15 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

El falcó d’Eleonora ix del Catàleg d’Espècies de Fauna Amenaçades de la Comunitat Valenciana

La Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica traurà el falcó d’Eleonora (‘Falco eleonorae’) del Catàleg d’Espècies de Fauna Amenaçades de la Comunitat Valenciana, on figura com a Vulnerable, i passarà al Llistat d’Espècies Silvestre en Règim de Protecció Especial (LESRPE).

Aquesta mesura es pren en atenció a la tendència poblacional mostrada per aquest ocell, que ha experimentat un increment dels seus efectius des de principis dels anys 90, havent-hi pràcticament duplicat el nombre de parelles reproductores cap al final del període de seguiment. En l’actualitat existeixen al voltant de 62 parelles d’aquest tipus en la Reserva Natural les Illes Columbrets, segons el cens de 2019.

La Conselleria de Transició Ecològica realitza periòdicament treballs de seguiment d’aquesta espècie. En concret, es duen a terme censos entre els mesos d’agost i setembre en recorreguts perimetrals dels illots des d’una embarcació localitzant nius i comptant exemplars en vol, i inspeccions des de terra a punts accessibles, permetent en aquest últim cas obtindre informació sobre grandària de posada i èxit reproductor. A més, es realitzen anellaments de pollastres.

El falcó d’Eleonora és un ocell rapaç migratori emblemàtic que cria a les illes i costes rocoses de la mar Mediterrània, com en la Reserva Natural de les Illes Columbrets, l’únic punt de la Comunitat Valenciana on nia. Des d’allí, inicia un dels viatges migratoris més sorprenents del món dels ocells, que els porta a illes de l’Índic com Madagascar.

Rep el seu nom de la jutgessa italiana Eleonora de Arborea (1350-1404), que va lluitar per la independència de Sardenya i va elaborar les primeres lleis a Europa que protegien els ocells rapaços.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.