8.7 C
València
Dilluns, 22 desembre, 2025

Sanitat pacta amb sindicats un preacord que regula categories, condicions i retribucions del personal investigador

La Conselleria de Sanitat ha pactat amb els sindicats i els representants de les Fundacions d’Investigació Biomèdica el text del preacord del nou conveni col·lectiu, que regula les categories professionals i les condicions retributives del personal investigador de la Comunitat Valenciana, segons ha assenyalat el departament que dirigeix Marciano Gómez.

Sobre aquest tema, destaquen que aquest marc normatiu, que ha sigut aprovat en la Comissió Negociadora de les Fundacions Públiques i Instituts d’Investigació Sanitària de la Comunitat Valenciana, va a suposar “un avanç molt important” per a “dignificar” la figura del personal investigador i donar “un impuls” a la investigació biomèdica a la Comunitat Valenciana.

De fet, la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés, ha explicat que “aquest conveni constitueix un vertader estatut dels professionals de la investigació en establir un marc jurídic estable, únic i homogeni“. A més, “contempla una sèrie de mesures pioneres a nivell nacional per a dignificar la professió, eliminar inequitats existents fins ara en el sector i oferir estabilitat al personal investigador“.

D’una banda, la normativa contempla l’establiment de l’equivalència de les categories professionals dels investigadors pel que fa a les del personal estatutari del sistema valencià de salut, d’acord amb el que exigeix la Llei 14/2007. A més, una altra de les mesures que arreplega és la implementació de les condicions laborals i retributives segons les categories professionals.

“Es tracta d’una aposta perquè el personal investigador gaudi de les condicions més equitatives possibles pel que fa als estatutaris del sistema sanitari, ja que són professionals que interactuen directa o indirectament per a desenvolupar investigació biomèdica traslacional orientada a millorar la qualitat de vida dels pacients“, ha indicat Penadés.

D’aquesta manera, el personal investigador líder o sènior comptarà amb les mateixes condicions que un cap de servei o facultatiu grup A de el sistema sanitari, l’investigador consolidat s’equipararà a un cap de secció facultatiu A, l’investigador reconegut novell a un tècnic de salut pública grup A o el personal investigador predoctoral a un resident de 4º, i així amb les diferents categories professionals.

El text pactat en el preacord ha de rebre l’aprovació preceptiva de la Conselleria d’Hisenda per a procedir a la signatura del conveni col·lectiu. Posteriorment, la seua entrada en vigor es farà efectiva l’endemà de la seua publicació en el DOGV, i les retribucions econòmiques tindran efecte retroactiu des de l’1 de gener del 2024. Així mateix, estarà vigent fins al 31 de desembre del 2029, segons les mateixes fonts.

Sobre aquest tema, des de Sanitat assenyala que fins hui, el sector de la investigació s’ha caracteritzat per “la inestabilitat i inseguretat” en mancar d’un marc normatiu estable, la qual cosa ha provocat “l’existència d’inequitats entre el personal investigador i la necessitat per part de molts professionals de desenvolupar la seua labor en altres països en els quals se’ls ha donat un major reconeixement”.

EVITAR LA FUGIDA DE CERVELLS

En aquest sentit, asseguren que les noves mesures implementades per la Conselleria de Sanitat, “en dignificar la professió, atrauran a la Comunitat Valenciana a personal i talent investigador, evitant així la fugida de cervells, ja que van a disposar d’un règim jurídic estable que els va a permetre una continuïtat en el seu desenvolupament professional, la qual cosa a la llarga serà un gran benefici per a l’atenció als pacients del sistema sanitari valencià”.

El nou conveni inclou 94 articles i dues disposicions addicionals, que regulen de manera inclusiva la classificació de grups, categories i àrees professionals, així com les condicions de seguretat i salut en el treball. A més, normalitza la jornada laboral, els permisos, llicències, excedències i el sistema retributiu, implementant millores en cadascuna d’aquest àrees per a dignificar la professió i facilitar la conciliació de la vida laboral i personal.

D’altra banda, està previst establir un model de reconeixement de l’antiguitat, carrera i desenvolupament professional, que s’anirà implementant de forma progressiva.

FUNDACIONS D’INVESTIGACIÓ BIOMÈDICA

Aquestes fundacions realitzen la seua labor d’investigació biomèdica en col·laboració amb hospitals i centres de salut de la xarxa pública de salut i constitueixen entitats “fonamentals” per a realitzar assajos clínics en humans i promoure línies d’investigació bàsiques, traslacionales i clíniques, moltes de les quals sorgeixen de necessitats quotidianes dels professionals en centres sanitaris. A més, són necessàries per a patentar, llicenciar i comercialitzar avanços científics per a millorar la qualitat assistencial, destaquen.

En concret, la Comunitat Valenciana compta amb la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica (Fisabio), l’Institut d’Investigació Sanitària de la Fe (IIS La Fe), l’Institut d’investigació Biomèdica de l’Hospital Clínic (INCLIVA) i la Fundació de la Comunitat Valenciana per a la gestió de l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL), a les quals se’ls aplicarà el nou conveni col·lectiu una vegada s’aprova.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana negociar noves normes del transvasament Tajo-Segura i exigix inversions clau

El president ha reclamat al Govern reobrir la negociació sobre les regles del Tajo-Segura amb criteris tècnics i tracte igual per als regants. Ha lligat la petició a un paquet de mesures en finançament, aigua, infraestructures, vivenda, sanitat i fiscalitat per a la província d'Alacant i la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca demana negociar noves normes d’explotació del transvasament Tajo-Segura

El president ha sol·licitat al Govern obrir una negociació amb comunitats i regants per a revisar les regles del transvasament amb criteris tècnics. També ha reclamat modernitzar regadius del Tajo i ha anunciat avanços en simplificació administrativa i sanitat.

Cauen les màximes en la Comunitat Valenciana i el topall queda en 14,7 a Torreblanca

Les màximes han baixat de forma generalitzada respecte al diumenge: cap observatori ha aconseguit els 15 graus i el valor més alt ha sigut 14,7 a Torreblanca.

El Marq exposa per primera vegada restes de canibalisme ritual trobats en una cova d’Alacant

El Museu Arqueològic d'Alacant ha inaugurat la mostra 'Rituals de pastors' amb els resultats de les excavacions en la Cova del Randero, primer indici de canibalisme ritual neolític del Llevant. Les restes, interpretats com un ritu funerari no violent, s'han vinculat al dol en comunitats pastorals.

La Sindicatura de Comptes avala l’infrafinançament de la Generalitat en la seua auditoria

La Sindicatura de Comptes assenyala que els ingressos del sistema autonòmic són inferiors als d'un model equitatiu i recolza la reforma del finançament. L'informe afig dèficit estatal en dependència, gastos sanitaris no compensats i l'impacte de la DANA amb crèdits reembossables.

PP i Vox rebutgen activar la Zona de Baixes Emissions a València

El ple municipal ha rebutjat implantar immediatament la ZBE i ha aprovat demanar el cessament de Pilar Bernabé. L'oposició ha vist caure les seues mocions de mobilitat.

Quatre persones ateses per fum i cremades en un incendi de vivenda a València

Quatre persones han resultat ferides lleus per inhalació de fum i cremades en un incendi al carrer Rodríguez de Cepeda de València. Van ser assistides i traslladades a l'Hospital Clínic de València.

La Comunitat Valenciana s’emporta 47,35 milions en la Loteria de Nadal, només l’11% del gastat

La Comunitat Valenciana ha obtingut 47,35 milions en el sorteig de Nadal, a penes el 11,13% del gastat. L'absència de la Grossa ha limitat el retorn.