11.3 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La jutgessa de la dana cita testimonis claus en la investigació sobre la gestió d’emergències

La jutgessa del Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja, que dirigeix la investigació sobre la gestió de la dana que va afectar la província de València, ha pres la decisió de citar com a testimonis personatges clau en l’emergència ocorreguda el 29 d’octubre. Entre ells es troben el president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Miguel Polo, així com els alcaldes de Paiporta, Maribel Albalat; de Catarroja, Lorena Silvent; i de Sedaví, José Francisco Cabanes. També ha citat altres alts càrrecs, incloent el llavors cap del Consorci Provincial de Bombers de València, José Miguel Basset, juntament amb vuit tècnics més d’Emergències.

Aquesta citació respon a una petició d’Emilio Argüeso, exsecretari autonòmic d’Emergències, qui està sota investigació. Argüeso havia sol·licitat que certs individus fossin declarats com investigats, però la jutgessa ha rebutjat aquesta sol·licitud, considerant que no estan legitimats a ser-ho d’acord amb la llei. Ella indica que la seva declaració com a testimonis és essencial per a la investigació.

En la seva interlocutòria, la magistrada assenyala que la tesi de la ignorància d’Argüeso sobre l’evolució de l’emergència és “difícilment admissible”, ja que el càrrec que ocupava l’obligava a estar informat sobre la situació. S’aclareix que el seu desconeixement, si fos el cas, podria equivaler a una negligència en la seva responsabilitat i gestió.

La jutgessa ha recordat que el dia de l’emergència, Argüeso va admetre que era conscient del risc imminent i la necessitat d’actuar. Això posa de manifest que hauria d’haver buscat la informació necessària per evitar la tragèdia que pogués ocórrer.

A més de Miguel Polo i José Miguel Basset, la jutgessa ha acceptat testimonis d’altres càrrecs com el Director General d’Emergències i Extinció d’Incendis, Alberto Javier Martín, i altres directors i tècnics d’Emergències, contribuint així a una àmplia investigació que pretén aclarir responsabilitats.

Finalment, la magistrada ha acceptat la personació com a acusació popular de Compromís i Intersindical, a qui se’ls ha imposat una fiança de 6.000 euros per a poder exercir aquesta acció legal. A més, s’ha reconegut la possibilitat d’altres particulars a participar en la causa.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.