Alerten de l’increment de delictes d’odi juvenils en la Comunitat

Moviment contra la Intolerància, entitat nacional que treballa per a conscienciar sobre els delictes d’odi ha alertat al Síndic de Greuges del preocupant increment de delictes de violència juvenil, perpetrats per grups en la Comunitat Valenciana. És una de les conclusions més significatives de l’Informe Raxen de 2021, que situa a l’Autonomia en quart lloc respecte a aquesta mena de delictes, després de Catalunya, molt allunyada de la resta en primer lloc, Andalusia i Madrid.

Segons aquest informe elaborat per Moviment contra la Intolerància, la Comunitat té la seua pròpia idiosincràsia en el territori espanyol, ja que es caracteritza per la diversitat dels delictes que es registren, entre els quals destaquen delictes a les aules, antigitanisme, antisemitisme, violència neonazi, transfòbia, racisme, xenofòbia, lgtifòbia o disfòbia, entre altres.

Però concretament, els delictes que tenen als joves com a protagonistes alerten que són perpetrats per «gent molt jove» de 14 a 17 anys «i el pronòstic en l’horitzó no és bo», explica el president de l’entitat, Esteban Ibarra. «La violència neonazi, ultra i les bandes és el que més preocupa quantitativament i qualitativament».

Ibarra demana que «que no es banalitzen» fets com les dos presumptes violacions en grup a adolescents a Burjassot i Vila-real. «Que s’indaguen, que es vegen responsabilitats però que s’analitzen per què aquest tipus de coses es produeixen, per què no paren d’assaltar-nos violacions en ramats en tot el país». Alerta també contra els missatges d’impunitat.

L’Informe Raxen presa com a fonts les notícies de mitjans de comunicació i casos assistits per l’Oficina de Solidaritat de Moviment Contra la Intolerància així com altres registres. No es pot prendre com una mostra estadística però sí com una anàlisi de tendències i seguiment de casos. En 2021 recull 93 fets, que dibuixen un mapa de l’odi basat en la intolerància. A la província d’Alacant reflecteix 34 fets, 53 a València i 6 a Castelló.

La radiografia de la intolerància és difusa perquè expliquen que només es denuncia el 20% dels fets que ocorren i hi ha delictes que a penes arriben a les comissaries com els d’aporofòbia o contra persones sense documentació legal de residència. En concret es denuncia el 10-15% dels delictes per racisme i un 40% en els de Lgtifòbia. L’any 2021 es va saldar amb 850 fets registrats a nivell nacional.

Des de l’entitat demanen al Ministeri de l’Interior major formació dels agents en matèria de delictes d’odi, i també la protecció i seguiment d’aquestes víctimes, com es planteja des del Consell d’Europa. També l’actualització jurídica que mitigue incongruències detectades en el marc de protecció de drets humans i víctimes d’aquests delictes i que reforce la jurisprudència en aquesta matèria.

Ibarra explica que «la pandèmia ha influït per a malament perquè ha generat un subsol on hi ha hagut molts cercles d’afinitat com en el món ultra del futbol i quan s’ix al carrer hi ha una eclosió d’actituds agressives». «Les xarxes socials són el principal productor del discurs d’odi. És molt inquietant el que aquesta passant».

En el cas de la violència juvenil, assenyala que per exemple no arriben les campanyes de violència de gènere, en les quals l’Administració Pública inverteix. «És clau arribar a aqueix món amb intervenció social molt especialitzada, a través de treballadors socials o teixits associatius». I advoca per oferir a xiquets i adolescents alternatives d’oci i «dissenyar estratègies de desconstrucció dels grups violents».

Últimes notícies

Exhibició històrica del València Basket: doble rècord de valoració en la final de la Lliga Endesa

El València Basket ha signat dos rècords de valoració en només 48 hores en la final de la Lliga Endesa davant el Barcelona, amb un tope de 131 crèdits en el segon partit i una victòria contundent per 102-75.

Pradilla alça la veu abans del tercer partit a Barcelona: “Serà una altra guerra”

Jaime Pradilla destaca la solidesa defensiva del Valencia Basket en el triomf davant el Barça i adverteix que el tercer partit de la final ACB a Barcelona serà “una altra guerra”. L’interior també agraïx el suport de l’afició taronja a la Fonteta.

Pedro Martínez rebaixa l’eufòria després de l’exhibició de València Basket davant el Barça

L’entrenador del València Basket subratlla que el 112-75 és anecdòtic, recorda que la sèrie està 1-1 i que el Barça ha complit l’objectiu de guanyar a la Fonteta.

Valencia Basket arrasa el Barça i iguala la final abans d’anar al Palau

Valencia Basket ha passat per damunt del Barça en el segon partit de la final de la Lliga Endesa al Roig Arena (102-75) i ha igualat l’eliminatòria (1-1) abans que la sèrie viatge a Barcelona.

La marxa de l’Orgull ompli València i crida a actuar per a defensar els drets LGTBIAQ+

Milers de persones participen este dissabte en la marxa de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 a València per a defensar els drets aconseguits i reclamar seguir ocupant l’espai públic davant dels discursos d’odi i els retalls en servicis bàsics.

Diana Morant acusa el jutge Peinado de pagar favors a Ayuso per la seua vinculació amb el PP

La ministra Diana Morant ha assegurat a València que el jutge Peinado està pagant favors a Isabel Díaz Ayuso per la vinculació laboral de la seua dona i la seua filla amb ajuntaments del PP, i ha qualificat de polítiques les mesures cautelars contra Begoña Gómez.

La foguera infantil d Ángeles-Felipe Bergé triomfa a Alacant amb el primer premi Especial

El monument infantil d Ángeles-Felipe Bergé, amb el lema Mediterránea i obra d Ausiàs Estrugo, ha aconseguit el primer premi de la categoria Especial infantil de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant, per davant de Mercado Central i Foguerer Carolinas.

Una mascletà de Pirotècnia Turís aplega als 125 decibels en la plaça dels Luceros

La mascletà de Pirotècnia Turís ha assolit un pic de 125 decibels i més de cinc minuts i mig de duració en el segon dispar del concurs oficial de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros dAlacant.