La fiscal superior del TSJCV alerta del ‘preocupant increment’ de delictes sexuals per menors de 14 anys

La fiscal superior del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Teresa Gisbert, ha alertat del “preocupant increment” dels delictes contra la llibertat sexual comesos per menors d’edat, i especialment per menors de 14 anys, un problema comú a tot Espanya i davant del qual ha proposat un pla estatal d’educació.

Així ho ha assenyalat durant la seua compareixença este dilluns a les Corts per exposar la memòria de la Fiscalia del 2023, referida a les dades del 2022, on ha explicat que en els últims anys s’està produint a Espanya un augment dels delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual comesos per menors.

La fiscal ha qualificat de preocupants les xifres d’este tipus de delictes comesos pels menors de 14 anys, que segons la memòria van cometre a Alacant 25 delictes d’abús sexual i 15 d’agressió sexual; a València 18 per agressió sexual i 47 per abús, i a Castelló van ser un total de 3.

«En València van cometre més delictes d’abusos sexuals els menors que no havien complert 14 anys que els joves al tram de 16 i 17 anys”, ha destacat Gisbert, per a qui l’educació és “l’única manera de prevenir” este tipus d’actuacions, i és necessari adoptar mesures “molt urgents”.

La fiscal ha atribuït esta situació a la falta d’una adequada formació afectiu sexual i a l’accés precoç a la pornografia, que porta a trivialitzar les conductes violentes i a tindre una concepció equivocada de les relacions sexuals lliures i consentides, davant del que ha proposat que es faça un pla d’educació a nivell estatal.

Preguntada sobre si és partidària de rebaixar l’edat penal del menor, ha considerat que el que hi hauria d’haver és un procediment de protecció reeducatiu per als menors de 14 anys que cometen delictes greus, amb intervenció del fiscal i del jutge de menors i de l’equip tècnic, en què es dicte una sentència de compliment obligatori.

Gisbert ha exposat que també han augmentat els delictes contra la llibertat sexual comesos per majors d’edat sobre menors, i ha indicat que a Alacant han passat de 4 a 12 els delictes d’utilització de menors amb fins pornogràfics.

Pel que fa a la violència de gènere, ha defensat la necessitat d’una especialització de la jurisdicció en esta matèria a tots els estaments, “des de baix fins a dalt”, amb jutjats penals i una sala de l’Audiència, especialitzades en violència contra les dones.

En el cas de la violència domèstica, ha indicat que és preocupant el tracte que reben les persones grans en algunes residències, Així com els comportaments de familiars en les visites a estos centres, on hi pot haver maltractament o coaccions per temes econòmics.

La fiscal ha insistit en la necessitat de comptar amb més recursos, aleshores el 2023 hi ha hagut “un canvi negatiu” en els reforços dels funcionaris i s’ha produït un descens per la reducció del pressupost de la Conselleria, encara que espera que a la comissió mixta del dia 28 es puga pal·liar la situació.

A preguntes de Vox, Gisbert ha explicat que no hi ha registre de les nacionalitats de les persones que cometen delictes, perquè “no hi ha delictes comesos per nacionalitats, hi ha delictes comesos per persones i punt”.

La reunió de la comissió s’ha interromput per guardar un minut de silenci a les portes de les Corts per l’assassinat de dos guàrdies civils a Barbate, sobri el que la fiscal ha dit que calen més mitjans i ha lamentat “el preu que paguen” els agents per servir “a la seguretat de tots els espanyols”. 

Últimes notícies

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.

Quatre persones ateses a la Tomatina de Bunyol per gas pebre enmig de la festa

Quatre persones han hagut de rebre atenció sanitària lleu després d’un llançament de gas pebre durant la Tomatina de Bunyol. L’incident, que també es va produir l’any passat, no ha provocat ferits greus.

Pérez Llorca resta importància a quan triarà el PP el candidat a la Generalitat

Juanfran Pérez Llorca afirma que no està gens preocupat per quan designarà el PP el candidat a la presidència de la Generalitat i defensa que el que importa és continuar aplicant els pressupostos i les inversions en sanitat i polítiques socials a la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca assegura que cap professor serà perseguit a la Comunitat Valenciana

Juanfran Pérez Llorca garanteix que cap docent serà perseguit a la Comunitat Valenciana i defensa un model de llibertat educativa i de pensament. El president rebutja les crítiques a la Inspecció educativa i apel·la a millorar el sistema sense generar polèmiques.

Pérez Llorca alerta que els centres de menors estan al 200 % i veu difícil assumir més xiquets migrants

Juanfran Pérez Llorca adverteix que els centres de menors de la Comunitat Valenciana estan saturats, amb ocupacions del 200 %, i veu molt difícil acollir més xiquets migrants mentre no hi haja més espai i personal.

Els fills del matrimoni irlandés mort a Cullera ja estan amb familiars

Els dos fills del matrimoni irlandés trobat mort en un xalet de Cullera, de 14 i 15 anys i amb necessitats especials, ja estan sota la cura de tres familiars desplaçats des d’Irlanda aquesta matinada. L’Ajuntament ha mobilitzat suport psicològic i social des del moment en què els adolescents van trobar els cossos dels seus pares.

Buñol es tenyeix de roig amb 22.000 persones en una Tomatina de rècord

Buñol ha donat inici a la Tomatina 2026 amb l’aforament complet, 22.000 participants i 150 tones de tomata pera llançades pels carrers del municipi.

El Palau de Congressos incorpora realitat augmentada sense ulleres en un pla pilot

El Palau de Congressos de València ha posat en marxa un projecte pilot de realitat augmentada sense ulleres per a convertir conferències i presentacions en experiències immersives durant nou mesos de proves.