Les emissions de CO₂ van augmentar a Espanya en 2021

Les emissions de CO₂ van pujar un 5,1% a Espanya l’any 2021 respecte al 2020, encara que es van reduir un 8% en relació al 2019. Aquests són les dades que ha publicat aquest dimecres el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic de l’estudi Avanç de l’Inventari d’Emissions de Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEI) corresponents a l’any passat.

Aquestes dades preliminars estimen que les emissions brutes de CO₂ equivalent (la unitat que s’empra per a mesurar aquests gasos) han sigut 288,6 milions de tones, la qual cosa suposa un augment d’un 5,1% respecte a l’any 2020. L’augment de les emissions observades reflecteix, principalment en el sector transporte, la indústria i la generació elèctrica, la recuperació de la mobilitat i de l’activitat econòmica després de les restriccions imposades per la pandèmia.

La reducció de CO₂ que es va produir l’any 2020 del 12,5% en emissions totals i un 16,2% en emissions energètiques, la quarta reducció percentual major a la UE, va ser motivada per l’altíssima caiguda del PIB. En el marc europeu, la variació d’emissions de CO₂ entre 2019 i 2020 va ser d’un -8,5%.

Tenint en compte l’any 2020 i amb dades preliminars del 2021 es manté una trajectòria per davall de la senda descendent marcada pel Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC) en la reducció total de GEI respecte a 1990.

Entre altres dades l’avanç indica que, per gasos, el CO₂ suposa un 78,6% de les emissions totals de GEI, seguit del metà, amb un 13,2%. I quant a sectors, en conjunt, el total del sector de l’Energia acumula un augment d’emissions de GEI del 6,3% respecte a 2020.

El transport continua sent el sector més emissor i suposa el 29,3% de les emissions en termes de CO₂ equivalent, seguit de la indústria (20,7%), l’agricultura i ramaderia en el seu conjunt (13,4%), la generació d’electricitat (11,3%), el consum de combustibles en els sectors Residencial, Comercial i Institucional (8,8%), i els residus (4,6%).

Indústria i electricitat

Quant a la indústria, amb un pes del 20,7% en el total d’emissions de CO₂, fruit de la recuperació d’activitat, es produeix un augment de les emissions respecte a l’any 2020, tant de les procedents del consum de combustibles (que augmenten un 4%) com de les procedents dels propis processos industrials (6,4%).

No obstant això, el Mitma recorda que és important recollir que les emissions respecte a l’any 2019 han disminuït (9,7% les emissions de combustió i 3% les de procés).

Pel que fa a l’electricitat generada, en 2020 va augmentar en un 3,4%, mentre que les emissions de CO₂ associades van augmentar el 0,4% degut, sobretot, a l’increment del 9,7% de la generació d’origen renovable (46,7% del total d’energia generada en 2021).

D’altra banda, les emissions de CO2 procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió (MTS, per les seues sigles en anglés) van augmentar en 2021 un 3% respecte a l’any anterior.

Les emissions procedents dels sectors difusos es van incrementar també un 5,8% i les procedents de l’aviació domèstica un 32,5%. Les emissions de CO₂ procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió van disminuir un 15,3% respecte a l’any 2019 i un 54,2 respecte a 2005.

Finalment, l’informe recull també les absorcions del sector d’Usos de la Terra, Canvis d’Ús de la Terra i Silvicultura (LULUCF, per les seues sigles en anglés) que s’han estimat en 34,8 milions de tones de CO₂-eq (un 12% del total d’emissions brutes de l’Inventari en 2021), amb un descens del 2,2% degut principalment al sector forestal, que contribueix a la major part de les absorcions dels gasos d’efecte d’hivernacle i en el qual s’estima una disminució de les absorcions de l’1,7%.

Per tant, les emissions netes l’any 2021 s’estimen en 253,8 milions de tones de CO₂-eq (el que suposa un augment del 6,1% respecte a 2019).

Últimes notícies

Les Corts fixen tres sessions en juliol per a investigar les vivendes protegides de Les Naus dAlacant

La comissio de les Corts sobre les possibles irregularitats en les vivendes de proteccio publica de Les Naus dAlacant ha programat tres sessions de compareixences els dies 2, 8 i 23 de juliol, amb un total de 80 cites previstes en el seu pla de treball.

Estiu de molta calor a la Comunitat Valenciana amb nits tropicals i més tempestes

La Comunitat Valenciana afronta un estiu molt caloros, amb temperatures per damunt del normal, moltes nits tropicals i pluges en forma de tempestes, després d’una primavera molt càlida i humida.

València Basket busca rematar la Lliga Endesa al Palau per la via ràpida

València Basket visita este dimecres el Palau Blaugrana amb un 2-1 a favor en la final de la Lliga Endesa i una primera bola de títol per a firmar el seu segon campionat de l'ACB.

Reuvers confia en rematar la Lliga Endesa en el quart partit al Palau

L’ala-pivot del Valencia Basket Nate Reuvers assegura que l’equip arriba al quart partit de la final de la Lliga Endesa amb bones sensacions i amb la intenció de sentenciar el títol al Palau Blaugrana, sense esperar un cinqué duel al Roig Arena.

Dos menors rescatats d’una vivenda en flames a Borriana

Dos menors han sigut rescatats hui d’una vivenda unifamiliar de tres plantes a Borriana després que s’haja declarat un incendi al forat de l’escala. Han eixit il·lesos gràcies a la intervenció de la Guàrdia Civil, la Policia Local i els Bombers de Castelló.

Nit de Sant Joan 2026 a la Comunitat: una de les més càlides des que hi ha registres

La Nit de Sant Joan de 2026 a la Comunitat Valenciana serà la segona més càlida registrada, amb calor nocturn excepcional, mínimes de fins a 24 graus i sense pluja prevista.

Localitzen mort un home dins dun cotxe en un centre comercial de Xàtiva

La Policia Nacional ha obert una investigació després de trobar el cadàver dun home de 52 anys, sense signes aparents de violència, dins dun cotxe estacionat en un centre comercial de Xàtiva.

Bernabé retreu la corrupció del PP valencià en plena polèmica pel cas Ábalos

Pilar Bernabé ha recordat que en la Comunitat Valenciana hi ha 185 condemnats per corrupció del PP i ha criticat que molts continuen ocupant càrrecs, en resposta a preguntes sobre la sentència contra José Luis Ábalos.