Denuncien que la “regeneració” de les platges del Saler i Les Deveses a Dénia es tramiten amb els fons europeus

La Direcció General de la Costa i el Mar està licitant actualment dos projectes de “regeneració” de les platges del Saler i la Garrofera a València i de les Deveses a Dénia, per un import respectiu de 24,84 i 14,75 milions d’euros (els expedients es van penjar en la pàgina web de Contractació Pública el 18 i 20 de juliol de 2022, respectivament).

Els projectes consisteixen en l’abocament d’arena extreta del jaciment de Cullera i transportada a les platges mitjançant un vaixell-draga, que depositaria 2,22 i 0,6 milions de metres cúbics respectivament, per a aconseguir trams de platja amb arena seca entre 30 i 100 metres d’amplària.

Els dos projectes es presenten dins del marc dels fons europeus del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència després de la COVID, en el cas de València amb l’objectiu del títol enganyós de “Adaptació de la costa al canvi climàtic” i el projecte de Dénia amb l’objectiu també fals de “Restauració d’àrees i ecosistemes degradats”. És inaudit que eixos projectes d’obres d’abocament d’arena siguen disfressats amb eixos títols altisonants, perquè eixes “regeneracions” res tenen a veure amb adaptacions al canvi climàtic ni amb la restauració de cap ecosistema. Els projectes enquadrats en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència han de tindre com a objectiu la transformació estructural de l’economia i estos projectes són continuistes amb les polítiques tradicionals de “regeneració” de platges desenvolupades en els últims anys.

El fenomen de la regressió de les platges té motius diversos: elevació del nivell del mar pel calfament global, retenció de sediments en pantans i embassaments, infraestructures portuàries i destrucció de les dunes per l’edificació excessiva, augment i intensitat dels temporals marins i la destrucció de les praderies de les fanerògames marines que frenen els corrents i protegeixen la costa.

Davant d’esta problemàtica tan complexa el Ministeri de Transició Ecològica (MITERD) tira pel carrer d’enmig i busca “solucions” ràpides però transitòries per a acontentar hotelers, promotors urbanístics, empreses constructores i alcaldes, balafiant desenes de milions d’euros i danyant els fons marins, contaminant l’atmosfera amb vaixells i maquinària pesant alimentada amb combustibles fòssils, i agreujant el canvi climàtic. Eixes “regeneracions” tindran a més una curta vida útil, perquè els pròxims temporals marítims retornaran a la mar part significativa de l’arena abocada.

L’inaudit ara és que es presenten els projectes amb eixos falsos objectius per a rebre fons europeus. El cinisme i la confusió del MITERD no poden ser més grans.

Una de les condicions exigides per Europa és la de “no causar un perjuí significatiu”, DNSH en anglés. El MITERD assegura que els dos projectes compleixen eixe requisit. No obstant això, en la nostra opinió l’extracció d’arena d’aigües profundes i la seua deposició sí que causarà eixe perjudici significatiu. Ecologistes en Acció denunciarà davant la Comissió Europea els dos projectes.

Eixos projectes han de finalitzar abans de desembre de 2023 per a ser finançats per Europa, i d’ací venen les presses. I ens trobem que el projecte d’extracció d’arena, ara en informació pública, tardarà uns mesos o anys a obtindre la Declaració d’Impacte Ambiental, és a dir, les condicions ambientals de l’extracció d’arena, que forma part substancial dels dos projectes. Com poden licitar-los sense conéixer eixos condicionants finals que poden alterar-los de manera substancial?

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Dani Fernández és operat amb èxit del muscle després de la seua caiguda en el Roig Arena

Dani Fernández ha sigut intervingut amb èxit d'una luxació acromioclavicular severa en el muscle després de caure's de l'escenari durant el seu concert en el Roig Arena de València.

Aleix Febas avisa d’un mes final molt intens per a l’Elx

Aleix Febas advertix que a l'Elx li espera un mes de competició molt intens i demana màxima preparació, confiança en la fortalesa en el Martínez Valero i suport total de l'afició.

El PP vincula els feixos de bitllets del cas Assut amb la seu del PSPV

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, reclama explicacions al PSPV per l'informe de l'UCO del cas Assut i qüestiona el paper de Ximo Puig i Diana Morant.

Dela fregarà els 100 partits amb el Llevant si juga davant el Sevilla

El defensa Adrián de la Font Dela arribarà als cent partits oficials amb el Llevant si participa davant el Sevilla en el Ciutat de València, una fita que arriba en plena baralla per la permanència i amb el seu futur condicionat a la salvació.

Nova York Liberty fa oficial el fitxatge de Raquel Carrera i destaca el seu futur brillant

Nova York Liberty oficialitza la incorporació de Raquel Carrera, pivot del València Basket, i confia que tinga un futur brillant en la WNBA després de completar la temporada a Espanya.

València planteja celebrar el XXV Festival de Milotxes el diumenge 3 de maig a la platja del Cabanyal

La Fundació Esportiva Municipal proposa celebrar el XXV Festival de Cometes de València el diumenge 3 de maig a la platja del Cabanyal, pendent encara del vistiplau de Costas. La cita manté el seu programa d'exhibicions, tallers i vol lliure al llarg de tota la jornada.

Carrasco exigix al Govern que pose fi a les retallades en la vigilància de les illes Columbretes

L'alcaldessa de Castelló reclama al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació que revertisca les retallades de personal en la reserva marina de les illes Columbretes i advertix que la falta de vigilància afavorix l'activitat furtiva i posa en risc la biodiversitat.

El PSPV porta al TSJ al conseller de Sanitat per ocultar pagaments a la sanitat privada

El PSPV ha presentat un recurs davant el TSJ contra el conseller de Sanitat per negar-se a detallar en Les Corts els pagaments a empreses de la sanitat privada en 2024 i 2025.