esther va voler mantenir al marge de la situació la seva mare i el germà, per no preocupar ningú. Passejaven per la ciutat sabent que no tenien llar i una amiga els va acollir per quinze dies. Però un cop esgotats, van quedar-se definitivament al carrer. Dormien sota el Pont del Petroli, fins que va arribar el fred i van haver de recórrer als caixers.

 

 

Menjant gominoles i patates que els portava la neboda

Una neboda del marit els sustentava amb gominoles que es venien al videoclub on treballava. També els donava patates, xocolata… Era tot l’aliment que podien aconseguir. Amb molta vergonya, Esther va acabar posant un cartell davant d’ells, al caixer on dormien, per demanar ajuda. «No en teníem ni per a un cafè amb llet», explica Esther, «Va ser terrible». 

 

Però sempre van mantenir-se units. «El patiment debilita, però sempre vam pensar que ens en sortiríem», diu Esther. «Aquesta no és la meva vida», pensava en aquell moment. Se sentia totalment desubicada i, negant-se a seguir en aquella situació, va buscar mitjans per sortir-ne. Per sort, institucions com Càritas, la Fundació Endesa i la Fundació Integra no els van deixar sols i els van allargar la mà. Gràcies a ells, avui tornen a mirar el futur amb optimisme

 

Ara Esther té feina i el matrimoni viu en una habitació al barri de Sant Martí a Barcelona. No tenen l’estabilitat d’abans, però han sortit del forat. Ella mira enrere i recorda com de malament s’ho estaven passant fa un any, al carrer. Una crua experiència que els marcarà, però que també els ha donat una lliçó: «Sabem la importància que tenen 10 cèntims. I sempre que pugui ajudaré els altres». 

 

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.