9.6 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

La fiscal superior del TSJCV alerta del ‘preocupant increment’ de delictes sexuals per menors de 14 anys

La fiscal superior del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Teresa Gisbert, ha alertat del “preocupant increment” dels delictes contra la llibertat sexual comesos per menors d’edat, i especialment per menors de 14 anys, un problema comú a tot Espanya i davant del qual ha proposat un pla estatal d’educació.

Així ho ha assenyalat durant la seua compareixença este dilluns a les Corts per exposar la memòria de la Fiscalia del 2023, referida a les dades del 2022, on ha explicat que en els últims anys s’està produint a Espanya un augment dels delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual comesos per menors.

La fiscal ha qualificat de preocupants les xifres d’este tipus de delictes comesos pels menors de 14 anys, que segons la memòria van cometre a Alacant 25 delictes d’abús sexual i 15 d’agressió sexual; a València 18 per agressió sexual i 47 per abús, i a Castelló van ser un total de 3.

“En València van cometre més delictes d’abusos sexuals els menors que no havien complert 14 anys que els joves al tram de 16 i 17 anys”, ha destacat Gisbert, per a qui l’educació és “l’única manera de prevenir” este tipus d’actuacions, i és necessari adoptar mesures “molt urgents”.

La fiscal ha atribuït esta situació a la falta d’una adequada formació afectiu sexual i a l’accés precoç a la pornografia, que porta a trivialitzar les conductes violentes i a tindre una concepció equivocada de les relacions sexuals lliures i consentides, davant del que ha proposat que es faça un pla d’educació a nivell estatal.

Preguntada sobre si és partidària de rebaixar l’edat penal del menor, ha considerat que el que hi hauria d’haver és un procediment de protecció reeducatiu per als menors de 14 anys que cometen delictes greus, amb intervenció del fiscal i del jutge de menors i de l’equip tècnic, en què es dicte una sentència de compliment obligatori.

Gisbert ha exposat que també han augmentat els delictes contra la llibertat sexual comesos per majors d’edat sobre menors, i ha indicat que a Alacant han passat de 4 a 12 els delictes d’utilització de menors amb fins pornogràfics.

Pel que fa a la violència de gènere, ha defensat la necessitat d’una especialització de la jurisdicció en esta matèria a tots els estaments, “des de baix fins a dalt”, amb jutjats penals i una sala de l’Audiència, especialitzades en violència contra les dones.

En el cas de la violència domèstica, ha indicat que és preocupant el tracte que reben les persones grans en algunes residències, Així com els comportaments de familiars en les visites a estos centres, on hi pot haver maltractament o coaccions per temes econòmics.

La fiscal ha insistit en la necessitat de comptar amb més recursos, aleshores el 2023 hi ha hagut “un canvi negatiu” en els reforços dels funcionaris i s’ha produït un descens per la reducció del pressupost de la Conselleria, encara que espera que a la comissió mixta del dia 28 es puga pal·liar la situació.

A preguntes de Vox, Gisbert ha explicat que no hi ha registre de les nacionalitats de les persones que cometen delictes, perquè “no hi ha delictes comesos per nacionalitats, hi ha delictes comesos per persones i punt”.

La reunió de la comissió s’ha interromput per guardar un minut de silenci a les portes de les Corts per l’assassinat de dos guàrdies civils a Barbate, sobri el que la fiscal ha dit que calen més mitjans i ha lamentat “el preu que paguen” els agents per servir “a la seguretat de tots els espanyols”. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les tres diputacions de la Comunitat abordaran els servicis d’assistència a municipis

La Diputació d'Alacant celebrarà el divendres la primera trobada dels SAM amb Castelló i València per a compartir models, detectar millores i donar continuïtat amb un protocol.

Barcones acusa el PP de voler pervertir el sistema de Protecció Civil

La directora general ha defés al Senat que l'emergència d'interés nacional es declara per Interior a petició autonòmica i ha retret al PP intentar canviar les regles del sistema.

ACAIP denuncia indefensió dels funcionaris després d’una nova agressió a la presó de Picassent

ACAIP-UGT ha denunciat la indefensió dels funcionaris després de l'agressió a un treballador a Picassent, ocorreguda amb dos efectius en lloc de tres. El sindicat reclama protocol, reconeixement com a autoritat i reforços en mòduls conflictius.

Dos jóvens d’Elda creen una sabatilla 100% impresa en 3d i sacsegen el sector del calçat

Callnak Brand, fundada a l'agost a Elda, rep comandes del seu primer model fet íntegrament amb impressió 3d, reciclable i fabricat amb cadena local

La Generalitat detecta empadronats no beneficiaris en vivendes públiques d’Alacant

La Generalitat ha alertat al jutjat que en la promoció pública Els Naus hi ha persones empadronades que no van ser adjudicatàries. La conselleria ha reforçat el control i estudia exercir el dret de tanteig si es planteja una venda.

Un assessor sosté que va estar amb Mazón 25 minuts en el seu despatx abans d’anar al Cecopi

Josep Lanuza va declarar que el expresident va arribar al Palau entre les 19.32 i les 19.42, va romandre uns 25 minuts i va eixir a les 20.00 cap al Cecopi. La seua versió xoca amb la dels escortes i situa l'És-alert de les 20.11 quan ja anaven en ruta.

La setmana comença amb cel poc nuvolós i mínimes a l’alça en la Comunitat Valenciana

Cels poc nuvolosos i boires puntuals marquen l'inici de setmana en la Comunitat Valenciana. Les mínimes pugen lleugerament i les màximes es mantenen.

Les víctimes de la DANA lamenten en Les Corts que la descoordinació va agreujar la tragèdia

Associacions de víctimes han exposat en Les Corts que la falta d'avisos i la descoordinació van agreujar la DANA del 29-O. Reclamen responsabilitats i plans clars.