16.6 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Un iaio i el seu net viatgen de València a Pirineus en un documental que arriba al Festival de Cinema de Paterna

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El documental ‘L’art dels analfabets’, dirigit per Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, es projectarà en el X Festival de Cinema de Paterna ‘Antonio Ferrandis’ el pròxim 28 de gener, després del seu pas per la secció Òrbites del Festival Cinema Jove 2024.

La pel·lícula sorgix de la fe en el poder del cinema per a connectar èpoques i preservar la memòria. Narra el llarg camí que Antonio, qui amb tan sol 8 anys va recórrer junt amb el seu pare des de les barraques baix els ponts del riu Túria a València fins als Pirineus aragonesos, espentats per la necessitat de sobreviure en la postguerra espanyola.

Ara, 75 anys després, Antonio reviu aquell viatge junt amb el seu net Kevin, codirector de la pel·lícula, qui ho acompanya armat amb una càmera de cinema. Junts recorren paisatges inhòspits i pobles abandonats per a rescatar els records atrapats en la seua ment.

“Per a mi, el meu iaio ve del passat, i per a ell, jo vinc del futur. Ens hem trobat en el cinema per a explicar la nostra història”, explica Kevin Castellà.

El documental, produït pel dos vegades nominat als Premis Goya 2024 Jorge Acosta (Inaudita, Pasarela), està rodat usant dos tipus de càmeres, alternant entre una càmera de cinema que captura el present del viatge, una càmera de vídeo de cinta que arreplega el procés creatiu del net i un vastíssim arxiu d’imatges familiars que il·lustra la història de la família al llarg dels anys.

Al llarg del rodatge, que va abastar des de setembre del 2022 fins a novembre del 2023, els directors van recrear la ruta original d’Antonio, explorant vasts paratges naturals, de València fins a Aragó, passant pels seus pobles abandonats.

Una aventura acompanyada per la banda sonora de Miguel Matamoro, que utilitza únicament el piano com a instrumentació, representant al protagonista, Antonio, per a crear una banda sonora senzilla i commovedora.

Sobre la intenció després de l’obra, Castellano i Hirschfeld expressen: “Amb esta pel·lícula volem traure estes vivències i ensenyaments que estan en el seu cap mentre encara viu”. ‘L’art dels analfabets’ no només busca preservar la memòria d’Antonio i oferir el seu relat personal, sinó que també porta a Kevin a preguntes elementals que li faran reconectar amb el seu somni de ser cineasta.

Kevin Castellano (València, 1992) i Edu Hirschfeld (València, 1994) van estudiar el màster de direcció en el Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma. El 2021 van estrenar el curtmetratge ‘Quan fas pop’, amb més de 60 seleccions i premis en festivals de tot el món, els drets dels quals va comprar Movistar+. El 2024 van estrenar en Cinema Jove, junt amb ‘L’art dels analfabets’, el curtmetratge ‘Capitans’, nominat en els Premis Lola Gaos 2025, que aborda l’homofòbia en el futbol d’elit.

Després del seu pas pel Festival de Paterna, el documental es projectarà a la Cineteca de Madrid els pròxims 15 i 19 de febrer.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.