9.7 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

El MuVIM reobri les seues portes amb una exposició sobre els 50 anys de trajectòria de Francis Montesinos

 

El MuVIM de València obri les seues portes a la moda amb un viatge pels 50 anys de trajectòria de Francis Montesinos. El museu de la Diputació recupera la normalitat amb la mostra ’50 aniversari: València, seda i foc’, que projecta la dilatada i excitant carrera del visionari i innovador artista valencià, una de les figures més determinants en el panorama de la moda espanyola.

 

La Sala Alfons Roig rep el nou món amb esta «festa dels colors, la temptació del tacte i l’enlluernament de la bellesa», tal com el poeta Paco Brines descriu l’obra del dissenyador valencià. «Més de 300 peces seleccionades després de dos anys d’un procés creatiu obert que s’endinsa a la muntanya russa de Montesinos», segons explica el comissari de l’exposició, José Vicente Plaza.

 

La mostra, que podrà visitar-se fins a desembre seguint el protocol de seguretat anticoronavirus, està estructurada en quatre àmbits, des de la reconstrucció de l’artista urbà a peu de carrer fins a les fites de l’univers del dissenyador, passant per la creació de la marca i una gran passarel·la en la que no falten eixos estampats tan exclusius en els que València està sempre present.

 

No faltarà tampoc la sorpresa final en un trajecte expositiu que reconstruix la primera botiga de Montesinos, els colorits aires de llibertat en una Espanya en blanc i negre, l’eclecticisme d’un transgressor amb tendències hippies o de la ‘Moguda’ que s’entregava amb idèntica il·lusió en apassionats treballs per a les Falles o el tapís de la Verge.

 

En resum, «un art que naix i mor entre seda i foc, com ho fa la seua terra». Un muntatge amb el que el MuVIM s’avança a altres espais expositius i que concedix especial valor al seu vessant didàctic, ja que durant setembre i octubre estan previstes visites escolars en les que les noves generacions podran aprendre la professió de Montesinos.

 

El xiquet del Carmen

Francis Montesinos va nàixer en el valencià carrer Cavallers, envoltat de costureres, brodadores, restauradors i modistes, un entorn que, al costat de la botiga de manualitats de sa mare, va convertir la moda en el motor de la seua vida. Per això va començar a marcar la diferència a través dels seus dissenys en la botiga-taller de la plaça de Sant Jaume de València.

 

Va ser el punt d’eixida d’una excitant carrera que va passar per la Barcelona industrial, el Madrid del Palau de Cristall, i el salt internacional per a triomfar en Londres, París, Berlín, la Xina o Cuba.

 

«Agraïsc a la Diputació i el MuVIM que hagen obert les seues portes a la cultura de la moda, com van fer abans grans museus com el Metropolità i el Louvre, a les portes de què València siga capital del disseny», ha assenyalat Montesinos. A demés, ha volgut mencionar algunes localitats valencianes que han tingut especial importància en la seua trajectòria com Llíria o Algemesí, a on en 2019 van ser rehabilitats alguns dels seus dissenys. 

Aposta per la itinerància

El cap d’exposicions del MuVIM, Amador Griñó, ha incidit en la «complexitat del muntatge de la primera exposició específica sobre moda que acull un museu d’estes característiques en els últims anys», i ha celebrat el resultat d’una mostra que es basa en «l’acumulació de la memòria i els fragments de la vida de Francis Montesinos».

 

Un producte museístic amb l’objectiu de «fer el salt a espais com el Museu del Vestit de Madrid o el de la Indumentària de Barcelona, i per què no a Marràqueix o París».

 

Per part seua, la diputada del MuVIM, Glòria Tello, ha considerat que després del parèntesi de les obres de climatització i especialment el tancament a causa de la pandèmia, «l’espera ha valgut la pena per a acollir
esta gran exposició d’un dels nostres artistes més emblemàtics».

La diputada provincial s’ha mostrat satisfeta de què el museu de la Diputació puga acollir «esta fantàstica selecció de peces intergeneracionals que demostren el sentiment de pertinença que ha conseguit Montesinos amb este segell tan mediterrani».

 

L’exposició ’50 aniversari: València, seda i foc’ ha sigut inaugurada este dijous amb la presència del president de la Diputació, Toni Gaspar, la diputada del MuVIM, Glòria Tello, i el protagonista de l’esdeveniment, Francis Montesinos, que en octubre del passat any rebia l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana.

Últimes notícies

Els bombers demanen activar la Situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Els bombers del consorci provincial han sol·licitat activar la Situació 0 per la neu a l'interior nord. Emergències manté alerta groga amb acumulacions de fins a 8 cm a partir de 700 metres fins a les 20 hores.

Neu a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb termòmetres sota zero

Nevades generalitzades per damunt de 700 metres als Ports, Alt Maestrat i La Tinença, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc per acumulacions.

València ha acollit 135 rodatges en 2025 i s’ha consolidat com a plató

València ha acollit 135 rodatges en 2025 després d'atendre 265 projectes. El volum de filmacions ha reforçat la seua projecció turística i cultural i ja hi ha dos noves produccions confirmades per a l'any vinent.

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.

Andreas Almgren tornarà al 10k València a la recerca d’un altre rècord

El plusmarquista europeu de 5.000 metres ha confirmat que correrà l'11 de gener el 10k València Ibercaja. Arriba després de fer història en l'última edició amb 26:53.