15.7 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Alerten de l’increment de delictes d’odi juvenils en la Comunitat

Moviment contra la Intolerància, entitat nacional que treballa per a conscienciar sobre els delictes d’odi ha alertat al Síndic de Greuges del preocupant increment de delictes de violència juvenil, perpetrats per grups en la Comunitat Valenciana. És una de les conclusions més significatives de l’Informe Raxen de 2021, que situa a l’Autonomia en quart lloc respecte a aquesta mena de delictes, després de Catalunya, molt allunyada de la resta en primer lloc, Andalusia i Madrid.

Segons aquest informe elaborat per Moviment contra la Intolerància, la Comunitat té la seua pròpia idiosincràsia en el territori espanyol, ja que es caracteritza per la diversitat dels delictes que es registren, entre els quals destaquen delictes a les aules, antigitanisme, antisemitisme, violència neonazi, transfòbia, racisme, xenofòbia, lgtifòbia o disfòbia, entre altres.

Però concretament, els delictes que tenen als joves com a protagonistes alerten que són perpetrats per «gent molt jove» de 14 a 17 anys «i el pronòstic en l’horitzó no és bo», explica el president de l’entitat, Esteban Ibarra. «La violència neonazi, ultra i les bandes és el que més preocupa quantitativament i qualitativament».

Ibarra demana que «que no es banalitzen» fets com les dos presumptes violacions en grup a adolescents a Burjassot i Vila-real. «Que s’indaguen, que es vegen responsabilitats però que s’analitzen per què aquest tipus de coses es produeixen, per què no paren d’assaltar-nos violacions en ramats en tot el país». Alerta també contra els missatges d’impunitat.

L’Informe Raxen presa com a fonts les notícies de mitjans de comunicació i casos assistits per l’Oficina de Solidaritat de Moviment Contra la Intolerància així com altres registres. No es pot prendre com una mostra estadística però sí com una anàlisi de tendències i seguiment de casos. En 2021 recull 93 fets, que dibuixen un mapa de l’odi basat en la intolerància. A la província d’Alacant reflecteix 34 fets, 53 a València i 6 a Castelló.

La radiografia de la intolerància és difusa perquè expliquen que només es denuncia el 20% dels fets que ocorren i hi ha delictes que a penes arriben a les comissaries com els d’aporofòbia o contra persones sense documentació legal de residència. En concret es denuncia el 10-15% dels delictes per racisme i un 40% en els de Lgtifòbia. L’any 2021 es va saldar amb 850 fets registrats a nivell nacional.

Des de l’entitat demanen al Ministeri de l’Interior major formació dels agents en matèria de delictes d’odi, i també la protecció i seguiment d’aquestes víctimes, com es planteja des del Consell d’Europa. També l’actualització jurídica que mitigue incongruències detectades en el marc de protecció de drets humans i víctimes d’aquests delictes i que reforce la jurisprudència en aquesta matèria.

Ibarra explica que «la pandèmia ha influït per a malament perquè ha generat un subsol on hi ha hagut molts cercles d’afinitat com en el món ultra del futbol i quan s’ix al carrer hi ha una eclosió d’actituds agressives». «Les xarxes socials són el principal productor del discurs d’odi. És molt inquietant el que aquesta passant».

En el cas de la violència juvenil, assenyala que per exemple no arriben les campanyes de violència de gènere, en les quals l’Administració Pública inverteix. «És clau arribar a aqueix món amb intervenció social molt especialitzada, a través de treballadors socials o teixits associatius». I advoca per oferir a xiquets i adolescents alternatives d’oci i «dissenyar estratègies de desconstrucció dels grups violents».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Domingo amb cels buidats i pujada general de les temperatures

El diumenge arriba amb estabilitat per altes pressions, sense pluges i amb un ascens general de les temperatures. Hi haurà calitja a Canàries i boires matinals en diverses zones.

Un home ha resultat ferit en caure al fossat d’una tomba mentres reparava una làpida a Torrevieja

Un home ha caigut uns tres metres al fossat d'una tomba quan reparava una làpida en el cementeri de Torrevieja. Va ser rescatat amb escala i matalàs de buit i traslladat a l'hospital

Castro advertix: no és el millor moment per a mesurar-se al Barça

El tècnic del Llevant va alertar que el Barça arriba més concentrat després d'una derrota. Va detallar un pla per a minimitzar pèrdues, defendre junts i atacar els espais.

Corberán veu a la plantilla en un moment de forma i ambició molt positius

El tècnic del València va afirmar que l'equip arriba amb bona forma i ambició abans de visitar al Vila-real. Va insistir en la necessitat de sumar malgrat la rivalitat regional.

Pedri, al rescat d’un Barcelona tocat davant un Llevant que somia amb fer història

Pedri està recuperat i el Barcelona busca redreçar el rumb davant un Llevant penúltim que mai ha puntuat al Camp Nou. El dol, el diumenge a les 16.15 hores.

Dos morts en un xoc entre dos cotxes i una motocicleta a Los Montesinos

Dos persones han mort este dissabte en la CV-945, a l'altura del quilòmetre 5,8 de Los Montesinos, després d'un abast entre dos turismes i una motocicleta. Un home de 63 anys ha resultat ferit per policontusiones i ha sigut traslladat a l'Hospital Vega Baixa.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Tres hòmens han sigut detinguts i han ingressat a la presó per enviar càpsules seques de cascall a diverses províncies i als Estats Units. La Guàrdia Civil ha intervingut 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete després d'interceptar paquets en l'aeroport d'Alacant-Elx.

Dos anys de l’incendi de Campanar: la reconstrucció de l’edifici avança cap a la seua recta final

En el segon aniversari, el bloc de Campanar seguix en rehabilitació integral després del desenrunament i amb millores previstes en seguretat i eficiència. La comunitat commemora a les víctimes i confia a tornar a la fi d'any.