6.9 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

La fiscal superior del TSJCV alerta del ‘preocupant increment’ de delictes sexuals per menors de 14 anys

La fiscal superior del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Teresa Gisbert, ha alertat del “preocupant increment” dels delictes contra la llibertat sexual comesos per menors d’edat, i especialment per menors de 14 anys, un problema comú a tot Espanya i davant del qual ha proposat un pla estatal d’educació.

Així ho ha assenyalat durant la seua compareixença este dilluns a les Corts per exposar la memòria de la Fiscalia del 2023, referida a les dades del 2022, on ha explicat que en els últims anys s’està produint a Espanya un augment dels delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual comesos per menors.

La fiscal ha qualificat de preocupants les xifres d’este tipus de delictes comesos pels menors de 14 anys, que segons la memòria van cometre a Alacant 25 delictes d’abús sexual i 15 d’agressió sexual; a València 18 per agressió sexual i 47 per abús, i a Castelló van ser un total de 3.

“En València van cometre més delictes d’abusos sexuals els menors que no havien complert 14 anys que els joves al tram de 16 i 17 anys”, ha destacat Gisbert, per a qui l’educació és “l’única manera de prevenir” este tipus d’actuacions, i és necessari adoptar mesures “molt urgents”.

La fiscal ha atribuït esta situació a la falta d’una adequada formació afectiu sexual i a l’accés precoç a la pornografia, que porta a trivialitzar les conductes violentes i a tindre una concepció equivocada de les relacions sexuals lliures i consentides, davant del que ha proposat que es faça un pla d’educació a nivell estatal.

Preguntada sobre si és partidària de rebaixar l’edat penal del menor, ha considerat que el que hi hauria d’haver és un procediment de protecció reeducatiu per als menors de 14 anys que cometen delictes greus, amb intervenció del fiscal i del jutge de menors i de l’equip tècnic, en què es dicte una sentència de compliment obligatori.

Gisbert ha exposat que també han augmentat els delictes contra la llibertat sexual comesos per majors d’edat sobre menors, i ha indicat que a Alacant han passat de 4 a 12 els delictes d’utilització de menors amb fins pornogràfics.

Pel que fa a la violència de gènere, ha defensat la necessitat d’una especialització de la jurisdicció en esta matèria a tots els estaments, “des de baix fins a dalt”, amb jutjats penals i una sala de l’Audiència, especialitzades en violència contra les dones.

En el cas de la violència domèstica, ha indicat que és preocupant el tracte que reben les persones grans en algunes residències, Així com els comportaments de familiars en les visites a estos centres, on hi pot haver maltractament o coaccions per temes econòmics.

La fiscal ha insistit en la necessitat de comptar amb més recursos, aleshores el 2023 hi ha hagut “un canvi negatiu” en els reforços dels funcionaris i s’ha produït un descens per la reducció del pressupost de la Conselleria, encara que espera que a la comissió mixta del dia 28 es puga pal·liar la situació.

A preguntes de Vox, Gisbert ha explicat que no hi ha registre de les nacionalitats de les persones que cometen delictes, perquè “no hi ha delictes comesos per nacionalitats, hi ha delictes comesos per persones i punt”.

La reunió de la comissió s’ha interromput per guardar un minut de silenci a les portes de les Corts per l’assassinat de dos guàrdies civils a Barbate, sobri el que la fiscal ha dit que calen més mitjans i ha lamentat “el preu que paguen” els agents per servir “a la seguretat de tots els espanyols”. 

Últimes notícies

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.

El Llevant domina a l’Espanyol però es va al descans sense gol després d’un primer temps d’ocasions (0-0)

El Llevant va portar la iniciativa i va generar diverses ocasions clares, però l'encert de Dmitrovic i el desencert en la definició van mantindre el 0-0 al descans.

El Mediterrani ha registrat temperatures per damunt de la mitjana en 2024 i 2025

La Aemet assenyala que la temperatura superficial del Mediterrani ha estat per damunt de la mitjana 1991-2020 en 2024 i 2025, amb breus retorns a la normalitat. En paral·lel, la calor oceànica global va aconseguir un nou màxim en 2025.

Bernabé demana a Pérez Llorca donar suport al finançament que aporta 3.669 milions a la Comunitat

La delegada del Govern ha instat el president i a l'alcaldessa de València a recolzar el model d'Hisenda, que afig 3.669 milions a la Comunitat. Defén que cap autonomia perd i que la injecció total serà de 21.000 milions.