Només 3 de cada 10 majors de 74 anys usa regularment internet

Dos persones majors mostren una imatge presa amb el seu mòbil

Només 3 de cada 10 majors de 74 anys usa regularment internet | Shutterstock

La pandèmia va tornar a situar el focus en les persones majors. Els confinaments van posar en evidència la soledat i vulnerabilitat de molts homes i dones de més de 65 anys, però també la seua enorme capacitat de resiliència.

En els moments més durs fins van ser capaços d’organitzar-se per a no deixar de protestar i sol·licitar una revaloració de les seues pensions. I no fa molt hem vist el cas de Carlos San Juan, un uròleg jubilat que ha impulsat la campanya ‘Soc major, no idiota’ i que ha recollit més de 650.000 signatures perquè els bancs es replantegen les seues estratègies de digitalització i no deixen tirats als quals no tenen habilitats digitals.

El salt de digitalització s’ha reflectit en diversos àmbits i sectors demogràfics, sobretot en el dels majors de 65 anys. El Baròmetre UDP marca la dimensió de la bretxa: el 40,5% de les persones majors asseguren que mai han accedit a internet.

Raquel Herranz, treballadora social de la Unió Democràtica de Pensionistes i Jubilats d’Espanya (UDP), diu que “la pandèmia ens ha demostrat que la gent gran ha hagut d’aprendre, no diguem als colps, però sí a força d’una situació molt complicada”. Ella compta sempre que va haver d’explicar als seus propis pares que existia la videotelefonada per Whatsapp perquè era una cosa que no coneixien, i va tardar dos mesos dels quatre confinats a ensenyar-los com es feien. “Molta gent ha aprés així”, explica.

El percentatge de persones majors que usen internet continua augmentant i actualment representen 6 de cada 10 (59,5%), mentre que en 2019 no arribaven a la meitat (46,8%) i en 2017 eren el 32,7%. Això diu el Baròmetre UDP, un informe publicat per aquesta confederació que agrupa associacions de pensionistes i jubilats de tota Espanya des de 1977.

Ús d’internet

 

És cert que en els últims anys les persones majors s’han anat sumant progressivament a l’ús de les noves tecnologies. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), un 74% dels homes i un 72% de les dones d’entre 65 i 74 anys van usar internet en els últims tres mesos de 2021. Entre els més joves –de 16 a 24 anys–, aquest percentatge ronda el 99,6%.

Però què ocorre amb les persones que tenen més de 74 anys, que a penes apareixen en estudis i enquestes?

 

Recentment, l’Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI), institució dependent de la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, va publicar l’informe Ús de Tecnologia en les Llars Espanyoles i es va fixar en aquest sector de població. La dada més significativa és que el 27% dels quals han superat els 74 anys han utilitzat regularment internet.

L’informe especifica que la majoria utilitza internet per a accions de missatgeria instantània (26%), per a telefonar o fer videotelefonada (20,2%), llegir notícies (20,2%), buscar informació sobre temes de salut (16,7%), rebre o enviar correus (16,7%), buscar informació sobre béns o serveis (14,8%), realitzar gestions de banca per internet (13%), participar en xarxes socials (10,3%), concertar una cita mèdica (9,8%), utilitzar material d’aprenentatge (4,2%) i emetre opinions sobre assumptes de tipus cívic i polític (3,1%).

Nivell d’estudis i de renda

 

La diferència en la digitalització també té a veure amb el grau de formació. “Entre els quals tenen major nivell d’estudis l’ús d’internet és quasi universal: ho utilitzen regularment el 93% dels quals posseeixen un doctorat i el 80% dels llicenciats universitaris, màster o equivalent”, expliquen els seus autors. Mentre que entre les persones sense estudis o amb educació primària, aquests percentatges descendeixen considerablement fins a un 6% i un 19%, respectivament.

El mateix ocorre amb la bretxa digital motivada pel nivell de renda. Els que tenen ingressos alts (2.500-3.000 euros), el 55% usa internet, percentatge que baixa al 14% en les llars amb ingressos inferiors a 900 euros.

Últimes notícies

Un incendi en una empresa de palets d’Algar s’estén a zona forestal

Un incendi originat en una empresa de palets de fusta a Algar del Palància s’ha estés a terreny forestal i ha mobilitzat bombers de València, Castelló i mitjans aeris de la Generalitat.

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.