Un iaio i el seu net viatgen de València a Pirineus en un documental que arriba al Festival de Cinema de Paterna

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El documental ‘L’art dels analfabets’, dirigit per Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, es projectarà en el X Festival de Cinema de Paterna ‘Antonio Ferrandis’ el pròxim 28 de gener, després del seu pas per la secció Òrbites del Festival Cinema Jove 2024.

La pel·lícula sorgix de la fe en el poder del cinema per a connectar èpoques i preservar la memòria. Narra el llarg camí que Antonio, qui amb tan sol 8 anys va recórrer junt amb el seu pare des de les barraques baix els ponts del riu Túria a València fins als Pirineus aragonesos, espentats per la necessitat de sobreviure en la postguerra espanyola.

Ara, 75 anys després, Antonio reviu aquell viatge junt amb el seu net Kevin, codirector de la pel·lícula, qui ho acompanya armat amb una càmera de cinema. Junts recorren paisatges inhòspits i pobles abandonats per a rescatar els records atrapats en la seua ment.

«Per a mi, el meu iaio ve del passat, i per a ell, jo vinc del futur. Ens hem trobat en el cinema per a explicar la nostra història», explica Kevin Castellà.

El documental, produït pel dos vegades nominat als Premis Goya 2024 Jorge Acosta (Inaudita, Pasarela), està rodat usant dos tipus de càmeres, alternant entre una càmera de cinema que captura el present del viatge, una càmera de vídeo de cinta que arreplega el procés creatiu del net i un vastíssim arxiu d’imatges familiars que il·lustra la història de la família al llarg dels anys.

Al llarg del rodatge, que va abastar des de setembre del 2022 fins a novembre del 2023, els directors van recrear la ruta original d’Antonio, explorant vasts paratges naturals, de València fins a Aragó, passant pels seus pobles abandonats.

Una aventura acompanyada per la banda sonora de Miguel Matamoro, que utilitza únicament el piano com a instrumentació, representant al protagonista, Antonio, per a crear una banda sonora senzilla i commovedora.

Sobre la intenció després de l’obra, Castellano i Hirschfeld expressen: «Amb esta pel·lícula volem traure estes vivències i ensenyaments que estan en el seu cap mentre encara viu». ‘L’art dels analfabets’ no només busca preservar la memòria d’Antonio i oferir el seu relat personal, sinó que també porta a Kevin a preguntes elementals que li faran reconectar amb el seu somni de ser cineasta.

Kevin Castellano (València, 1992) i Edu Hirschfeld (València, 1994) van estudiar el màster de direcció en el Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma. El 2021 van estrenar el curtmetratge ‘Quan fas pop’, amb més de 60 seleccions i premis en festivals de tot el món, els drets dels quals va comprar Movistar+. El 2024 van estrenar en Cinema Jove, junt amb ‘L’art dels analfabets’, el curtmetratge ‘Capitans’, nominat en els Premis Lola Gaos 2025, que aborda l’homofòbia en el futbol d’elit.

Després del seu pas pel Festival de Paterna, el documental es projectarà a la Cineteca de Madrid els pròxims 15 i 19 de febrer.

Últimes notícies

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.

Hosbec alerta que pujar l’IVA turístic seria com posar-se aranzels a un mateix

La patronal hotelera Hosbec rebutja qualsevol pujada de l’IVA en allotjament i restauració, adverteix de la pèrdua de competitivitat internacional i subratlla l’impacte sobre ocupació i inversió a la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca alerta de danys irreparables al camp valencià pels retalls de la UE en la PAC

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, advertix a Brussel·les que els possibles retalls en els fons de la futura PAC podrien causar danys irreparables al camp valencià i reclama protecció per a joves, jubilats i sectors clau com la ceràmica.

Els sindicats reclamen a Educació el document final abans de tornar a negociar la vaga docent

STEPV, CCOO i UGT demanen a la Conselleria d'Educació que els remeta el text complet amb els huit punts de l'acord abans de la reunió d'este divendres a les 14.00 hores per a abordar la vaga indefinida del professorat públic.