El bomber espanyol que lluita contra els greus incendis en Austràlia

Goyo Paniagua, bomber espanyol en Austràlia

Goyo Paniagua ha sigut testimoni de la temporada d’incendis forestals més llarga del país | EFE

L’espanyol Goyo Paniagua, que des de fa dos anys treballa com a bomber en Austràlia, ha vist de prop la destrucció del foc en el sud-est del país, que viu la temporada d’incendis forestals més llarga de la seua història moderna.

 

Els incendis, que van començar en setembre i van anar a pitjor la nit de Cap d’Any en els estats de Victoria i Nova Gal·les del Sud, han causat 27 morts en tot el país, inclosos alguns bombers, i més de 2.000 cases han quedat calcinades.

 

«Enguany [la temporada d’incendis] ha començat molt prompte… No se si algú es va poder imaginar que anava a ser tan llarga com ho està sent», explica Paniagua, un extreballador de banc nascut en Alcalá de Henares (Madrid), que es va mudar a Austràlia fa més de set anys.

 

Testimoni de la destrucció

Paniagua, que sent una mescla d’orgull i humilitat per la seua labor com a bomber, ha sigut testimoni de la devastació deixada per les flames que cremen East Gippsland, un dels municipis declarats en estat de desastre la setmana passada i a on s’ha ordenat l’evacuació de milers de persones per la proximitat de les flames.

 

«Una setmana abans estava en el mateix lloc i mai m’anava a imaginar que anava a passar això: vore les cases destruïdes, però sobretot vore que una casa estava en bon estat i les tres següents completament destruïdes, els cotxes fosos. És molt impactant», confessa.

 

Els animals, les principals víctimes

En la seua labor com a bomber forestal, també ha vist en algunes ocasions l’impacte en les animals. «Si els veus és una llàstima perquè sí que veus que han patit cremades o que tenen cremades prop de la boca, de manera que és molt probable que els animals no vagen a sobreviure», explica l’espanyol, qui ha vist principalment coales afectats.

 

Hoala pujat a un arbre

Un koala en Austràlia | EFE

 

«M’imagine que els coales tracten de buscar refugi en la part alta dels arbres i moltes voltes no tenen temps de fugir», va comentar en referir-se a estos animals, que són una de les principals víctimes dels incendis forestals, que es calcula que han afectat o matat a mil milions d’animals en Austràlia.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.