Ismail Haniye, líder de Hamàs, mor en un atac atribuït a Israel a Teheran

Hamàs i la Guàrdia Revolucionària iraniana confirmen la seua mort i la d’un dels seus guardaespatles en la seua residència en la capital iraniana

MADRID, 31 (EUROPA PRESS)

El Moviment de Resistència Islàmica (Hamàs) ha anunciat hui dimecres de matinada l’assassinat del líder del grup islamista palestí, Ismail Haniye, en un atac atribuït a Israel contra l’edifici en el qual s’allotjava a Teheran, la capital d’Iran, sense que les autoritats israelianes s’hagen pronunciat de moment.

«Germà, líder, màrtir, Ismail Haniye, cap del Moviment, assassinat en un traïdorenc atac sionista a la seua residència a Teheran, després de participar en la cerimònia d’investidura del nou president iranià», resa un comunicat de l’organització publicat pel diari palestí ‘Filastín’ en el seu canal de Telegram.

Així ho ha confirmat també la Guàrdia Revolucionària d’Iran, que ha informat al seu torn de la mort d’un dels guardaespatles de Haniye, i ha oferit les seues condolences a «l’heroica nació de Palestina», segons arreplega l’agència de notícies iraniana Tasnim.

Per la seua banda, Musa Abú Marzuk, un membre del buró polític de Hamàs, ha expressat que l’assassinat d’Haniye és «un covard acte» que «no quedarà sense càstig», mentre que el portaveu Sami Abú Zuhri ha assenyalat que Israel és conscient que l’atac «suposa disparar-se a si mateix».

«L’ocupació vol fallir la voluntat del moviment i vol fallir la voluntat del poble palestí, però Hamàs és una idea», ha asseverat abans de destacar que el grup «s’enfortix amb cada gota de sang vessada per la llibertat».

«Este és un preu alt i estem disposats a pagar-ho pel bé de Jerusalem i l’alliberament, i este camí no té fi excepte el de l’alliberament», ha asseverat, al mateix temps que ha expressat que «ha arribat el moment de la veritat». En este sentit, ha aclarit que l’assassinat no servirà per a «aconseguir que Hamàs es rendisca» i ha posat l’accent que «continuaran fins al final» en la seua lluita per la causa palestina.

Haniye es trobava a Teheran per a assistir a la presa de possessió del nou president iranià, Masud Pezeshkian, amb qui va mantenir el dimarts una reunió juntament amb el líder de Yihad Islàmica, Ziyad al Najala, que també es trobava a l’edifici en el moment de l’atac. Els dos líders palestins també havien mantingut una trobada amb el líder suprem d’Iran, l’aiatol·là Alí Jamenei.

L’atac, que podria provocar l’extensió del conflicte en la regió, ha portat a les autoritats palestines a fer una crida a la mobilització general i l'»aixecament davant de l’ocupació» des de les mesquites de Cisjordània.

Haniye s’ha convertit en el càrrec palestí de major rang a ser assassinat des que Salé a l’Arouri morira a principis d’enguany en un bombardeig perpetrat al sud de Líban. Va ocupar el càrrec de primer ministre després que Hamàs es fera amb la majoria absoluta en les eleccions del Consell Legislatiu el 2006, si ben va ser posteriorment destituït per Mahmud Abbas.

En cas que es confirme l’autoria israeliana, es tractaria de l’operació de major importància duta a terme per l’Exèrcit d’Israel des dels atacs perpetrats per Hamás el passat 7 d’octubre. No obstant això, les autoritats s’han negat a donar declaracions sobre aquest tema i han descartat «respondre a informacions de mitjans estrangers».

Encara que Haniye no és una figura militar significativa, es trobava al capdavant de les relacions internacionals del grup armat palestí i era un interlocutor de vital importància en el marc de les converses intervingudes per Egipte i Qatar amb la vista a aconseguir un acord per a l’alliberament dels ostatges i un alto el foc a Gaza, per la qual cosa es preveu que la seua mort tinga repercussions sobre aquestes negociacions. No obstant això, el Govern israelià considerava a Haniye un dels responsables dels atacs del 7 d’octubre.

Últimes notícies

Ingressa a presó per apunyalar una dona en un camp de Carcaixent

Un home de 44 anys ha ingressat a presó acusat d’intentar assassinar una dona colombiana en una zona aïllada de Carcaixent després d’oferir-li una faena de cuidadora. La víctima va patir múltiples ganivetades en zones vitals però va ser auxiliada per conductors que passaven per allí.

Les ajudes per a autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar-se en octubre

Les ajudes extraordinàries per a autònoms i empreses de Ceuta afectades per la crisi migratòria poden demanar-se des d’este dilluns i es cobraran a principis d’octubre. El ministre Arcadi España destaca que ja s’han presentat moltes sol·licituds davant l’Agència Tributària.

Detinguda a Borriana per furtar 20.000 euros i joies de la vivenda on l’havien acollida

La Guàrdia Civil ha detingut a Borriana una dona de 34 anys acusada de furtar 20.000 euros en efectiu i joies de la vivenda on estava acollida. Part de les joies sostretes s'haurien venut posteriorment en establiments de compravenda d'or de la mateixa localitat.

UGT-PV defensa les ajudes de la Generalitat al congrés de 2021 i es mostra sorpresa per la investigació

UGT-PV ha defensat la legalitat de les subvencions rebudes de la Generalitat per al 43 Congrés Confederal de 2021 a València i s’ha mostrat sorpresa per la investigació anunciada per l’Agència Antifrau, tot reivindicant la seua transparència i independència sindical.

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.

Autònoms i empreses de Ceuta cobraran les ajudes a partir d’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i Hisenda preveu començar els pagaments a principis d’octubre. Els autònoms rebran 5.000 euros i les empreses, entre 10.000 i 150.000 euros.