Com serà el ‘passaport Covid’ europeu que ajude a reactivar els viatges en estiu

 

La Comissió Europea presenta este dimecres la seua proposta per a crear un certificat digital que facilite els desplaçaments d’aquells viatgers que hagen sigut vacunats contra el coronavirus, però també d’aquells que compten amb anticossos o acrediten un resultat negatiu en un test abans de viatjar.

 

La iniciativa legislativa de Brussel·les respon a les demandes de països que com Grècia i Espanya compten amb un important sector turístic i reclamen mesures per a poder reactivar esta indústria de cara a l’estiu, si bé insistixen que no ha d’entendre’s com un «passaport» sinó com un document amb informació mèdica.

 

La idea que la vacunació contra el coronavirus porte associat el dret a la lliure circulació desperta fortes reserves en altres països com França o Bèlgica, que ja han avisat que no veuen amb bons ulls vincular drets fonamentals a la inoculació d’una vacuna.

 

«Falta informació sobre la protecció que oferix la vacuna»

El debat dels últims mesos sobre la necessitat d’un certificat que ajude a reactivar els viatges ha xocat també amb les reserves d’organismes com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) o del Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC), que advertixen que falta informació sobre la protecció que oferix la vacuna.

 

També planteja dubtes legals que una cartilla de vacunació incórrega en la discriminació entre europeus per la inoculació d’una vacuna l’administració de la que no és obligatòria, ni la UE ha conseguit vacunar a una part rellevant de la seua població per a garantir una protecció eficaç del grup.

 

Per això, l’Executiu comunitari insistix que la seua proposta d’una ‘Passada Digital Verd’ se centra en dissenyar un únic document que reunisca informació útil sobre la situació mèdica de la persona, de manera que cada Estat membre puga fàcilment adaptar la seua situació a les mesures de control de la pandèmia.

 

La Comissió manté que és prematur plantejar si hauria d’obrir fronteres o atorgar major flexibilitat al seu titular enfront de mesures com la quarantena, pel que dirigix la seua proposta a la part tècnica del projecte, amb l’objectiu d’intentar que de cara a l’estiu existisca un certificat reconegut per tots els Estats membre en el seu format físic i digital.

 

Per a això, el certificat haurà d’incloure una sèrie limitada d’informació clau del pacient per a saber la seua situació respecte a la pandèmia, però evitarà altres dades considerades sensibles i que complicarien la creació del projecte per les estrictes normes d’intercanvi i protecció de dades a la UE.

 

D’esta manera, el titular podrà demostrar en els seus desplaçaments si ha sigut vacunat (i amb quina marca), si té anticossos perquè ha superat la malaltia (i quan va ser contagiat) o si compta amb una prova diagnòstica recent que demostre que no és portador del virus.

Últimes notícies

Alicante celebrarà el 8 d’octubre el debat sobre l’estat de la ciutat de 2026

L’alcalde Luis Barcala ha fixat per al 8 d’octubre, a les 9.30 hores, el ple extraordinari del debat sobre l’estat de la ciutat corresponent a 2026. Serà l’últim debat per a l’actual composició del ple abans de les municipals de 2027.

Maffeo destaca la intensitat d’Aguirre i confia a alçar el vol amb el Valencia CF

Pablo Maffeo ha elogiat la intensitat i la proximitat de Javier Aguirre, nou tècnic del Valencia CF, i s’ha mostrat convençut que l’equip revertirà la seua complicada situació en LaLiga EA Sports.

Els incendis forestals arrasen ja més de 300.000 hectàrees a Espanya en nou mesos

Els incendis forestals han cremat 300.998 hectàrees a Espanya en nou mesos, tres vegades la mitjana de vint anys, i el Govern ha demanat a la UE activar el Fons de Solidaritat per uns danys que superen els 3.500 milions d’euros.

Elx collirà fins a 10 tones menys de dàtil que en 2025 per la falta de pluges

Els productors d’Elx preveuen una collita de 50 a 60 tones de dàtil, unes 10 menys que en 2025, per la sequera, la calor i els fongs, tot i que esperen una millor qualitat del fruit.

Detenen a una dona a Alacant per fingir un robatori violent i una agressió sexual

Una dona de 29 anys ha sigut detinguda a Alacant per denunciar falsament un robatori amb violència i una agressió sexual, amb la finalitat de reclamar al banc una estafa de 555 euros.

Sense obligació d’anar als jutjats a la Comunitat Valenciana durant l’alerta roja per pluges

La Sala de Govern del TSJCV ha acordat que, mentres estiga activa l’alerta roja per pluges, no existix obligació de desplaçar-se als jutjats de les zones afectades, ni per a personal judicial ni per a professionals o ciutadania.

El Consell carrega contra Morant per acudir a Fiscalia amb un dosier anònim

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, acusa Diana Morant d’anunciar una denúncia a Fiscalia amb un dosier anònim sobre Juanfran Pérez Llorca i li reclama que explique presumptes irregularitats en el seu entorn polític i en el Centre Nacional de Investigaciones Oncológicas.

Consum tancarà a les 17.00 hores en les zones amb alerta roja per pluges

Els supermercats Consum de les zones amb alerta roja per fortes pluges a Castelló i València tancaran a les 17.00 hores i suspendran temporalment la botiga virtual. La mesura afectarà 219 establiments i 3 plataformes logístiques, amb 7.300 treballadors implicats.