Un iaio i el seu net viatgen de València a Pirineus en un documental que arriba al Festival de Cinema de Paterna

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El documental ‘L’art dels analfabets’, dirigit per Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, es projectarà en el X Festival de Cinema de Paterna ‘Antonio Ferrandis’ el pròxim 28 de gener, després del seu pas per la secció Òrbites del Festival Cinema Jove 2024.

La pel·lícula sorgix de la fe en el poder del cinema per a connectar èpoques i preservar la memòria. Narra el llarg camí que Antonio, qui amb tan sol 8 anys va recórrer junt amb el seu pare des de les barraques baix els ponts del riu Túria a València fins als Pirineus aragonesos, espentats per la necessitat de sobreviure en la postguerra espanyola.

Ara, 75 anys després, Antonio reviu aquell viatge junt amb el seu net Kevin, codirector de la pel·lícula, qui ho acompanya armat amb una càmera de cinema. Junts recorren paisatges inhòspits i pobles abandonats per a rescatar els records atrapats en la seua ment.

«Per a mi, el meu iaio ve del passat, i per a ell, jo vinc del futur. Ens hem trobat en el cinema per a explicar la nostra història», explica Kevin Castellà.

El documental, produït pel dos vegades nominat als Premis Goya 2024 Jorge Acosta (Inaudita, Pasarela), està rodat usant dos tipus de càmeres, alternant entre una càmera de cinema que captura el present del viatge, una càmera de vídeo de cinta que arreplega el procés creatiu del net i un vastíssim arxiu d’imatges familiars que il·lustra la història de la família al llarg dels anys.

Al llarg del rodatge, que va abastar des de setembre del 2022 fins a novembre del 2023, els directors van recrear la ruta original d’Antonio, explorant vasts paratges naturals, de València fins a Aragó, passant pels seus pobles abandonats.

Una aventura acompanyada per la banda sonora de Miguel Matamoro, que utilitza únicament el piano com a instrumentació, representant al protagonista, Antonio, per a crear una banda sonora senzilla i commovedora.

Sobre la intenció després de l’obra, Castellano i Hirschfeld expressen: «Amb esta pel·lícula volem traure estes vivències i ensenyaments que estan en el seu cap mentre encara viu». ‘L’art dels analfabets’ no només busca preservar la memòria d’Antonio i oferir el seu relat personal, sinó que també porta a Kevin a preguntes elementals que li faran reconectar amb el seu somni de ser cineasta.

Kevin Castellano (València, 1992) i Edu Hirschfeld (València, 1994) van estudiar el màster de direcció en el Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma. El 2021 van estrenar el curtmetratge ‘Quan fas pop’, amb més de 60 seleccions i premis en festivals de tot el món, els drets dels quals va comprar Movistar+. El 2024 van estrenar en Cinema Jove, junt amb ‘L’art dels analfabets’, el curtmetratge ‘Capitans’, nominat en els Premis Lola Gaos 2025, que aborda l’homofòbia en el futbol d’elit.

Després del seu pas pel Festival de Paterna, el documental es projectarà a la Cineteca de Madrid els pròxims 15 i 19 de febrer.

Últimes notícies

Javi Guerra tanca la temporada amb un sabor agredolç malgrat la victòria davant el Barcelona

Javi Guerra celebra el triomf del València per 3-1 davant el Barcelona, però admet que la temporada deixa un sabor agredolç per les opcions perdudes de jugar a Europa.

València tanca la presentació de les germanors de la Rosada després de més de deu hores de desfilada

La Germanor de València ha posat fi a més de deu hores de presentacions de les 127 filials davant la Germanor Matriu de Almonte en La Rosada, abans de l'esperada processó de la Verge pel llogaret.

El València encadena la seua pitjor ratxa històrica sense competicions europees

El València encadenarà set temporades consecutives sense classificar-se per a competicions europees i superarà el seu rècord de dies seguits sense jugar en el continent, un contrast amb el seu exitós passat.

Carlos Espí celebra la permanència del Llevant com el millor moment de la seua carrera

Carlos Espí, autor del gol del Llevant davant el Betis, definix la permanència reeixida en La Cartoixa com el millor de la seua carrera i una salvació molt complicada fa uns mesos.

Álvaro Rodríguez posa per davant a l’Elx a Girona al descans

Un gol d'Álvaro Rodríguez en el minut 39 dona avantatge provisional a l'Elx en Montilivi i deixa al Girona molt prop del descens a LaLiga Hypermotion.

Empat al descans entre Betis i Llevant en La Cartoixa amb gols de Abde i Carlos Espí

Betis i Llevant marxen al descans amb 1-1 en La Cartoixa després dels gols matiner de Abde i el de Carlos Espí a la vora del descans, un marcador que asseguraria la permanència matemàtica dels valencians.

El València domina al Barça però es queda sense premi a Mestalla

El València va sotmetre al Barcelona amb un setge constant en la primera part a Mestalla, però va malgastar diverses ocasions clares i va acabar firmant un 0-0 que li complica l'accés a la Lliga Conferència.

DocsValencia premia un retrat humà del moviment veïnal després de la DANA

La desena edició de DocsValencia reconeix documentals i curts que posen el focus en el moviment veïnal sorgit després de la DANA, la preservació de llengües minoritàries i la memòria del territori.