La fissura de la vacunació espanyola: el grup de 40 a 49 anys

 

La vacunació contra la COVID-19 a Espanya continua a molt bon ritme: d’acord amb les últimes dades del Ministeri de Salut, ja són 35.070.311 persones immunitzades enfront del coronavirus al nostre país, la qual cosa suposa el 73,9% de la població; mentre que el 78,2% ha rebut almenys una dosi, és a dir, 37.126.744 persones.

Malgrat això, encara hi ha un grup d’edat la vacunació de la qual s’ha alentit, malgrat que persones i rangs d’edat més joves ja es troben immunitzats enfront de la COVID-19. Es tracta de les persones amb edats compreses entre els 40 i els 49 anys. 

Este grup d’edat va començar a rebre la vacuna a principis de juny. Tres mesos després, el 84,8% de les persones d’estes edats ja es troben immunitzades, i el 87,1% d’este grup ha rebut almenys una dosi de la vacuna contra el coronavirus, segons el Ministeri de Salut.

Altres franges d’edat compten amb millors xifres, o la diferència no és tan gran: el 94,2% del grup d’edat comprés entre els 50 i els 59 anys ja ha rebut una dosi, mentre que en el de 30 a 39 anys este percentatge se situa entorn del 76%, havent començat la seua vacunació un mes més tard.

 

Més de 100.000 majors de 40 anys vacunats en la primera setmana de setembre

 

Per això, les comunitats han aconseguit en la primera setmana de setembre, després del període vacacional, repescar o atraure per a la vacunació contra la COVID a 102.175 majors de 40 anys —dels 1,45 milions que encara no ha rebut ni una dosi—, dels quals més del 50% pertanyen a la franja d’edat de 40 a 49.

Per a Daniel López Acuña “estem en un moment de la vacunació en el qual cal anar a la repesca, identificació i perseguir l’objectiu de vacunar als que no han sigut vacunats que tenen més de 40 anys, a més de continuar vacunant a les persones joves”.

Per a este epidemiològic es tracta “d’un col·lectiu que per una raó o per una altra no van poder ser vacunats en la fase inicial. Cal intensificar la tasca d’anar per ells, és prioritari”.

Si bé Encunya considera que a Espanya no tenim un problema greu d’antivacunes de la magnitud d’altres països d’Europa assenyala que «necessitem el 85% o 90% de la població vacunada per a poder acostar-nos a la immunitat de grup”.

En este sentit el 4% que suposen dos milions de majors de 40 anys és clau.

Algunes comunitats autònomes ja han realitzat repesques entre la població d’estos grups d’edat. La Comunitat Valenciana ha tornat a cridar per a citar de nou a les persones que no van anar a vacunar-se malgrat haver sigut citades.

 

Vacances d’estiu i vacunació en altres comunitats

 

L’epidemiòleg d’ISGlobal, Enrique Bassat, identifica dins d’este grup de persones no vacunades tres tipus diferents, “els que no volen vacunar-se, els que li tenen por i ho estan posposant al màxim, però volen vacunar-se i els que han tingut Covid i creuen que no és necessari vacunar-se.

«Uns grups que seran difícils de convéncer, els més accessibles són els que tenen por i amb pedagogia es podrà actuar sobre ells», afirma.

Les autoritats sanitàries es troben amb esta dificultat per a convéncer als ressagats en la immunització. A Menorca només cinc de cada cent crides realitzades a esta població a repescar culmina amb una cita per a rebre la vacuna.

Per a Bassat estos dos milions de majors de 40 anys són importants per al control de la pandèmia: “Quan parlàvem de 70% de població vacunada no era necessari vacunar als joves si érem molt bons vacunant als majors”, destaca.

Si bé Bassat prefereix no parlar de percentatges d’immunitat de grup, recorda que el Grup Col·laboratiu Multidisciplinari per al Seguiment Científic de la Covid-19 (GCMSC), integrat per metges i investigadors, ha calculat que la immunitat de grup s’aconseguirà amb el 85% de la població vacunada, i no amb el 70% estimat fins ara, per la qual cosa recomana vacunar als adolescents de 12 a 16 anys en els centres escolars.

Últimes notícies

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.

Arresten a Algorfa un fugitiu britànic buscat per tràfic de drogues i armes

La Policia Nacional ha detingut a Algorfa un ciutadà britànic de 27 anys, considerat objectiu criminal prioritari al seu país, reclamat per tràfic de drogues i ús d'armes de foc contra persones.

Els bombers contenen sense mitjans aeris el gran incendi de la Vall d’Uixó

Els bombers han refrescat tota la nit la zona cremada en l’incendi de la Vall d'Uixó, estabilitzat des de la vesprada d’ahir, amb 9.568 hectàrees afectades i sense mitjans aeris incorporats este dissabte.

Una start-up d’Elx crea una IA que automatitza la comunicació amb pacients en clíniques

Healthmate, una empresa d’Elx, ha creat una intel·ligència artificial que automatitza cites, recordatoris i gestions amb pacients en clíniques, fet que reduïx costos i millora l’atenció. La ferramenta ja treballa amb 100 clíniques d’Espanya i ha gestionat 800.000 missatges de 30.000 pacients.

Una IA permet a les clíniques automatitzar cites i recordatoris amb pacients

La startup il·licitana Healthmate ha creat una intel·ligència artificial que gestiona de forma automàtica cites, recordatoris i comunicacions amb pacients, ja operativa en un centenar de clíniques espanyoles.
FILMOTECA D'ESTIU