10.2 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

El 80% dels ingressos no financers de la Comunitat van destinats a sanitat, educació i serveis

La Conselleria d'Hisenda i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) han publicat el segon número de 'Papers de Finançament', un document d'anàlisi que arreplega que la Generalitat Valenciana destina el 79,8% dels seus ingressos no financers a sanitat, educació i serveis socials «en detriment d'altres àrees», perquè el sistema de finançament autonòmic «no proporciona recursos suficients per a prestar els serveis públics fonamentals». L'anàlisi conclou que esta situació d'insuficiència «es veu accentuada a la Comunitat Valenciana», que destina a estes àrees sis punts per damunt de la mitjana de les autonomies, «en detriment d'altres com l'impuls de l'economia, les infraestructures o la cultura», segons ha informat la Generalitat en un comunicat. Per açò, l'informe veu necessari que la futura reforma del sistema de finançament proporcione un nou acord sobre «quin volum de recursos es considera suficient per a garantir la prestació de serveis de l'Estat del Benestar», a més de per a cobrir les necessitats de despesa de les comunitats autònomes en serveis públics fonamentals.

  

  

 

 

En eixe sentit, la recerca assenyala que, durant els anys de la crisi, les comunitats autònomes «van haver de reduir la seua despesa real per càpita en sanitat, educació i serveis socials un 15%». No obstant açò, en el mateix període, les administracions centrals, Govern i Seguretat Social, van incrementar la seua despesa real per habitant en serveis públics fonamentals.Respecte a la despesa per càpita en comparació a altres autonomies, la Comunitat, «malgrat ser la tercera que major esforç realitza», es troba per baix de la mitjana entre 2009 i 2015. En concret, gasta un 4% menys que les comunitats de règim comú i un 27% menys que les forals.

 

Segons les xifres de la Conselleria, «açò es traduïx en 140 euros menys que la mitjana de les autonomies i més de 800 euros per sota de les comunitats forals». La secretària autonòmica de Model Econòmic i Finançament, María José Mira, ha destacat que esta és «una mostra més que el sistema de finançament és insuficient». «La bretxa entre els ingressos que rebem per a donar cobertura a l'Estat del Benestar i la despesa real per a satisfer les necessitats dels valencians i valencianes en matèria de sanitat, educació i dependència és cada vegada major», ha recalcat. També ha assenyalat que el nou sistema de finançament autonòmic «ha d'assegurar la suficiència perquè tots els espanyols siguen tractats per igual», però, al mateix temps, «garantir d'alguna manera algun Fons de Reserva de la despesa social que permeta actuar davant fluctuacions de l'economia que són lògiques».

Des de la Conselleria d'Hisenda subratllen que «la insuficiència global de les comunitats s'ha traduït en la necessitat d'estes de dedicar un major percentatge dels seus recursos als serveis públics fonamentals, en detriment de la resta de funcions». La recerca del IVIE assenyala com a exemple que, en 2015, les comunitats van haver de dedicar el 73,9% dels seus ingressos no financers a estes funcions, mentre que abans de la crisi l'esforç en estos serveis era del 68%.

Últimes notícies

El Vila-real incorpora a Alfon González i negocia el fitxatge d’Alex Freeman

El club ha tancat l'arribada en cessió de Alfon González per a reforçar la banda esquerra i manté converses pel lateral Alex Freeman. La defensa es reordena davant la baixa de llarga duració de Juan Foyth.

Pradas replica a Bernabé i defén que el 29-O va estar al peu del canó

Salomé Pradas ha respost a Pilar Bernabé després de la seua compareixença al Senat per la DANA. La exconsellera ha defés que el 29-O va estar al peu del canó.

La Diputació de València avança a gener la neteja de platges i incorpora noves rastrilladoras

La Diputació de València ha avançat a gener una campanya que solia començar al març i ha sumat dos rastrilladoras per a treballar en la riba. La mesura respon als temporals i busca mantindre les platges netes i segures tot l'any, amb prioritat en el sud i un calendari fins a octubre.

Pérez Llorca oferix al PSPV tornar a la Mesa de Les Corts i desbloquejar els òrgans estatutaris

Pérez Llorca ha tendit la mà al PSPV perquè torne a la Mesa de Les Corts i al Consell de Radiotelevisió Valenciana i per a renovar els òrgans estatutaris. Després de reunir-se amb els síndics, ha defés recuperar la 'normalitat institucional' i s'ha mostrat disposat a formalitzar una reunió amb Diana Morant.

Veïns de València rebran pautes per a prohibir allotjaments turístics en les seues finques

La federació veïnal llança una campanya per a explicar els canvis en la Llei de Propietat Horitzontal que permeten vetar pisos turístics en els edificis. La iniciativa inclou sessions informatives en barris.

Miramar puja a 22,1° i firma la màxima de la península en una jornada d’ascensos

Pujada generalitzada de les màximes enfront del dilluns en la Comunitat Valenciana. Miramar lidera amb 22,1°; les capitals superen els 20é i Fredes queda en 8,2°.

La fiscalia manté 21 anys per a tres acusats per la presumpta violació per torns a una menor a Novelda

L'acusació pública ha ratificat la seua petició de 21 anys per a cada un dels tres jutjats per la presumpta violació per torns a una menor en Nit de cap d'any de 2018. El juí en l'Audiència d'Alacant ha quedat vist per a sentència.

Una manifestació recorrerà el dissabte Benetússer, Sedaví i Alfafar amb el lema ‘Mazón a presó’

Més de 200 entitats i associacions de víctimes van convocar per al dissabte una marxa amb el lema 'Mazón a presó'. Exigixen que Mazón entregue l'acta i declare davant la jutgessa de la dana.