Les emissions de CO₂ van augmentar a Espanya en 2021

Les emissions de CO₂ van pujar un 5,1% a Espanya l’any 2021 respecte al 2020, encara que es van reduir un 8% en relació al 2019. Aquests són les dades que ha publicat aquest dimecres el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic de l’estudi Avanç de l’Inventari d’Emissions de Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEI) corresponents a l’any passat.

Aquestes dades preliminars estimen que les emissions brutes de CO₂ equivalent (la unitat que s’empra per a mesurar aquests gasos) han sigut 288,6 milions de tones, la qual cosa suposa un augment d’un 5,1% respecte a l’any 2020. L’augment de les emissions observades reflecteix, principalment en el sector transporte, la indústria i la generació elèctrica, la recuperació de la mobilitat i de l’activitat econòmica després de les restriccions imposades per la pandèmia.

La reducció de CO₂ que es va produir l’any 2020 del 12,5% en emissions totals i un 16,2% en emissions energètiques, la quarta reducció percentual major a la UE, va ser motivada per l’altíssima caiguda del PIB. En el marc europeu, la variació d’emissions de CO₂ entre 2019 i 2020 va ser d’un -8,5%.

Tenint en compte l’any 2020 i amb dades preliminars del 2021 es manté una trajectòria per davall de la senda descendent marcada pel Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC) en la reducció total de GEI respecte a 1990.

Entre altres dades l’avanç indica que, per gasos, el CO₂ suposa un 78,6% de les emissions totals de GEI, seguit del metà, amb un 13,2%. I quant a sectors, en conjunt, el total del sector de l’Energia acumula un augment d’emissions de GEI del 6,3% respecte a 2020.

El transport continua sent el sector més emissor i suposa el 29,3% de les emissions en termes de CO₂ equivalent, seguit de la indústria (20,7%), l’agricultura i ramaderia en el seu conjunt (13,4%), la generació d’electricitat (11,3%), el consum de combustibles en els sectors Residencial, Comercial i Institucional (8,8%), i els residus (4,6%).

Indústria i electricitat

Quant a la indústria, amb un pes del 20,7% en el total d’emissions de CO₂, fruit de la recuperació d’activitat, es produeix un augment de les emissions respecte a l’any 2020, tant de les procedents del consum de combustibles (que augmenten un 4%) com de les procedents dels propis processos industrials (6,4%).

No obstant això, el Mitma recorda que és important recollir que les emissions respecte a l’any 2019 han disminuït (9,7% les emissions de combustió i 3% les de procés).

Pel que fa a l’electricitat generada, en 2020 va augmentar en un 3,4%, mentre que les emissions de CO₂ associades van augmentar el 0,4% degut, sobretot, a l’increment del 9,7% de la generació d’origen renovable (46,7% del total d’energia generada en 2021).

D’altra banda, les emissions de CO2 procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió (MTS, per les seues sigles en anglés) van augmentar en 2021 un 3% respecte a l’any anterior.

Les emissions procedents dels sectors difusos es van incrementar també un 5,8% i les procedents de l’aviació domèstica un 32,5%. Les emissions de CO₂ procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió van disminuir un 15,3% respecte a l’any 2019 i un 54,2 respecte a 2005.

Finalment, l’informe recull també les absorcions del sector d’Usos de la Terra, Canvis d’Ús de la Terra i Silvicultura (LULUCF, per les seues sigles en anglés) que s’han estimat en 34,8 milions de tones de CO₂-eq (un 12% del total d’emissions brutes de l’Inventari en 2021), amb un descens del 2,2% degut principalment al sector forestal, que contribueix a la major part de les absorcions dels gasos d’efecte d’hivernacle i en el qual s’estima una disminució de les absorcions de l’1,7%.

Per tant, les emissions netes l’any 2021 s’estimen en 253,8 milions de tones de CO₂-eq (el que suposa un augment del 6,1% respecte a 2019).

Últimes notícies

Confinen Onda pel fum de l’incendi de la Vall d’Uixó

El Centre de Coordinació d’Emergències ha ordenat confinar Onda per l’afectació del fum de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que crema sense control i ja ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones.

Pedro Sánchez visitarà dilluns la zona cremada per l’incendi de la Vall d’Uixó

Pedro Sánchez ha anunciat que viatjarà este dilluns a la Vall d’Uixó per vore sobre el terreny els danys de l’incendi, que ha cremat més de 4.300 hectàrees i ha forçat el desallotjament de més de 16.000 persones.

Evacuen Azuébar i Almedíjar per l’incendi descontrolat de la Vall d’Uixó

Emergències ha ordenat desallotjar Azuébar i Almedíjar, amb uns 600 habitants, per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ja ha obligat a evacuar més de 16.000 persones.

El València viatja a Regne Unit per a la segona concentració de pretemporada

El València CF viatjarà dilluns a Regne Unit per completar una segona concentració de pretemporada a St. George's Park, amb dos amistosos programats davant Derby County i Stoke City.

La pujada d’humitat dona una treva a l’incendi de la Vall d’Uixó però l’oratge empitjora

L’augment d’humitat ha millorat lleugerament les tasques d’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control, però les previsions de vent de llevant i l’orografia compliquen el treball dels Bombers de Castelló.

Dinou persones ateses per fum en l’incendi de la Vall d’Uixó i reforç sanitari a la zona

Dinou persones han sigut ateses per inhalació de fum en l’incendi de la Vall d’Uixó, set continuen en observació i dos romanen ingressades. Sanitat i altres conselleries han reforçat recursos sanitaris, socials i per a animals davant els desallotjaments.

El Govern descarta causes naturals en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Govern ha avançat que l’incendi forestal declarat a la Vall d’Uixó, amb 4.300 hectàrees arrasades i més de 16.000 evacuats, no sembla tindre un origen natural, tot i que la investigació continua oberta.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 4.300 hectàrees i manté 16.000 veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha calcinat unes 4.300 hectàrees en un front de 40 quilòmetres i continua fora de control, amb 16.000 persones desallotjades i confinaments en diversos municipis del sud de Castelló.