Mastodon
29.6 C
València
Dilluns, 15 setembre, 2025

Revés a Mercadona per jugar-li-la a una mare treballadora

Inspecció de Treball ha obert este mes un expedient a Mercadona per l’engany que suposa la política d’actes, usades com a sancions, per als seus treballadors, destapant-se el fals idil·li de treballar en la companyia, la Justícia ha donat un nou revés a l’empresa relacionat amb el tracte als seus empleats.

La damnificada és una mare treballadora

Esta vegada la damnificada és una mare treballadora del grup de supermercats de Juan Roig a la qual, segons entén la Sala social del Tribunal Superior de Xustiza de Galícia (TSXG), Mercadona la hi ha intentat jugar en el que a conciliació familiar es refereix.

La mare sols demanava un trasllat de municipi per tindre fills al seu carreg

L’empleada tan sols demanava un canvi de sede geogràfica des de una de les seues tendes en Lugo fins a la tenda en Villalba, l’objectiu de l’empleada era poder conciliar la seua vida familiar, al ser mare de dos fills menors de 12 anys.

L’alt tribunal gallec, segons el mitjà regional Atlàntic, va informar de l’ocorregut fa una setmana a pesar que la sentència data del passat 25 de maig.

En esta sentència, en paraules del mitjà digital, “els magistrats admeten el dret d’una empleada d’un supermercat de la cadena Mercadona, situat al carrer Rafael Dieste de Lugo, a adaptar geogràficament el seu contracte i, per tant, al trasllat a les instal·lacions que la companyia té en Vilalba, el seu lloc de residència, perquè puga conciliar la seua vida familiar”.

També consta que la dona, abans d’haver d’acudir a la sol·licitud de trasllat, va sol·licitar una reducció de jornada per a poder atendre els seus fills.

La cadena alimentaria li va negar la petició

La gran cadena alimentaria, Mercadona va rebutjar la seua petició de canvi al·legant que no hi havia places disponibles a la seua botiga de Vilalba, i que “l’empresa no pot perjudicar la conciliació d’altres treballadors per a donar satisfacció a un interés individual“, en cas que decidisquen canviar de domicili una vegada contractades. És “política d’empresa”.

TSXG ha destapat que no era cert

El TSXG han destapat que això no era cert. Darrere d’esta explicació de la companyia, en la fallada del tribunal, figura que “amb posterioritat a les peticions d’esta treballadora, l’empresa va convertir en fixos a dos empleats del centre del municipi al qual la dona demanava ser traslladada”. És a dir, no és cert que no hi hagués vacants per a ajudar-la a conciliar treball i vida familiar. Una mala jugada dins d’una altra.

També consta que la dona, abans d’haver d’acudir a la sol·licitud de trasllat, va sol·licitar una reducció de jornada per a poder atendre els seus fills.

Mercadona va rebutjar la seua petició de canvi al·legant que no hi havia places disponibles a la seua botiga de Vilalba, i que “l’empresa no pot perjudicar la conciliació d’altres treballadors per a donar satisfacció a un interés individual“, en cas que decidesquen canviar de domicili una vegada contractades. És “política d’empresa”.

Una raó més que justa si no fos perquè en el TSXG han destapat que això no era cert. Darrere d’esta explicació de la companyia, en la fallada del tribunal, figura que “amb posterioritat a les peticions d’esta treballadora, l’empresa va convertir en fixos a dos empleats del centre del municipi al qual la dona demanava ser traslladada”. És a dir, no és cert que no hi hagués vacants per a ajudar-la a conciliar treball i vida familiar. Una mala jugada dins d’una altra.

Els drets de conciliació són fonamentals

Per això, els magistrats recorden a Mercadona que els drets de conciliació són “fonamentals donada la seua vinculació amb la prohibició de discriminació sexista i amb el dret a la intimitat familiar”.

