10.6 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Selfies arriscades i grups de barranquisme per a lligar, imprudències que costen vides a la muntanya

La natura és imprevisible i la muntanya és hostil. Aquestes són les dues premisses que no hem de perdre de vista quan decidim passar un dia en un paratge natural o aventurar-nos a fer una activitat de muntanya. En els últims anys han proliferat grups en xarxes socials per a fer senderisme, escalada, barranquisme o vies ferratas. Parlem d’una mitjana de 50 a 80 persones que formen part d’aquestes comunitats, de particular a particular, sense cap cost. D’entrada, pareix un bon pla de cap de setmana com a alternativa per a socialitzar, liigar, i trobar amics o parella fora de l’ambient nocturn i eixir a l’aire lliure per a desconnectar.

No obstant això, els accidents ocorren. La setmana passada a Navarrés una mare i el seu fill de cinc anys van perdre la vida en caure en un gorg en el paratge dels Chorradores. Un altre cas recent són les morts de dues persones en la cascada de Bolulla. Aquests són alguns exemples del perill real que existeix, no obstant això, fora d’aguditzar el principi de cautela, cada cap de setmana i dies festius, principalment a la primavera, milers de persones acudeixen als paratges naturals amb total tranquil·litat.

Dispositiu de rescat mobilitzat a Navarrés | Foto: @BombersValencia

Saltar-se les barreres dels miradors, acostar-se massa a una cascada o travessar un riu per a fer-se una foto per a pujar-la a Instagram són les imprudències més recurrents que cometen els visitants a aquests llocs ignorant el perill al qual s’exposen. Només aquesta Setmana Santa s’ha realitzat 63 rescats, 21 d’ells aeris, i han mort 5 persones a la Comunitat Valenciana. De fet, sorprén que l’accident mortal en la cascada de Bolulla no va ser un fet dissuasiu i contra l’esperat, l’afluència es va multiplicar per mil a la setmana següent en aquest paratge.

De vegades, una mala decisió tan senzilla com triar un calçat inapropiat pot arribar a provocar un accident on s’han de mobilitzar els serveis d’emergència, fins i tot, de vegades, l’helicòpter. Això, per exemple, ocorre de manera reiterativa al Penyal d’Ifac (Calp), on algunes persones decideixen fer l’ascensió, encara que parega inversemblant, en xancletes i per tant, les torçades i caigudes estan en l’ordre del dia.

El treball del 112 i dels serveis d’emergència no cessa. “Fins i tot rescaten gent que s’ha cansat de caminar i se’ls ha fet de nit” comenta Guillem Tordera, director de l’Associació Valenciana d’Esportistes de Muntanya (AVEM) i afig que “la majoria dels visitants a paratges naturals procedeixen de les ciutats i que gran part d’ells no tenen habilitat per a caminar en terrenys abruptes o per a identificar perills en la natura”.

Per a fer esports de muntanya de manera autònoma és necessari adquirir una experiència progressiva, gradual i lenta. “Les dreceres costen vides i lesions greus i irreversibles”

A més, explica que “internet ha democratitzat la informació moltíssim i ara la gent de les ciutats té accés a gran informació d’on estan els paratges més increïbles de la Comunitat”. Segons Tordera, aquesta massificació està omplint de fem i destruint espais naturals. “Es busca el medi natural com un producte de consum” i al·lega que cal intentar detindre el creixement exponencial dels visitants amb un perfil “sense cap mena d’educació prèvia, sense filtre, ni conscienciació ambiental”.

Sens dubte, el fenomen que més crida l’atenció és el de la proliferació de grups en xarxes socials per a realitzar esports de muntanya. Més enllà del senderisme, desenes de particulars creen comunitats en Facebook, WhatsApp o Telegram, on s’organitzen activitats com a escalada, barranquisme o vies ferrata. La mitjana d’integrants és de 50 a 80 persones.

Cal recordar que parlem d’esports de risc, on a part d’haver de portar un equipament adequat com a botes de muntanya o en alguns casos neoprens especials, també es necessiten uns materials de garantia com a arnesos o cordes, i l’essencial, anar amb un professional que sàpia gestionar situacions d’emergència i conega tot en matèria de seguretat a la muntanya. El president d’AVEM alerta que la majoria d’aquests grups estan liderats per persones sense experiència, amb nul·la o escassa formació i amb desconeixement de com actuar davant qualsevol problema que puga sorgir derivat de fer l’activitat.

Per això Tordera recomana fer aquestes activitats amb empreses de turisme actiu, si són de manera puntual, o si es vol anar per compte propi, començar amb cursos de formació especialitzats. A més, subratlla que per a guiar a un grup de persones cal ser com a mínim Tècnic Esportiu en Grau 2 en Muntanya (T2) i que les persones que lideren aquests grups desconéixen “el nivell de responsabilitat civil i penal que tenen en cas d’accident”.

Un debat que s’està obrint en el món de l’esport de muntanya és legislar aquestes activitats igual que es va fer fa molts anys amb el busseig. Açò, seria com a una mesura dissuasiva per a realitzar qualsevol activitat que necessite un arnés, es desembolique en un terreny vertical i es necessari l’ús de cordes i conéixer les maniobres oportunes. No obstant això, no hi ha cap país europeu que el faça hui dia.

Quines garanties tinc que compte amb la condició física necessària o el material adequat? Sabré resoldre els problemes que poden sorgir? I si caic, i si m’entra el pànic? Com trasllade al 112 les coordenades d’on es troba el ferit a través de Google Maps encara que no tinga cobertura?

La prudència i el sentit comú són la millor eina per a evitar accidents, “no cal confiar-se perquè la muntanya és hostil”. Per això per a fer aquests esports de manera autònoma és necessari adquirir una experiència progressiva, gradual i lenta. “Les dreceres costen vides i lesions greus i irreversibles”.

Últimes notícies

Els bombers demanen activar la Situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Els bombers del consorci provincial han sol·licitat activar la Situació 0 per la neu a l'interior nord. Emergències manté alerta groga amb acumulacions de fins a 8 cm a partir de 700 metres fins a les 20 hores.

Neu a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb termòmetres sota zero

Nevades generalitzades per damunt de 700 metres als Ports, Alt Maestrat i La Tinença, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc per acumulacions.

València ha acollit 135 rodatges en 2025 i s’ha consolidat com a plató

València ha acollit 135 rodatges en 2025 després d'atendre 265 projectes. El volum de filmacions ha reforçat la seua projecció turística i cultural i ja hi ha dos noves produccions confirmades per a l'any vinent.

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.

Andreas Almgren tornarà al 10k València a la recerca d’un altre rècord

El plusmarquista europeu de 5.000 metres ha confirmat que correrà l'11 de gener el 10k València Ibercaja. Arriba després de fer història en l'última edició amb 26:53.