Una senderista ha sigut rescatada pels Bombers de València a Anna

Els bombers amb la senderista en Anna

 

El Consorci de Bombers de València ha realitzat un rescat en una zona rural d’Anna, en la ruta de les tres cascades, on una dona ha caigut lesionant-se la cama.

Bombers de València rescatant a dona

 

L’avís s’ha rebut a les 12.15 h. El Consorci ha mobilitzat fins allí al seu Grup de Rescat a Altura GERA, una dotació de bombers de Xàtiva, un sergent d’Alzira i l’helicòpter de rescat de la Generalitat. La dona ha estat evacuada via aèria fins on esperaven els mitjans sanitaris.

 

Bomber ajudant a baixar a l'helicòpter

 

Anna és una localitat valenciana molt visitada

 

Anna és una localitat i municipi espanyol situat en la part sud-oriental de la comarca del Canal de Navarrés, a la província de València, Comunitat Valenciana. Compta amb 2638 habitants (INE 2018). Limita amb els municipis de Xella, Cotes, Sellent, Estubeny, Llanera de Ranes, Xàtiva i Énguera.

Ocupa la part més baixa i ampla de la comarca del Canal de Navarrés, enclavament privilegiat en el qual afloren gran quantitat d’aigües de l’aqüífer del Massís de Caroche, que són recollides pel riu Sellent. Anna destaca per les seves múltiples fonts i abundància d’aigua a la qual deu l’origen del propi topònim de la localitat, «Yanna».

S’accedeix des de València, a través de la A-7 prenent després la CV-590 per a accedir finalment per la CV-580.

 

Les troballes en la zona de «el Hondón» ens remunten al Paleolític superior, entre el 20 000 i el 10 000 abans de Crist. El Llac d’Anna conté en el seu interior i sota les seues aigües un extraordinari jaciment Meso-Neolític, datat entre el 6000 i el 5000 a. C. Ja en època metal·lúrgica, entre el 3000 i el 2000 a. C. període Eneolítico o Calcolític, va haver-hi poblats a l’aire lliure en «el Racó», «el Queixal» i «el Pantà», amb enterraments de coves pròximes, mentre que durant l’Edat del Bronze Valencià va haver poblat en el Puntal del Casino. La Cultura Ibèrica, entre el 500 a. C., i el canvi d’era només ofereix escassos materials en la zona de «Tiboles», mentre que el poblament en època romana és més intens, amb restes d’una vila en «la Moleta» i una altra a «la Casa Guillén»; en «el Altico de la Hoyeta» es va excavar una necròpoli d’inhumació, mentre que en «el Cantalobos» les restes corresponien a època tardorromana.

L’origen de la localitat tal com se’l coneix actualment és anterior a l’etapa musulmana, encara que les primeres referències documentals són de mitjan segle XIII. El 22 de setembre de 1244, Jaume I el Conqueridor va donar la vila d’Anna a l’Orde de Santiago en recompensa a l’ajuda prestada en el cércol de Biar. En 1332 va tenir lloc la rebel·lió de la aljama sarraïna d’Anna, a causa de l’embargament d’uns certs béns d’estos per part del comendador Montalván. Alfons el Benigne va absoldre als sarraïns amb la finalitat de frenar el procés de despoblació que estava sofrint el lloc. Anys més tard, la vila va passar a les mans de Pere de Vilanova i, posteriorment, als Borja. El Rei d’Espanya, Felip III va crear en 1604 el Comtat d’Anna en la persona de Fernando Pujades i Borja.[1], i que finalment va pertànyer als Comtes de Cervellón.

Després de l’expulsió dels moriscos en 1609, Anna va ser repoblada amb cristians d’Enguera i d’altres llocs. Actualment és un dels pobles més pròspers de la Canal gràcies al desenvolupament industrial experimentat en els últims anys. L’origen del topònim de la Vila.[2] té les seues arrels en el vocable àrab Yanna, tal com podem trobar-ho en el Qurán. De les diferents accepcions que posseeix ens centrarem en les que fan referència a la relació de la paraula amb el territori; d’esta manera i sense abandonar les altres variants, que d’altra banda ens portarien a conclusions similars, ens trobem una accepció que utilitza el terme com a hort o jardí, de la veu llatina ‘Ortí’ que els àrabs van adaptar com ‘al-Yanna’, Alamedilla ‘l’horta’. Esta accepció explicaria la presència de restes arqueològiques de l’època romana en l’entorn i el paratge en el qual es va fundar la ciutat, en l’Albereda, al costat de la primitiva fortificació o castell.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904 milions extra per a cobrir el dèficit de 2025

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904,25 milions d’euros de l’Extra FLA, més de la mitat del total estatal per a cobrir l’excés de dèficit de 2025. A més, el Govern li ha assignat 2.126,03 milions per al tercer trimestre de 2026.

Troen a internet un manuscrit del segle XVIII perdut fa més de 50 anys a Oriola

El Cabildo Catedralicio d'Orihuela ha recuperat a través d'una web de venda un manuscrit del segle XVIII de Marcelo Miravete de Maseres, perdut des de fa més de mig segle i pertanyent a la Biblioteca del Seminari d'Oriola.

Barcones assegura que Mazón va tindre tots els recursos de l’Estat disponibles durant la dana de València

Virginia Barcones defensa en la comissió del Congrés que la Generalitat tenia tots els mitjans estatals disponibles durant la dana de València i responsabilitza al govern autonòmic de no alçar prompte el nivell d’emergència.

Una festa amb música alta acaba en tiroteig i nou detinguts a Alacant

Una discussió per la música alta en una vivenda del barri Juan XXIII d'Alacant ha acabat en tiroteig i amb nou detinguts, tres d'ells ferits, encara que sense impactes d'arma de foc.

Mor un home en un accident de trànsit a l’A-35 a l’altura de Moixent

Un home de 69 anys ha mort en un accident de trànsit este dilluns a l’A-35, al terme de Moixent, després d’intents de reanimació sense èxit i del tall temporal de la via.

Calor de ple estiu a la Comunitat amb 35,3 graus a Orihuela i més de 34 a l’interior de València

Orihuela ha registrat este dilluns 35,3 graus, la màxima de la Comunitat Valenciana, en una jornada de calor de ple estiu que ha deixat més de 34 graus en municipis com Xàtiva, Bicorp o Llíria i tempestes seques amb risc d’incendis a l’interior.

Mor un motorista i queda ferida greu la seua acompanyant en la N-332 a La Vila Joiosa

Un motorista de 35 anys ha mort i la dona que l’acompanyava, de 24, ha resultat ferida greu en un accident este diumenge a la vesprada a la N-332 al seu pas per La Vila Joiosa. La Guàrdia Civil investiga les causes i no descarta una velocitat inadequada.

Tres persones ferides en un xoc frontal a la N-340 a Castelló

Dos hòmens i una dona han resultat ferits amb politraumatismes en un xoc frontal entre un cotxe i una furgoneta a la N-340, dins del terme municipal de Castelló, i han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló.