10.7 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

El Parkison el pateixen més de 21.000 valencians i valencianes

Mans tremoloses provocat pel Parkinson

 

L’11 d’abril se celebra el Dia Mundial del Parkinson coincidint amb l’aniversari de James Parkinson, neuròleg britànic que en 1817 va descobrir el que en aquell temps va dir paràlisi agitant i que hui coneixem com a malaltia de Parkinson.

Un total de 20.173 persones de la Comunitat Valenciana estan diagnosticades de Parkinson, una malaltia que sol començar al voltant dels seixanta anys, però no es confien, ja que també pot aparéixer abans.

El nombre de pacients amb un diagnòstic actiu d’esta malaltia ha anat augmentant en els últims cinc anys. Si el 2015 hi havia 19.669 persones diagnosticades, el desembre del 2020 en sumaven un total de 20.173, ha informat la Generalitat en un comunicat. És a dir, que el nombre de persones diagnosticades ha crescut més d’un 2,5%. Del total de persones amb Parkinson a la Comunitat Valenciana, el 54% eren dones i un 46%, homes.

Què és el Parkinson?

La malaltia de Parkinson és una malaltia progressiva del sistema nerviós que afecta el moviment. Els símptomes comencen gradualment. A vegades, comença amb un tremolor a penes perceptible en una sola mà. Els tremolors són habituals, encara que la malaltia també sol causar rigidesa o disminució del moviment.

En les etapes inicials de la malaltia de Parkinson, el rostre pot tenir una expressió lleu o nul·la. És possible que els braços no es balancegen quan camines. La parla pot tornar-se suau o incomprensible. Els símptomes de la malaltia de Parkinson s’agreugen a mesura que esta progressa amb el temps.

A pesar que la malaltia de Parkinson no té cura, els medicaments podrien millorar notablement els símptomes. A vegades, el metge pot suggerir realitzar una cirurgia per a regular determinades zones del cervell i millorar els símptomes.

 

Personatges famosos en el món amb Parkinson

El Parkinson és una malaltia que definitivament transforma per complet la vida de les persones.

Este va ser el cas d’un dels més grans boxadors de tota la història conegut amb el nom de Muhamad Ali, qui després d’abandonar esta professió va ser víctima d’este patiment.

Un altre cotitzat i reconegut actor de Hollywood, anomenat Michael J. Fox.

Michael J. Fox somrient

Fox va sucumbir a este terrible trastorn. Amb només 29 anys, va haver d’enfrontar esta dura prova que va afectar la seua carrera. Encara l’adversitat, ha dedicat la seua vida a la lluita contra el Parkinson i trobar una possible cura per a tots els afectats.

 

Últimes notícies

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.

Emergències entrega a la jutgessa el primer esborrany del Es-Alert del dia de la DANA

La Subdirecció d'Emergències va remetre al jutjat l'esborrany del Es-Alert del 29 d'octubre de 2024, amb fitxa tècnica i mapa. L'avís final es va difondre a les 20.11 després del debat en el Cecopi.

1-0: la Cultural torna a octaus cinc anys després després d’eliminar al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa va superar al Llevant per 1-0 i tornarà als octaus de final cinc anys després. Un gol de Rafa Tresaco i la falta d'encert granota van decidir.

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.