15.6 C
València
Dilluns, 15 desembre, 2025

El MuVIM reobri les seues portes amb una exposició sobre els 50 anys de trajectòria de Francis Montesinos

 

El MuVIM de València obri les seues portes a la moda amb un viatge pels 50 anys de trajectòria de Francis Montesinos. El museu de la Diputació recupera la normalitat amb la mostra ’50 aniversari: València, seda i foc’, que projecta la dilatada i excitant carrera del visionari i innovador artista valencià, una de les figures més determinants en el panorama de la moda espanyola.

 

La Sala Alfons Roig rep el nou món amb esta «festa dels colors, la temptació del tacte i l’enlluernament de la bellesa», tal com el poeta Paco Brines descriu l’obra del dissenyador valencià. «Més de 300 peces seleccionades després de dos anys d’un procés creatiu obert que s’endinsa a la muntanya russa de Montesinos», segons explica el comissari de l’exposició, José Vicente Plaza.

 

La mostra, que podrà visitar-se fins a desembre seguint el protocol de seguretat anticoronavirus, està estructurada en quatre àmbits, des de la reconstrucció de l’artista urbà a peu de carrer fins a les fites de l’univers del dissenyador, passant per la creació de la marca i una gran passarel·la en la que no falten eixos estampats tan exclusius en els que València està sempre present.

 

No faltarà tampoc la sorpresa final en un trajecte expositiu que reconstruix la primera botiga de Montesinos, els colorits aires de llibertat en una Espanya en blanc i negre, l’eclecticisme d’un transgressor amb tendències hippies o de la ‘Moguda’ que s’entregava amb idèntica il·lusió en apassionats treballs per a les Falles o el tapís de la Verge.

 

En resum, «un art que naix i mor entre seda i foc, com ho fa la seua terra». Un muntatge amb el que el MuVIM s’avança a altres espais expositius i que concedix especial valor al seu vessant didàctic, ja que durant setembre i octubre estan previstes visites escolars en les que les noves generacions podran aprendre la professió de Montesinos.

 

El xiquet del Carmen

Francis Montesinos va nàixer en el valencià carrer Cavallers, envoltat de costureres, brodadores, restauradors i modistes, un entorn que, al costat de la botiga de manualitats de sa mare, va convertir la moda en el motor de la seua vida. Per això va començar a marcar la diferència a través dels seus dissenys en la botiga-taller de la plaça de Sant Jaume de València.

 

Va ser el punt d’eixida d’una excitant carrera que va passar per la Barcelona industrial, el Madrid del Palau de Cristall, i el salt internacional per a triomfar en Londres, París, Berlín, la Xina o Cuba.

 

«Agraïsc a la Diputació i el MuVIM que hagen obert les seues portes a la cultura de la moda, com van fer abans grans museus com el Metropolità i el Louvre, a les portes de què València siga capital del disseny», ha assenyalat Montesinos. A demés, ha volgut mencionar algunes localitats valencianes que han tingut especial importància en la seua trajectòria com Llíria o Algemesí, a on en 2019 van ser rehabilitats alguns dels seus dissenys. 

Aposta per la itinerància

El cap d’exposicions del MuVIM, Amador Griñó, ha incidit en la «complexitat del muntatge de la primera exposició específica sobre moda que acull un museu d’estes característiques en els últims anys», i ha celebrat el resultat d’una mostra que es basa en «l’acumulació de la memòria i els fragments de la vida de Francis Montesinos».

 

Un producte museístic amb l’objectiu de «fer el salt a espais com el Museu del Vestit de Madrid o el de la Indumentària de Barcelona, i per què no a Marràqueix o París».

 

Per part seua, la diputada del MuVIM, Glòria Tello, ha considerat que després del parèntesi de les obres de climatització i especialment el tancament a causa de la pandèmia, «l’espera ha valgut la pena per a acollir
esta gran exposició d’un dels nostres artistes més emblemàtics».

La diputada provincial s’ha mostrat satisfeta de què el museu de la Diputació puga acollir «esta fantàstica selecció de peces intergeneracionals que demostren el sentiment de pertinença que ha conseguit Montesinos amb este segell tan mediterrani».

 

L’exposició ’50 aniversari: València, seda i foc’ ha sigut inaugurada este dijous amb la presència del president de la Diputació, Toni Gaspar, la diputada del MuVIM, Glòria Tello, i el protagonista de l’esdeveniment, Francis Montesinos, que en octubre del passat any rebia l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana.

Últimes notícies

Pérez Llorca valora les obres del port de Torrevieja per a acostar la mar a la ciutat

El president ha destacat una inversió de més de 100 milions i la col·laboració públic-privada per a modernitzar el port amb un passeig marítim i una nova llotja. El pla s'ha presentat com a model sostenible per a connectar ports i ciutats en la Comunitat.

UPV i UV reprenen les classes presencials després de normalitzar-se les alertes a nivell groc

Les universitats de València i Politècnica reprenen hui la docència presencial després de passar a nivell groc l'avís meteorològic en tota la Comunitat. La UV torna des de les 15.00 i la UPV des de les 14.00 a València i Gandia, amb Alcoi operant amb normalitat.

Pérez Llorca valora les obres del port de Torrevieja per a ‘acostar la mar a la ciutat’

El president ha destacat una inversió de més de 100 milions per a integrar el port a la ciutat amb un passeig marítim i una nova llotja. Ha defés la col·laboració públic-privada i una administració àgil per a atraure inversions.

Un país de llengua. Históries de la dignificació del valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa del debat lingüístic, una reivindicació històrica del valencià i una apel·lació al consens per garantir-ne el futur com a llengua viva, digna i socialment útil

Pérez Llorca destaca que la informació sobre Emília va arribar ‘amb el temps degut’

El president s'ha felicitat per l'absència de danys greus després d'Emília i ha atribuït el bon resultat a la previsió i a la informació rebuda a temps. Vila-real i Orihuela van registrar els majors problemes, sense gravetat.

Pérez Llorca exigirà a Sánchez no mirar amb lupa a la Comunitat Valenciana

El president valencià traslladarà a la Moncloa que no es fiscalitzen les decisions de Les Corts més que les d'altres autonomies. Reivindicarà aigua per a la Vega Baixa i defendrà la col·laboració públic-privada en Sanitat.

El PSPV presenta 104 esmenes a l’avantprojecte de pressupostos de la Diputació d’Alacant

El PSPV ha presentat 104 esmenes per a corregir un pressupost que considera continuista i sense ambició social, econòmica i territorial. L'oposició planteja mesures per a reactivar l'economia, fer costat als ajuntaments i combatre la despoblació.

El 112 gestiona 50 incidents per la borrasca Emilia i manté el seguiment en la Comunitat

El 112 ha gestionat al voltant de 50 incidents per les pluges i tempestes associades a la borrasca Emilia. Les alertes s'han rebaixat a groc en tota la Comunitat i el seguiment continua.