Un iaio i el seu net viatgen de València a Pirineus en un documental que arriba al Festival de Cinema de Paterna

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El documental ‘L’art dels analfabets’, dirigit per Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, es projectarà en el X Festival de Cinema de Paterna ‘Antonio Ferrandis’ el pròxim 28 de gener, després del seu pas per la secció Òrbites del Festival Cinema Jove 2024.

La pel·lícula sorgix de la fe en el poder del cinema per a connectar èpoques i preservar la memòria. Narra el llarg camí que Antonio, qui amb tan sol 8 anys va recórrer junt amb el seu pare des de les barraques baix els ponts del riu Túria a València fins als Pirineus aragonesos, espentats per la necessitat de sobreviure en la postguerra espanyola.

Ara, 75 anys després, Antonio reviu aquell viatge junt amb el seu net Kevin, codirector de la pel·lícula, qui ho acompanya armat amb una càmera de cinema. Junts recorren paisatges inhòspits i pobles abandonats per a rescatar els records atrapats en la seua ment.

“Per a mi, el meu iaio ve del passat, i per a ell, jo vinc del futur. Ens hem trobat en el cinema per a explicar la nostra història”, explica Kevin Castellà.

El documental, produït pel dos vegades nominat als Premis Goya 2024 Jorge Acosta (Inaudita, Pasarela), està rodat usant dos tipus de càmeres, alternant entre una càmera de cinema que captura el present del viatge, una càmera de vídeo de cinta que arreplega el procés creatiu del net i un vastíssim arxiu d’imatges familiars que il·lustra la història de la família al llarg dels anys.

Al llarg del rodatge, que va abastar des de setembre del 2022 fins a novembre del 2023, els directors van recrear la ruta original d’Antonio, explorant vasts paratges naturals, de València fins a Aragó, passant pels seus pobles abandonats.

Una aventura acompanyada per la banda sonora de Miguel Matamoro, que utilitza únicament el piano com a instrumentació, representant al protagonista, Antonio, per a crear una banda sonora senzilla i commovedora.

Sobre la intenció després de l’obra, Castellano i Hirschfeld expressen: “Amb esta pel·lícula volem traure estes vivències i ensenyaments que estan en el seu cap mentre encara viu”. ‘L’art dels analfabets’ no només busca preservar la memòria d’Antonio i oferir el seu relat personal, sinó que també porta a Kevin a preguntes elementals que li faran reconectar amb el seu somni de ser cineasta.

Kevin Castellano (València, 1992) i Edu Hirschfeld (València, 1994) van estudiar el màster de direcció en el Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma. El 2021 van estrenar el curtmetratge ‘Quan fas pop’, amb més de 60 seleccions i premis en festivals de tot el món, els drets dels quals va comprar Movistar+. El 2024 van estrenar en Cinema Jove, junt amb ‘L’art dels analfabets’, el curtmetratge ‘Capitans’, nominat en els Premis Lola Gaos 2025, que aborda l’homofòbia en el futbol d’elit.

Després del seu pas pel Festival de Paterna, el documental es projectarà a la Cineteca de Madrid els pròxims 15 i 19 de febrer.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

APTUR CV denuncia sabotatges en 450 vivendes turístiques de València després de les Falles

APTUR CV denuncia una onada de vandalisme en panys i façanes d'unes 450 vivendes turístiques a València durant els últims dies de les Falles, amb danys que xifra en 250.000 euros i un impacte en la convivència veïnal i la imatge de la ciutat.

Rototom Sunsplash 2026 revela un primer cartell amb Major Lazer, Shenseea i Protoje

El Rototom Sunsplash 2026 anuncia un potent primer avanç de cartell amb Major Lazer Soundsystem, Shenseea, Protoje, G-5 i referents històrics del reggae i el ska.

Més de 300 bombers vetlen per la seguretat en la cremà de les Falles de València 2026

Més de 300 bombers i un centenar de voluntaris de Protecció Civil integren el dispositiu especial per a la Nit de la Cremà a València, que supervisarà 95 falles amb especial atenció a les de major risc.

Modernitat i tradició enlluernen en la penúltima i eixordadora mascletà de les Falles 2026

La Pirotècnia Caballer FX Global Foc combina foc digital i pólvora clàssica en una mascletà de 180 quilos i cinc minuts de ritme ascendent que fa vibrar la plaça de l'Ajuntament de València.

Picasso, Warhol i Barceló protagonitzen una gran mostra sobre espiritualitat a Santa Pola

El Museu de la Mar de Santa Pola inaugura el 27 de març l'exposició Iter spirituale. Dos col·leccions, un recorregut per l'espiritualitat en l'art contemporani amb obres de Picasso, Warhol, Tàpies, Barceló o Mariscal.

La Nit del Foc cremarà 1.000 quilos de pólvora en un castell rítmic de 18 minuts

La Nit del Foc de Falles cremarà 1.000 quilos de material pirotècnic en un castell aeri de quasi 18 minuts, dissenyat per a mantindre un ritme constant i sense pauses.

Catalá ajorna al dia 20 el debat sobre l’Ofrena, les carpes falleres i la taxa turística

María José Catalá posposa al 20 de març la discussió sobre possibles canvis en l'Ofrena, el calendari de muntatge de carpes falleres i una eventual taxa turística lligada a les Falles.

Modernitat i tradició enlluernen en la penúltima i eixordadora mascletà de les Falles 2026

La penúltima mascletà de les Falles 2026 combina efectes digitals i pólvora tradicional en un tret de cinc minuts amb 180 quilos de material i un final llarg i hermètic que fa vibrar la plaça de l'Ajuntament de València.