La fissura de la vacunació espanyola: el grup de 40 a 49 anys

 

La vacunació contra la COVID-19 a Espanya continua a molt bon ritme: d’acord amb les últimes dades del Ministeri de Salut, ja són 35.070.311 persones immunitzades enfront del coronavirus al nostre país, la qual cosa suposa el 73,9% de la població; mentre que el 78,2% ha rebut almenys una dosi, és a dir, 37.126.744 persones.

Malgrat això, encara hi ha un grup d’edat la vacunació de la qual s’ha alentit, malgrat que persones i rangs d’edat més joves ja es troben immunitzats enfront de la COVID-19. Es tracta de les persones amb edats compreses entre els 40 i els 49 anys. 

Este grup d’edat va començar a rebre la vacuna a principis de juny. Tres mesos després, el 84,8% de les persones d’estes edats ja es troben immunitzades, i el 87,1% d’este grup ha rebut almenys una dosi de la vacuna contra el coronavirus, segons el Ministeri de Salut.

Altres franges d’edat compten amb millors xifres, o la diferència no és tan gran: el 94,2% del grup d’edat comprés entre els 50 i els 59 anys ja ha rebut una dosi, mentre que en el de 30 a 39 anys este percentatge se situa entorn del 76%, havent començat la seua vacunació un mes més tard.

 

Més de 100.000 majors de 40 anys vacunats en la primera setmana de setembre

 

Per això, les comunitats han aconseguit en la primera setmana de setembre, després del període vacacional, repescar o atraure per a la vacunació contra la COVID a 102.175 majors de 40 anys —dels 1,45 milions que encara no ha rebut ni una dosi—, dels quals més del 50% pertanyen a la franja d’edat de 40 a 49.

Per a Daniel López Acuña “estem en un moment de la vacunació en el qual cal anar a la repesca, identificació i perseguir l’objectiu de vacunar als que no han sigut vacunats que tenen més de 40 anys, a més de continuar vacunant a les persones joves”.

Per a este epidemiològic es tracta “d’un col·lectiu que per una raó o per una altra no van poder ser vacunats en la fase inicial. Cal intensificar la tasca d’anar per ells, és prioritari”.

Si bé Encunya considera que a Espanya no tenim un problema greu d’antivacunes de la magnitud d’altres països d’Europa assenyala que «necessitem el 85% o 90% de la població vacunada per a poder acostar-nos a la immunitat de grup”.

En este sentit el 4% que suposen dos milions de majors de 40 anys és clau.

Algunes comunitats autònomes ja han realitzat repesques entre la població d’estos grups d’edat. La Comunitat Valenciana ha tornat a cridar per a citar de nou a les persones que no van anar a vacunar-se malgrat haver sigut citades.

 

Vacances d’estiu i vacunació en altres comunitats

 

L’epidemiòleg d’ISGlobal, Enrique Bassat, identifica dins d’este grup de persones no vacunades tres tipus diferents, “els que no volen vacunar-se, els que li tenen por i ho estan posposant al màxim, però volen vacunar-se i els que han tingut Covid i creuen que no és necessari vacunar-se.

«Uns grups que seran difícils de convéncer, els més accessibles són els que tenen por i amb pedagogia es podrà actuar sobre ells», afirma.

Les autoritats sanitàries es troben amb esta dificultat per a convéncer als ressagats en la immunització. A Menorca només cinc de cada cent crides realitzades a esta població a repescar culmina amb una cita per a rebre la vacuna.

Per a Bassat estos dos milions de majors de 40 anys són importants per al control de la pandèmia: “Quan parlàvem de 70% de població vacunada no era necessari vacunar als joves si érem molt bons vacunant als majors”, destaca.

Si bé Bassat prefereix no parlar de percentatges d’immunitat de grup, recorda que el Grup Col·laboratiu Multidisciplinari per al Seguiment Científic de la Covid-19 (GCMSC), integrat per metges i investigadors, ha calculat que la immunitat de grup s’aconseguirà amb el 85% de la població vacunada, i no amb el 70% estimat fins ara, per la qual cosa recomana vacunar als adolescents de 12 a 16 anys en els centres escolars.

Últimes notícies

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.