I, davant la falta d’arguments de la companyia, incapaç de “concretar com afectaria la seua organització accedir a la pretensió sol·licitada per l’empleada“, conclouen que “la negativa empresarial a estimar la seua petició és injustificada, inoperativa i, per tant, vulnera el seu dret a la conciliació”. Comptat i debatut, que és inexplicable i no té cap sentit que no s’haja deixat a la mare dels dos menors treballar més prop de casa.

La fallada destaca que l’article 34.8 de l’Estatut del Treballador “empara un canvi de centre” per raons de “conciliació familiar“, abans de desmuntar per complet l’explicació de Mercadona, que apuntava que “es feia impossible, fins i tot volent, adaptar geogràficament el seu contracte”. Hi ha una dada clau: el tribunal considera que la transformació de contractes temporals en indefinits, és senyal que existeixen llocs vacants.

No va colar la martingala de les actes ni tampoc esta última i Mercadona s’emporta una nova garrotada, encara que econòmicament a penes el notarà, perquè haurà d’indemnitzar amb 6.000 euros a la seua empleada, però estableix un precedent.

Contra la fallada, no obstant això, cal presentar recurs davant el Tribunal Suprem, encara que s’antulla complicat que Mercadona puga guanyar esta batalla, atenent al clar que han deixat els magistrats l’assumpte.

Últimes notícies

Donya Sofia abrigalla a Elx un congrés amb els últims avanços en malalties neurodegeneratives

La reina Sofía recolza la inauguració del ICND a Elx, un cim que reunix referents internacionals per a presentar avanços en diagnòstic i teràpies. El programa aborda biomarcadores, genètica, neuroimatgeria, inflamació i medicina de precisió, amb la veu de pacients i famílies.

Compromís denuncia davant la Fiscalia 1,17 milions del IVASS sense contracte i l’institut defén el seu pla

Compromís porta a la Fiscalia presumptes gastos sense expedient en 2024 per 1,17 milions en el IVASS. L'institut replica que ja aplica un pla i digitalització.

Ruixats amb tempesta a l’interior de Castelló i màximes a l’alça a València

Baixa probabilitat de ruixats amb tempesta a la vesprada a l'interior nord de Castelló. Les màximes pugen a l'interior de València i el vent rola a este.

Compromís porta a la Fiscalia 1,17 milions del IVASS sense contracte i l’institut defén un pla d’acció

Compromís denuncia davant la Fiscalia 1,17 milions del IVASS en 2024 per gastos sense contracte, recolzada en una auditoria desfavorable. L'institut respon que en 2025 va activar un pla d'acció i una inversió en digitalització per a corregir deficiències històriques.

Pedro Sánchez anunciarà el dijous inversions per a l’aeroport d’Alacant-Elx

La visita de Pedro Sánchez a l'aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández servirà per a avançar l'ampliació i les inversions incloses en el DAURA III 2027-31.

Art i cuina s’unixen el 27 i 28 en l’octava edició del Dna Festival de Dénia

Dénia convertirà el passeig de la Marineta Cassiana en un gran escenari gastronòmic els dies 27 i 28 de setembre, amb art, música i tallers participatius. L'octava edició del Dna reunix xefs de referència i celebra deu anys com a Ciutat Creativa de la Gastronomia de la Unesco.

La jutgessa del cas DANA admet la petició de CGT i exigix a Emergències certificar la vigència de Es-Alert

La instructora del cas per la gestió de la DANA demana a AVSRE confirmar si És-Alert estava vigent des de 2023 i reclama documentació a diverses entitats per a reconstruir decisions i protocols.

La jutgessa del cas DANA admet la petició de CGT i exigix a Emergències certificar la vigència del Es-Alert

La magistrada que investiga la gestió de la DANA accepta la sol·licitud de CGT i demana a l'AVSRE confirmar si l'És-Alert estava vigent des de 2023. També reclama documentació i protocols a diversos organismes per a reconstruir decisions i avisos.