11.6 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

Un iaio i el seu net viatgen de València a Pirineus en un documental que arriba al Festival de Cinema de Paterna

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El documental ‘L’art dels analfabets’, dirigit per Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, es projectarà en el X Festival de Cinema de Paterna ‘Antonio Ferrandis’ el pròxim 28 de gener, després del seu pas per la secció Òrbites del Festival Cinema Jove 2024.

La pel·lícula sorgix de la fe en el poder del cinema per a connectar èpoques i preservar la memòria. Narra el llarg camí que Antonio, qui amb tan sol 8 anys va recórrer junt amb el seu pare des de les barraques baix els ponts del riu Túria a València fins als Pirineus aragonesos, espentats per la necessitat de sobreviure en la postguerra espanyola.

Ara, 75 anys després, Antonio reviu aquell viatge junt amb el seu net Kevin, codirector de la pel·lícula, qui ho acompanya armat amb una càmera de cinema. Junts recorren paisatges inhòspits i pobles abandonats per a rescatar els records atrapats en la seua ment.

“Per a mi, el meu iaio ve del passat, i per a ell, jo vinc del futur. Ens hem trobat en el cinema per a explicar la nostra història”, explica Kevin Castellà.

El documental, produït pel dos vegades nominat als Premis Goya 2024 Jorge Acosta (Inaudita, Pasarela), està rodat usant dos tipus de càmeres, alternant entre una càmera de cinema que captura el present del viatge, una càmera de vídeo de cinta que arreplega el procés creatiu del net i un vastíssim arxiu d’imatges familiars que il·lustra la història de la família al llarg dels anys.

Al llarg del rodatge, que va abastar des de setembre del 2022 fins a novembre del 2023, els directors van recrear la ruta original d’Antonio, explorant vasts paratges naturals, de València fins a Aragó, passant pels seus pobles abandonats.

Una aventura acompanyada per la banda sonora de Miguel Matamoro, que utilitza únicament el piano com a instrumentació, representant al protagonista, Antonio, per a crear una banda sonora senzilla i commovedora.

Sobre la intenció després de l’obra, Castellano i Hirschfeld expressen: “Amb esta pel·lícula volem traure estes vivències i ensenyaments que estan en el seu cap mentre encara viu”. ‘L’art dels analfabets’ no només busca preservar la memòria d’Antonio i oferir el seu relat personal, sinó que també porta a Kevin a preguntes elementals que li faran reconectar amb el seu somni de ser cineasta.

Kevin Castellano (València, 1992) i Edu Hirschfeld (València, 1994) van estudiar el màster de direcció en el Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma. El 2021 van estrenar el curtmetratge ‘Quan fas pop’, amb més de 60 seleccions i premis en festivals de tot el món, els drets dels quals va comprar Movistar+. El 2024 van estrenar en Cinema Jove, junt amb ‘L’art dels analfabets’, el curtmetratge ‘Capitans’, nominat en els Premis Lola Gaos 2025, que aborda l’homofòbia en el futbol d’elit.

Després del seu pas pel Festival de Paterna, el documental es projectarà a la Cineteca de Madrid els pròxims 15 i 19 de febrer.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.