Sanitat pacta amb sindicats un preacord que regula categories, condicions i retribucions del personal investigador

La Conselleria de Sanitat ha pactat amb els sindicats i els representants de les Fundacions d’Investigació Biomèdica el text del preacord del nou conveni col·lectiu, que regula les categories professionals i les condicions retributives del personal investigador de la Comunitat Valenciana, segons ha assenyalat el departament que dirigeix Marciano Gómez.

Sobre aquest tema, destaquen que aquest marc normatiu, que ha sigut aprovat en la Comissió Negociadora de les Fundacions Públiques i Instituts d’Investigació Sanitària de la Comunitat Valenciana, va a suposar «un avanç molt important» per a «dignificar» la figura del personal investigador i donar «un impuls» a la investigació biomèdica a la Comunitat Valenciana.

De fet, la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés, ha explicat que «aquest conveni constitueix un vertader estatut dels professionals de la investigació en establir un marc jurídic estable, únic i homogeni«. A més, «contempla una sèrie de mesures pioneres a nivell nacional per a dignificar la professió, eliminar inequitats existents fins ara en el sector i oferir estabilitat al personal investigador«.

D’una banda, la normativa contempla l’establiment de l’equivalència de les categories professionals dels investigadors pel que fa a les del personal estatutari del sistema valencià de salut, d’acord amb el que exigeix la Llei 14/2007. A més, una altra de les mesures que arreplega és la implementació de les condicions laborals i retributives segons les categories professionals.

«Es tracta d’una aposta perquè el personal investigador gaudi de les condicions més equitatives possibles pel que fa als estatutaris del sistema sanitari, ja que són professionals que interactuen directa o indirectament per a desenvolupar investigació biomèdica traslacional orientada a millorar la qualitat de vida dels pacients«, ha indicat Penadés.

D’aquesta manera, el personal investigador líder o sènior comptarà amb les mateixes condicions que un cap de servei o facultatiu grup A de el sistema sanitari, l’investigador consolidat s’equipararà a un cap de secció facultatiu A, l’investigador reconegut novell a un tècnic de salut pública grup A o el personal investigador predoctoral a un resident de 4º, i així amb les diferents categories professionals.

El text pactat en el preacord ha de rebre l’aprovació preceptiva de la Conselleria d’Hisenda per a procedir a la signatura del conveni col·lectiu. Posteriorment, la seua entrada en vigor es farà efectiva l’endemà de la seua publicació en el DOGV, i les retribucions econòmiques tindran efecte retroactiu des de l’1 de gener del 2024. Així mateix, estarà vigent fins al 31 de desembre del 2029, segons les mateixes fonts.

Sobre aquest tema, des de Sanitat assenyala que fins hui, el sector de la investigació s’ha caracteritzat per «la inestabilitat i inseguretat» en mancar d’un marc normatiu estable, la qual cosa ha provocat «l’existència d’inequitats entre el personal investigador i la necessitat per part de molts professionals de desenvolupar la seua labor en altres països en els quals se’ls ha donat un major reconeixement».

EVITAR LA FUGIDA DE CERVELLS

En aquest sentit, asseguren que les noves mesures implementades per la Conselleria de Sanitat, «en dignificar la professió, atrauran a la Comunitat Valenciana a personal i talent investigador, evitant així la fugida de cervells, ja que van a disposar d’un règim jurídic estable que els va a permetre una continuïtat en el seu desenvolupament professional, la qual cosa a la llarga serà un gran benefici per a l’atenció als pacients del sistema sanitari valencià».

El nou conveni inclou 94 articles i dues disposicions addicionals, que regulen de manera inclusiva la classificació de grups, categories i àrees professionals, així com les condicions de seguretat i salut en el treball. A més, normalitza la jornada laboral, els permisos, llicències, excedències i el sistema retributiu, implementant millores en cadascuna d’aquest àrees per a dignificar la professió i facilitar la conciliació de la vida laboral i personal.

D’altra banda, està previst establir un model de reconeixement de l’antiguitat, carrera i desenvolupament professional, que s’anirà implementant de forma progressiva.

FUNDACIONS D’INVESTIGACIÓ BIOMÈDICA

Aquestes fundacions realitzen la seua labor d’investigació biomèdica en col·laboració amb hospitals i centres de salut de la xarxa pública de salut i constitueixen entitats «fonamentals» per a realitzar assajos clínics en humans i promoure línies d’investigació bàsiques, traslacionales i clíniques, moltes de les quals sorgeixen de necessitats quotidianes dels professionals en centres sanitaris. A més, són necessàries per a patentar, llicenciar i comercialitzar avanços científics per a millorar la qualitat assistencial, destaquen.

En concret, la Comunitat Valenciana compta amb la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica (Fisabio), l’Institut d’Investigació Sanitària de la Fe (IIS La Fe), l’Institut d’investigació Biomèdica de l’Hospital Clínic (INCLIVA) i la Fundació de la Comunitat Valenciana per a la gestió de l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL), a les quals se’ls aplicarà el nou conveni col·lectiu una vegada s’aprova.

Últimes notícies

El professorat en vaga alça la tenda de la plaça de la Verge després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de protesta a la plaça de la Verge de València després de déu dies d’acció reivindicativa.

El professorat en vaga alça l’acampada de la plaça de la Verge de València després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’escola pública no universitària ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de deu dies a la plaça de la Verge de València, mantinguent, però, el compromís de continuar mobilitzat.

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.