La transformació de l’Horta de València és la protagonista del nou llibre del Magnànim

La Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació, dependent de la Diputació de València, acaba de publicar el llibre En el fons, la terra. L’Horta en la memòria, escrit per Joan Dolç, el primer número de la nova col·lecció ‘País’, que dirigix Francesc Pérez Moragón.

De caràcter interdisciplinari, la publicació recull textos il·lustrats sobre qüestions històriques, socials o culturals d’este paisatge valencià i inclou fotografies, del mateix autor i d’arxius diversos, relacionades amb el contingut del text. La nova col·lecció es presenta en un format molt pràctic, un disseny atractiu i un preu molt adaptat a grans públics.

La presentació ha tingut lloc hui en el Centre Cultural-La Beneficència amb la participació de l’autor Joan Dolç, el director de la col·lecció Francesc Pérez Moragón, i el director del Magnànim Vicent Flor.

En el fons, la terra presa com a punt de partida els primers anys de la vida de l’autor, que van transcórrer a l’Horta Nord, al costat del Carraixet, un món ancorat en el temps, aïllat, sense il·luminació (ni contaminació lumínica, per tant) i autosuficient. I, més enllà del testimoni personal, Dolç recrea i fa el balanç d’un ecosistema natural i social —una economia, unes formes de vida, un paisatge—, que va conformar al llarg dels segles bona part de la cultura valenciana, i que just en aquell moment iniciava el seu declivi definitiu. D’ací el subtítol de l’obra: l’Horta en la memòria.

El llibre és un exercici literari que juga amb la cronologia per a incloure esdeveniments passats i futurs en una narració de caràcter autobiogràfic que aparentment aconseguix només un lustre. Això permet a l’autor explicar des de dins la transformació d’un món secular en decadència. Ho fa mitjançant la mirada subjectiva, però també fa ús de l’apunt històric, de la descripció antropològica, de l’observació de caràcter sociològic i d’abundants reflexions sobre el pas del temps i el valor de la memòria.

Sense perdre la perspectiva d’un moment concret, Dolç es passeja pel temps com qui es passeja per un laberint arquitectònic. No estem davant, no obstant això, d’una obra experimental, sinó d’una prosa oberta i transparent, sovint naïf, però informada. És la prosa d’un xiquet de cinc anys que s’expressa a través dels ulls i la consciència d’un adult. La de qui navega entre la nostàlgia i la mordacitat, tracta d’esquivar la melancolia, però no pot evitar ser lúcida i carregada de sornegueria cap al vell món que observa retrospectivament i també cap al nou que l’ha substituït.

Forma part de l’obra un conjunt de fotografies relacionades amb els fets narrats i els seus malmesos escenaris, de les quals majoritàriament és autor el mateix Dolç, que durant molts anys ha exercit de fotògraf i documentalista per al cinema, la televisió i els circuits culturals (fundacions, museus i sales d’exposició).

L’autor

Joan Dolç va nàixer el 1956 a Alboraia, l’Horta de València. Es va iniciar en la literatura en la dècada dels huitanta, quan va començar a publicar novel·les que mesclaven un humor desficaciat amb les convencions del gènere policial. Eren històries en què convergien un ruralismo cada vegada més anacrònic, del qual ell procedix, i una industrialització que mai acabava de quallar.

Després d’un periple professional que el va allunyar molt d’aquell entorn i aquells temes, Dolç torna ara amb unes memòries peculiars que juguen amb el temps i, de tant en tant, prenen forma d’assaig literari per a donar forma a una visió vitalista i alhora crepuscular del paisatge i la seua infància, que considera definitivament perduts.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El València Basket blinda a Brancou Badio amb un nou contracte fins a 2029

El València Basket ha millorat i ampliat el contracte de l'escorta senegalés Brancou Badio fins a 2029, consolidant-li com a peça clau del projecte i jugador amb el vincle més llarg del club.

Un tècnic municipal qüestiona la rapidesa i canvis en la promoció pública Els Naus a Alacant

Un tècnic jurídic jubilat de l'Ajuntament d'Alacant ha mostrat la seua sorpresa per la rapidesa amb la qual l'empresa adjudicatària va presentar la seua oferta per a les vivendes públiques Els Naus i per les diferències entre els plecs publicats i els inicials.

Adif designa a Joan Calabuig com a nou coordinador del Corredor Mediterrani

Adif ha nomenat a Joan Calabuig nou coordinador del Corredor Mediterrani, un lloc clau per a impulsar l'execució, el seguiment i la interlocució institucional d'esta infraestructura estratègica.

El Palau de les Arts estrena el drama coreogràfic Les filles de Bernarda el 17 d’abril

El Palau de les Arts acollirà el 17 d'abril l'estrena absoluta de Les filles de Bernarda, una coproducció de dansa que reinterpreta l'univers de Bernarda Alba des de la coreografia, la música en directe i el llenguatge documental.

Dansa València alça el teló amb Ultimàtum de Led Silhouette en el Teatre Principal

Dansa València inaugura la seua nova edició en el Teatre Principal amb Ultimàtum de Led Silhouette i una jornada que combina estrenes, flamenc contemporani, pensament i divulgació.

Pradas recorre la prova cal·ligràfica sobre la nota del missatge És-Alert

La defensa de Salomé Pradas apel·la la decisió judicial de mantindre una prova cal·ligràfica sobre una nota manuscrita amb indicacions per al missatge És-Alert durant la DANA.

Catalá, investigada per prevaricació, defén la legalitat de l’actuació de l’Ajuntament de València

María José Catalá assegura que l'actuació de l'Ajuntament de València va ser legal i transparent després de conéixer-se que Anticorrupció la investiga per presumpta prevaricació i tràfic d'influències en la recol·locació de personal.

El PP qüestiona la celebració del 25 d’abril i reivindica el 9 d’Octubre com a dia dels valencians

Les Corts encara no han decidit si celebraran el 25 d'abril com a dia institucional, mentres el PP sosté que la verdadera festa dels valencians és el 9 d'Octubre i critica l'ús polític d'esta efemèride.