La fiscal superior del TSJCV alerta del ‘preocupant increment’ de delictes sexuals per menors de 14 anys

La fiscal superior del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Teresa Gisbert, ha alertat del “preocupant increment” dels delictes contra la llibertat sexual comesos per menors d’edat, i especialment per menors de 14 anys, un problema comú a tot Espanya i davant del qual ha proposat un pla estatal d’educació.

Així ho ha assenyalat durant la seua compareixença este dilluns a les Corts per exposar la memòria de la Fiscalia del 2023, referida a les dades del 2022, on ha explicat que en els últims anys s’està produint a Espanya un augment dels delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual comesos per menors.

La fiscal ha qualificat de preocupants les xifres d’este tipus de delictes comesos pels menors de 14 anys, que segons la memòria van cometre a Alacant 25 delictes d’abús sexual i 15 d’agressió sexual; a València 18 per agressió sexual i 47 per abús, i a Castelló van ser un total de 3.

«En València van cometre més delictes d’abusos sexuals els menors que no havien complert 14 anys que els joves al tram de 16 i 17 anys”, ha destacat Gisbert, per a qui l’educació és “l’única manera de prevenir” este tipus d’actuacions, i és necessari adoptar mesures “molt urgents”.

La fiscal ha atribuït esta situació a la falta d’una adequada formació afectiu sexual i a l’accés precoç a la pornografia, que porta a trivialitzar les conductes violentes i a tindre una concepció equivocada de les relacions sexuals lliures i consentides, davant del que ha proposat que es faça un pla d’educació a nivell estatal.

Preguntada sobre si és partidària de rebaixar l’edat penal del menor, ha considerat que el que hi hauria d’haver és un procediment de protecció reeducatiu per als menors de 14 anys que cometen delictes greus, amb intervenció del fiscal i del jutge de menors i de l’equip tècnic, en què es dicte una sentència de compliment obligatori.

Gisbert ha exposat que també han augmentat els delictes contra la llibertat sexual comesos per majors d’edat sobre menors, i ha indicat que a Alacant han passat de 4 a 12 els delictes d’utilització de menors amb fins pornogràfics.

Pel que fa a la violència de gènere, ha defensat la necessitat d’una especialització de la jurisdicció en esta matèria a tots els estaments, “des de baix fins a dalt”, amb jutjats penals i una sala de l’Audiència, especialitzades en violència contra les dones.

En el cas de la violència domèstica, ha indicat que és preocupant el tracte que reben les persones grans en algunes residències, Així com els comportaments de familiars en les visites a estos centres, on hi pot haver maltractament o coaccions per temes econòmics.

La fiscal ha insistit en la necessitat de comptar amb més recursos, aleshores el 2023 hi ha hagut “un canvi negatiu” en els reforços dels funcionaris i s’ha produït un descens per la reducció del pressupost de la Conselleria, encara que espera que a la comissió mixta del dia 28 es puga pal·liar la situació.

A preguntes de Vox, Gisbert ha explicat que no hi ha registre de les nacionalitats de les persones que cometen delictes, perquè “no hi ha delictes comesos per nacionalitats, hi ha delictes comesos per persones i punt”.

La reunió de la comissió s’ha interromput per guardar un minut de silenci a les portes de les Corts per l’assassinat de dos guàrdies civils a Barbate, sobri el que la fiscal ha dit que calen més mitjans i ha lamentat “el preu que paguen” els agents per servir “a la seguretat de tots els espanyols”. 

Últimes notícies

La signatura d’hipoteques cau un 11,5 % al maig a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat al maig una caiguda del 11,5 % en hipoteques per a vivenda, fins a 4.825 operacions, en un context de desacceleració del mercat hipotecari a Espanya.

Nou decàleg del turista responsable a València per a reforçar la convivència amb els veïns

L'Ajuntament de València ha impulsat, a través de la Fundació Visit València, un Decàleg del Turista Responsable per a fomentar un comportament cívic, respectuós i sostenible entre els visitants i millorar la convivència amb el veïnat.

Un reventó càlid a la Vall d’Albaida dispara la temperatura i deixa ràfegues de vent fort

Ontinyent i altres localitats de la Vall d’Albaida han registrat un reventó càlid amb una pujada sobtada de quasi sis graus i ràfegues de vent fortes. Aemet també ha explicat que l’efecte d’illa de calor urbana a València ha sigut molt dèbil en esta situació.

30.000 persones vibren amb el Mundial d’Espanya a la plaça de l’Ajuntament de València

Unes 30.000 persones han omplit la plaça de l’Ajuntament de València per seguir en pantalla gegant la final del Mundial 2026 entre Espanya i Argentina i festejar el triomf de la selecció i el gol del valencià Ferran Torres.

Ferran Torres i Álex Grimaldo entren en la història com a quintos valencians campions del món

Ferran Torres i Álex Grimaldo s’han convertit en els quintos futbolistes valencians que conquisten un Mundial absolut, seguint el camí obert per Raúl Albiol i ampliat per Ivana Andrés i Enith Salón.

El Valencia Basket fa una oferta per Eli Ndiaye i el Madrid té fins divendres per reaccionar

El Valencia Basket ha presentat una oferta per Eli Ndiaye i el Real Madrid té fins divendres 24 per igualar-la amb un increment del 10% o deixar que el pivot senegalés se sume al club taronja.

Un home s’asseu en el banc acusat d’agredir qui li va recriminar tirar petards gegants al Port de Sagunt

La Secció Quarta de l’Audiència Provincial de València jutja un home acusat de colpejar brutalment un veí que li havia recriminat tirar petards de gran grandària al Port de Sagunt. La Fiscalia demana dos anys i nove mesos de presó per delictes de lesions i amenaces.

Quatre exresponsables d’Alacant planten la comissió per l’escàndol de vivendes de Les Naus

Cap dels quatre excàrrecs municipals citats, entre ells l’exregidora d’Urbanisme Rocío Gómez, ha comparegut en la comissió d’investigació sobre les adjudicacions de vivendes públiques de Les Naus a la platja de Sant Joan.