Hisenda retalla sense avisar la paga extra de milers de pensionistes

 

Hisenda ha retallat per sorpresa la paga extra de 75.000 pensionistes espanyols després d’un canvi de criteri que ha endurit l’aplicació dels descomptes a l’import total de la prestació quan els beneficiaris estan afectats per embargaments, segons ha informat este dimecres el Ministeri de Seguretat Social.

 

Eixos canvis de criteri no havien sigut notificats. Per este motiu, milers de pensionistes s’han trobat hui amb una retallada a la nòmina de fins a 400 euros sobre la quantitat que, en un principi, anaven a rebre de la Tresoreria de la Seguretat Social. El canvi de criteri s’ha produït en la Direcció General de Tributs, que ha aplicat retencions en quantitats inferiors a les que ja s’anaven aplicant prèviament en estes restriccions.

 

Fonts de la Seguretat Social han explicat a ‘El Mundo’ que «en els mesos de paga extra s’estava endurint menys del que la direcció general de tributs diu ara que s’ha de descomptar. Pel que els qui tinguen embargada part de la pensió este mes, alguns, cobraran menys». A demés, des del ministeri expliquen que esta reducció de la prestació s’aplicarà només a la paga extraordinària del mes de desembre. D’esta manera, els pensionistes afectats poden estar tranquils perquè al gener cobraran la quantitat habitual.

 

Les mateixes fonts defensen que el canvi de criteri de la política d’embargaments està subjecta a les normes tributàries d’Hisenda, i que estes retencions no s’apliquen a les pensions que estiguen per davall del Salari Mínim Interprofessional (SMI). Expliquen també que «amb el canvi de criteri, amb l’extra sí es fa i el pròxim mes no es farà. Nosaltres apliquem les normes tributàries».

 

Canvis en les pensions el 2021

A partir del pròxim any està previst que hi haja canvis substancials al sistema de pensions espanyol, després de l’aprovació d’una reforma de les pensions en el Congrés dels Diputats el passat divendres, 20 de novembre. Es preveu que s’introduisca en Espanya uns ‘plans de pensions complementaris‘ que fins ara no s’havien usat molt al nostre país. El ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ja ha donat alguns detalls que fan entrevore que els canvis seran els més importants pels pensionistes a partir del pròxim any.

 

Un dels punts més importants serà impulsar els ‘plans d’ocupació’ que servirien com a complement a les pensions públiques, i que estaran sustentats «en el marc de la negociació col·lectiva» i per les empreses. Fins ara, a demés de les pensions públiques, el pla de pensions complementari més habitual al nostre país és el pla de pensions individual, del que ja participen fins a 7,5 milions d’espanyols. En canvi, només 2 milions participen en els plans d’ocupació, i això és el que es vol impulsar a partir del pròxim any.

 

Està previst que en Espanya s’apliquen models de plans d’ocupació pareguts als de la resta de països europeus, que estan supervisats per una agència sotmesa al control parlamentari i es basen en un sistema de plans de pensions oferts de manera automàtica per les empreses.

 

Segons este model, les empreses descomptarien una part del sou dels treballadors tots els mesos, i eixos diners anirien a parar a un fons d’estalvi. Els treballadors no estan obligats a acceptar este plan, però en altres països com el Regne Unit fins al 90% dels treballadors decidixen fer-ho. En altres casos, els bancs s’emporten menys comissions per la gestió dels plans de pensions perquè es tracta de negociacions col·lectives i no individuals, com passa a Espanya.

 

Una altra classe de plans de pensions que es podrien implementar a Espanya seria un paregut a les Entitats de Previsió Social Voluntària (EPSV) que existixen al País Basc. Estes entitats fan un complement voluntari a la pensió i oferix avantatges fiscals als treballadors. En este  cas, el tipus de plans no se cenyixen únicament a les pensions, sinó que es poden aplicar també per a altres objectius.

 

L’existència d’esta classe de plans fa que al País Basc estiga més estès l’ús de plans d’ocupació, que en Espanya representen un 20% del total i a Euskadi un 40%. 485.000 treballadors estan inscrits en els plans en la regió, en comparació amb els 650.000 que participen en plans de pensions individuals, una diferència molt menor de la que hi ha a nivell estatal: 7,5 milions en pensions individuals i 2 milions en plans d’ocupació.

Últimes notícies

Les 35 hores s’acosten als funcionaris de la Generalitat després d’un acord unànime

La mesa sectorial de la Administració de la Generalitat ha aprovat per unanimitat l’acord amb els sindicats que dona cobertura jurídica completa a la jornada de 35 hores setmanals per a més de 21.200 empleats públics. El pacte fixa el camí per a la seua implantació a partir de l’1 de gener de 2027, pendent encara de la ratificació del Consell.

Arcadi España reclama deixar la crispació per a pactar un finançament autonòmic històric

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, insta els partits a aparcar la crispació i negociar al Congrés el nou model de finançament autonòmic, que qualifica d’oportunitat històrica, clau per a territoris com la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Jeff Jones dirigirà la nova empresa conjunta de Ford i Geely a Almussafes

Ford ha designat Jeff Jones, directiu amb 30 anys d’experiència, com a president de la futura empresa conjunta Ford-Geely que operarà des de la planta d’Almussafes a partir de 2027.

La Comunitat Valenciana rep molts fons per a lectura però cau al fons del PISA

La Comunitat Valenciana és una de les autonomies que més diners rep per a reforçar la comprensió lectora i les matemàtiques, però ha registrat una forta caiguda en els resultats de PISA 2025, tant en lectura com en competència matemàtica.

Una fallada en la xarxa informàtica paralitza durant una hora diversos centres de salut

Una incidència en la connexió de la xarxa informàtica ha deixat durant quasi una hora sense servici diversos centres de salut dependents de la Conselleria de Sanitat. El tall ha afectat aplicacions clau com GVASalut i el sistema de gestió sanitària Abucasis, encara que la comunicació ja s’ha restablit.

Baldoví dona per fet que serà candidat de Compromís a la Generalitat

Joan Baldoví dona per fet que serà el candidat de Compromís a la presidència de la Generalitat com a síndic del grup a Les Corts, i preveu una ratificació interna prompte. El dirigent critica Juanfran Pérez Llorca i rebutja unes primàries obertes amb Podem perquè defensa que la realitat valenciana és distinta.

La Universitat de València inicia el curs amb 50.000 estudiants i quasi totes les places cobertes

La Universitat de València ha arrancat el curs 2026-2027 amb quasi totes les 9.019 places de nou ingrés cobertes i una previsió global de 50.000 estudiants, inclosa la mobilitat internacional.

El PSOE reclama al Suprem que agilite el recurs contra l’absolució de Camps

El PSOE ha demanat al Tribunal Suprem que done un impuls processal al recurs presentat contra la sentència que va absoldre Francisco Camps en l’últim serrell del cas Gürtel, després de més de díhuit mesos sense resolució sobre l’admissió.