Sanitat pacta amb sindicats un preacord que regula categories, condicions i retribucions del personal investigador

La Conselleria de Sanitat ha pactat amb els sindicats i els representants de les Fundacions d’Investigació Biomèdica el text del preacord del nou conveni col·lectiu, que regula les categories professionals i les condicions retributives del personal investigador de la Comunitat Valenciana, segons ha assenyalat el departament que dirigeix Marciano Gómez.

Sobre aquest tema, destaquen que aquest marc normatiu, que ha sigut aprovat en la Comissió Negociadora de les Fundacions Públiques i Instituts d’Investigació Sanitària de la Comunitat Valenciana, va a suposar «un avanç molt important» per a «dignificar» la figura del personal investigador i donar «un impuls» a la investigació biomèdica a la Comunitat Valenciana.

De fet, la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés, ha explicat que «aquest conveni constitueix un vertader estatut dels professionals de la investigació en establir un marc jurídic estable, únic i homogeni«. A més, «contempla una sèrie de mesures pioneres a nivell nacional per a dignificar la professió, eliminar inequitats existents fins ara en el sector i oferir estabilitat al personal investigador«.

D’una banda, la normativa contempla l’establiment de l’equivalència de les categories professionals dels investigadors pel que fa a les del personal estatutari del sistema valencià de salut, d’acord amb el que exigeix la Llei 14/2007. A més, una altra de les mesures que arreplega és la implementació de les condicions laborals i retributives segons les categories professionals.

«Es tracta d’una aposta perquè el personal investigador gaudi de les condicions més equitatives possibles pel que fa als estatutaris del sistema sanitari, ja que són professionals que interactuen directa o indirectament per a desenvolupar investigació biomèdica traslacional orientada a millorar la qualitat de vida dels pacients«, ha indicat Penadés.

D’aquesta manera, el personal investigador líder o sènior comptarà amb les mateixes condicions que un cap de servei o facultatiu grup A de el sistema sanitari, l’investigador consolidat s’equipararà a un cap de secció facultatiu A, l’investigador reconegut novell a un tècnic de salut pública grup A o el personal investigador predoctoral a un resident de 4º, i així amb les diferents categories professionals.

El text pactat en el preacord ha de rebre l’aprovació preceptiva de la Conselleria d’Hisenda per a procedir a la signatura del conveni col·lectiu. Posteriorment, la seua entrada en vigor es farà efectiva l’endemà de la seua publicació en el DOGV, i les retribucions econòmiques tindran efecte retroactiu des de l’1 de gener del 2024. Així mateix, estarà vigent fins al 31 de desembre del 2029, segons les mateixes fonts.

Sobre aquest tema, des de Sanitat assenyala que fins hui, el sector de la investigació s’ha caracteritzat per «la inestabilitat i inseguretat» en mancar d’un marc normatiu estable, la qual cosa ha provocat «l’existència d’inequitats entre el personal investigador i la necessitat per part de molts professionals de desenvolupar la seua labor en altres països en els quals se’ls ha donat un major reconeixement».

EVITAR LA FUGIDA DE CERVELLS

En aquest sentit, asseguren que les noves mesures implementades per la Conselleria de Sanitat, «en dignificar la professió, atrauran a la Comunitat Valenciana a personal i talent investigador, evitant així la fugida de cervells, ja que van a disposar d’un règim jurídic estable que els va a permetre una continuïtat en el seu desenvolupament professional, la qual cosa a la llarga serà un gran benefici per a l’atenció als pacients del sistema sanitari valencià».

El nou conveni inclou 94 articles i dues disposicions addicionals, que regulen de manera inclusiva la classificació de grups, categories i àrees professionals, així com les condicions de seguretat i salut en el treball. A més, normalitza la jornada laboral, els permisos, llicències, excedències i el sistema retributiu, implementant millores en cadascuna d’aquest àrees per a dignificar la professió i facilitar la conciliació de la vida laboral i personal.

D’altra banda, està previst establir un model de reconeixement de l’antiguitat, carrera i desenvolupament professional, que s’anirà implementant de forma progressiva.

FUNDACIONS D’INVESTIGACIÓ BIOMÈDICA

Aquestes fundacions realitzen la seua labor d’investigació biomèdica en col·laboració amb hospitals i centres de salut de la xarxa pública de salut i constitueixen entitats «fonamentals» per a realitzar assajos clínics en humans i promoure línies d’investigació bàsiques, traslacionales i clíniques, moltes de les quals sorgeixen de necessitats quotidianes dels professionals en centres sanitaris. A més, són necessàries per a patentar, llicenciar i comercialitzar avanços científics per a millorar la qualitat assistencial, destaquen.

En concret, la Comunitat Valenciana compta amb la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica (Fisabio), l’Institut d’Investigació Sanitària de la Fe (IIS La Fe), l’Institut d’investigació Biomèdica de l’Hospital Clínic (INCLIVA) i la Fundació de la Comunitat Valenciana per a la gestió de l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL), a les quals se’ls aplicarà el nou conveni col·lectiu una vegada s’aprova.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU