18.1 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

La transformació de l’Horta de València és la protagonista del nou llibre del Magnànim

La Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació, dependent de la Diputació de València, acaba de publicar el llibre En el fons, la terra. L’Horta en la memòria, escrit per Joan Dolç, el primer número de la nova col·lecció ‘País’, que dirigix Francesc Pérez Moragón.

De caràcter interdisciplinari, la publicació recull textos il·lustrats sobre qüestions històriques, socials o culturals d’este paisatge valencià i inclou fotografies, del mateix autor i d’arxius diversos, relacionades amb el contingut del text. La nova col·lecció es presenta en un format molt pràctic, un disseny atractiu i un preu molt adaptat a grans públics.

La presentació ha tingut lloc hui en el Centre Cultural-La Beneficència amb la participació de l’autor Joan Dolç, el director de la col·lecció Francesc Pérez Moragón, i el director del Magnànim Vicent Flor.

En el fons, la terra presa com a punt de partida els primers anys de la vida de l’autor, que van transcórrer a l’Horta Nord, al costat del Carraixet, un món ancorat en el temps, aïllat, sense il·luminació (ni contaminació lumínica, per tant) i autosuficient. I, més enllà del testimoni personal, Dolç recrea i fa el balanç d’un ecosistema natural i social —una economia, unes formes de vida, un paisatge—, que va conformar al llarg dels segles bona part de la cultura valenciana, i que just en aquell moment iniciava el seu declivi definitiu. D’ací el subtítol de l’obra: l’Horta en la memòria.

El llibre és un exercici literari que juga amb la cronologia per a incloure esdeveniments passats i futurs en una narració de caràcter autobiogràfic que aparentment aconseguix només un lustre. Això permet a l’autor explicar des de dins la transformació d’un món secular en decadència. Ho fa mitjançant la mirada subjectiva, però també fa ús de l’apunt històric, de la descripció antropològica, de l’observació de caràcter sociològic i d’abundants reflexions sobre el pas del temps i el valor de la memòria.

Sense perdre la perspectiva d’un moment concret, Dolç es passeja pel temps com qui es passeja per un laberint arquitectònic. No estem davant, no obstant això, d’una obra experimental, sinó d’una prosa oberta i transparent, sovint naïf, però informada. És la prosa d’un xiquet de cinc anys que s’expressa a través dels ulls i la consciència d’un adult. La de qui navega entre la nostàlgia i la mordacitat, tracta d’esquivar la melancolia, però no pot evitar ser lúcida i carregada de sornegueria cap al vell món que observa retrospectivament i també cap al nou que l’ha substituït.

Forma part de l’obra un conjunt de fotografies relacionades amb els fets narrats i els seus malmesos escenaris, de les quals majoritàriament és autor el mateix Dolç, que durant molts anys ha exercit de fotògraf i documentalista per al cinema, la televisió i els circuits culturals (fundacions, museus i sales d’exposició).

L’autor

Joan Dolç va nàixer el 1956 a Alboraia, l’Horta de València. Es va iniciar en la literatura en la dècada dels huitanta, quan va començar a publicar novel·les que mesclaven un humor desficaciat amb les convencions del gènere policial. Eren històries en què convergien un ruralismo cada vegada més anacrònic, del qual ell procedix, i una industrialització que mai acabava de quallar.

Després d’un periple professional que el va allunyar molt d’aquell entorn i aquells temes, Dolç torna ara amb unes memòries peculiars que juguen amb el temps i, de tant en tant, prenen forma d’assaig literari per a donar forma a una visió vitalista i alhora crepuscular del paisatge i la seua infància, que considera definitivament perduts.

Últimes notícies

València Basket es mesurarà al Durán Maquinaria Ensino en la Copa de la Reina

El sorteig va aparellar a València Basket amb Durán Maquinaria Ensino per al tancament del debut a Tarragona 2026. Casademont Zaragoza i IDK Euskotren obriran la Copa.

Matías Moreno: ‘El Madrid serà molt difícil però no anirem amb el cap cot’

El central del Llevant va explicar que, malgrat la dificultat de visitar el Bernabéu, l'equip viatjarà per a competir i buscar els tres punts. Va destacar l'impuls amb Luis Castro i el seu bon moment personal.

Corberán demana al València mentalitat de classificació davant el Burgos

Corberán va subratllar que el València ha de viatjar a Burgos amb la mentalitat d'estar en la següent ronda. Va mostrar respecte pel rival i malestar per l'horari.

El sorteig de la Copa del Rei de bàsquet serà el dia 26 a València

El sorteig d'aparellaments de la Copa del Rei de bàsquet se celebrarà el 26 de gener a les 12.00 en el Teatre Martin i Soler de València. El torneig es disputarà del 19 al 22 de febrer en el Roig Arena, amb cinc equips ja classificats i tres places encara en joc.

Basset es desvincula de la mobilització i la retirada dels bombers en els llits el 29-O

Basset ha declarat que no va ordenar ni la mobilització ni la retirada dels bombers que vigilaven els llits el 29 d'octubre. També ha sostingut que l'És_Alert de les 20.11 no va ser decidit pel Cecopi.

Compromís ha demanat canviar el nom de l’auditori Julio Iglesias de Benidorm i revisar reconeixements públics

Compromís ha demanat canviar el nom de l'auditori Julio Iglesias de Benidorm i revisar honors al cantant després de la investigació oberta per la fiscalia. PP i PSPV-PSOE han demanat prudència i apel·len a la presumpció d'innocència mentres avança el cas.

Les infeccions per grip han caigut quasi a la mitat en la Comunitat Valenciana en una setmana

La incidència de grip ha baixat a 121 per 100.000, un 48,2% menys que la setmana prèvia. El VRS ha pujat, la COVID-19 seguix sense casos i els ingressos greus han disminuït.

El Consell avança el nou reglament de bous al carrer amb més seguretat i inspeccions

El Consell avança el nou reglament de bous al carrer després de la participació ciutadana, amb inspeccions periòdiques, més seguretat, benestar animal i protocols davant el clima.