Un estudi liderat pel valencià Bernat Sòria demostra que un medicament reduïx la mortalitat per Covid

 

Un medicament cel·lular provat en 13 pacients intubats ha demostrat ser eficient per a la millora clínica de casos crítics de Covid-19. L’estudi, el més ampli publicat fins al moment en estes condicions, ha sigut fet públic en la revista ‘The Lancet EClinicalMedicine’, després de demostrar que el tractament avançat reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%.

 

Es tracta dels primers resultats del projecte BALMYS-19, co-liderat pel professor de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx (Alacant) i investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària d’Alacant (ISABIAL), Bernat Soria, juntament amb el professor Damián García-Olmo de la Fundació Jiménez Díaz (Universitat Autònoma de Madrid). En l’estudi han participat altres sis universitats i sis hospitals espanyols.

 

Primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya

Soria va començar la seua investigació sobre l’aplicació de Medicaments Cel·lulars en la UMH i, després, en el National University Hospital de Singapur durant l’epidèmia asiàtica de SARS-1 en 2003, a on va observar en este últim cas l’intens infiltrat pulmonar en les biòpsies postmortem d’estos pacients.

 

A diferència del SARS-1, en la infecció per coronavirus SARS-CoV-2, el quadre clínic mostra una depressió del sistema immune (linfopenia), una resposta hiperinflamatoria generalitzada, mal tissular, hipercoagulabilitat i distress pulmonar intens que obliga a l’ingrés en la Unitat de Cures Intensives (UCI).

 

Esta Teràpia Avançada es basa en cèl·lules mare amb propietats regeneratives, antiinflamatòries i inmunorreguladores i es tracta de la primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya.

 

Reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%

Durant l’estudi pilot, es va tractar a pacients crítics de coronavirus que no responien a tractaments convencionals amb el Medicament Cel·lular, format de cèl·lules mesenquimals estromals al·logèniques a dosis d’un milió de cèl·lules per quilo de pes en una o diverses dosis. Els resultats de la seua aplicació en pacients de coronavirus ingressats en UCI es van comparar amb l’evolució clínica i mortalitat de casos similars.

 

Segons els resultats obtinguts, el tractament cel·lular no produïx reaccions adverses, però sí que comporta una millora clínica i radiològica generalitzada. La mortalitat dels pacients va disminuir del 70-85% al 15% (2 pacients). La majoria de persones tractades amb el medicament cel·lular van ser desintubades durant el període de recollida de dades.

 

A demés, van disminuir els seus marcadors d’inflamació (proteïna C reactiva i ferritina), coagulació (dímer D) i mal tissular (deshidrogenasa làctica) i es va constatar que el medicament no disminuïx el recompte de limfòcits. De fet, els resultats apunten al fet que el nou tractament augmenta la presència de limfòcits T (que ataquen directament al virus) i de limfòcits B (que sintetitzen els anticossos).

 

Medicament cel·lulars, «medicaments vius»

Els autors de l’estudi expliquen que els Medicaments Cel·lulars, a diferència d’altres tractaments, són «medicaments vius» i han de ser utilitzats per personal mèdic qualificat i produïts per unitats acreditades per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris. El coneixement dels fonaments científics biològics d’estos tractaments i de la fisiologia de la interacció entre el medicament i l’hoste són imprescindibles per a un correcte maneig.

 

El valencià Bernat Soria lidera també un dels quatre projectes d’innovació i investigació per a la lluita contra el coronavirus de la UMH, seleccionats per la Generalitat Valenciana, dins de la convocatòria #SúmateAlRetoContraElCovid-19, organitzada al costat de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Raig rescata un 1-1 en l’afegit davant el Llevant amb deu

Un gol en el temps afegit de Pathé Ciss va donar un punt al Llamp després de jugar quasi tota la segona part amb deu per l'expulsió de Mendy. El Llevant es va avançar amb Carlos Espí i va deixar escapar una victòria que li acostava a la salvació, encara a cinc punts

1-1. El Raig salva un punt en l’últim sospir davant el Llevant

Pathé Ciss va empatar en el temps afegit i el Llamp va rescatar un 1-1 davant el Llevant després de jugar quasi tota la segona part amb deu. El Llevant va deixar escapar una victòria i seguix a cinc de la salvació.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo i disseny de Daniel Gómez. El podi l'han completat Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i Na Jordana, amb 200.000 i 185.000 euros de pressupost.

Convent Jerusalem, millor falla de 2026 amb la sàtira ‘Redimonis’

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo. La comissió repetix el títol de 2025; Monestir de Poblet i Na Jordana completen el podi.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi de la Secció Especial de les Falles 2026

Amb Redimonis, la comissió ha revalidat el triomf aconseguit en 2025. El jurat també ha reconegut a Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i a Na Jordana.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi d’Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial de les Falles 2026 amb 'Redimonis', de David Sánchez Llongo. La comissió, amb un monument de 260.000 euros dissenyat per Daniel Gómez, revalida el títol; Monestir i Na Jordana completen el podi.

El juí ràpid al regidor d’Altea se celebrarà a Benidorm en les pròximes setmanes

Rafael Ramón Mompó, edil de Compromís, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpta agressió a la seua parella. El cas passa a Benidorm amb un juí ràpid per violència de gènere.

Z, l’artista faller xilé-croat que ha encimbellat la falla infantil d’Esparter

Zvonimir Ostoic, conegut com a Z, s'ha convertit en el primer artista faller estranger amb un ninot indultat infantil i ha portat a Esparter al primer premi infantil de la Secció Especial amb Arca. El viatge de Pepet. La seua trajectòria unix formació musical, escenografia i un taller versàtil que ha sabut traduir il·lustració a volum i apostar per materials més sostenibles.