10.3 C
València
Dimecres, 3 desembre, 2025

Cal ‘desencorsetar’ la nostra llengua

Una lectora prou enterada de les coses del valencià m’anima a reconéixer que tenim una normativa que encorseta la llengua escrita i parlada “formalment”, “com manen els cànons de la normativa consolidada, que diries tu”. Jo, convençut d’això, ho reconec.

Este idioma el teníem (i encara tenim) normativament molt encorsetat. No podíem escriure ni dir de manera formal l’article neutre lo ni donat que, ni degut a, ni baix de. Calia escriure locucions alternatives com ja que/atés que, a causa de i davall de/sota i altres locucions o expressions usuals i normatives també. Sobre les alternatives a l’article neutre lo, les comentarem més avall. Tampoc podíem apuntar de manera escrita ni dir “formalment” que “volem dinar paella”, “berenar dos valencianes” ni “sopar dos ous caiguts” amb un poquet de pa. Només podíem passar un examen de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià i d’altres controls lingüístics si parlant de menjades, escrivíem, o déiem en l’exercici oral, que “per a dinar volem menjar paella”, “per a berenar voldré menjar dos valencianes” i ‘per a sopar menjaràs dos ous caiguts”. Tampoc podíem “almorzar un entrepà de formatge i pernil’. En este cas, ni almorzar podíem. Havíem d’esmorzar només. La frase impol·luta era, i per als “selectes” encara ho és, “Per a esmorzar menjarem un entrepà de pernil i formatge”. I ni pensar-ho es podia escriure o contar formalment que anàvem a la peluqueria o que veníem de parlar amb la metja del poble. Ni que havíem de penjar un quadro. Segons l’ortodòxia lingüística, només anem a la perruqueria, parlem amb la metgessa o la metge i pengem un quadre.

L’estigmatització del lo i la seua exclusió de la “normativa consolidada”, que diu l’integrisme, és un exemple clar d’encorsetament normatiu, que no admet massa eixamples en la vestimenta “reglamentària”. En l’article “Pugem el ‘lo’ neutre al cel normatiu”, publicat en València Diari (11-12-24), ja tractàrem l’anomalia que ha representat i representa l’amputació d’eixe lo del valencià escrit i oral “formal”. Sobre la necessitat de deixar de demonitzar del tot el lo neutre i de la inseguretat i la falta de bona comunicació que provoca evitar-lo, prosseguirem parlant-ne en columnetes posteriors.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat en el Diccionari normatiu valencià, com li correspon perquè és la institució normativa del valencià, totes estes paraules i expressions citades, que tenien, i per a l’elitisme encara tenen, l’estigma de castellanismes, barbarismes o altres rebaixos per a ser usuals en els nostres escrits. Eixes i centenars més.

Però l’encorsetament el seguim tenint en l’exclusió de moltes construccions, paraules, expressions i formes usuals en la parla valenciana i en altres variants d’esta. Un exemple d’això és l’omissió normativa de la preposició a davant de complement directe en frases com “La dona que ha denunciat Carlota és de Dénia”, o “El xic que busca Andrea és arquitecte”. No sabem qui ha denunciat a qui, ni qui busca a qui. Si Carlota és la denunciant, la frase és entenedora, però si és la denunciada, la frase normativament és correcta, però confon i no és comprensible. Igual ocorre amb l’altra frase. Si Andrea és la que busca, l’oració és entenedora, però si és la buscada, la frase és normativa, però no comunica amb precisió què vol dir.

Fixem-nos en este llarg fragment, llegit fa pocs dies: “Irene Urdangarin ha enganyat tota Espanya, també la infanta i el seu pare”. Eixa xica enganya també (a) sa mare i (a) son pare o els tres enganyen (a) Espanya? Són exemples de quan el dogma val més que la claredat i la comunicació.

No és gens rebedor que la a davant de complement directe no s’accepte sempre que faça falta. Eixa exclusió de la a és demostrativa de l’encorsetament i del caràcter dogmàtic d’alguns aspectes de la normativa, que cal desencorsetar i alliberar de lligasses innecessàries.

Últimes notícies

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.