Alerten de l’increment de delictes d’odi juvenils en la Comunitat

Moviment contra la Intolerància, entitat nacional que treballa per a conscienciar sobre els delictes d’odi ha alertat al Síndic de Greuges del preocupant increment de delictes de violència juvenil, perpetrats per grups en la Comunitat Valenciana. És una de les conclusions més significatives de l’Informe Raxen de 2021, que situa a l’Autonomia en quart lloc respecte a aquesta mena de delictes, després de Catalunya, molt allunyada de la resta en primer lloc, Andalusia i Madrid.

Segons aquest informe elaborat per Moviment contra la Intolerància, la Comunitat té la seua pròpia idiosincràsia en el territori espanyol, ja que es caracteritza per la diversitat dels delictes que es registren, entre els quals destaquen delictes a les aules, antigitanisme, antisemitisme, violència neonazi, transfòbia, racisme, xenofòbia, lgtifòbia o disfòbia, entre altres.

Però concretament, els delictes que tenen als joves com a protagonistes alerten que són perpetrats per «gent molt jove» de 14 a 17 anys «i el pronòstic en l’horitzó no és bo», explica el president de l’entitat, Esteban Ibarra. «La violència neonazi, ultra i les bandes és el que més preocupa quantitativament i qualitativament».

Ibarra demana que «que no es banalitzen» fets com les dos presumptes violacions en grup a adolescents a Burjassot i Vila-real. «Que s’indaguen, que es vegen responsabilitats però que s’analitzen per què aquest tipus de coses es produeixen, per què no paren d’assaltar-nos violacions en ramats en tot el país». Alerta també contra els missatges d’impunitat.

L’Informe Raxen presa com a fonts les notícies de mitjans de comunicació i casos assistits per l’Oficina de Solidaritat de Moviment Contra la Intolerància així com altres registres. No es pot prendre com una mostra estadística però sí com una anàlisi de tendències i seguiment de casos. En 2021 recull 93 fets, que dibuixen un mapa de l’odi basat en la intolerància. A la província d’Alacant reflecteix 34 fets, 53 a València i 6 a Castelló.

La radiografia de la intolerància és difusa perquè expliquen que només es denuncia el 20% dels fets que ocorren i hi ha delictes que a penes arriben a les comissaries com els d’aporofòbia o contra persones sense documentació legal de residència. En concret es denuncia el 10-15% dels delictes per racisme i un 40% en els de Lgtifòbia. L’any 2021 es va saldar amb 850 fets registrats a nivell nacional.

Des de l’entitat demanen al Ministeri de l’Interior major formació dels agents en matèria de delictes d’odi, i també la protecció i seguiment d’aquestes víctimes, com es planteja des del Consell d’Europa. També l’actualització jurídica que mitigue incongruències detectades en el marc de protecció de drets humans i víctimes d’aquests delictes i que reforce la jurisprudència en aquesta matèria.

Ibarra explica que «la pandèmia ha influït per a malament perquè ha generat un subsol on hi ha hagut molts cercles d’afinitat com en el món ultra del futbol i quan s’ix al carrer hi ha una eclosió d’actituds agressives». «Les xarxes socials són el principal productor del discurs d’odi. És molt inquietant el que aquesta passant».

En el cas de la violència juvenil, assenyala que per exemple no arriben les campanyes de violència de gènere, en les quals l’Administració Pública inverteix. «És clau arribar a aqueix món amb intervenció social molt especialitzada, a través de treballadors socials o teixits associatius». I advoca per oferir a xiquets i adolescents alternatives d’oci i «dissenyar estratègies de desconstrucció dels grups violents».

Últimes notícies

Dinou persones ateses per fum en l’incendi de la Vall d’Uixó i reforç sanitari a la zona

Dinou persones han sigut ateses per inhalació de fum en l’incendi de la Vall d’Uixó, set continuen en observació i dos romanen ingressades. Sanitat i altres conselleries han reforçat recursos sanitaris, socials i per a animals davant els desallotjaments.

El Govern descarta causes naturals en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Govern ha avançat que l’incendi forestal declarat a la Vall d’Uixó, amb 4.300 hectàrees arrasades i més de 16.000 evacuats, no sembla tindre un origen natural, tot i que la investigació continua oberta.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 4.300 hectàrees i manté 16.000 veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha calcinat unes 4.300 hectàrees en un front de 40 quilòmetres i continua fora de control, amb 16.000 persones desallotjades i confinaments en diversos municipis del sud de Castelló.

Les 16.000 persones evacuades busquen allotjament mentre el foc continua actiu a la Vall d’Uixó

La majoria de les 16.000 persones evacuades per l'incendi de la Vall d'Uixó s'han traslladat a cases de familiars o amics, mentre unes 500 han passat la nit en pavellons i instal·lacions municipals de localitats veïnes.

Els incendis forestals cremen més de 152.000 hectàrees a Espanya, sis vegades més que en 2025

Els incendis forestals han cremat 152.678 hectàrees a Espanya fins al 26 de juliol, sis vegades més que en el mateix període de 2025, i han disparat els grans focs i els anomenats incendis de sexta generació.

Alquiler més barat i més vivenda assequible: així serà el nou decret

El Govern central ultima un decret llei que preveu pròrrogues obligatòries de dos anys als contractes, regula l’alquiler de temporada i d’habitacions i establix incentius fiscals als propietaris que abaixen la renda. El text també puja l’IVA dels pisos turístics al 21 % i inclou canvis en la llei del sòl, encara en debat polític.

Les autonomies es mouen davant la pressió turística i el repunt dels pisos turístics

L’augment del turisme i dels pisos turístics ha intensificat el debat a Espanya, amb protestes més fortes a Balears, Canàries o Barcelona, mentre en la Comunitat Valenciana i altres territoris la contestació és mínima i se centra en l’habitatge.

Vint mitjans aeris es reforcen en l’incendi de la Vall d’Uixó i els terrestres es concentren en Betxí

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control, amb més de 16.000 persones desallotjades i els treballs centrats ara en Betxí. Este diumenge s’incorporen vint mitjans aeris i es manté un ampli dispositiu terrestre, inclosa la UME.