Cal ‘desencorsetar’ la nostra llengua

Ejemplo de shortcode con estilo
Leo Giménez és lingüista i en este article parla sobre la normativa del valencià

Una lectora prou enterada de les coses del valencià m’anima a reconéixer que tenim una normativa que encorseta la llengua escrita i parlada “formalment”, “com manen els cànons de la normativa consolidada, que diries tu”. Jo, convençut d’això, ho reconec.

Este idioma el teníem (i encara tenim) normativament molt encorsetat. No podíem escriure ni dir de manera formal l’article neutre lo ni donat que, ni degut a, ni baix de. Calia escriure locucions alternatives com ja que/atés que, a causa de i davall de/sota i altres locucions o expressions usuals i normatives també. Sobre les alternatives a l’article neutre lo, les comentarem més avall. Tampoc podíem apuntar de manera escrita ni dir “formalment” que “volem dinar paella”, “berenar dos valencianes” ni “sopar dos ous caiguts” amb un poquet de pa. Només podíem passar un examen de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià i d’altres controls lingüístics si parlant de menjades, escrivíem, o déiem en l’exercici oral, que “per a dinar volem menjar paella”, “per a berenar voldré menjar dos valencianes” i ‘per a sopar menjaràs dos ous caiguts”. Tampoc podíem “almorzar un entrepà de formatge i pernil’. En este cas, ni almorzar podíem. Havíem d’esmorzar només. La frase impol·luta era, i per als “selectes” encara ho és, “Per a esmorzar menjarem un entrepà de pernil i formatge”. I ni pensar-ho es podia escriure o contar formalment que anàvem a la peluqueria o que veníem de parlar amb la metja del poble. Ni que havíem de penjar un quadro. Segons l’ortodòxia lingüística, només anem a la perruqueria, parlem amb la metgessa o la metge i pengem un quadre.

L’estigmatització del lo i la seua exclusió de la “normativa consolidada”, que diu l’integrisme, és un exemple clar d’encorsetament normatiu, que no admet massa eixamples en la vestimenta “reglamentària”. En l’article “Pugem el ‘lo’ neutre al cel normatiu”, publicat en València Diari (11-12-24), ja tractàrem l’anomalia que ha representat i representa l’amputació d’eixe lo del valencià escrit i oral “formal”. Sobre la necessitat de deixar de demonitzar del tot el lo neutre i de la inseguretat i la falta de bona comunicació que provoca evitar-lo, prosseguirem parlant-ne en columnetes posteriors.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat en el Diccionari normatiu valencià, com li correspon perquè és la institució normativa del valencià, totes estes paraules i expressions citades, que tenien, i per a l’elitisme encara tenen, l’estigma de castellanismes, barbarismes o altres rebaixos per a ser usuals en els nostres escrits. Eixes i centenars més.

Però l’encorsetament el seguim tenint en l’exclusió de moltes construccions, paraules, expressions i formes usuals en la parla valenciana i en altres variants d’esta. Un exemple d’això és l’omissió normativa de la preposició a davant de complement directe en frases com “La dona que ha denunciat Carlota és de Dénia”, o “El xic que busca Andrea és arquitecte”. No sabem qui ha denunciat a qui, ni qui busca a qui. Si Carlota és la denunciant, la frase és entenedora, però si és la denunciada, la frase normativament és correcta, però confon i no és comprensible. Igual ocorre amb l’altra frase. Si Andrea és la que busca, l’oració és entenedora, però si és la buscada, la frase és normativa, però no comunica amb precisió què vol dir.

Fixem-nos en este llarg fragment, llegit fa pocs dies: “Irene Urdangarin ha enganyat tota Espanya, també la infanta i el seu pare”. Eixa xica enganya també (a) sa mare i (a) son pare o els tres enganyen (a) Espanya? Són exemples de quan el dogma val més que la claredat i la comunicació.

No és gens rebedor que la a davant de complement directe no s’accepte sempre que faça falta. Eixa exclusió de la a és demostrativa de l’encorsetament i del caràcter dogmàtic d’alguns aspectes de la normativa, que cal desencorsetar i alliberar de lligasses innecessàries.

Últimes notícies

Les pluges torrencials continuen demà en la Comunitat Valenciana i Balears

La dana Adam mantindrà demà la inestabilitat en la Comunitat Valenciana i Balears, amb tronades molt fortes i acumulats de fins a 400 litres. Les temperatures mínimes baixaran en tot el país i el vent bufarà amb ratxes molt fortes al litoral valencià.

Gandia i altres municipis suspenen les classes per l’alerta roja per pluges

Una desena de municipis de les províncies de València i Alacant han suspés les classes este dilluns per l’avís roig per pluges i tronades, actiu fins a les deu del matí.

Activada la preemergència per risc d’inundacions a la zona de Pego-Girona-Gorgos

El Centre de Coordinació d'Emergències ha activat la preemergència hidrològica nivell groc al sistema Pego-Girona-Gorgos per les intenses pluges associades a la dana Adam.

Gandia suspén les classes dilluns per l’episodi de pluges intenses

L’Ajuntament de Gandia ha suspés les classes d’este dilluns i ha ordenat el tancament d’instal·lacions municipals per l’episodi de pluges i l’alerta roja al litoral sud de la província de València.

Nou avís Es-Alert per risc d’inundacions al sud de València i nord d’Alacant

Emergències de la Generalitat ha enviat un nou missatge Es-Alert als municipis del litoral sud de València i nord d’Alacant per pluges persistents i risc d’inundacions.

Les pluges deixen més de 200 litres a la Safor en un cap de setmana passat per aigua

Les pluges persistents han descarregat amb molta intensitat a la Safor, on diversos municipis han superat ja els 200 litres per metre quadrat. Emergències ha gestionat 135 incidents a la Comunitat Valenciana, sobretot per danys en via pública i problemes en carreteres.

Renfe carrega contra Semaf per parar trens de Rodalia per la pluja extrema

Renfe ha criticat que el sindicat de maquinistes Semaf haja demanat no circular en les línies C1 i C2 de Rodalia, en zona amb avís roig per pluges torrencials, i defensa que la informació tècnica permet fer-ho amb seguretat.

Emergències alerta que el pitjor de la tempesta encara està per arribar

El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, alerta que el tram més advers de la tempesta arribarà este diumenge de vesprada al litoral sud de València i nord d’Alacant, amb avís roig per pluges intenses i fortes ratxes de vent.