Només 3 de cada 10 majors de 74 anys usa regularment internet

Dos persones majors mostren una imatge presa amb el seu mòbil

Només 3 de cada 10 majors de 74 anys usa regularment internet | Shutterstock

La pandèmia va tornar a situar el focus en les persones majors. Els confinaments van posar en evidència la soledat i vulnerabilitat de molts homes i dones de més de 65 anys, però també la seua enorme capacitat de resiliència.

En els moments més durs fins van ser capaços d’organitzar-se per a no deixar de protestar i sol·licitar una revaloració de les seues pensions. I no fa molt hem vist el cas de Carlos San Juan, un uròleg jubilat que ha impulsat la campanya ‘Soc major, no idiota’ i que ha recollit més de 650.000 signatures perquè els bancs es replantegen les seues estratègies de digitalització i no deixen tirats als quals no tenen habilitats digitals.

El salt de digitalització s’ha reflectit en diversos àmbits i sectors demogràfics, sobretot en el dels majors de 65 anys. El Baròmetre UDP marca la dimensió de la bretxa: el 40,5% de les persones majors asseguren que mai han accedit a internet.

Raquel Herranz, treballadora social de la Unió Democràtica de Pensionistes i Jubilats d’Espanya (UDP), diu que “la pandèmia ens ha demostrat que la gent gran ha hagut d’aprendre, no diguem als colps, però sí a força d’una situació molt complicada”. Ella compta sempre que va haver d’explicar als seus propis pares que existia la videotelefonada per Whatsapp perquè era una cosa que no coneixien, i va tardar dos mesos dels quatre confinats a ensenyar-los com es feien. “Molta gent ha aprés així”, explica.

El percentatge de persones majors que usen internet continua augmentant i actualment representen 6 de cada 10 (59,5%), mentre que en 2019 no arribaven a la meitat (46,8%) i en 2017 eren el 32,7%. Això diu el Baròmetre UDP, un informe publicat per aquesta confederació que agrupa associacions de pensionistes i jubilats de tota Espanya des de 1977.

Ús d’internet

 

És cert que en els últims anys les persones majors s’han anat sumant progressivament a l’ús de les noves tecnologies. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), un 74% dels homes i un 72% de les dones d’entre 65 i 74 anys van usar internet en els últims tres mesos de 2021. Entre els més joves –de 16 a 24 anys–, aquest percentatge ronda el 99,6%.

Però què ocorre amb les persones que tenen més de 74 anys, que a penes apareixen en estudis i enquestes?

 

Recentment, l’Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI), institució dependent de la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, va publicar l’informe Ús de Tecnologia en les Llars Espanyoles i es va fixar en aquest sector de població. La dada més significativa és que el 27% dels quals han superat els 74 anys han utilitzat regularment internet.

L’informe especifica que la majoria utilitza internet per a accions de missatgeria instantània (26%), per a telefonar o fer videotelefonada (20,2%), llegir notícies (20,2%), buscar informació sobre temes de salut (16,7%), rebre o enviar correus (16,7%), buscar informació sobre béns o serveis (14,8%), realitzar gestions de banca per internet (13%), participar en xarxes socials (10,3%), concertar una cita mèdica (9,8%), utilitzar material d’aprenentatge (4,2%) i emetre opinions sobre assumptes de tipus cívic i polític (3,1%).

Nivell d’estudis i de renda

 

La diferència en la digitalització també té a veure amb el grau de formació. “Entre els quals tenen major nivell d’estudis l’ús d’internet és quasi universal: ho utilitzen regularment el 93% dels quals posseeixen un doctorat i el 80% dels llicenciats universitaris, màster o equivalent”, expliquen els seus autors. Mentre que entre les persones sense estudis o amb educació primària, aquests percentatges descendeixen considerablement fins a un 6% i un 19%, respectivament.

El mateix ocorre amb la bretxa digital motivada pel nivell de renda. Els que tenen ingressos alts (2.500-3.000 euros), el 55% usa internet, percentatge que baixa al 14% en les llars amb ingressos inferiors a 900 euros.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.