El 80% dels ingressos no financers de la Comunitat van destinats a sanitat, educació i serveis

La Conselleria d'Hisenda i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) han publicat el segon número de 'Papers de Finançament', un document d'anàlisi que arreplega que la Generalitat Valenciana destina el 79,8% dels seus ingressos no financers a sanitat, educació i serveis socials «en detriment d'altres àrees», perquè el sistema de finançament autonòmic «no proporciona recursos suficients per a prestar els serveis públics fonamentals». L'anàlisi conclou que esta situació d'insuficiència «es veu accentuada a la Comunitat Valenciana», que destina a estes àrees sis punts per damunt de la mitjana de les autonomies, «en detriment d'altres com l'impuls de l'economia, les infraestructures o la cultura», segons ha informat la Generalitat en un comunicat. Per açò, l'informe veu necessari que la futura reforma del sistema de finançament proporcione un nou acord sobre «quin volum de recursos es considera suficient per a garantir la prestació de serveis de l'Estat del Benestar», a més de per a cobrir les necessitats de despesa de les comunitats autònomes en serveis públics fonamentals.

  

  

 

 

En eixe sentit, la recerca assenyala que, durant els anys de la crisi, les comunitats autònomes «van haver de reduir la seua despesa real per càpita en sanitat, educació i serveis socials un 15%». No obstant açò, en el mateix període, les administracions centrals, Govern i Seguretat Social, van incrementar la seua despesa real per habitant en serveis públics fonamentals.Respecte a la despesa per càpita en comparació a altres autonomies, la Comunitat, «malgrat ser la tercera que major esforç realitza», es troba per baix de la mitjana entre 2009 i 2015. En concret, gasta un 4% menys que les comunitats de règim comú i un 27% menys que les forals.

 

Segons les xifres de la Conselleria, «açò es traduïx en 140 euros menys que la mitjana de les autonomies i més de 800 euros per sota de les comunitats forals». La secretària autonòmica de Model Econòmic i Finançament, María José Mira, ha destacat que esta és «una mostra més que el sistema de finançament és insuficient». «La bretxa entre els ingressos que rebem per a donar cobertura a l'Estat del Benestar i la despesa real per a satisfer les necessitats dels valencians i valencianes en matèria de sanitat, educació i dependència és cada vegada major», ha recalcat. També ha assenyalat que el nou sistema de finançament autonòmic «ha d'assegurar la suficiència perquè tots els espanyols siguen tractats per igual», però, al mateix temps, «garantir d'alguna manera algun Fons de Reserva de la despesa social que permeta actuar davant fluctuacions de l'economia que són lògiques».

Des de la Conselleria d'Hisenda subratllen que «la insuficiència global de les comunitats s'ha traduït en la necessitat d'estes de dedicar un major percentatge dels seus recursos als serveis públics fonamentals, en detriment de la resta de funcions». La recerca del IVIE assenyala com a exemple que, en 2015, les comunitats van haver de dedicar el 73,9% dels seus ingressos no financers a estes funcions, mentre que abans de la crisi l'esforç en estos serveis era del 68%.

Últimes notícies

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.

Affengruber explica com fitxar per l’Elx l’ha obert la porta al Mundial

El central austríac de l’Elx David Affengruber assegura des de Califòrnia que la seua arribada al club fa dos anys ha sigut clau per disputar el Mundial amb Àustria.

Morant acusa Mazón de preocupar-se només per la imatge durant la DANA del 29-O

Diana Morant denuncia que al Govern de Carlos Mazón el 29 d octubre de 2024 només li preocupava la imatge. El PSPV-PSOE exigeix que Juanfran Pérez Llorca li retire l acta de diputat i cese els consellers que van gestionar la DANA.