Un estudi liderat pel valencià Bernat Sòria demostra que un medicament reduïx la mortalitat per Covid

 

Un medicament cel·lular provat en 13 pacients intubats ha demostrat ser eficient per a la millora clínica de casos crítics de Covid-19. L’estudi, el més ampli publicat fins al moment en estes condicions, ha sigut fet públic en la revista ‘The Lancet EClinicalMedicine’, després de demostrar que el tractament avançat reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%.

 

Es tracta dels primers resultats del projecte BALMYS-19, co-liderat pel professor de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx (Alacant) i investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària d’Alacant (ISABIAL), Bernat Soria, juntament amb el professor Damián García-Olmo de la Fundació Jiménez Díaz (Universitat Autònoma de Madrid). En l’estudi han participat altres sis universitats i sis hospitals espanyols.

 

Primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya

Soria va començar la seua investigació sobre l’aplicació de Medicaments Cel·lulars en la UMH i, després, en el National University Hospital de Singapur durant l’epidèmia asiàtica de SARS-1 en 2003, a on va observar en este últim cas l’intens infiltrat pulmonar en les biòpsies postmortem d’estos pacients.

 

A diferència del SARS-1, en la infecció per coronavirus SARS-CoV-2, el quadre clínic mostra una depressió del sistema immune (linfopenia), una resposta hiperinflamatoria generalitzada, mal tissular, hipercoagulabilitat i distress pulmonar intens que obliga a l’ingrés en la Unitat de Cures Intensives (UCI).

 

Esta Teràpia Avançada es basa en cèl·lules mare amb propietats regeneratives, antiinflamatòries i inmunorreguladores i es tracta de la primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya.

 

Reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%

Durant l’estudi pilot, es va tractar a pacients crítics de coronavirus que no responien a tractaments convencionals amb el Medicament Cel·lular, format de cèl·lules mesenquimals estromals al·logèniques a dosis d’un milió de cèl·lules per quilo de pes en una o diverses dosis. Els resultats de la seua aplicació en pacients de coronavirus ingressats en UCI es van comparar amb l’evolució clínica i mortalitat de casos similars.

 

Segons els resultats obtinguts, el tractament cel·lular no produïx reaccions adverses, però sí que comporta una millora clínica i radiològica generalitzada. La mortalitat dels pacients va disminuir del 70-85% al 15% (2 pacients). La majoria de persones tractades amb el medicament cel·lular van ser desintubades durant el període de recollida de dades.

 

A demés, van disminuir els seus marcadors d’inflamació (proteïna C reactiva i ferritina), coagulació (dímer D) i mal tissular (deshidrogenasa làctica) i es va constatar que el medicament no disminuïx el recompte de limfòcits. De fet, els resultats apunten al fet que el nou tractament augmenta la presència de limfòcits T (que ataquen directament al virus) i de limfòcits B (que sintetitzen els anticossos).

 

Medicament cel·lulars, «medicaments vius»

Els autors de l’estudi expliquen que els Medicaments Cel·lulars, a diferència d’altres tractaments, són «medicaments vius» i han de ser utilitzats per personal mèdic qualificat i produïts per unitats acreditades per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris. El coneixement dels fonaments científics biològics d’estos tractaments i de la fisiologia de la interacció entre el medicament i l’hoste són imprescindibles per a un correcte maneig.

 

El valencià Bernat Soria lidera també un dels quatre projectes d’innovació i investigació per a la lluita contra el coronavirus de la UMH, seleccionats per la Generalitat Valenciana, dins de la convocatòria #SúmateAlRetoContraElCovid-19, organitzada al costat de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les temperatures màximes pugen fins a 6 graus i freguen els 26 a Elx

Les màximes han repuntat de forma generalitzada en la Comunitat Valenciana, amb els majors ascensos a Alacant. Elx ha aconseguit 25,6 graus i diverses localitats han superat els 25.

Llibertat amb càrrecs per a Carlos Baño per presumptes irregularitats en els bons consum

Carlos Baño ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpte frau de subvencions i falsedat en la gestió dels bons consum de 2022 i 2023 a Alacant. La causa està sota secret, la dirigix el Jutjat d'Instrucció 4 i la UDEF, i l'empresari no ha declarat.

Carlos Baño, en llibertat amb càrrecs pel cas dels bons consum

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de la seua detenció per presumpte frau de subvencions i falsedat lligats als bons consum de 2022 i 2023. La causa roman sota secret i la defensa ha optat per no declarar fins a conéixer les perquisicions.

Rodalia seguirà sense arribar a l’Estació del Nord durant les mascletaes

Ajuntament i Delegació del Govern mantenen que les línies C-1 i C-2 no entren en l'Estació del Nord durant les mascletaes. Hi haurà reforç previ i llançadores per seguretat.

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, ha quedat en llibertat amb càrrecs

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumptes irregularitats en els bons de consum de 2022 i 2023. Se li atribuïxen suposats delictes de frau de subvencions i falsedat en una causa que continua oberta

Han començat les llançadores d’Albal cap a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per la limitació temporal de Rodalia. Dos llançadores connecten Albal amb Torrent Avinguda i La Torre amb normalitat.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a dos menors de 16 i 17 anys per un assalt amb arma blanca a Alacant. Una víctima, de 19, va ser operada d'urgència per pneumotòrax.

Paiporta agraïx la fraternitat de Navarra durant la DANA de 2024

Paiporta ha reconegut en el Palau de Navarra l'ajuda rebuda durant la DANA d'octubre de 2024, amb plaques a la Policia Foral i a servicis d'emergència. Vicent Císcar i María Chivite han subratllat els valors de solidaritat i compromís.